מדי פעם, וגם לאחרונה בעקבות הסרטון של ארגון חותם, מצטטים את הפסקה המפורסמת של הראי"ה קוק אודות הצדיקים הטהורים, כביכול, מי שרוצה לזכות למדרגה זו, אסור לו להיאבק בכוחות העומדים נגדו. אלא להוסיף אור וטוב. בעולם אוטופי – אולי זה אפשרי. כנראה לא בעולמנו. לא זו בלבד, הראי"ה עצמו לא אחז במידה זו.
מאבקי הראי"ה
הראי"ה אכן ראה את הטוב והקדושה הפנימית שבחלוצים, ופרסם על כך מאמרים וספרים. אלא שבאותה עת, ניהל מלחמה גדולה למען שמירת ההלכה, ו"קבל על הרשעה", כלפי תופעות רוחניות שליליות. הפובליציסטים הרדיקליים היו מצליפים בו על שהוא מנסה לכפות את ההלכה על המתיישבים החילוניים.
אפילו בשעת הספד עליו, יממה לאחר פטירתו, כתב עיתון הפועלים "דבר": "צבור הפועלים – גם אם לא יוכל להתעלם מצדדי הכפיה שנהגו בו בענייני אמונה – ישמרו לטובה את זכר האיש שידע בשדה ההסתכלות שלו למצוא את צד הקדושה במעשי הפועלים". לטענותיהם של הפועלים כלפיו היה בסיס, כפי שאביא (דוגמאות ספורות מתוך עשרות ויותר).
הראי"ה עשה כל מאמץ ולא חסך באגרות ותזכירים, לקונגרס הציוני, להנהלה הציונית, לראשי הקק"ל וקרן היסוד, להסתדרות הפועלים ולועדי היישובים. הוא השתמש גם בכח שהיה בידיו, בתור האחראי על מערך הכשרות בארץ-ישראל; אמנם באופן מדוד ובמשורה, אך בתקיפות ובנחרצות. הראי"ה השקיע מאמצי הסברה מרובים כדי למנוע אכילת חמץ בפסח בחדר האוכל של קיבוצים ומושבים.
הוא אף הציע להם מצות במחיר מסובסד וכלים כשרים לפסח. דוד בן גוריון טען כי הגם ש"הקו הנקוט בידי ההסתדרות בשאלות אלו הוא יחס של כבוד לרגשות הדת", אין הם יכולים "לתת יד לשום ניסיון של אינקוויזיציה דתית, איזה אֹכֶל יאכל אדם ובאילו כלים ישתמש בכל זמן שהוא בביתו הפרטי". מה שאצל הראי"ה נקרא "לאפרושי מאיסורא", נקרא אצלו "אינקוויזיציה דתית"; מה שהראי"ה קורא "פרהסיא", מטבח של קיבוץ שלם, קרוי בפיו "בית פרטי". כלומר, גם בן גוריון הסכים שבפרהסיא אין לחלל את קדושת חג הפסח, הויכוח התמקד בשאלה – מהי פרהסיא.
כשסירבו אנשי קיבוץ 'השומר הצעיר' שעל אדמות הקק"ל להצעתו לספק להם מצות במחיר מסובסד וכלים כשרים לפסח, והודיעו שיאכלו חמץ – כתב עליהם לראשי הקק"ל: "מומרים להכעיס" "יבסקציה" ו"תרבות נחשים צפעונים" "שריפת גוף ונשמה ביחד, חורבן של מרשיעי ברית כבימי אנטיוכוס"!
בשנת תר"ץ, כשאנשי נהלל חיללו שבת בקציר התבואה תוך הפצת שמועת-שקר כי הרבנות הראשית התירה זאת בגלל מכת העכברים. הראי"ה כתב להם: "הנני מקוה שדברי אלה היוצאים מעומק תבערת לב אח מלא אהבה ודכאות חרדה על שבר עמנו וצפיה לישועתו יהיו לכם למוסר, בטרם יתנגפו רגליכם על הרי נשף שלא יבדל כל עם ישראל מכם ומתוצרותיכם, שובו וחיו. אחיכם המוכיח אתכם מתוך אהבה ומצפה לתשובתכם הנאמנה". למעשה רמז להם הראי"ה רמז עבה, שהם צפויים לחרם ואף להוצאה מכלל ישראל!
מאפייני המאבק של הראי"ה על השבת
בתקופת חייו של הראי"ה, וגם שנים רבות לאחר מכן, מי שעמדו בראש המאבק על צביונה של השבת בארץ ישראל, היו דווקא הראי"ה ובני חוגו, ובהם מנהיגי "המזרחי". הם שנאבקו בעוצמה, בתוקף וללא הרף כנגד חילול שבת בכל רחבי הארץ. לעומת המבקשים לדאוג לשמירת השבת במרחב המקיף אותם בלבד, הראי"ה דאג לא דאג רק לחנויות ומגרשי הכדורגל בירושלים, אלא גם לשדותיהם של חלוצי עמק יזרעאל ורחובותיהם של פועלי חיפה.
הוא תבע שוב ושוב להקפיד על קדושת השבת וחגי ישראל, כמו גם שמירת הכשרות, ללא כל קשר לשאלת קיומה של אוכלוסייה דתית במקום הנידון. גישתו התבססה על מחויבות לכל חלקי עם ישראל, ולא רק לציבור מצומצם. דווקא ההזדהות העקרונית עם מפעל תחיית הארץ, עם הרעיון הלאומי ועם החתירה לגאולת הארץ, העניקו לראי"ה את היכולת לתבוע שמירה על קודשי ישראל בכל מקום.
"אלמלא שאנו חשים את רגש האחוה לכל אחינו, גם להרחוקים, ובפרט לאלה אשר נושאים הם, באיזה מובן שהוא, את דגל האומה בידם – לא היה הענין [של חילול שבת בפרהסיא במושבה עין גנים] כל כך מרעיש אותנו". כך כתב גם למאיר דיזנגוף בקשר ל"חוקת השבת" שעמדה להיקבע בתל אביב: "בתור אזרחים עברים בארץ העברית אנו דורשים שדת ישראל תהיה מוכרת בזכותה הרשמית, וזה מחייב שבעניינים של ציבוריות ושל פרהסיא תוכר קדושת השבת גם בתור חקה אזרחית. פחות מזה לא יוכל לדרוש כל איש יהודי המכבד את עצמו ואת עמו".
הראי"ה דרש מהקק"ל להתנות את תוקף חוזי החכירה שלה בשמירת השבת של החוכרים. הוא נקט לעיתים בסנקציות בתחום ההשגחה והכשרות, לא רק בשל בעיה "מקומית" השייכת ל"גרעין הקשה" של הלכות איסור והיתר, אלא גם כמנוף לחץ על המתיישבים בנושא שמירת השבת.
עם זאת, כפי שנכתב, הראי"ה לא דגל ב"כפייה דתית" במובן של בילוש אחר מעשי האדם בחדרי חדרים, המאבק היה על אופיו של הרחוב היהודי בארץ ישראל.
הצדיקים הטהורים
מחאותיו ותוכחותיו המרובות של הראי"ה כנגד הפרצות בקיום ההלכה בפרהסיה, עומדות לכאורה בניגוד לדבריו: "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק; אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה…" האמנם מדובר בסתירה? ראשית, נראה כי אין להפוך דברים שנכתבו כהגות ועיון מעמיק — לתוכנית עבודה. לא ראי השקפה עליונה המתבוננת ב'עולם האצילות' כראי ניתוח המציאות מזווית מעשית; הגם שבוודאי ישנם קשר והשפעה בין המישורים, והמכיר בסגולתו הפנימית של יהודי הגם שנתרחק מהתורה, לא יסתפק בתוכחה אלא ישתדל בדרכי קירוב ואהבה.
ראוי להדגשה המשפט שכתב הראי"ה בסוף האיגרת לקק"ל, הדורשת פיטורי עובדים המשתתפים במשחקים בשבת "וסוף כל סוף ישובו בנים לשמור את חוקי תוה"ק באהבה": הוא לא ראה סתירה בין מאמצי הכפייה לשמירת השבת ומצוות אחרות לבין האפשרות שאותם אנשים כלפיהם הופנו צעדיו ישובו לשמור מצוות באהבה. גם ה'כפייה' שננקטה, אפוא, לא ביטאה ריחוק מהם. אכן, יש לנקוט בהוספת צדק, אמונה וחכמה – ולא להתמקד בקבילה, בהתמרמרות, שאינה משנה דבר.
אין מכאן כל סתירה לכך שבמקום הצורך אכן דרוש גם להיאבק נגד הרשעה בכל תוקף, וכפי שנהג הראי"ה בעצמו. הצדיקים הטהורים עוסקים בעיקר בהוספת הטוב, ואינם מסתפקים בקבילה על הרע, אלא נאבקים בו. מעין זה אפשר לומר על המשפט הידוע "חושך, אין מגרשים במקלות". אבל אם יש מישהו שמכבה את האור שהדלקנו – נגרש אותו, כדי שלא ישוב ויכבה את האור.
==
הרב אברהם וסרמן הוא מרבני 'חותם'. המאמר מבוסס על הספר 'להכות שורש', שכתב יחד עם הרב איתם הנקין הי"ד.
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
5 דיונים
עם ישראל חי
יבורכו מפי א-ל
09:11 28.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שמבין
רואים שלא למדתם את אגרות הראי"ה שם מתגלה לנו באמת מיהו מרן הראי"ה זצוק"ל. יש שם לא מעט תקיפות. אתם כמו כל השמאלנים והגויים אוהבים להראות רק את הצד היפה,...
רואים שלא למדתם את אגרות הראי"ה שם מתגלה לנו באמת מיהו מרן הראי"ה זצוק"ל. יש שם לא מעט תקיפות. אתם כמו כל השמאלנים והגויים אוהבים להראות רק את הצד היפה, הרך והנעים. מה לעשות שהחיים עדיין לא כאלה ויש רוע ורשעה בעולם? בזה הרב נלחם לא מעט ובצדק. זו דתנו ואל תסלפו אותה.
המשך 08:56 28.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הייטקיסט,גבעת שמואל
יש להם את עזות המצח להפיק סרטי שנאה ושטנה כנגד יהודים אחרים.אם המדינה הייתה תומכת גם בארגונים הנאורים - לא היה צורך לקבל תמיכה מחו"ל.אני מאחל לשונאי 'חותם' שיעשו תשובה...
יש להם את עזות המצח להפיק סרטי שנאה ושטנה כנגד יהודים אחרים.אם המדינה הייתה תומכת גם בארגונים הנאורים - לא היה צורך לקבל תמיכה מחו"ל.אני מאחל לשונאי 'חותם' שיעשו תשובה ויבקשו סליחה אמיתית גם ממי שאינו מסכים עימם.
המשך 08:29 28.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חני
אתם שומרים על השפיות במחנה
21:06 27.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים יובל
אחר כך להטיף לאחרים.
16:39 27.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשריכם
להפיץ את המידע כמה שיותר. הציונות הדתית מתנתקת מהקרן החדשה
20:43 03.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר יעקב מיכלשוילי
שכוייח
10:49 30.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
כמה רוע יכול להיות באדם האחוז כפיתיות לכפות את דעותיו על אנשים שלא מאמינים בהם. להילחם על השבת גרם גורם ויגרום נזק עצום. טוב יעשו כולם אם במקום להילחם...
כמה רוע יכול להיות באדם האחוז כפיתיות לכפות את דעותיו על אנשים שלא מאמינים בהם. להילחם על השבת גרם גורם ויגרום נזק עצום. טוב יעשו כולם אם במקום להילחם על כפייה דתית ילחמו נגד כפייה דתית עבור מי שבחר שלא למאמין בדת.
המשך 10:06 29.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
די כבר.
14:24 28.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
20:4
ואני מניח שהכותב לא העיד על עצמו.
16:18 27.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר