אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דעה: זו לא מחאת הפראיירים – זו מחאת האגואיסטים

מתנגדי 'חוק טל' כמו מובילי מחאת הדיור מציגים תפיסת עולם מאוד בעייתית ומאוד אגואיסטית. אין כאן מחשבה על תועלת הכלל, אלא רק ניצול הכוח שלו, לצורך השגת המטרות של הפרט, כשכל אחד דואג לשפר את התנאים של עצמו. אף חרדי לא יתגייס בגלל שמישהו לא רוצה להיות פראייר.

דעה: זו לא מחאת הפראיירים - זו מחאת האגואיסטים
  אגואיסטים. הפגנה נגד חוק טל (ארכיון פלאש90)

המחאה נגד הארכת חוק טל היא בעיני המשך ישיר למחאת הקיץ האחרון.

זה לא בגלל האוהל, המופיע כמוטיב חוזר במחאות. בקיץ הוא שימש להמחיש את המחסור בדיור בר השגה ובימים אלה את האוהל הצה"לי, העומד מול אוהלה של תורה. לטעמי, החוטים המקשרים בין המחאות, הרבה יותר חזקים.

מחאת הקיץ היתה מחאתו של המעמד הבינוני. הוא התקומם כנגד הקשיים הכלכליים של אנשים שעובדים קשה ומרויחים יפה, אבל בכל זאת לא מצליחים לרכוש את כל מה שהם רוצים. כבר אמר מי שאמר אז, שזו מחאה מאוד אנוכית.

המוחים נגד חוק טל החליטו לקרוא למאהל המחאה שלהם 'מאהל הפראיירים'. בקמפיין המתוקשר שלהם, הם מציגים את כל מי שמשרת בצבא כ'פראייר', כל עוד יש ציבור שלם שאינו מתגייס. אם תרצו, בפרפראזה למשפט הידוע, אפשר לומר בשמם ש'פראיירים גם מתים וגם לא מתחלפים'.

מחאה אגואיסטית

מתנגדי חוק טל ואיתם מובילי מחאת הקיץ, מציגים תפיסת עולם ונקודת מוצא מאוד בעייתית ומאוד אגואיסטית. אין כאן מחשבה על תועלת הכלל, אלא רק ניצול הכוח שלו, לצורך השגת המטרות של הפרט. ההמונים שיצאו בקיץ לרחובות לא הציגו סולידריות ודאגה אחד לשני, אלא את הרצון המשותף של כל אחד מהם לדאוג ולשפר את התנאים של עצמו.

מאות אלפי האנשים האלה, לא קמו כדי לתקן את מצבם של השכבות החלשות, מחוסרי הדיור והעבודה. אלה, ברובם, נשארו מוטלים לצד הדרך וגם המאמצים שעשו כדי לטפס על עגלת המחאה הדוהרת, לא צלחו.

מארגני המחאה נגד הארכת חוק טל, חלקם בגיל התיכון, מודיעים לנו בניגון ילדותי, שזה לא פייר שלא כולם מתגייסים: "למה אני כן והוא לא?". קו המחשבה הזה, מעיד על עומק השבר שבו אנחנו נמצאים. מחאה אמיתית, היתה צריכה להגיע ממקום של חרדה לאחדותו של עם ישראל.

מתוך חוסר יכולת וחוסר רצון להשלים עם ציבור גדול, שלא מוכן לקחת חלק במעשה שמבטא בצורה העמוקה ביותר את הערבות ההדדית הקיימת בעם. מי שלא מתגייס לצה"ל הוא ה'פראייר', שמוותר על הזכות להיות קשור, עד כדי מסירות נפש, לעם שלו.

ככה החרדים לא יתגייסו

אם יש משהו שצריך להדיר שינה מקברניטי המדינה, זה ודאי לא עניין אי הגיוס לצה"ל שמקשה על השתלבותם של החרדים בשוק העבודה, אלא ההחלטה של מנהיגי המגזר החרדי, למנוע כמעט בכל מחיר מצאן מרעיתם, להיות חלק אמיתי מהדבר הכי משמעותי שעם ישראל עושה ב-2000 שנה האחרונות.

אם יש סיבה שחומות של ניכור מבדילות בין הציבור החרדי לציבור הכללי במדינת ישראל ושבקלות רבה מדי הן צומחות, מתעבות ומתכהות, היא ודאי אי ההשתתפות של החרדים בנטל הביטחוני. זה הדבר שצריך להדאיג כל יהודי במדינת ישראל ושבשבילו שווה לצאת למחאות.

חשוב גם לזכור שרק מתוך תפיסה כזו, יהיה אפשר לחולל שינוי אמיתי בעניין. אף חרדי לא יתגייס בגלל מישהו שמתעקש לא להיות פראייר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
מעשית האגואיסטים הולכים לצבא ודתיים המהממים משתמטים
שחר | 31-01-2012 19:56
2
קשור משקולות לרגליים
קרן בן יבנה | 31-01-2012 21:50
הכותב הנכבד, אתה כנראה מרחף לך בין העננים וחולם על עולם מזוכך ואוטופי שלא היה וכנראה גם לא יהיה. אתה דורש מהמפגינים לוותר על צרכיהם הפרטיים, ולהתמקד ב''חרדות לאחדותו האמיתית של עם ישראל'' וב''זכות להיות קשור עד מסירות נפש לעם שלך''. אני לא חושב שניתן לדרוש מילוד איש ואישה לוותר כך על עצמו (גם אם נניח שעצם השאיפה הזו נכונה). אתה יכול אולי בשיעורי מוסר לאנפף בצער שלא התרוממנו למדרגה העילאית הזאת, אבל להציג את זה כביקורת זה נראה לי מוגזם. בודדים מאד מאד בארץ חושבים בעיקר על האחרים, ורוב מוחלט בהחלט דואג בעיקר לעצמו ולמקורביו. ולגופה של דרישתך, אני ממש לא חושב שהמטרה העליונה של כל פרט היא להיות קשור לכלל ולחרוד לקיומו. זוהי תמצית מזוקקת של פשיזם צרוף, ואני לא רואה לה שום טעם. אתה מוזמן להסביר מה חשוב כל כך בתחושת הקשר לשאר העדרים שמאכלסים את הארץ. במקום שאנסה לנחש את טענותיך, ואנסה לשלול אותן, אמתין תחילה למיקוד שלך ואז אביע את דעתי.
3
ברצינות
יונה | 31-01-2012 23:16
כל חיי לא קראתי כזו דיעה ילדותית, כאילו ירדת מהעננים רק עכשיו, תגיד לי נראה לך הגיוני שחרדים לא ישרתו בצבא? מה הקשר בין זה לדמגוגיה בגרוש שלך? אם אני רוצה שגם חרדים ישרתו זו דרישה ילדותית? מה זו הטיפשות הזו? אם אני רוצה שלא 70 אחוז + מהכסף שלי ילך על מיסים שאין לי שמת של מושג לאן הם ולכים, מה שבטוח שלא אליי, זה ילדותי? התורה מצווה לתת לעני 70 אחוז מהכסף? אפילו תורה אתה לא יודע אתה סתם דמגוג קטן שאין לו מושג מהחיים שלו, אני פשוט מתבייש לומר שקראתי את הכתבה הזו, קראתי הרבה מאמרי שטות מתיימרים אבל עברת את כל הרמות, פשוט כל מה שאמרת, כל מילה, שטות כ"כ מכעיס אותי שיש אנשים עם דיעות כמו שלך, שלוקחים את התורה ומעוותים אותה ועושים את עצמם צדיקים בלי להבין כלום מהחיים שלהם, זה פשוט מרתיח.
4
לא לחפש תרוצים למוג לב
מאמין | 01-02-2012 8:50
במצב מלחמה, כמו היום יש לעזור לעם ישראל, לסייע בלחימה ולא לחפש תרוצים להצדיק מוג לב, הכי קל לתת לאחרים לעשות עבודה ולהסתכן במקומך ועוד להצדיק את זה בשם התורה, זאת חוצפה ממדרגה ראשונה, ישראל נכבשה בכוח, את הכותל שחררו הצנחנים, יהודי אמיתי יודע גם להאמין וגם להלחם....
5
למגיבים המקשקשים. המאמר כנראה עמוק מדי עבורכם
קורא יורה | 01-02-2012 12:32
איפה נכתב שזה הגיוני שחרדים לא ישרתו בצבא? כדאי לקרוא מאמר עד הסוף לפני שמגיבים. הילדותיות היא ברצון לא להיות פראיירים. לפי זה כל מי שמתגייס הוא פראייר, כי הוא יכול גם לא להתגייס (וכל אחד יודע כמה זה קל, גם אם אתה לא חרדי). המלחמה על גיוס לכולם צריכה להיות ממקום אחר לגמרי, כי המקום של הפראיירים, עשוי להיות מדרון חלקלק ומסוכן. היום חיילים מרגישים שהם פראיירים בגלל שהחרדים לא מתגייסים ומחר הם ירגישו פראיירים כי יש אוכלוסיה אחרת של משתמטים או ג'ובניקים לא הצדקה. גם ילוד אישה יכול לחיות בתודעה כזו ולראיה שנים שזו היתה המוטיבציה שהניעה את חיילי צה"ל. לשם כדאי לשאוף ולא להשלים בחוסר אונים עם האגואיזם שאוכל בנו בכל פה.
6
לקורא יורה
יונה | 01-02-2012 19:11
או שמא שלומי פרץ במסווה של טוקבקיסט אנונימי (לכל הפחות מכר שלו). כותב המאמר נותן לגיטימציה לאי שירות של חרדים, כי אילו לחרדים היה אכפת מהכלל ומכל הרעיונות הנשגבים שכותב המאמר המלומד שופך עלינו כאילו הוא מבין משהו מכל הרעיונות האלה, הם היו מתגייסים, אם תחכה שהם יתגייסו כדי ליחדא שם ה' תחכה עד מחר, וכנראה גם אחרי, אני רוצה שהם יתגייסו כי זו חובתם גם אם הם לא חושבים שזו זכותם, ואם הם לא עומדים בחובה בסיסית זו, של דינא דמלכותא שלא יקבלו כסף ושמבחינתי ירעבו (אל תדאג כשהם ירעבו אני אתן להם כסף, אבל כצדקה ובחירה עצמית, ולא מתוך שהם כופים עליי את תקציבהם). אם אנשים רוצים לחשוב שזה חבל שהחרדים לא מתגייסים כי הם לא ממליכים את מלכות ה' בעולם שיבושם לו, מחאת הפרייארים כדבריך שלא כמחאת האוהלים היא מחאה לגיטימית האומרת שאע"פ שאני עושה מעשה כי אני מאמין בו, והייתי מוכן לעשות אותו גם ללא תמורה, לא ייתכן שאני אשא בנטל הזה ללא תמורה, לא ייתכן שגם אתה לא תתגייס ותתרום מעצמך למדינה, שלא תעבוד ותתרום מכספך למיסים. וכדבריך אם מאות אלפי אנשים (כנראה מליוני אפילו), דורשים דרישה אפשר כבר להגיד שהם הכלל והחרדים הם המיעוט, ודרישותיהם הם טובת הכלל. ולדבריך על אחדות עמ"י, החרדים צריכים לתת על כך דין וחשבון ולא אף חילוני או דתי לאומי, הם מתבדלים הם יוצאים מהכלל והם כופרים בעיקר, אין לי שום סיבה לבוא אליהם בידיים פתוחות כל עוד הם לא רוצים בזה, אז שלא יבואו בדרישות כאשר אינם עושים את המינימום של להיות אזרחים, דבריך משולים למגיש את הלחי השנייה, לא רק שאינם עושים דבר (כמעט רובם) למען כלל ישראל אלא שאני צריך לבוא חשבון עם עצמי למה הם לא בסדר? אתה כנראה קצת משוגע ו/או מזוכיסט ו/או בעל בעייה נפשית קשה.
7
לכל המגיבים המלומדים
טוקבקיסת | 02-02-2012 0:03
מי שלא מבין את ערכם ותרומתם של לומדי תורה להגנת המדינה יש לו חור בהשכלה, אל לכם להפריח דיעות לגיס בני ישיבות, אדם אינטלנגט אינו מביע דיעה במה שאינו אמור להבין, דבר זה אינו מסור לכל אדם אלא לגדולי הדור אז תעשו טובה ותביעו דיעה בדף הבא לא כאן
8
לטוקבקיסטית מנומסת
יונה | 02-02-2012 0:15
אילו היית מדברת על דברים שאת יודעת, אולי היית יודעת גם שחלקם הלא מבוטל כלל אוכלי חינם בורים ועמי ארצות, ואינם כלל יושבים בישיבות ו"לומדים למען החיילים" כדבריהם, אילו היית יודעת לא היית אומרת "תרומתם של לומדי תורה" כי היית יודעת שרובם כלל אינו לומד תורה כפי שהיה ראוי מבן אדם שהתחייב ללמוד תורה בלבד, כשאני למדתי בישיבה הייתי לומד 14 שעות ביום, וזה לא הרבה כ"כ לפי דעתי, מי שמסוגל לשבת אפילו 10 שעות בישיבה מוזמן להמשיך ולעשות כך על חשבון המדינה ומי שלא מוזמן ללכת לצבא והופ לעבודה, אל תדברי על מה שאת לא יודעת.
9
ל8
צחיזאוס | 23-04-2012 9:18
מצידי תשב 24ש בישיבה זאת הבחירה שלך. זה שהקצנתם והוספתם החמרות על היהדות זה ממש לא הבעיה של היהודים שומרי המסורת וגם של החילוניים. אבל צבא זה לא בחירה כולם צריכים לעשות ואיש איש באמונתו יחיה.