איך מקשרים בין פרשת משפטים לחיים המודרניים? - סרוגים

איך מקשרים בין פרשת משפטים לחיים המודרניים?

כל המעיין בתורה לבדה ישים לב על נקלה שרבים מהדינים בה אינם מבוארים עד תומם, אחרים הם חלקיים וצריכים השלמה, ופעמים רבות גם אקטואליזציה בהתאמה למציאות המשתנה. לשם כך בא הרמב"ם וביאר על פי התורה שבעל פה את דברי התורה. אבל מי יסביר לנו את דברי הרמב"ם?

author-image
איך מקשרים בין פרשת משפטים לחיים המודרניים?
  כרך "משפט ושלטון" של משנה תורה המבואר

לאחר פרשת יתרו ומעמד הר סיני המרומם, אנו יורדים ישר אל "השטח", אל פרשת משפטים, העוסקת בעבדים עבריים ובשוורים נגחים, במפקידי ממון ובגנבים במחתרת.

אין דרך חזקה מזו כדי להביע את המסר שהתורה אינה רק עשרת הדיברות ומעמדים מרגשים, אלא גם ההכרעה במציאות הממשית בין איש לרעהו, בדיני ממונות ובדיני נזיקין.

למעשה גם לפני מעמד הר סיני זה היה הנושא – משה השופט בין איש לרעהו, ומאציל את סמכויותיו לשרי האלפים ושרי המאות, ולמעשה מקים מערכת משפטית מסודרת והיררכית, שבה גבוה מעל גבוה ומעליהם דבר ה'.

כל המעיין בתורה לבדה ישים לב על נקלה שרבים מהדינים בה אינם מבוארים עד תומם, אחרים הם חלקיים וצריכים השלמה, ופעמים רבות גם אקטואליזציה בהתאמה למציאות המשתנה. זהו מקומה של התורה שבעל פה – דברי חז"ל במשנה, בתוספתא, במדרשי ההלכה ובתלמודים. אשריו של הצולח תורה גדולה ונכבדה זו, אך רבים רבים לא יגיעו עד סופה, ויקשה על המעיין להעמיד לנגד עיניו תורה שלמה ומסודרת, מהחל ועד כלה.

כאן בא הרמב"ם, הנשר הגדול, ובעיונו רחב הכנפיים והכרעותיו החדות הצליח לכנס את כל התורה שבעל פה לכלל מערכת אחת, סדורה ובהירה, עד שהמסתכל בה יכול לראות את בניין התורה בנוי לתלפיות.

אחד ויחיד היה הרמב"ם בגדולת העיון ובבהירות הלימוד, בכלל חלקי התורה אך בעיקר ובפרט בדיני הממונות והמשפטים, לפניו לא קם כמוהו וגם אחריו לא היה עוד. גם הטור והשולחן ערוך, אשר בדרך כלל מיוסדים ברובם על דבריו, בנושאים אלה עושים זאת עוד ביתר שאת ועוז. ברי שעל כל החפץ לשוות לנגדו את מגדל התורה בנוי ושלם, אין לו אלא לחזור אל דברי ר' משה בן מימון.

לממש את פרשת משפטים

אכן, לשונו הבהירה והצחה של הרמב"ם צריכה בכל זאת לעתים ביאור, וגם המקרים הקשים שאותם הוא מתאר לא תמיד יהיו ברורים לכול. על כן קם "מפעל משנה תורה", ארגון ללא כוונת רווח אשר הוציא לאור כבר את משנה תורה בכרך שלם, מנוקד ובנוסח מדויק ומתוקן מאלפי שיבושי הדפוסים, והחל בהוצאת סדרת ספרי כיס מבוארים בלשון קלה וברורה, רמב"ם כפשוטו ועל פי דרכו, ועל פי הנוסח המדויק.

בבוא מפעל משנה תורה לבאר את ספרי המשפט העברי של הרמב"ם – נזקים, קניין, משפטים ושופטים – חבר אל מכון "משפטי ארץ" אשר שם לו למטרה להחיות את המשפט העברי במדינת ישראל, ובשיתוף פעולה זה יצאו לאור ארבעת הספרים הללו, מבוארים בטוב טעם ודעת ובצירוף נספחים עם חוזים אקטואליים ונדרשים על פי דין תורה.

חזונו של מפעל משנה תורה, וחזונו של מכון משפטי ארץ, אחד הם: להביא למימושה של פרשת משפטים, יחד עם כל דיני התורה, בפועל ובמעשה בעת הזאת. הוצאת ארבעת ספרי המשפט העברי של הרמב"ם, בביאור רלוונטי ובהיר, הוא צעד קטן בדרך למטרה הנכספת, שכל יהודי יכיר וידע את משפטי התורה על בוריים, ויחוש בכל נימי נפשו ש"משפטי ה' אמת, צדקו יחדיו" (תהילים יט,י).

==

הנחה מיוחדת לגולשי סרוגים

כנסו לאתר מפעל משנה תורה ורכשו את כרך "המשפט והשלטון" – כרך מהודר ובו ביאור קצר ותמציתי לספרי נזקים, קנין, משפטים ושופטים ממשנה תורה לרמב"ם של מפעל משנה תורה  או את סדרת משנה תורה המבואר בספרוני כיס בהנחה מיוחדת.

כדי לממש את ההנחה, הקלידו את קוד הקופון SRUGIM, לפני הרכישה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו