נסיעה במונית עם יעקב וינרוט ז"ל/ הספד - סרוגים

נסיעה במונית עם יעקב וינרוט ז"ל/ הספד

שנתיים ומחצה זכיתי לשהות במחיצתו הקרובה של עו"ד יעקב וינרוט ז"ל והייתה זו תקופה בלתי נשכחת לצד אדם יחיד בדורו. איש של שכל אדיר לצד לב רחב. עו"ד מתן פריידין סופד

נסיעה במונית עם יעקב וינרוט ז"ל/ הספד
  (צילום ארכיון: פלאש90)

קיץ 2008. הטלפון בחדרי מצלצל ועל הקו קמי – המזכירה הנאמנה של יעקב. "מתן, יעקב קורא לך לחדר". גומע במהירות את המסדרון הארוך והצר עד ללשכה ההדורה של עו"ד וינרוט. בלי סמול-טוק מיותר, יעקב מסביר בכמה משפטים על תיק סבוך שיש לטפל בו ושולח אותך, כדרכו, לפענח לבד את רזי התיק. זה האיש וזה משרדו, לא מקום של "האכלה בכפית", אלא מקום של צלילה למים העמוקים, גדילה וצמיחה אישית ועצמאית.

חודשים חולפים ומועד הדיון מגיע. בבוקר הדיון אני מניח 3 קלסרים עבים במשרדו של וינרוט וכעבור שעות אנו ישובים במונית בדרך לביהמ"ש המחוזי בירושלים. לא חולפות דקות ואתה מבין שיעקב מכיר את התיק על בוריו, הרבה יותר טוב ממך – למרות שאתה עוסק בו חודשים ארוכים ואילו הוא עיין בו לראשונה בבוקרו של יום. הנסיעה מתוחה ושאלות נוקבות, כבחקירה נגדית, ניתכות על ראשך בזו אחר זו: "מדוע לא צורף נספח כזה וכזה", "מדוע לא נטענה טענה כזו או אחרת", ואתה מנסה, בגמגום לא נשלט, להסביר ולתרץ ולדון עמו, כשכולך מלא יראת כבוד לאיש החד פעמי הזה.

ובדיון עצמו, וינרוט טוען בלהט הג'ינג'י הידוע שלו, במשך חצי שעה רצופה, טיעון סדור ובהיר ששזורים בו משפט ופילוסופיה, גאונות ושכל ישר. ואיש אינו משמיע קול ואף לא ציוץ, לא השופט, לא באי-הכוח ולא בעלי הדין והקהל. הכל מבינים שיש כאן טיעון ברמה אחרת ומזמנים אחרים, שאין להפריעו ולהפסיקו ולו לרגע קט.

בדרך חזור: The sound of silence

ובדרך חזרה במונית האווירה משתנה, המתח מתפוגג. נינוחות עוטפת את הכל ולפתע נשמעת שריקה חזקה צלולה ומדויקת, נעימת "The sound of silence". אני מביט לימיני ורואה את וינרוט. עיניו עצומות, פניו שלוות ומחייכות ומבין שפתיו נשמעת השריקה המיוחדת.

הנסיעה נמשכת ואתה מבין ולו במעט את סוד גדולתו של איש הרנסנס הזה. ידיעה שנשמעת ברדיו, שלט פרסומת הניצב בצד הדרך, שיחת חולין עם יעקובי הנהג המסור, הכל מסקרן אותו ומוציא ממנו תובנות ורגשות. ידיעה ברדיו על משחק של נבחרת גרמניה בכדורגל מביאה אותו לאיחולי הפסד בטון המיוחד שלו ל"גרמנים הארורים הללו". שניות אח"כ הוא עובר מכדורגל לתובנות עמוקות בפילוסופיה מודרנית, ומשם לדת ומדינה, לפסיכולוגיה וחוזר חלילה.

שנתיים ומחצה זכיתי לשהות במחיצתו הקרובה של עו"ד יעקב וינרוט ז"ל והייתה זו תקופה בלתי נשכחת לצד אדם יחיד בדורו. איש של שכל אדיר לצד לב רחב. את היקף ועומק הניגודים ששררו בו (קודש וחול, ימין ושמאל, תורה ואקדמיה, סוציאליזם וקפיטליזם ועוד ועוד), ואת תחומי העניין, העשייה והחסד של האיש – תקצר היריעה מלתאר. חבל על האי שופרא דבלי בעפרא. יהי זכרו ברוך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
ויינרוט היה גם פילוסוף מיוחד.
יפה יוסף | 16-10-2018 20:58
שמעתי את ההרצאה שלו על קניין . שואל שאלות שאף אחד לא מעלה על דעתו לשאול.
2
עו"ד בן 71 נקרא לישיבה של מעלה,
שמחה ניר, עו"ד | 17-10-2018 5:48
עוד בן 71 נקרא לישיבה של מעלה, וביקש לערער על כך: אני עדיין צעיר, במלוא אוני, ואיך אתם עושים לי את זה? והוא גם הוסיף: ראו, למשל, את עוד שמחה ניר: בן 79, מדבר בסגנון בוטה ומשתלח, בלתי מאופק, בלתי מרוסן ובלתי מנומס - ואתם אפילו לא מתקרבים אליו. אמרו לו רגע-רגע, תן לפתוח ת'מחשב. פתחו ת'מחשב, פתחו ת'אקסל, ואמרו לו: מצטערים, אתה בן 271, ולא כמו שציינת בקבלה. אמר להם יש לכם טעות, רוב בני האדם לא מגיעים לגיל הזה. אמרו לו: לפי השעות שחייבת את לקוחותיך, אתה כבר בן 371, אבל נתנו לך הנחה של 100 שנים, בגלל הספק.
3
אני רק שאלה
מושיקו | 17-10-2018 13:41
לא נראה לכם מוזר שתיק סבוך ומורכב שעוד (זוטר ככל שיהיה) מטפל בו במשך מספר חודשים ומחזיק 3 קלסרים עבים, מונח על שולחנו של עוד וינרוט זל - שאמור להופיע ולטעון בפני בית המשפט - רק בבוקר הדיון?