כיפור בריא וקל: כך תתכוננו לצום כבר מהיום

כמה מומלץ לשתות? מה לא כדאי לאכול היום? ואיך מומלץ לפתוח את הצום? בעזרת הכנה פשוטה ואכילה נכונה מראש, תוכלו השנה לבקש מחילה וכפרה בלי כאבי ראש מיותרים | המדריך לכיפור

כיפור בריא וקל: כך תתכוננו לצום כבר מהיום

ארוחות קטנות, כמויות מים מדויקות והכנה נכונה יכולים להפוך את הצום שלכם להרבה יותר פשוט לביצוע ובעיקר יעניק לכם את הזכות לבקש מחילה וכפרה בלי כאבי ראש ובטן מיותרים.

איך ניתן להתכונן אל הצום כבר מהיום? 

להתראות קפאין – הגורם הראשון לכאבי הראש בצום הוא הקפאין, יש להפחית את צריכתו בהדרגה החל מהיום. ברגע שמפחיתים בבת אחת ביום הצום את צריכת הקפאין נוצרים כאבי ראש חזקים וערפול לא נעים. אז כמה שפחות קפה וקולה (במיוחד הגורמת לשתן מוגבר ולאיבוד נוזלים) יעשו לכם רק טוב לצום.

זהירות סוכר – יום לפני הצום יש להימנע כמה שיותר מסוכר ואכילת דברים המכילים סוכר. צריכת סוכר שעבר תהליך תעשייתי כגון: סוכר לבן/ חום גורם להגברת האינסולין בדם שהוא האחראי המרכזי לרצון העז ביום הצום לדברים מתוקים.

תפחיתו בקפאין (צילום:שטארסטוק)

פחות מלח – הגורם השני שיש להפחית באופן כללי ולא רק בגלל הצום הוא המלח. אחד התכונות הבולטות שלו הוא צבירת נוזלים ועקב כך גורם לצימאון מוגבר. אז תתחילו להיפרד מכמויות המלח עוד היום.

מים בכמות הנכונה – יום לפני הצום יש לשתות ליטר וחצי עד שני ליטר. שרה ממליצה על שיטה חמודה שבה תחלקו לכל בן משפחה בקבוק של ליטר וחצי עם שמו שאותו הוא צריך להקפיד לשתות במהלך היום. לכאלה שפחות מצליחים רגילים ואוהבים לשתות כמויות כאלה של מים יכולים לשתות מיץ פירות טבעי ותה צמחים בנוסף לכמות המים שהם מצליחים לשתות.

רגע לפני סעודה מפסקת

למי מאתנו לא מוכרת קביעת הגמרא כי 'כל האוכל בתשיעי, מעלה עליו הכתוב כאילו צם תשיעי ועשירי'? אחד הפירושים והסיבות לכתוב זה הוא שעצם ריבוי באכילה יום לפני הצום מגבירה את העינוי בצום עצמו ולכן נחשב כאילו התענה פעמיים.

לפני שניכנס לפרטים, מה לאכול ולא לאכול ביום הצום. רצוי לציין כי הכלל ששווה להקפיד עליו לאורך כך הדרך הוא פשוט לאכול כל שלוש שעות ארוחות קטנות ולשתות בין לבין מים.

הצעה לארוחות במהלך היום

חשוב להרכיב תפריט הכולל חמישה סוגי ירקות ועלים ירוקים, דגנים מלאים (לחם מקמח מלא, קינואה, אורז מלא ועוד), חזה עוף בגריל ללא שמן וכמה שפחות מלח ודברים כבדים לעיכול (כגון בשר רווי שומן).

מה לא לאכול?

קטניות – מומלץ להימנע וכך גם על כל אוכל שיכול ליצור מצב של גזים ועיכול לא נעים לגוף.

מטוגנים, חמוצים, מרגרינה, מתוקים – כדאי להרחיק מהתפריט שלכם ביום הצום ובאופן כללי כדאי להרחיק גם בשאר ימות השנה.

ארוחה נכונה תשאיר אתכם שבעים (צילום:שטארסטוק)

כדורים להקלת הצום? 

למרות שעל הכדורים להקלת הצום רשום שהם עשויים מחומרים טבעיים, חשוב שתבדקו אם הם מכילים 'טלק'. במידה והם מכילים טלק הנטורפתית שרה ממליצה לכם לא להכניס אותם הביתה וכל שכן לגופכם. מפני שהטלק חשוד לאחרונה כחומר מסרטן ולכן העדיפו להקל על עצמכם את הצום בעשרות דרכים אחרות ובריאות יותר.

סעודה מפסקת  

אל תעמיסו – אם חשבתם להכין במקרה תפו"א אפויים עם עוף או בשר רצוי שתוותרו על התענוג הקולינרי הזה ותדחו אותו לסעודה אחרת. הסיבה לכך שהשילוב של תפו"א עם בשר או עוף מאוד מכבידים על הגוף ולא מומלץ בצום לתת לגוף לעיכול קשה.

בשר ועוף באופן כללי לא מומלצים לאכילה בסעודה המפסקת עצמה, במקום זה עדיף לאכול דג. מומלץ לבחור דג סלומון או דג טונה המתעכלים בצורה מאוד טובה בגוף משאירים תחושה נעימה ולא מכבידה.

העדיפו דגים על פני בשר (צילום:שטארסטוק)

דגנים מלאים- כדי להישאר שבעים לאורך זמן רצוי לאכול דגנים מלאים, שמתעכלים בצורה טובה ואיטית בגוף ומעניקים תחושת שובע לפחות עד הבוקר. אז במקום לחם לבן העדיפו לחם מחיטה מלאה ובחרו לתוספת בסעודת המפסקת באורז מלא.

מה לא להוסיף לתפריט? תוותרו על חריף, מטוגן, חמוצים וכל דבר הגורם לכם לצרבות ולתחושה לא נעימה. אין צורך שתסבלו בצום מתסמינים נוספים בנוסף לרעב.

קינוח- סעודה מפסקת לא צריכה הדרן, אז אל תסיימו אותה עם קינוח מתוק. כי מתוק גורר מתוק ובטח לא תרצו כל הצום חשק מטורף למשהו מתוק. גם פירות עדיף להשאיר לארוחת ביניים ולא לסוף הארוחה.

איך לפתוח את צאת הצום?

חשוב לא להתייחס אל פתיחת הצום כאל פיצוי על יום שלם של אכילה, אלא חשבו על פתיחת הצום כאל חזרה אל השגרה ואכלו ארוחת ערב מזינה שתגרום לגוף שלכם להתאושש הרבה יותר טוב מאשר אכילה ללא מחשבה תחילה.

כוס מים קרים – זו לא דרך טובה בכלל לפתוח את הצום, מאחר ומערכת העיכול זקוקה קודם לחימום. לכן העדיפו להשלים את הנוזלים החסרים קודם כל על ידי תה חם. 

קפה ועוגה? רובינו פותחים את הצום בקפה ועוגה, אך הבעיה הגדולה היא שצריכת קפאין בערב לאחר שהגוף היה בצום לא מומלצת (במיוחד לאנשים בגיל המעבר) אם אתם אמורים לישון לאחר מכן. השפעת הקפאין של כוס הקפה או הנס עלולה לגרום לכם נדודי שינה. אך אם אתם מעוניינים להעביר לילה לבן בבניית סוכה.

הפתיחה הכי טובה לצאת הצום (צילום:שטארסטוק)

לגבי העוגה אין בעיה לפתוח איתה צום רק מומלץ ללוות אותה עם תה חם. רצוי שהעוגה תהיה עוגה בחושה(ולא קצפת או מוס) שתמלא קצת את החסר.

לאכול ארוחה מזינה רק לאחר חצי שעה – מומלץ לתת תחילה לגוף להתאושש בתה ועוגה ולאחר חצי שעה לפתוח בארוחה קלה ומזינה.

תוותרו על הסלט – בצאת הצום העדיפו לאכול ירקות מבושלים או בתנור ולא ירקות טריים.

צום מועיל וקל!

===============

הטיפים באדיבות הנטורפתית  שרה בר אשר

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בסעודה מפסקת טוב מאוד לאכול עוף
יפה יוסף | 17-09-2018 9:49
ולקינוח לשתות מיים.ענבים לאכול במשך היום לפני סעודה מפסקת.בסעודה מפסקת בדרך כלל לא אוכלים הרבה כי כבר אכלנו הרבה במשך כל היום.הצום קל כשחוזרים בתשובה שלמה .