על ציר 60: אחרי הבחירות, ההנהגה ביו"ש בדרך למהפך/ פרשנות

על ציר 60: אחרי הבחירות, ההנהגה ביו"ש בדרך למהפך/ פרשנות

לאור התוצאות המפתיעות בבחירות ביהודה ושומרון, אנשי ההנהגה החדשה מסמנים שינוי כיוון בכל הנוגע להכרעות המשפיעות בהן דנים לא פעם ראשי מועצת יש"ע בענייני בנייה בהתיישבות

author-image
על ציר 60: ההנהגה ביו"ש בדרך למהפך/ פרשנות
  (צילום: גרשון אלינסון, הלל מאיר, יונתן סינדל, מרים אלסטר, הדס פרוש/ פלאש 90)

קרבות יצריים נרשמו במועצות בנימין, קריית ארבע וגוש עציון. הניצחונות המרתקים והמהפכניים שנרשמו בחלק מהמקומות ביהודה ושומרון מרמזים לשינוי שבפתח.

רבים מהתושבים חושבים כי בחירות מוניציפליות עוסקות רק בניקיון ותחבורה, זה הכרחי ומשפיע על חיי היומיום, אך לא רק. בשונה משאר הארץ, סוגיית הבנייה היא קריטית ביו"ש, ועימה גם היחס אל פעילות הממשלה בכלל וראש הממשלה נתניהו בפרט בנושא.

במובן הרחב יותר, במרבית המקומות בהם נערכו בחירות בחודשים האחרונים, צפה ועלתה הסוגייה ביתר שאת: האם מציגים מאבק תקיף על יהודה ושמרון או מאבק ממלכתי כמו שמתווים מועצת יש"ע אמנה כמו שהיה עד כי בחמישים השנים האחרונות?

במרכז העימות בין המועמדים עמדה השאלה על עתיד ההתיישבות: האם ינצחו אנשי המנהיגות החדשה שנוקטים קו תקיף בכל הנוגע לבנייה ביו"ש מול הממשלה כמו שהתוו חה"כ בצלאל סמוטריץ' או אביחי בוארון, או קו ממלכתי בו מצדדים אבי רואה, פנחס ולרשטיין וזמביש?

לאגף את מועצת יש"ע מימין

כשעוברים על ציר 60, הכביש המחבר מהר חברון לשומרון מקבלים תמונת מראה לאן הרוח נושבת, שתתכן ותיוותר כאופוזיציה עיקשת לפעילות ראשי ההנהגה ביש"ע: יוחאי דמרי בהר חברון, שותף חלקי במועצת יש"ע ומול אמנה, בקרית ארבע התרחש מהפך כשאליהו ליבמן גבר על מלאכי לוינגר, איש חברון, מוותיקי המנהיגים ביש"ע לצד זאב חבר או צביקי בר חי שעמד לפניו בראשות המועצה.

כשממשיכים לגוש עציון הדעות חלוקות: בעוד שלמה נאמן, חבר מלא במועצת יש"ע מאז היבחרו לפני שנה וארבעה חודשים, המתמודד שמולו משה סוויל טרם החליט על מדיניותו כלפי הגוף הוותיק. אולם ככל הנראה הוא יתיישר עם שאר ראשי המועצות אל מול האג'נדה הממלכתית.

בקמפיין סוער במיוחד, ניצח ישראל גנץ בראשות למועצת בנימין. הראשון, סגן ראש המועצה של אבי רואה, יו"ר מועצת יש"ע עד לאחרונה, כשאותו החליף המתמודד המתחרה בבנימין שילה אדלר. כאן יותר מכל, באה לידי ביטוי לב המחלוקת בין השניים בסוגיית ההתיישבות. גנץ, לוחמני שנוקט בקו תקיף כמו המאבק ביישוב עמונה, הולך עם סמוטריץ' ואביחי בוארון, או אדלר הממלכתי שמאחוריו עמדו וותיקי ההתיישבות השמרנית.

מהבולטים שבחבורה שחותם את ציר 60, הוא ראש מועצת שומרון יוסי דגן שמתנגד מהותית לקו של ראשי יש"ע. בשנתיים האחרונות הוא מדיר עצמו מישיבות המועצה ולא מקיים עמם שום קשר. עם זאת, יחסיו עם זמביש, שידעו עליות ומורדות, נשמרים לאחרונה ברוח טובה למען קידום השומרון.

לאור התוצאות המפתיעות יותר או פחות, אנשי ההנהגה החדשה שהצטרפו בעוד שלושה מקומות, יכולים להטות יחד עם הוותיקים יגאל להב מקדומים ועודד רביבי מאפרת, את ההכרעות המשפיעות בהן דנים לא פעם ראשי המועצות.

נקודת המשבר הראשונה בה תיבחן ההנהגה החדשה, עלולה להתלקח סביב פינוי הכפר הבדואי חאן אל אחמר או חלילה בפני פינוי נוסף של שכונה, בתים או יישוב ביו"ש, עליו יחליט בג"ץ.

כך או כך, בעוד 15 יום, לאחר הבחירות שיכריעו את הסיבוב השני, שולחן ראשי מועצת יש"ע יהיה מגוון בהרבה ממה שהוא כיום, אם בכלל.

סיכום בחירות יו"ש:

ראש רשות חדש, אשר החליף את ראש הרשות המכהן, מסומן בכוכבית*

אריאל – אלי שביר, וביתר עילית – מאיר רובינשטיין, מודיעין עילית – יעקב גוטרמן, מעלה אדומים – בני כשריאל

שומרון – יוסי דגן, בנימין – ישראל גנץ* גוש עציון – סיבוב שני – שלמה נאמן ומשה סוויל, הר חברון – יוחאי דמרי, מגילות ים-המלח – אריה כהן, בקעת הירדן – דוד אלחייני

אלקנה – אסף מינצר, קדומים – חננאל דורני, אורנית – ניר ברטל* אלפי מנשה – שי רוזנצווייג* קרני שומרון – יגאל להב, בית אל – שי אלון, הר אדר – חיים שקד* בית אריה – יהודה אליהו אלבוים* קרית ארבע – אליהו ליבמן* אפרת – עודד רביבי, גבעת זאב – יוסי אברהמי, עמנואל – אליהו גפני*

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
קשקוש
יוסי | 31-10-2018 18:51
הגברת גרמן, כהרגלה, כותבת דברים מנותקים מהמציאות. קודם שתלמד עובדות, אחר כך תוכל, אולי, להיות כתבת. בהצלחה בלימודים ובמקצוע החדש.
אנו זקוקים להרבה סמוטריצ'ים יהי ה' עם הנבחרים
עמוס | 01-11-2018 5:44
רק כך !!
2
בדיוק!!!!
אהרון | 31-10-2018 21:22
עטרה ממש כך אל תשמי לב למפרגן מתגובה 1 . מניסיון כל אמירה של מישהו שיכולה להתפרש נגד זמביש או דרכו שלו או אמנה _מועצת ישע והחבר הזה נזעק בשלל שמות פקטייבים .
3
כמה טעויות במאמר אחד
אריאל | 31-10-2018 22:02
מומלץ לבדוק את העבודות לפני שכותבים. המאמר סותר אפילו את סיכום הבחירות שבסופו. צביקי בר חי מעולם לא עמד בראשות מועצת קרית ארבע. הוא עמד בראשות מועצת הר חברון. לפני מלאכי עמד בראשות מועצת קרית ארבע צבי קצובר. יגאל להב אינו ראש מועצת קדומים אלא ראש מועצת קרני שומרון.
4
מרתק
יעקבאל | 01-11-2018 2:55
תודה