משבר חוק הגיוס: נתניהו והחרדים סוגרים דיל - סרוגים

משבר חוק הגיוס: נתניהו והחרדים סוגרים דיל

במסגרת הדיל בין נתניהו לחרדים החוק יעבור בתמיכת ליברמן ויש עתיד, החרדים ימנעו ובקדנציה הבאה מבטיחים כי ימליצו עליו לנשיא בעת הרכבת הממשלה הבאה

author-image
משבר חוק הגיוס: נתניהו והחרדים סוגרים דיל
  (צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90)

חוק הגיוס חוזר לשולחן הקואליציה ומעלה מחדש את האיום על הממשלה הנוכחית: החרדים חלוקים ביניהם לגבי מועד הכנסת השינויים אותם הם דורשים. החוק שידון היום (שני) בישיבת ראשי הקואליציה צפוי להגיע בשבוע הבא למליאת הכנסת.

בקואליציה סומכים על תמיכת ישראל ביתנו ויש עתיד שהודיעו כי יתמכו בחוק במידה ולא ישונה. המפלגות החרדיות לא יתנגדו, אך לא יצביעו בעדו. כמו בקריאה הראשונה, הם ככל הנראה יצאו מהמליאה אבל רוצים שהחוק יעבור במתכונתו הנוכחית עם הבטחה של נתניהו לתקן אותו בקדנציה הבאה ובתמורה הם מבטיחים כי ימליצו עליו לנשיא בעת הרכבת הממשלה הבאה.

אך חילוקי הדעות הפנימיים בקרב החרדים מאיימים בהפלת החוק. בעוד באגודת ישראל דורשים להכניס שינויים כבר בהצבעה על החוק בעוד שבוע, בדגל התורה מבקשים קודם כל להעביר את החוק- שלא יגיע למצב ביניים שבו אין כלל חוק ובני הישיבות נמצאים "בין שמיים לארץ"- ואת השינויים להכניס בממשלה הבאה.

יש לציין שהכנסת שינויים בשלב זה תגרום לאי תמיכה של ישראל ביתנו ויש עתיד, ועלולה לסרבל את הקואליציה הנוכחית.

שקד לחרדים: "אל תשברו את הכלים"

גורם בדגל התורה אומר לסרוגים: "הפחד זה שלא יהיה חוק בכלל. הסטטוס יהיה לא ברור מבחינת החוק וכל אחד שירצה להפיל אותו יוכל בכל רגע". מכל מקום הוא מוסיף, "כרגע אין זמן לבצע את השינויים בפועל ויצטרכו לבקש ארכה מבגץ או לחוקק את החוק עם התחייבות לשינויים".

לדבריו, דגל התורה יותר פרגמטיים, "אם נניח שיש פרצות וחורים שאנחנו לא אוהבים זה נותן לי חמש שנים של שקט. יש לנו הזדמנות לדחות את החוק לעוד חמש שנים, זה המון זמן".

עם זאת, נתניהו שואף להעביר את החוק גם אם הוא יודע שמועצת גדולי התורה החרדית דורשת תיקונים.

בקרב החרדים יש הסכמה, הן שחייבים להיות תיקונים והן שהם חייבים לכלול הורדת המכסות ולא להגיע למצב של פקיעת החוק. "זה כפוף ליעדים ותקופת הסתגלות. זה לא שמחר הסנקציות מתחילות לפעול. כולם מודים שזה לא יתחיל לפעול מחר או בשנה הקרובה. וככה מגיעים ל- 2022-2023." לטענתו, "גם אם לא עומדים ביעדים, יש לכנסת שנה שלימה לתיקון החוק ולמציאת פתרון".

עוד העביר אותו גורם את המסר של שרת המשפטים איילת שקד לחרדים: "אני אתכם אבל אל תישברו את הכלים".

מועצת גדולי התורה תתכנס להכריע האם להציב שוב אולטימטום לפרישה מהממשלה

לפי הצפיי, מועצת גדולי התורה החסידית תתכנס בקרוב סמוך למועד העברת החוק להכריע האם להציב שוב אולטימטום לפרישה מהממשלה או להעביר את החוק ובהמשך לתקן אותו.

הבחירות המקומיות נגמרו, והמאבקים חזרו לזירה הארצית. חוק הגיוס מציף שוב את המאבק מי יוביל את הקול החרדי. יש רצון נוסף להראות שלחסידים יש גב רחב והם מובילים את נושאי הליבה החרדים.

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס בשלב זה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
גיוס חרדים
יעקובי מאיר | 25-11-2018 14:29
כתב אריה פרי צהל במתכונתו הנוכחית לא צריך לגייס חרדים. הוא בקושי מסתדר עם הכיפות הסרוגות. פעם החרדים יכלו לשרת בצהל. היום הם מפסידים מכך מכל הבחינות. למרבה הצער-צהל הפך לצבא השמאל. מוטב שתדברו על הירידה החדה במוטיבציה בקרב הדתיים והחילוניים כאפקט אזריה, הפקרת החיילים והלחימה בכיפות הסרוגות. עזבו את החרדים- את ה-base שלו צהל עם ערכי הפוסט מודרניזם שלו החל כבר לאבד!