סיון רהב מאיר: מחשבה לשנה החדשה - סרוגים

סיון רהב מאיר: מחשבה לשנה החדשה

לכבוד פתיחת שנת תשע"ט, אשת התקשורת סיון רהב מאיר בטור מיוחד המעלה בעיה חשובה, הנמצאת כמעט בכל שיח ישראלי ובכל כניסה לפיד ברשתות החברתיות

סיון רהב מאיר: מחשבה לשנה החדשה

"מחשבה לשנה החדשה: אם יש משהו שמאיים עלינו עם פתיחת שנת תשע"ט זה אנחנו. לא הנתונים הכלכליים והביטחוניים, אלא השיח, הפוסטים, התרבות, האלימות המילולית והפיזית.

כמעט כל כניסה לפיד ברשתות החברתיות משקפת לאחרונה את תחושת ההתבהמות הכללית הזו. יש ביטוי נפלא ומדויק באנגלית – וואטאבאוטיזם, Whataboutism. הוא מבוסס על המילים "וואט אבאוט". משתמשים בו כדי לתאר מצב שבו אומרים משהו על מישהו, אבל הוא הודף בחזרה: וואט אבאוט יו? כלומר, מה איתך? הוא לא מתייחס לעצם הטיעון, אלא מעביר את הכדור מייד למגרש של השני, בטענה שהוא צבוע וגרוע יותר.

אי אפשר לנהל ככה שום דיון, כמובן. אולי צריך לתרגם את המילה הזו לעברית, כדי לשים לב כמה היא מנהלת אותנו. זה קרה לי השבוע כמה פעמים, בכמה פורומים. ניסיתי להגיד משהו על האלימות המביכה בישיבת פונוביז' – אבל אישה חרדית התריסה מולי: ומה עם האלימות אצל החילונים? אמרתי שהסרטון החדש של אביגדור ליברמן לשנה החדשה הוא תוקפני וחסר טעם – אבל מיד נשלחתי להשוות אותו להתבטאויות-קצה של פוליטיקאים במפלגות אחרות.

הנה, רק השבוע התראיין גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו, על הפרסומת החדשה של החברה שנפסלה לשידור. כשהתבקש להגיב לטענות שהפרסומת מחפיצה ואלימה, הציג וואטבאוטיזם במיטבו: "העובדה היא שהצעירים הצביעו ברגליים ואי אפשר להשיג את השמלה בחנויות. כשאתה רואה תוכניות טלוויזיה ורואה חדשות וכל יתר השידורים מסביב, הם הרבה יותר אלימים. לעומת האלימות בחדשות, אין ספק שהפרסומת הזו ממש לא אלימה. אני ממליץ להורים לראות את האלימות במשחק הווידאו פורטנייט".

המנגנון פשוט: אתה בא ואומר למישהו משהו על בעיה X, והוא תוקף ומתגונן ושולף את בעיה Y. תסתכלו על השיח שלנו בכל המישורים ותראו את הפינג-פונג הזה שוב ושוב: בין ימין לשמאל, דתיים וחילונים וסתם שני צעירים אלימים שרבים ברחוב. 'אבל אתה', כתפיסת עולם. אנחנו בעשרת ימי תשובה. ההגדרה העמוקה של חזרה בתשובה היא לקיחת אחריות על המעשים שלך. לא להאשים את כל העולם (ויש תמיד במה להאשים אותו), אלא לפנות כלפי עצמך, לנקוש על הלב שלך, לחפש איפה אתה לא בסדר".

מתוך הטור השבועי של סיון רהב מאיר 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
השלילה והחיוב
שלמה | 13-09-2018 14:38
סיון רהב מאיר הנכבדה רואה את העולם דרך העין השלילית כך חינכו אותנו בגלות כל הזמן תזהר יש מסביבך אנשים רעים.בבקשה תנסי להסתכל דרך העין החיובית כמו הדרך של החסידות דרך הטוב שבכל אדם לתת אמון יותר כי רואים גם היום שהדרך הזאת קצרה הרבה יותר הצלחות.
נהפוך הוא
סיגל | 14-09-2018 11:00
סיון רהב מאיר רואה את הטוב שבאדם, ורוצה שנחשוב אחרת כדי שיהיה טוב. בהרצאות שלה מאחדת את העם ולא מפלגת, מדגישה שהאדם מיסודו הוא טוב, ולפעמים מועד אך תמיד יש תקווה ודרך חזרה.
2
כאשר תחנת שידור פוסלת פרסומת בטיעון שהיא ...
מ. | 13-12-2021 2:41
גדושה במסרים אלימים,אפשר לתקוף אותה אם אותה תחנה מעבירה מסרים אלימים יותר. לעומת זאת, העובדה שלא נשארה שמלה אחת בחנות, אינה קשורה לטיעון שהפרסומת אלימה.