ל"ג בעומר הוא יום ההוקרה למערך המילואים, כך קבעה ממשלת ישראל לפני שבע שנים. מערך המילואים מציג אולי בצורה היפה ביותר את הנתינה בחברה הישראלית למען המדינה.

המקובל לחשוב כי החברה הציונית-דתית מהווה אחוז ניכר ממערך המילואים ושבניה מתנדבים ראשונים לתרום מזמנם, ממרצם ולעיתים גם מחייהם למען ההגנה והשמירה על המולדת.

דווקא ביום זה, "יום המילואימניקים" ברצוני להציג את דעתי לגבי תפיסה זו.

אין בידי נתונים סטטיסטיים לגבי אחוז חובשי הכיפות המשרתים במילואים. מה שכן יש לי זה הנתונים היבשים בהם אני נתקל בשירות המילואים שלי בגדוד תותחנים.

מאז שחרורי לפני כשש שנים נקראתי מספר פעמים לשירות מילואים אם לאימונים ואם לתעסוקה מבצעית, והנה, הפלא ופלא, מספרם של החבר'ה החילונים לא נופל ממספר חובשי הכיפות ואף עולה עליהם.

חברי הדתיים, רובם בני ישיבות, מוצאים להם, איש איש וסיבתו המוצדקת ביותר, את דרכם חזרה הביתה בקיצור חלק מהתעסוקה ואם בהשתמטות מוחלטת ממנה.

אני מודה ולא בגאווה שגם אני (כשכיפה לראשי) מחפש ולעיתים גם מוצא את הסיבה שבגינה נבצר ממני לקחת חלק פעיל בשירות המילואים אליו נקראתי.

מדוע אם כן רווחת ההנחה בקרב חובשי הכיפות הסרוגות כי הם מהווים את עמוד השדרה של מערך המילואים?

אולי בני הישיבות הם פשוט ילדים טובים שבאים כשקוראים להם ולא עושים בעיות אבל מחפשים כל דרך חוקית ומקובלת להשתחרר מהשירות.
כי סיבות "מוצדקות" תמיד יש- "בדיוק התחלתי לימודים", "בדיוק אני מסיים לימודים", "בדיוק התחלתי עבודה", "בדיוק לא נוח לי כי…."

אחת התופעות הבולטות אליה שמתי לב היא שכשמבקשים מתנדבים לתת עוד ימי מילואים מספרם של החילונים עולה על מספר הדתיים וזאת למרות כל הסטיגמות להן התרגלנו.

אז דווקא עכשיו, ביום ההוקרה למערך המילואים, אני פונה לאחי חובשי הכיפות להוריד קצת את האף ולשים לב לאחינו החילונים הפשוטים, אחינו למחלקה, אחינו לסוללה ולגדוד, שמוכיחים כי ערכי הנתינה וההתנדבות הם לא נחלתם של חובשי הכיפות בלבד.

זה היום להוקיר את אותם חבר'ה שבאים מסביבה הרואה בשירות מילואים עול מיותר, חברה שהמושג מילואימניק שווה ערך בעיניה למושג פראייר, ולמרות הכל הם נותנים ומשקיעים למען מדינת ישראל ולמען ההגנה על אותם חברים הסובבים אותם ומזלזלים בנכונותם להגן על עמם.

תודה לשי, לניר, לארז, לאיתי, לנדב ולכל אחי לסוללה שכיפת שמים לראשם אך הם תמיד ראשונים לבא ולהתנדב למילואים.