איך אנשי ימין עיוורים לאנלוגיה בין גורל היהודים לגורל הפלסטינים?

במקום לעודד את המתונים מקרב הערבים להתמיד במתינותם ולתת להם תחושה כי קבלת מדינת ישראל כעובדה מוגמרת תהיה טובה להם, הגזענים גורמים להקצנה של הצד השני, מערערים את הביטחון ובסופו של דבר פוגעים במדינה

איך אנשי ימין עיוורים לאנלוגיה בין גורל היהודים לגורל הפלסטינים?

כשמאלני ותיק מעולם לא הצלחתי להבין כיצד אנשי ימין, ובעיקר המשכילים שבהם, עיוורים לאנלוגיה בין גורל היהודים כמיעוט נרדף בגולה לבין גורל הפלסטינים שתחת שליטת ישראל, ויותר מכך, להקבלה בין גוים אנטישמיים שהתעמרו ביהודים, לבין יהודים שמתעמרים היום בערבים. בסרט הדוקומנטרי "טהורה לעד", שזכה לאחרונה באמי, אודות הגזענות של אוהדי בית"ר ירושלים נגד ערבים, יש רגע נוגע ללב כאשר שחקן חיזוק ארגנטיני בקבוצה שואל למצלמה: "כיצד יהודים יכולים להיות גזענים? הרי הם עצמם סבלו מגזענות", ותשובה אין.

אני שומע הרבה הצטדקויות כי אין דמיון בין הדברים, וכי הערבים הם אויב שוחר רע ואילו היהודים בגלות היו כולם טובים ותמימים, אבל גם אם נקבל את הטענה כלשונה איך בה כדי להצדיק את התופעה. גזענות מבוססת תמיד על אמת מסוימת. יש אמת בטענה של גזענים לבנים כי אחוז הפושעים השחורים בארה"ב גדול בהרבה מחלקם באוכלוסיה. הבעיה מתחילה כאשר הלבנים מתייחסים אל כל השחורים כפושעים. התוצאה היא שגם האזרח השחור שומר החוק מקבל יחס כמו פושע, ואז הוא שואל את עצמו: מה יוצא לי מזה? או במילותיו של ריש לקיש לרבי יוחנן אחרי שכינה אותו ליסטים: 'ומה הועלת לי? שם קראו לי רבי וכאן קוראים לי רבי'.

כלומר, מעבר להיותו של הגזען פסול מבחינה מוסרית, ובמקרה שלנו כיהודים בור ועם הארץ מבחינה היסטורית, הוא גורם בעמדתו רק להחרפת הבעיה. במקום לעודד את המתונים מקרב הערבים להתמיד במתינותם ולתת להם תחושה כי קבלת מדינת ישראל כעובדה מוגמרת תהיה טובה להם, הגזען מודיע להם כי לעולם יתויגו על פי מוצאם ויישפטו על פי הגרוע בבני עדתם בלי קשר למה שיעשו. כך יוצא שהגזענים גורמים להקצנה של הצד השני, מערערים את הביטחון ובסופו של דבר פוגעים במדינה.

על כן הייתי כנדהם לנוכח הידיעה באתר סרוגים שכותרתה "מחריד: תיעוד הקטטה ההמונית בנצרת. צפו". אין שום סיבה לידיעה כזו באתר מלבד הרצון להוציא את דיבתם של הערבים כגזע של אנשים אלימים. האתר אינו מכסה באופן שוטף את נצרת על שלל בעיותיה והישגיה, והידיעה אינה חלק מכרוניקה שוטפת המתייחסת אל הטוב ואל הרע בעיר. כל מטרתה להשחיר את פני הערבים אפילו לא כלאומנים אנטי יהודים, אלא סתם כבריונים ופושעים.

ואם נמצאה בכל זאת נחמה פורתא בידיעה היא מופיעה במלה הראשונה בכותרת: 'מחריד'. במקום כלשהו אולי הבינו העורכים כי יש משהו צורם בידיעה כמו שהיא וחיפשו קולב להצדיק אותה. הפתרון נמצא ברגש שאמור לעלות מצפייה באותה תגרה מגוחכת בין 4-5 עבריינים. אז בואו נודה על האמת: מחריד זה לא. אבל יפה שנעשה ניסיון למצוא עילה אזרחית-אנושית-עיתונאית להצגת הסיפור. עדיפה צביעות על פני אובדן מלא של הבושה.

=======

נעם ברקוביץ', הוא איש שמאל, תושב חיפה, נשוי פלוס שתי בנות. בעבר שימש כעיתונאי ותסריטאי. כיום מפתח אתרי אינטרנט

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
26 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
למה נותנים לטמבל הזה במה בסרוגים??!
אורי | 07-10-2018 19:04
הכותב פשוט כסיל אויל גמור
2
פשוט טוקבקיסט שקיבל במה
סטודנט | 07-10-2018 19:10
בהתחלה עושה כותרת המשווה בין היהודים לערבים כשבשלב מסויים בכתיבה הוא מבין שההשוואה מגוחכת שהרי היהודים לא דקרו את שאר העמים ויצאו לג'יהד. עובר להשוואה עם השחורים, אני לא בקיא לגמרי עם מצב השחורים בארהב, אבל נדמה ל ישהם לא מערערים על הלגיטמיות של שלטון האמרקאים בארהב, לא שמחו כשנפלו התאומים ולא שואפים לזרוק לים את כל הלבנים. יש ערבים שמקבלים את היותנו פה ודווקא רוצים בכך הם זכאים לכל הזכויות כל השאר דווקא מתוך כך שאני מכבד אותם וסובר שהם לא יקבלו לעולם את מציאותנו פה (ומי שמשלה את עצמו כנראה לא מכיר במנטליות הערבית) אני חושב שחשוב לנו לעשות לו רלוקיישיין, ויפה שעה אחת קודם
3
היהודים לעולם לא רצחו ופגעו בעם אחר בגולה
פיני | 07-10-2018 20:10
בטח לא ניסו לדרוש זכויות שלא מגיעות להם על הארץ שבא הם חיו מאות שנים.
4
נסיון יפה להביא גם נקודת מבט אחרת
שי | 07-10-2018 22:20
נקווה שהטוקבקיסטים לא מייצגים את כל הקוראים, כי אחרת המאמר לא ממש נקלט. האנלוגיה עם הגזענות נגד יהודים היא על הגזענות. על השתת תכונות אופי לפי השתיכות לקולקטיב, ללא ראייה של הפרט. כמו שאמר הכותב, אפילו שבקרב הפלסטינים יש כאלו ששוחרי רעתנו בפועל (ולא רק זוממים בתיאוריה), להתייחס כך לכולם רק מקצין ומנציח את המצב. על היהודים העלילו כל מני עלילות דם. גם אז אנשים ששמעו על העלילות לא חשבו שיש יהודי אשם, הם האשימו את כל היהודים ונקמו בכולם. זו האנלוגיה.
לדעתי אתה טועה
ס.נ. | 07-10-2018 22:58
אחוז הערבים הטובים (נקרא לזה ככה) הוא קטן וזעום מול כמול הערבים שרוצים לראות כאן מדינה ערבית ולהשמיד את כולנו מעל פני האדמה. אין מה לעשות, המציאות היא שהרבה מהם מעוניינים לפגוע בנו ואם נתחיל לדבר בשפה יפה כלפי המתונים (מישהו יכול להבדיל מראש? הרי כל פעם מתפלאים מחדש על המחבל הטרי שכלל לא היה ידוע כמסוכן.......) אז רק נמשיך לספוג עוד ועוד צרות (זה בלשון עדינה). בכלל, צריך להבהיר, אין לי משהו דווקא נגד 'ערבים'. אני חושב שהם יכולים להיות אחלה בני אדם. אבל בדרך כלל זה לא ייתכן כאשר מתלווה להם גם התואר 'מוסלמים', וכאן אני ממליץ לכם לראות ביוטיוב את הסרטון 'האמת על האיסלאם'. וחבל שהעולם לא מבין את זה. הוא יבין בסוף, אבל אז זה כנראה יהיה כבר מאוחר.
5
לשמאלני עובדות לא משנות!
שאול | 07-10-2018 22:49
לשמאלני עובדות לא משנות...אוטופיה,משאלות לב...נעם,אם בוחן מציאות אוטופי גורם לך להתאים את המציאות למשאלות הלב שלך,לעולם לא תבין את המציאות כמות שהיא...או את אחייך הימניים. ו...דבר ראשון: תפסיק לשקר לעצמך!
6
אני דווקא עיוור שמבין...שעובדות לא משנות לך
שאול | 07-10-2018 23:28
נועם ברקוביץ.... אני דווקא עיוור שמבין...שעובדות לא משנות לך...87 מאזרחי ישראל,מבסוטים! זו עובדה...וזאת עובדה שה-87 אחוזים האלו כוללים את ערביי ישראל! מי הם ה13 אחוזים הנותרים, במקרה שזה לא ברור לך,אלו הם חבריך מהשמאל האידיאולוגי שרע להם.
7
כמה עיוורון
יואל בן-נון | 08-10-2018 0:24
כמה עיוורון נדרש לאנלוגיה שכזאת? היכן אחזו יהודים בגלויות בנשק נגד שכניהם? או נגד שלטון, אפילו עריץ? היכן צעקו יהודים בגלויות ג'יהאד בהלוויות הרוגי הפוגרומים? היכן תבעו יהודי גלויות זכויות על אדמה? כמה יהודים נרצחו בגלויות? כמה פלסטינים נרצחו אצלנו בלא כל התגרות?
8
נועם אתה עיוור?
איש יהודי | 08-10-2018 9:52
ידוע הרי שהיהודים באירופה שסבלו באנטישמיות רצחו אלפי נוצרים, זה ממש ברור, ולכן זה ממש מקביל...הערבים האומללים רוצחים אותנו בכל הזדמנות, שונאים אותנו בדם, מה נפל עליך???ממליץ לך בדחיפות ללכת לבדיקת ראיה...
9
שלום למאמרים הבלתי מתחשבים ברגשות העם שלנו
שלום ולא להתראות | 08-10-2018 11:48
סרוגים הייתה במועדפים שלי, לא בשביל לקרוא מאמרים של חולי נפש המחפשים סרה בעמם ורואים את הרוצחים בעיניים אנושיות. אז אני לא מזוכיסט, לא אתעלל בעצמי, ואני מציע לחשים כמוני לעשות לעצמם: להוריד את הסרוגים מהתכנית היומית, מהמועדפים. שלום ולא להתראות.
10
יש פה הנחת יסוד שגויה-ערבי מתון .
יעקוב | 08-10-2018 14:06
אין חיה כזאת . למרות שאתה לוקח ערבי כפרט , כבן אדם-הכל בסדר. הוא לא שונה מכולם. עד שמגיע הגן הלאומי שטבוע בו. עד שמישהו מעיר את הגן הזה. ואז זה מתפרץ.
גן לאומי - אין את זה ביותר גזעני
שי | 09-10-2018 19:30
מביש שאתה כותב כאלו דברים, וחבל שסרוגים נותן לך במה
11
למה אף אחד לא מתייחס למה שהוא אומר?
ערן | 08-10-2018 16:39
הטענה המרכזית שלו, ושגם אני מסכים איתה, זה שאם תתייחס למישהו מראש כמו אל בן אדם נחות, אז אתה תוציא ממנו רק את הרע שבו. ואם תתייחס אליו כאל בן אדם נורמלי, אז תעודד אותו להוציא את הטוב שבו. זה נבדק והוכח אינספור פעמים. הבעיה היא שזה פתרון מורכב ואין לאנשים כוח לפתרונות מורכבים. ביד אחת צריך חרב גדולה וחזקה ואת היד השנייה להושיט ולתת אמון, בזהירות. לדעתי רוב הימין פשוט היה רוצה לראות את כל הערבים מתים ונעלמים, כי הוא באמת מאמין שהם תתי אדם. אבל מתביישים באמת להגיד את זה. וזה גם לא מציאותי. הם לא ייעלמו מהשטח. אז לצערי הימין מוביל אותנו לכליה. הדם על ידיכם. בכל פעם מחדש. אם נמשיך בדרך הזאת נגזר עלינו לחיות עוד כמה דורות בתוך מרחץ דמים, עד שהכל פה יישרף. ואני בטוח גם שהרוב פה חושבים שאנחנו באמת טובים יותר משאר העמים. שכל השאר קצת נחותים. וזה החטא העיקרי שלצערי יגמור אותנו.
הרמבם לא חי בתקופת הזהב של היהדות תחת שלטון מ
שי | 09-10-2018 19:34
הרמבם לא חי בתקופת הזהב של היהדות תחת שלטון מוסלמי? ואז אמר כאלו דברים? כפוי טובה שכמוהו, או אם נלך לפי הכלל- איזה כפויי טובה היהודים האלו - נחנו להם חופש וכבוד וככה הם גומלים לנו - לא סתם יהודי מהרחוב, אחד מגדולי היהודים של התקופה! בואו נגרש אותם!
כולם פה התייחסו למה שהוא אומר
ס.נ | 08-10-2018 22:07
ואני אוסיף ואחדד (ואתחיל מהסוף): א. היהדות לימדה את האנושות שכולנו בני אב אחד ושכולנו נבראנו בצלם אלוהים. היהודים מעולם לא טענו שהם הכי טובים ושהם הגזע הארי, אלא ראו עצמם (מבלי בחירתם) כאומה שמהווה סמל ומופת לעולם, גם אם היה צורך לקחת אחריות ולהודות בטעויות (ראה ערך: 'תנך'). השאיפה היא לא להכחיד את כולם אלא ליצור אנושות שחיה בהרמוניה ובשלום, דרך דוגמה אישית. ומזה האיסלאם רחוק כמו מזרח ממערב.ב.הדברים שכתבת נכונים הרבה פעמים (ולא תמיד) אצל בני אדם פרטיים, ללא השתייכותם לדת מסוימת או לאום מסוים. אם אתה חושב שיעזור להתייחס למוסלמים יפה אז אתה תמים וטיפש. כבר כתב הרמבם באיגרת תימן שמעולם לא הייתה אומה שהרעה לעם ישראל יותר מן הישמעאלים, ושכל הניסיונות לעשות עימהם שלום נכשלים (את זה אני מזכיר פה לא כציטטה דתית מן המקורות אלא כעובדה ריאלית). כל זה עם היחס הכי עדין וכנוע למוסלמים וכמובן מאות שנים לפני הציונות, לא משנה עם זה בקהילות היהודיות שנותרו בארץ אחרי הכיבוש המוסלמי (-לצערנו להם לא היה מי שישמור על זכויות המיעוטים שארצם נגזלה מהם בידי הכובשים) או במצרים, ירדן, סוריה, טורקיה, תימן, מרוקו, עיראק ופרס. אנשים כמוך חייבים ללמוד היסטוריה, כי כשנכנסים לקולנוע באמצע הסרט מסוגלים להתבלבל מי הטוב ומי הרע.
12
בת יענה
מה זה | 09-10-2018 11:18
הזוי
13
הבורות שבכתבה מראה ממש אטימות שכלית-תפיסתית
אנני | 09-10-2018 13:39
תחילה הבהרה - יהודי, כהגדרה, הוא גזען. נקודה. יהודי שיחליט לא להיות גזען יהיה יהודי מתבולל. נתחיל עם זה. כך שלתהות כיצד יהודי יכול להיות גזען מראה על בורות אמיתית. נמשיך עם עובדות: איןדבר כזה פלסתינים זה עם שהומצא ב-64 כדי לדחוף אותו לגרון שלנו. לא עוד כמליון יהודים הנרדפים עי האומה הערבית שמנתה אז כ-2 מיליארד, אלא אמור מעתה היהודים רודפים עם מומצא של כמה מאות אלפים. טקטיקה נהדרת. והעולם קונה את הבלוף. עוד עובדה: הערבים הללו, בני האומה הערבית החיים בתוכנו נלחמים בנו פיסית, גם רוצחים גם מפגינים וגם עושים דה-לגיטימציה נגדנו בארץ ובעולם כאשר הם מפיצים עלנו שקרים הזויים. אמור לי - באיזה אופן הם נרדפים ומהם קווי הדמיון בינם לבין היהודים בתקופת השואה ? הכותב שקרן פטולוגי או בור ועם הארץ שאינויודע על מה הוא מדבר ומשחק לשקר הגדול בהיטוריה.
14
תנסה לשכנע מישהו על הדת שלו
אני | 09-10-2018 22:40
על חלקם אתה צודק שהם לא רוצים ל-ה-ר-ו-ג אותנו [בלי לברוח מעובדות] ואפילו אם זה 99% אבל מספיק אחוז אחד שחושב שזה מצווה להרוג את הכופרים תנסה לאהוב אותו...
15
עוד הוכחה ששמאלנות זו כת ובעיית ראייה
הרואה נכוחה | 10-10-2018 18:04
מאחר והשמאלניות של הכותב היא בכך שהוא מאמין באיזו שהיא פנטזיה של דו קיום ושלום (״דת השלום״) אז המוח שלו מסנן את כל העובדות הלא מתאימות לפנטזיה ומגדילות פרופורציה לכל דבר שעשוי להתאים למודל למה הפנטזיה לא מתממשת. כך קומץ זניח של יהודים שכל האלימות שלהם מתנקזת לקריאות ביניים וחוליגניזם כלפי אנשים שמייצגים קבוצה שכקולקטיב מתנגדת לקיומם מושווית לנתח מאסיבי באוכלוסייה האחרת שרוצה בהשמדת היהודים ומחיקתם הלאומיות שלהם וחייהם מהמדינה. זה כמו לומר שגם היו יהודים רעים בשואה שהרגו גרמנים בגלל שהם גרמנים ולכן השואה מוצדקת. העניין הוא שכמו בכל דת, אין אפשרות לשכנע את השמאלנים שה״אלוהים״ שלהם אינו קיים ודת השלום היא פיקציה הזייתיית. נראה שהמסגרת הדמוקרטית בעניין הזה נכשלת באופן חרוץ ואנשים עם תמונת מציאות מקולקלת מגיעים לעמדות כוח, לפעמים גם בעקבות בחישת אינטרסים זרים (ארה״ב? האיחוד האירופי?). אין דו קיום אמיתי אלא יש אוכלוסייה שמתנהגת מנהג בעלים (הערבים בישראל) שהיהודים בארץ הם בני חסות שלהם (מאפשרים לעצמם להפר את החוק איך שבא להם, לחלק שיקים ללא כיסוי, לרמות את המשטרה ובתי המשפט ולשים את כל המסגרת לחוכא ולאיטלולא. הם אינם חבים באותן חובות של האוכלוסייה היהודית (שירות צבאי/לאומי) אך מקבלים העדפה מתקנת בשירות המדינה ובהרבה מקומות. יש להם זכות לפעול נגד המדינה באופן מוגזם ואיש אינו עושה להם כלום. הממסד הריבוני בארץ אימפוטנטי כלפי הלאומיות הערבית דוגמת הר הבית. שמזמן היה צריך להופכו למוזיאון ולהכניס למעצר מנהלי בתא של מטר על מטר כל מי שיעורר שם מהומות. לייצר שם בית תפילה מוסלמי קטן ובית כנסת קטן ואולי גם כנסייה קטנה שאנשים יירשמו בתור כדי להתפלל שם. לגבי השמאלני מהכתבה? אין לי שנאה כלפיו אלא רק תקווה שההזויים שכמותו לא יביאו בהצבעותיהם ההזויות לכת מרץ ודומיה שיביאו עלינו שואה נוספת. אפילו ביום שבו השכנים הערבים ה״נאורים״ שלו יבואו לשחוט אותו בסכיני מטבח בגלל התפוררות המדינה באיזה הסכם שלום הזוי של הבן של זהבה גלאון שיריץ את המפלגה שלהם עוד 30 שנה הוא יאמין שהכל בגלל שרבין/בגין/שרון/אולמרט/ברק/ביבי/... לא ויתרו מספיק מתישהו לאיזה דיקטטור רצחני ערבי שרק היה עסוק בשימור השלטון הנפוטיסטי שלו. ככה זו כת. אין מה להתווכח עמם אלא רק להדיר אותם מעמדות של כוח על אנשים.
16
היאוש מהשמאל רק מקצין הרבה יותר מהאויב הערבי
ביתר | 11-10-2018 13:18
אבל כרגיל השמאל עוור ואין לו מושג כמה הימין כבר מתעב אותו
17
וככזה אני קרוב יותר אצלם, ממך.
אנאלוגיה-אנאכורדי | 12-10-2018 8:19
ככל שהם יהיו יותר בלחץ, אנחנו נהיה פחות בו וככל שאנחנו נלחיץ אותם יותר כך הם יסתגלו וביום העצמאות שלנו לא יזכירו יותר את הנקבא המתועבת שלהם , כאשר כשלו בחיסולנו ופחות יעיזו לקחת לנו את ארצנו וכבודנו. ערפי טוב זה ערפי שמרגיש את הנבוט יום-יום, אין מצב אחר. נקודה.
18
הרוב המוחלט של אסירים בארה'ב הם שחורים
ארק | 15-10-2018 10:13
כמו בישראל. מסקנה: הלבנים שונאים שחורים ולא מאפשרים להם ללמוד.
19
שמאלני צםוי ומצוי
סיגל | 15-10-2018 15:10
עוד אחד שלא נותן לעובדות לבלבל אותו. יש לו עמדה וכל העובדות הופכות לאמת יחסית על מנת לתקף את העמדה ההזויה והמופרכת שלו. ברצינות ממש קשה לי לשאת את האנשים האלה
20
גזענות היא בעיה שהרטוריקה השמאלנית מעצימה
נועם | 15-10-2018 21:19
כשעושים השוואה כל כך מגוחכת בין שנאה של אנשים כלפי עם הנמצא בסכסוך אלים אתם למעלה מ-100 שנה - אף על פי שהיא בהחלט אינה מוצדקת - לבין האנטישמיות, חוסמים כל ניסיון לשיח הגיוני על התופעה. לא, אין שום קשר בין הסבל שלנו - שגרם כתוצאה מהיותנו שונים ודבקים באמונתנו - לסבל של אומה שבחרה במלחמה, גם אם הוא לפעמים בלתי מוצדק. זה כמובן לא אומר שאנחנו פטורים מבקרת עצמית ומשיח פתוח על זכויות אנוש - אבל אסור לברוח מההקשר הלגיטימי.
21
זה כמו לשאול איך אנחנו לא מבינים שמה שקרה
אוראור | 16-10-2018 17:15
ליהודים בשואה - זה לכאורה כמו מה שקרה שם לגרמנים. המבין יבין.
22
זה כמו שעיוור צבעים ישאל מה ההבדל
אוראור | 16-10-2018 17:16
בין הצבע הירוק לצבע האדום - והמבין יבין.