דעה: קשה להתחבר לכלל ישראל דרך בי"ס פרטיים
ד"ר איילה בלוך, יו"ר ועד ההורים בבית ספר ממלכתי-דתי, מרגישה שהציונות הדתית קצת שכחה את משמעות המושגים "כלל ישראל" ו"ערבות הדדית". אחרת, קשה יהיה להסביר למה הסרוגים נוטשים את החינוך הממלכתי דתי לטובת מוסדות פרטיים אלטיסטיים. (דעה)
ידוע הפתגם כי להצלחה הורים רבים, אך הכישלון יתום הוא. כשמדובר על חינוך ילדינו כולנו רוצים להרות רק הצלחות. לאחרונה פגשתי קבוצת פעילים מפורום הממ"דים הארצי ושמחתי לגלות שבבתי ספר ממלכתיים-דתיים רבים בארץ עדיין יש הורים שמאמינים בעצמם. עוד יותר שמחתי לגלות שעדיין יש הורים שמאמינים בילדים שלהם.
מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי. אמר לו גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה, כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל גייריה (גיירני). אמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד (מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך), זו היא כל התורה כולה. ואידך פירושה הוא זיל גמור (וכל השאר הוא פירושה של התורה לך ולמד). (תלמוד בבלי, שבת לא.). במסגרת תפקידי כיו"ר בית ספר ממ"ד פנתה אלי פעם אחת האמהות וביקשה שאפעל להוציא מבית הספר תלמידים שהוריהם אינם מקפידים כראוי על קיום המצוות. התבוננתי באותה אם, אישה אותה הכרתי כרחבת דעת ורחבת לב. אמרתי לה "את יודעת שכשם שאת מתייחסת לילדיהם של ההורים האלה, כך יש הורים המתייחסים לילדיך". "למה את מתכוונת?" החזירה לי. "האם את מכירה הורים התופסים את עצמם יותר דתיים ממך?", "בוודאי", היא ענתה. "ובכן", אמרתי, "מדוע שהם ירצו שילדיהם ילמדו עם ילדיך?".
זהו יישום פשוט של יסוד היסודות של הלל הזקן. תמיד יש מישהו שיותר טוב ממני במשהו. באותו הזמן בו אני מפנה את זרקורי הביקורת שלי לעבר מישהו שאני תופסת כפחות טוב ממני, מישהו אחר עלול להפנות את אותם זרקורים כלפי. את שאר התורה אפשר לבוא ללמוד בבתי הספר הממלכתיים-דתיים הפזורים בכל רחבי ישראל. השיחה עם אותה אם הזכירה לי שוב את יסוד היסודות של התורה, כל אחד יכול ללמוד אותה, אפילו אם יש לו רק רגל אחת.
האמת היא שבשנים האחרונות הייתה לי לעיתים תחושה שנשארנו קצת לבד. קבוצה של הורים שמאמינה בחינוך דתי הפתוח לכלל ילדי ישראל. לעיתים היה נראה שאפילו הנהגת החמ"ד כבר אינה מאמינה בחמ"ד. שלחנו את ילדינו לבית ספר ממלכתי-דתי, נהנינו מרמה לימודית גבוהה ומחינוך לאהבת תורה ואהבת עם ישראל. זה תמיד היה נפלא לראות שכמו שאת אהבת ארץ ישראל אפשר לתרגם להתיישבות ואת אהבת התורה לקיום מצוות, אפשר ליישם גם את אהבת עם ישראל. מדי פעם ישבתי בשיעורים של רבנים חשובים ושמעתי רעיונות עמוקים על "כלל ישראל" ו"ערבות הדדית". זה היה מרומם, אבל ברוב המקרים רק תיאורטי.
רוב הרבנים שרוממות עם ישראל בגרונם לא מפגישים את הילדים שלהם עם "כלל ישראל" וה"ערבות ההדדית" עוצרת במקום שבו מחריבה אותה הקפדה על מצוות אחרות שזכו לכבוד גדול יותר בספרי אחרוני האחרונים הנכתבים בימינו. כל המצוות חשובות כמובן, אך נראה שכמו שבכל תקופה ידעו חכמים לשים דגש על מצוות שבהן הראה העם חולשה, בתקופה הזו צריך לומר "שקולה מצוות אהבת ישראל כנגד כל המצוות".
בתי הספר הממלכתיים-דתיים הם אבן שואבת למשפחות הרוצות לתת לילדיהם חינוך איכותי מבלי למנוע אותו מילדים אחרים, על רקע צבע עורם, רמתם הסוציו-אקונומית או הומוגניות דתית, ממש כמו הלל הזקן. זו מערכת שידעה ימים יפים יותר כשאני הייתי ילדה, אבל גם כיום זה משמח לגלות שיש בה הרבה בתי ספר נפלאים. בבתי הספר האלה לומדים תורה ומדע, הלכה ופיזיקה, אנגלית, מתמטיקה וסיפורי חז"ל. זה משתלב נהדר כאשר ההורים רוצים שהילד שלהם ישתלב נהדר, בכל מסגרת בה יבחר בעתיד. וכך, במערכת החינוך הזו קיים עושר רוחני ותרבותי המתאפשר בין השאר מתוך שימוש במשאבים של החינוך הממלכתי, ושילובם עם התפתחויות המדע והטכנולוגיה. ילדים הלומדים להתבונן בכל אלה בראייה דתית רחבה יגדלו להשתלב בכל תחומי החיים במדינת ישראל.
רוחות של שינוי מבורך מנשבות בימים אלה בחינוך הממלכתי-דתי. בהנהגת החמ"ד עומדים היום אנשים שנכונים להצעיד אותו קדימה, מבלי לחוש צורך להתנצל על חינוך ציוני מצויין למצויינות בכל התחומים, הדתי, הלימודי והחברתי. ילדי ישראל נמצאים במערכת הזו כבר הרבה שנים. עתה הגיע הזמן שאנו ההורים נשוב ונאמין בעצמנו ובילדינו ונתאחד סביב המפעל המוביל של הציונות הדתית. כולנו ראויים לכך.
ד"ר איילה בלוך, פסיכולוגית שיקומית ונוירופסיכולוגית, יו"ר ועד ההורים בבית הספר הממ"ד אור זבולון באריאל
ביוזמת פורום הממ"דים הארצי יתכנסו הורים הרוצים בחיזוק החינוך הממלכתי דתי, ביום שלישי, כ' באייר, בשעה 18:00, במכינה בגבעת שמואל