בעלות של 580 מיליון שקל: אושרה העברת תקציב למטוס רה"מ

בעלות של 580 מיליון שקל: אושרה העברת תקציב למטוס רה"מ

60 מיליון שקלים אושרו להעברה במסגרת ההקצאות לטובת מטוס ראש הממשלה. העלות הכוללת תגיע ל-580 מיליון שקלים. משרד רה"מ: "אין חריגה ממתווה התקציב". ח"כ רוזנטל: "זה יהיה מטוס עגל הזהב, זה חצוף"

author-image
580 מיליון שקל: אושרה העברת תקציב למטוס רה"מ
  ראש הממשלה ורעייתו ברקע מטוס אל על (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

בתום דיון סוער, אישרה ועדת הכספים תקציב של 60 מיליון שקלים למטוס ראש הממשלה. לדיון התייצבו לא פחות מ-8 חברי וחברות מהמחנה הציוני, למרות שרק 2 מהם רשאים להצביע. עלות רכישת המטוס, שדרוגו, התקנת מערכות ההגנה ותחזוקת המטוס תגיע ל-580 מיליון שקלים.

דרורית שטיינמיץ, מנהלת אגף התקציבים, במשרד רה"מ תיארה כי רכישת המטוס אושרה בהליך מכרזי. כשלדבריה, משרד הביטחון הוא שאחראי על רכישת המטוס, ומסגרת מתווה התקציב אושרה בידי הקבינט הביטחוני וועדת חוץ וביטחון של הכנסת. "ואין חריגה ממתווה התקציב, ולא מדובר בתקציב תוספתי", הבהירה אל מול ביקורת הח"כים באופוזיציה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "מי שהציע את ההצעה לא היה רה"מ ולא הקואליציה, בהצעה[המקורית] היה היגיון רב, שלא רק רה"מ ישתמש במטוס. מדובר על מטוס 'ראשי משינה' שאמורים לנסוע בו גם שרים בכירים, גם נשיא המדינה, וגם אישים בכירים שצריכים את האבטחה הזו. היה ויכוח אם צריך את המטוס או לא, ואז זה לא התחלק לקואליציה ואופוזיציה. לא צריך כזה להט רק כי ביבי ראש ממשלה, אבל אנחנו רוצים לדעת למה התוספות".

לטענת ח"כים מהאופוזיציה, כי זה נעשה מתחת לראדר אמר גפני: "אין שום דבר שעובר תחת הראדר, היו חילוקי דעות, זה חצה מפלגות, יש יתרונות וחסרונות, כנראה שהיתרונות עלו, כי הוחלט שכן. אין אפשר להעביר כסף בלי להגיע לוועדה, לראייה מגיעים לכאן לאשר. אותי גם מטריד למה התוספות".

ראיתי את המטוס, זה עגל הזהב

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) התנגד: "לעניין תקציב הנסיעות – רה"מ לא אוהב להיות פה, אלא במקומות שמשתחווים לו. כל פעם מביאים לנו בנפרד את הנסיעות שלו, שיביאו במרוכז את נסיעות הממשלה, לא רק רה"מ. לעניין המטוס – הוועדה אישרה 300 מיליון, זה עלה ל-400 מיליון, ראיתי את המטוס, כל הבקשה לא נוגעת לסוגיות ביטחוניות או לאמצעי שליטה, התוספת היחידה שנדרשת היא למנגנון הפאר והנוחות, זה יהיה מטוס עגל הזהב, זה חצוף. ראוי שיהיה מטוס לרה"מ אך לא עגל זהב מעופף".

ועדת גולדברג, בראשותו של השופט בדימוס אליעזר גולדברג, הוקמה ב-15 בדצמבר 2013 במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס. לאחר שהשב"כ הבהיר שלא ניתן לאבטחה את ראשי המדינה 'בטיסות אזרחיות'.

הוועדה קבעה כי "די בחסרונות כמו תקשורת ואבטחת המטוס הקיימים כיום במטוסים הנחכרים לטיסות מסוימות ואשר יהיו קיימים באותה מידה אם תהיה התקשרות ארוכת טווח עם חברת תעופה, כדי להצדיק מסקנה בדבר קיומו של צורך לרכוש מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה".

הוועדה ציינה כי "עמדת השב"כ, הרואה חשיבות יתרה בכך שהמטוס ישמש לנסיעות הנשיא וראש הממשלה בלבד, ולא ייעשה בו שימוש לביצוע משימות שוטפות אחרות, מקובלת על הוועדה".

באוגוסט 2016 נחת המטוס לראשונה בישראל, ונקבע כי יעבור תהליך של שדרוג והתאמה. לבקשת הצנזורה והשב"כ הוטל איפול על מערכות ההגנה, התקשורת והאלקטרוניקה שיותקנו במטוס. לקראת אישור תקציב המדינה לשנים 2017-2018, בחודש דצמבר, נכתב 'שחור על גבי לבן' שעלות המטוס תגיע ל-580 מיליון שקלים, והוא אושר בוועדת הכספים של הכנסת ובשלוש קריאות במליאת הכנסת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הלוואי ויתרסק הנבלה המופטמת
Unknown customer | 05-11-2018 13:41
מי צריך.את.החרא הזה?
2
ועדת הכספים - איך אתם ישנים בלילה עם בזבוז
נאוה | 05-11-2018 13:54
משווע כזה על מטוס ??? אין לכם לב - לא פלא שנבחרתם לועדה הזו - לא אכפת לכם מקשישים ובתי חולים וילדים נזקקים וכל שאר הצרות שיש במדינה כמו: הרחבת ותיקון כבישים בארצנו. בזיון שאין דוגמתו לאשר סכום עתק כזה לרוהמ !!