קשה היא מלאכתם של "הצדיקים הטהורים", עליהם כתב הרב קוק זצ"ל שאינם קובלים על הרשעה, הכפירה והבערות אלא מוסיפים צדק, אמונה וחכמה ("ערפילי טוהר", עמ' ל"ט). קל הרבה יותר לקבול ולזרוע שנאה, למתוח ביקורת על אחרים ולהטיל בהם קלון, להגדיר אותם כניאו-רפורמים ולתייג אותם כעוכרי ישראל.
אפשר בנקל לייחס לבעלי עמדות חולקות כוונות שליליות ולבסס אותן על טיעונים מפוברקים, ועל נתונים שגויים ואף שקריים. העושה זאת מתוך אמונה שהוא פועל לשם שמים יכול אף לחשוב את עבירותיו למצוות, ובמקום שיאיר את חודש התשובה באורם של "אורות התשובה" המבקשים להאיר את כל היש ולחברו לא-לוהות, עלול להחשיכו בחשכת הגלות הנגועה בשנאת חינם ומהולה במאבקים פנימיים המעכירים את הנפש ומחלישים את החברה.
אף אני העני ממעש, אינני מתיימר להימנות על הצדיקים הטהורים, וקלה הייתה דרכי אילו בחרתי להתנצח ולהתנגח להפריך ולהכפיש, ואף להאיר באור מגוחך את הביקורת הסרקסטית שהוטחה לאחרונה בשורה של אנשים וארגונים שעושים לילות כימים בעסקי ציבור באמונה. חלקם הגדול פועלים בהתנדבות גמורה וללא קבלת פרוטה משום קרן ישנה או חדשה, וחלקם האחר ויתרו על משכורות שמנות כדי לפעול בעמותות ללא כוונת רווח על מנת לקדם ערכים יהודיים ועקרונות מוסר ולהוסיף נדבך בתיקונו של עולם.
ברם, לא על דרך הניצוח והוויכוח השלילי תהיה תפארתנו. מלחמה של הטלת בוץ בין תתי המגזרים של הציונות הדתית היא ההיפך הגמור מכל הווייתי כיהודי מאמין וכמי שגדל משחר היוולדו על ברכי הגותו וחזונו של הרב זצ"ל. יתר על כן, לא הייתי מהין לתת יד למלחמות היהודים, למרות האש הכבדה שנפתחה לפתע מכיוון לא צפוי, ולו רק משום שאני רוחש כבוד לחוגים התורניים-ציוניים שבחרו לתקוף אותי ושכמותי. אני מעריך את פועלם של הרבנים, המחנכים ובתי המדרש המכונים חרד"לים שטובת היהדות ועם ישראל לנגד עיניהם, ומוקיר את תרומתם.
על מה ניטש אפוא הפולמוס במחננו? טעות היא לטעון שהזרם האחד דוגל באינטרס הדתי ואילו הזרם השני פועל נגדו, כביכול האחד רוצה במדינה יהודית והאחר במדינת כל אזרחיה. שני הזרמים פועלים לחיזוק מדינת ישראל כמדינה יהודית, אלא שלנוכח האתגרים הגדולים שמזמנת לנו התקופה התהוו שתי גישות בשאלה כיצד לעשות זאת, והן באות לידי ביטוי בשורה של נושאים:
בתחום השוויון לנשים אין מחלוקת על כך שיש לשמור על ההלכה, ואין מחלוקת על חשיבות ערך המשפחה, שכן גם הדתיות הפמיניסיטיות הן פמיליסטיות. אולם יש מחלוקת האם יש להיאבק לצמצום השוויון לנשים או שהוא משקף התקדמות מבורכת והרחבת מימוש צלם אלוקים שבאדם? האם לאפשר התפתחות של נשים בכל תחום, אך להותיר אותן מודרות לחלוטין בתחום החיים הדתיים, או לקדם שותפות נשית גם בחיים הדתיים ככל שההלכה מאפשרת? אלפי בנות ונשים כבר מזמן היו מתרחקות מעולם בתי הכנסת אלמלא חלה התקדמות במעמדן ובהשמעת קולן, התקדמות שנוצרה על ידי ארגוני הנשים ופעילותיהן והחוגים הקרובים להם.
אין מחלוקת על חשיבותם של נישואים כדת משה וישראל, אך יש מחלוקת כיצד לעצור את הסחף של אלפי זוגות שאינם רוצים להינשא כלל או שאינם רוצים להתחתן בטקס הלכתי. האם השמרנות והקיפאון הם שיעשו זאת או דווקא הסכמי קדם-נישואין, צמצום בעיית העגינות וסרבנות הגט ומתן ביטוי אישי בטקס החופה, עשויים להביא לכך שעוד ועוד זוגות יחדלו לחשוש מנישואין כהלכה?
אין מחלוקת על כך שדרכם של הזרמים הלא-אורתודוקסים אינה דרכינו, אבל יש מחלוקת האם האידיאל הדתי הוא להילחם בהם בכל דרך ומחיר, תוך שימוש בתארי גנאי דוגמת "גרועים מנוצרים", או שאכפת לנו מלמעלה משני מיליון יהודים, ועודנו מאמינים ב"כל ישראל ערבים זה לזה".
אין מחלוקת על כך שיחסים חד-מיניים אסורים מהתורה, אולם האם הגדרת הלהט"בים כסוטים, חולים, נכים וכדומה תקדם את הזוגיות הרצויה ותפתור בעיה כלשהי, או שהיא רק תרחיק מהיהדות אותם ואת רוב הציבור? האם יחס מכבד ומכיל משמעו מתן לגיטימציה (מושג שהפך למצווה מעשרת הדברות), או שגילוי סובלנות והבנה יביא לכך שצעיר דתי שיוצא מהארון יוסיף להישאר קרוב לארון הקודש?
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
האם כפיה של הפרדה מגדרית מהגיל הרך והפיכת מוסדות חינוך לתורניים, וקבלה סלקטיבית של תלמידים מגביר את החינוך הדתי בישראל או שהוא רק מרחיק ומדיר תלמידים רבים שבאים מבתים דתיים ליברלים או מבתים מסורתיים ושולח אותם לחינוך החילוני?
האם מלחמות השבת וההתעקשות הדוגמטית להיאבק על שימור הסטאטוס קוו ז"ל מקדמת את השבת היהודית במרחב הציבורי בישראל, או שדווקא בניית הסכמות ברוח אמנת מדן-גביזון (והאמנות שקדמו לה) לפיהן תתאפשר פעילות פנאי ותרבות מסוימת בשבת, אולם תצומצם למינימום הפעילות המסחרית היא שתשפר את מעמד השבת בישראל? בפועל הרבנים מנעו עד כה כל הידברות והסכמה, וכך התרחבה והתרבתה פעילות חול בשבת בכל התחומים ובעיקר מסחר עד לאין שיעור.
האם שימור והקפאת המצב בעולם הרבנות, כולל פוליטיזציה של הרבנות ורבנים שאינם מתפקדים היא שמרבה קידוש השם בעולם, או שההצעות המפורטות של נאמני תורה ועבודה בדבר יתר שיתוף של הציבור בבחירת רבנים, קציבת קדנציה לעשר שנים ועוד הם שיקדמו את החזון של מייסד הרבנות, הראי"ה קוק זצ"ל: "לקרב את הלבבות ולהכניס רוח של שלום … לחזק התורה וכבודה על אדמת הקודש".
אלה הן כמה דוגמאות מנושאים רבים ומגוונים בהן התהוו שתי גישות בעולם הדתי-ציוני. נושאים אלה כמו גם רבים אחרים נדונים בהרחבה בשמונים הגיליונות של כתב העת "דעות" היוצא לאור על ידי נאמני תורה ועבודה ובכנסי התנועה. אולם דוברי חותם העדיפו שלא לדבר לגופם של דברים אלא לגופם של אישים. הם ביכרו שלא לעסוק בתוכן אלא הצביעו על מקור אחד מני רבים של תרומות שמסייעות לפעילות של הארגונים הדתיים המתונים, בידיעה שקרן זו כה שנואה ומאוסה בעיני הציבור הדתי, עד שדי בעצם הדבקתה למצח הארגונים כדי לגייס המונים לקמפיין השנאה. כך ממש עשו גורמים אנטישמיים, להבדיל, שפטרו עצמם מלהתמקד בפעילותם ובתרומתם של יהודים. הם היו מדביקים קרן למצחם בציוריהם, ודי היה בכך כדי ליצור דמוניזציה מעוותת ומבעתת. של ארגונים אלה. קצר המצע מלהתייחס לעניין מופרך זה, אולם בשורה התחתונה, אילו יצליחו המתקיפים בתוקפנותם, וימנעו הגעת תרומותיה של הקרן החדשה לארגונים הדתיים, הם במו ידיהם יהיו אחראים להעברת אותם כספים ישירות לארגונים האחרים, ארגוני השמאל הקיצוני בהם קרן זו תומכת. האם על כך תהיה תפארתם? אתמהה!
כאשר הרב שלמה אבינר כותב על "הלכות שיימינג" (מצוי בגוגל) הוא מחיל את שבעת התנאים של החפץ חיים על ביוש ולשון הרע שמתבצעים באמצעים הטכנולוגיים של ימינו. ארגון חותם הצליח לרמוס ברגל גסה כל אחד ואחד מהתנאים הללו. אומרים שהקירות במאה שערים מחזיקים בזכות הפשקווילים הרבים שמודבקים עליהם. החומות שהולכות ומוקמות בידי אנשים בודדים מקרב החוגים התורניים- לאומיים בין קבוצות שונות בציונות הדתית נבנות באמצעות הפשקווילים המודרניים: סרטוני הסתה ואמרות נאצה במדיה החדשה. האם גם הם יחזיקו לדורות – הדבר תלוי בציבור: האם הוא יקרא אותם? האם יאמין למשפט שדה שגדל על מצע מנותק מהמציאות? האם הציבור יבין שהצדיקים הטהורים לא אמורים לעסוק בהכפשת יהודים ובוודאי לא בשנאת אחים?
אני הקטן גדלתי על דברי אבי זקני הרב יהושע קניאל זצ"ל, שכיהן כרב ראשי בחיפה במשך קרוב ליובל שנים, והיה תלמיד מובהק של מרן הראי"ה. בהספדו על רבו הוא הזכיר כיצד הרב קוק נהג לומר למי שמתחו ביקורת על מתינותו: "לעולם לא אצטער אם בטעות אהבתי את מי שלא הייתי צריך לאהוב, אבל מה מאוד יחרה לי אם חלילה אשנא את מי שלא הייתי צריך לשנוא". בהתאם לשיטתו פירש הרב קוק זצ"ל כי "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם" על ידי כך "שיתראו כל הצדדים וכל השיטות, ויתברר איך כולם יש להם מקום, כל אחד לפי ערכו, מקומו וענינו" (עולת ראיה א עמ של).
עודני מצפה שהרבנים החשובים שארגון חותם מזהה כרבניו יורו לצעירים הנלהבים להיפגש ולנהל שיחה כנה עם האנשים והארגונים אותם הם השמיצו מבלי שניסו להחליף אתם מילה. על עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר, ומי יודע אולי נוכל להגיע להבנה ואף למחילה עוד לפני השנה החדשה.
=======
הרב ד"ר רונן לוביץ' הוא נשיא תנועת 'נאמני תורה ועבודה'.
מה דעתך בנושא?
35 תגובות
3 דיונים
א.ג.י
זה מאמר קצת מוזר... בהתחלה כתוב "רוחש כבוד לחוגים התורניים-ציוניים שבחרו לתקוף אותי ושכמותי, מעריך..מוקיר את תרומתם" אח"כ כתוב "לא על דרך הניצוח והוויכוח השלילי תהיה תפארתנו. מלחמה של הטלת בוץ...
זה מאמר קצת מוזר... בהתחלה כתוב "רוחש כבוד לחוגים התורניים-ציוניים שבחרו לתקוף אותי ושכמותי, מעריך..מוקיר את תרומתם" אח"כ כתוב "לא על דרך הניצוח והוויכוח השלילי תהיה תפארתנו. מלחמה של הטלת בוץ בין תתי המגזרים של הציונות הדתית היא ההיפך הגמור מכל הווייתי כיהודי מאמין"... אבל בסוף מה נאמר?? השוואה של סרטוני "חותם" לדרכי פעולה אנטישמים. ולא מרגש אותי כ"כ שכתוב "להבדיל" על מי הוא עובד שהוא לא מתלכלך בבוץ?? ליכלכת בריבוע
המשך 23:20 06.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראובן שרון
ף
14:09 06.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אישה.
מחופשים .
19:12 05.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמית
ותראה איך הם התנתקו מעם ישראל. לשם אתה חותר? הרפורמים מחככים ידים בהנאה…
18:45 05.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
יש לנו פה משנה מסודרת של כל הויתורים שלכם בהלכה וביהדות. מי שמך להחליט שאתה יכול לוותר ולשנות את ההלכה (ואתה משנה סעיפים מפורשים בשו"ע) בגלל שאתה רוצה להרוויח נקודות...
יש לנו פה משנה מסודרת של כל הויתורים שלכם בהלכה וביהדות. מי שמך להחליט שאתה יכול לוותר ולשנות את ההלכה (ואתה משנה סעיפים מפורשים בשו"ע) בגלל שאתה רוצה להרוויח נקודות בציבור? היהדות לא משתנה ומה שהיה נכון נשאר נכון. ועוד קורא לעצמו "רב". גם עם נואפים ש"גאים" בכך היית מתנהג בכפפות של משי כמו שאתה מתנהג עם הסוטים האחרים?
המשך 12:25 05.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלכה לא משתנה
איך אתה אומר שהלכה לא משתנה? שמעת על איסור רבית??? אז מה זה שהרמבם שינה?
16:47 05.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודי
הריבית מותרת על פי ההלכה כשעושים היתר עיסקה. לא עשו פה משהו שלא על פי ההלכה. אבל "הרב" הזה עם תנועתו עוה דברים כנגד ההלכה.
17:20 05.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק1
אני לפחות לא מכיר שום חיוב הלכתי למחות על עבירות בלשון בוטה דווקא. אפילו עצם המחאה תלויה בפשטות בכך שיש סיכוי שישמעו לה (מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע אך ויש בזה פרטים ויש מקום לעיין בדבר)
17:28 06.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר שוב
מילים יפות מאד. כוונות טהורות. יהיה גם מי שיאמר תמימות. רק תסבירו לנו כיצד אהבת ישראל גדולה כזאת יכולה להביא לכ"כ הרבה שינאה, לשומרי תורה ומצוות במסורת אבותינו ואבות אבותינו? נשות קולך נלחמות...
מילים יפות מאד. כוונות טהורות. יהיה גם מי שיאמר תמימות. רק תסבירו לנו כיצד אהבת ישראל גדולה כזאת יכולה להביא לכ"כ הרבה שינאה, לשומרי תורה ומצוות במסורת אבותינו ואבות אבותינו? נשות קולך נלחמות ברבנים ובדייני ישראל, כמובן, מרוב אהבה. שי פירון חבר ללפיד וקידש מלחמה נגד חינוך חרדי מרמת גן והלאה - כמובן, בשם אהבת ישראל.
המשך 07:09 05.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
גבריאל כדורבנות. הכותב תלמיד חכם עצום אין לי ספק שבמפגש איתו וחותם הרבה חומות יפלו
17:00 04.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל
אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן אם כנסת ישראל נמצאת על פרשת דרכים ואינה יודעת לאן לפנות עליה להתבונן בדורות הקודמים. אותה סטייה עם אותם טיעונים נטענו לפני...
אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן אם כנסת ישראל נמצאת על פרשת דרכים ואינה יודעת לאן לפנות עליה להתבונן בדורות הקודמים. אותה סטייה עם אותם טיעונים נטענו לפני כמאה חמישים-מאתיים שנה על ידי יהודים באירופה שלימים שיטתם התפתחה לרפורמה, להתרוקנות מכל זיקה להלכה היהודית המסורתית ולהתבוללות של מיליונים באירופה וארה"ב, אבדה עצומה לעם ישראל שלעולם לא תשוב. מדובר במלחמה על הבית! נפנוף באיזו אמירה של הראי"ה קוק זצ"ל חוטאת לאמת. הרב כתב אלפי מאמרים ואמרות, אך אין ספק שנאמנות להלכה הייתה המוטו של כל מעשיו וספריו. לא משנה אם מדובר בקרן חדשה או ישנה, המראה שהוצבה מול פני נאמני תורה ועבודה, המראה להם שפעילותם נושאת חן וחסד בפני המסוכנים שבאויבי היהדות, מעט מלחיצה, ואם הם מרגישים שהם חייבים איזה סיוע ממשפט גדול שאמר הראי"ה - זה מראה שהסירטון של חותם הועיל!
המשך 12:10 04.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הייטקיסט דתי
ק
11:53 04.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
גם אני הייטקיסט אגב, מה אתה מנסה להגיד שההייטקיטים דתיים לייטים? אני עובד בחברת הייטק גדולה (אינטל) ורוב הדתיים שאני מכיר לא כמוך... תרגיע
21:48 04.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפסים
כשיעלמו הפלטפורמות יעלמו גם הם איתם. איפה הרבנים שקידשו את הסוציאליזם? מישהו זוכר אותם בכלל?
09:13 04.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר