אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

תיעוד: כנס חול המועד ה- 82 בישיבת עטרת ירושלים

כנס חול המועד ה- 82 התקיים היום בישיבת 'עטרת ירושלים', כשהנושא שנבחר השנה הוא 'אמונת חכמים'. בכנס השתתפו הרב אבינר, הרב קלנר, הרב קוסטינר והרב צוקרמן

תיעוד: כנס חול המועד ה- 82 בישיבת עטרת ירושלים

כנס חול המועד ה- 82 התקיים היום (שלישי) בישיבת 'עטרת ירושלים', כשהנושא שנבחר השנה הוא 'אמונת חכמים'.

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב היישוב בית אל, קרא את הרשימה הארוכה של הרמב"ם בהקדמתו למשנה תורה שמונה את שרשרת מסירת התורה מד' למשה רבנו על הרי סיני לשופטים לנביאים לחכמינו וכן הלאה.

הרב אבינר הדגיש "שהתורה נמסרה מחכם חי עד חכם חי- ממשה רבנו עד עצם היום הזה. לא פסקה המסורת, גם תורה שבכתב וגם תורה שבעל פה, שאם לא כן, חס ושלום, לא היינו יכולים להבין כלום".

" לצערנו", הוסיף הרב אבינר, "היו כופרים למיניהם בתורה שבעל פה במשך כל הדורות: הצדוקים, הקראים, הרפורמים, הקונסרבטיבים וכו'. הגמרא סנהדרין (צט, ב) אומרת שהמבזה תלמיד חכם הוא אפיקורוס. וזאת למה? יש לו עבירה, אבל למה הוא אפיקורוס? כי הוא כופר במי שמוסר את התורה שקיבלנו מד' בסיני. אנחנו רק מבינים איך לפרש את התורה שבכתב על ידי חכם חי שמסבירה על ידי תורה שבעל פה". הרב אבינר סיים שלא כל אחד יכול להיות תלמיד חכם, אבל כל אחד יכול להיות אחוז בתלמיד חכם.

הרב צבי קוסטינר, ראש ישיבת מדברה כעדן במצפה רמון, הסביר את הגמרא בבבא מציעא (נט, ב) על תנורו של עכנאי, שיש מחלוקת לגבי כשרותו של תנור בין חכמים ובין רבי אליעזר, וד' פסק כמו רבי אליעזר. אבל רבי יהושע אמר: "לא שמים היא" ההלכה לא נפסקה על פי מה שד' אומר עכשיו אלא על פי הכללים שד' מסר לנו במתן תורה, ויש לנו כלל יחיד ורבים הלכה כרבים.  ד' אמר: ניצחוני בניי. ובספר החינוך (מצוה תצו) מוסבר רעיון זה שאפילו אם מידי פעם יש חס ושלום טעות על ידי החכמים, ההלכה נפסקה כרבים, כי צריך הלכה אחת בעם ישראל. אמנם האמת הצרופה כדברי רבי אליעזר, ההלכה כחכמים. הקב"ה שמח שבניו הולכים בדרך התורה ובמצוותיה להטות אחרי הרבים. והרמב"ן (פרשת שופטים) כותב שד' נותן סיעתא דשמיא לחכמים לא לטעות. הרב קוסטינר סיים: שמע ישראל ד' אלהינו ד' אחד, וגם ד' רוצה שתהיה הלכה אחת.

בשיעורו, הרב יוסף קלנר אמר שעם ישראל לא היה יכול לשרוד בלי רבנים, לא בחורבן בית ראשון וחורבן בית שני, והדגיש שהמשברים באותם הזמנים היו פי מאה ואלפי מונים יותר חמורים מהגירוש מגוש קטיף, והיו עוד הרבה פיצוצים כאלה במשך הגלות. הרבנים הקימו קהילות מחדש, אירגנו את העניינים והחזיקו את ראש הקהילות המפרכס. הם לימדו איך לשרוד ואיך להתקדם.

הרב יהושע צוקרמן, ר"מ בישיבת הר המור ובעטרת ירושלים, הסביר שאמונה בד' ואמונת חכמים הן דבר אחד. אי אפשר אמונה בד' בלי אמונת חכמים, כי התורה שבעל פה, הנמסרת על ידי חכמים, היא נשמת האומה שמביאה את תורה שבכתב לפועל.  לכן מי שלא מאמין בתורה שבעל פה אינו מאמין בד'.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בראוו..
ג'ו | 26-09-2018 0:09
איזה כנס הזוי.. רבנים מהזרם האדוק של הציונות החרדלניקית. שמיצגים אולי עשירית הפרומיל מהיהודים החיים בעולם. עפים על עצמם כאילו האמת מונחת בכיס שלהם.. וכל השאר אפיקורסים.. אז ככה.. תבינו שאין אמת.. יש אמונה.. ומה שאנו עושים או לא עושים זה בסך הכל מה שהתחנכנו מפי אבותנו ורבותנו.. ויש עוד אמונות ודעות אחרות שאנו צריכים וחייבים להכיל.. כי יש כאן חופש דת ואף אחד לא צודק. זה בסך הכל עניין של אמונה.. אז קצת צניעות לא תזיק לנו.. מועדים לשימחה
2
תודה רבה על הסיכומים, חזק וברוך
עדיאל | 26-09-2018 1:30
שמחת בסיכומים. תודה תודה!