האם מותר לנסוע ברכבת החדשה שנבנתה בירושלים?

הרב שלמה אבינר נשאל האם מותר לנסוע ברכבת החדשה בירושלים שנבנתה בשבת, והאם מי שבנה אותה נחשב מזיד, שוגג או תינוק שנשבה?

האם מותר לנסוע ברכבת החדשה שנבנתה בירושלים?
  (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

בירושלים נבנתה רכבת בחילול שבת. האם מותר לנסוע בה?

קודם כל, יש לדעת שזה חילול השם נורא. זו מדינת ישראל, והשבת היא עם ישראל, ולא יתכן שהמדינה תחלל שבת. מה שאדם פרטי עושה בין כותלי ביתו, אינינו יכולים להתערב, אבל במה ששייך לרשות הרבים, לא יתכן שיהיה חילול שבת. יש למנוע דברים כאלה בכל דרך אפשרית, למחות לפני כן, תוך כדי ואחר כך.

אבל עכשיו שכבר בנו את הרכבת, מה דין דיעבד, האם יש בזה איסור משום "מעשה שבת"?

לכאורה לא, שהרי נפסק שבחילול שבת במזיד על ידי יהודי, למחלל עצמו אסור עולמית ולאחרים מותר מיד במוצאי שבת (שו"ע או"ח שיח א). כלומר, מי שבנה את הרכבת, אסור לו לנסוע בה לעולם, וכמובן שאלה זו אינה עומדת על הפרק, אבל לאחרים מותר במוצאי שבת.

אולי אותם מחללי שבת לא נחשבים מזידים אלא שוגגים, תינוקות שנשבו?

לא. זה נקרא מזיד. אמנם הם אינם מבינים את ערך השבת, אך הם יודעים היטב שעל פי תורה, הדבר אסור, וזה נקרא מזיד. לגבי העבודות שונות של תיקון מערכת החשמל הארצית או פעולות שונות בבית חולים, אפשר לדון אם זה שוגג (עיין פס"ת שיח אות יב), אך לגבי  רכבת, אין הכרח של פיקוח נפש לבנות בשבת.

על כל פנים, לגבי שאר האנשים מותר מיד במוצאי שבת.

כן. במיוחד, שהם לא נהנים דווקא מחילול השבת, כי מצד הנוסע ברכבת, אין שום הבדל אם נבנתה בשבת או ביום חול.  אבל יש פה בעיה מצד אחר, שאין זה דבר אקראי חד פעמי, אלא דבר מתוכנן מראש, כגון  דברי הכתב סופר על מסעדה שמבשלים בקביעות מידי שבת בשבתו עבור המתארחים וזו פרנסתם, ודאי קנסו לאלו שנתבשל עבורם כמו שקנסו למבשל עצמו. ובנוסף, שיש בזה גם משום מסייע לדבר עבירה ואולי גם לפני עוור (שו"ת כתב סופר או"ח נ).  והוא הדין בעניננו שכיוונו מראש, ולפי זה אסור לנסוע ברכבת.

זה נוגע לעוד הרבה בתי חרושת ומפעלים (פס"ת שם)?

נכון. כך פסקו  גדולים רבים על פי הכתב סופר. ובכל זאת, בנידון שלנו, שזה ודאי שעת הדחק, ואינו דומה למסעדה, כי יש הרבה מסעדות, וכן יש הרבה בתי חרושת ומפעלים, אך יש רק רכבת אחת, אפשר לנטות להקל.

איך?

על פי תשובת הג"ר צבי פסח פרנק לגבי שימוש אור החשמל. הוא מביא שני נימוקים. א. אין הכרח שהלכה בזה ככתב סופר, כי מה שחכמים גזרו, גזרו, ומה שלא גזרו, לא גזרו (שו"ת הר צבי או"ח א קפ).

אבל הרבה פוסקים הולכים על פי הכתב סופר (פס"ת שם)?

נכון. אבל בשעת הדחק, אפשר לסמוך על דעת יחיד. יתר על כן, הגרצפ"פ כותב שבענין החשמל, גם הכתב סופר לא יאסור, כי הוא דיבר במקרה שזה נעשה בידיעתו וברצונו, וכאן ודאי זה נגד רצוננו (הרב צבי שם). וכן בעניינינו.

שני נימוקים להקל.

ועוד נימוק שלישי הוא שיטת הגר"א מובאת במשנה ברורה (שם סק"ז), שבמזיד אסור גם לו וגם לאחרים רק עד מוצאי שבת, ובמקום הצורך אפשר לסמוך עליו.

ועוד נימוק שלישי הוא שיטת הגר"א מובאת במשנה ברורה (שם סק"ז), שבמזיד אסור גם לו וגם לאחרים רק עד מוצאי שבת, ובמקום הצורך אפשר לסמוך עליו. 

ויש עוד צדדים להתיר?

כן. כיון שנבנתה גם בחול וגם בשבת, ולא עוד אלא שהרוב נבנה ביום חול, ואז יש דין "זה וזה גורם" שמעשה שבת מותר בו, כגון שם מלח לפני שבת ומוסיף גם בשבת, שהמאכל מותר, אם המלח שניתן בשבת אין בו די כדי לתת טעם לבדו (שו"ע או"ח שיח ט הגה מ"ב ס"ק עג).

ובסיכום, מה להלכה?

בשאלה מסוג זה, יש לשאול גדולי הדור.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
15 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
אז לא נוסע ברכבת וזהו, וגם לא באוטובוס..
שאלת תם | 16-10-2018 19:26
וגם לא נלך לשום מקום... מה נסגר איתנו? אולי נתקדם כבר לשנות האלפיים? ושיקום פוסק אמיתי שיפסוק הלכות שמתאימות להיום ולא ללפני 2000 שנה, כשהכל היה עבודה קשה ...
ל-1, אם הייתה קורא הייתה מבין שלהלכה זה מותר.
רם | 17-10-2018 8:24
ומי שרוצה להחמיר יחמיר ותבוא עליו הברכה. נתבג עובד בשבת ובחגים למעט כיפור, אז אתה רואה את גדולי ישראל נמנעים לטוס לחול? הרב שטיינמן זצל, הרב עובדיה יוסף זצל, הרב מרדכי אליהו זצל טסו לחול משדה תעופה שעובד בשבת. מה לעשות? יש דרך אחרת לצאת לעשות את עבודתם? אותו דבר כאן. מה יעשה אדם שיש לו סידור בירושלים או נצרך להגיע למקום מסויים ואין לו רכב, והזמן הוא פקטור באותו יום, אז מה יעשה?
למגיב 1 שאלת תם
יפה יוסף | 16-10-2018 21:14
נראה שאתה לא צריך הלכות. תעשה מה שנראה לך ומה שמתאים לך וזהו.עונים לשאלות של הלכות למי שיודע שיש משהו מעבר לנוחות. יש אלוהים בשמיים ובארץ שנתן הלכות שבת.
2
בקיצור עקרונית לא, אבל זה קשה אז כן
שי | 16-10-2018 20:12
יהדות - דת העקרונות כל עוד זה לא מקשה מדי ... ואם העקרונות גם במקרה רווחים, אז חייבים לשמור עליהם מכל משמור ואין להתפשר! למשל בנייה בהתנחלויות שישבה רווח יזמי נכבד.
אסור לחרדים לחיות בישראל, תעברו לברוקלין
חילוני | 17-10-2018 15:57
באחת השבתות הקרובות לא יהיו פתאום חוטים מסביב לבני ברק, ראו הוזהרתם
3
והשאלה האחרונה:
אבי | 17-10-2018 11:45
ומי המה גדולי הדור ?
תשובה
נאה דורש | 17-10-2018 14:56
הדוב ליאור. הטיל טאו. והחזן אורן.
4
לפי ההגיון העקום הזה גם בכבישים אסור לנסוע
יגאל יוסף | 17-10-2018 14:49
גם כבישים שנסללו בשבת אסורים. וכרגיל אבינר יודע רק דבר אחד : להחמיר. כדאי לפעמים לנסות ולהפעיל לבד את המוח שהקבה נתן לנו
אל תבלבל במוח
איש אחד | 08-11-2018 20:59
מותר לך לומר לא מבין בנושא ממטר או לשתוק, גם רבנים מחמירים כמו הרב אבינר מקילים במקרה שאין מה לומר ומודים שעדיף לשתוק. הנושא הוא הגדרות הלכתיות נטו ואין פה נושא של מיקל ומחמיר
במיקרה הזה הוא דווקא הקל
חיים וייס | 17-10-2018 17:23
אבל זה נכון שמומלץ להשתמש במוח, אחרת בשביל מה הוא נברא?
5
בחו"ל מותר לנסוע ברכבת שנבנתה ע"י גויים בשבת?
דודו | 17-10-2018 17:14
בחול מותר לנסוע ברכבת שנבנתה עי גויים בשבת?
בוודאי, בחו"ל אין שם בעיה
כמובן | 17-10-2018 19:24
הרי שם לא בנו את זה לצורך יהודים אלא לצורך עצם
6
"אומר מותר"- העובדים חשבו שמותר לחלל
יהודה | 19-10-2018 9:35
בגלל פיקוח נפש. טעו
7
פרימיטיבים
כיכר | 19-10-2018 9:54
מי שרוצה שירכב על חמור
8
דעת הגר"א
איש אחד | 08-11-2018 20:56
מובאת במב. במפורש רק לגבי להקל בשוגג בשבת במקום הצורך