המדריך המלא: מה מוביל לבחילות בהריון?

אחת התופעות הנפוצות ביותר בקרב נשים בהריון היא בחילות קשות, שמתחילות בדרך כלל מספר שבועות אחרי תחילת ההריון ויכולות להמשיך עד הלידה. מה גורם לבחילות, ומה אפשר לעשות כדי להקל עליהן?

המדריך המלא: מה מוביל לבחילות בהריון?
  (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

אחת התופעות הנפוצות ביותר בקרב נשים בהריון הן בחילות קשות, שמתחילות בחודש הראשון של ההריון. בדרך כלל הן מסתיימות לקראת סוף החודש השלישי, אך במקרים מסויימים הבחילות יכולות להמשיך גם מעבר לכך ולעתים עד הלידה עצמה.

בחילות ההריון מוכרות בשם "בחילות בוקר", אך בפועל התופעה עשויה להתרחש בכל אחת משעות היום, וישנן נשים שאצלן היא מתרחשת דווקא בשעות הלילה. מדובר בתופעה שכיחה במיוחד, כאשר בין 70 ל-85 אחוז מהנשים ההרות סובלות בשלב כלשהו מבחילות תוך כדי ההריון. כל אישה מושפעת בצורה שונה:  יש שסובלות מהן בצורה קלה ונסבלת, ויש שעלולות לסבול מבחילות והקאות מרובות ומתחושת אי נוחות קשה עקב כך. כמו כן, ייתכנו בחילות קשות בהריון אחד, אך קלות יותר בהריון הבא- ולהפך.

בדרך כלל התופעה מתחילה בין השבוע הרביעי לשבוע התשיעי של ההריון, כאשר לרוב הן חמורות יותר בין השבוע השביעי לשבוע ה-12. אצל מרבית הנשים המצב משתפר ובחילות הבוקר מתחילות להיעלם בין השבוע ה-12 לשבוע ה-16, אך בקרב חלק מהנשים בחילות והקאות בהריון יימשכו מספר שבועות או חודשים, ויש גם כאלו שיסבלו מהן במהלך כל תקופת ההריון.

לא לגמרי ברור מהם הגורמים לבחילות בוקר וההקאות, אך רבים מעריכים כי מדובר בחוסר הסתגלות של הגוף לשליה. מסיבה זו נשים רבות חוות בחילות קשות יותר כשהן בהריון עם תאומים או עם עוברים גדולים במיוחד. גורמים נוספים שיכולים להשפיע על בחילות והקאות בהריון הם נטייה גנטית, כלומר בחילות והקאות בהריון אצל האם, ויש שאומרים שהריון עם בת מוביל לבחילות חמורות יותר מאשר נשיאה של בן זכר. סיבה נוספת לבחילה היא רמת ההורמונים הגבוהה, אשר עלולה להאט את תהליך העיכול של מזון.

כיום ניתן לטפל בבחילות דרך תרופות, אך יש מספר המלצות נוספות שיכלות לעזור בהתמודדות עם בחילות ההריון. ראשית, מומלץ אכול ארוחות קטנות עם מאכלים קלים לעיכול. מזונות יבשים או מלוחים גם מסייעים להקלה. מומלץ להתרחק ממזונות שומניים, מאכלים מתובלים או חריפים ולהימנע משתיית משקאות קרים, חמוצים או מתוקים מדי. יש גם נשים שטוענות שמומלץ לא לחמם את האוכל, מכיוון שהריחות עשויים להוביל להקאה.

בנוסף חשוב להקפיד על צריכה מספקת של נוזלים, גם אם את לא מרגישה צמאה. מומלץ לשתות מים פושרים עם כמה טיפות מיץ לימון סחוט או תה זנגביל, שעשויים להקל על בחילות בהריון. בנוסף, אפשר למצוץ קרח או קרחון.

אפשרות נוספת שתסייע להקלה היא לקחת כמה נשימות עמוקות, לצאת מהבית ולנשום קצת אוויר. אוורור הבית יקל על הבחילות ויעזור גם להיפטר מריחות חזקים, שעלולים לגרום גם הם להתפרצות בחילה או הקאה. עם זאת, כדאי שלא להתאמץ יותר מדי, מכיוון שגם עייפות יכולה להחמיר את המצב. במידה והבחילות בהריון ממש קשות, ומפריעות לחיי היומיום, מומלץ להיות בקשר עם הרופא המטפל.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע