שאלה:
אני שמאמין בערכי הציונות הדתית, גיליתי שכל המנהיגים שלנו נטשו את הערכים הללו. רב גדול שאותו הכרתי טעה וכתב מאמר הלכתי שנחשב ממש לפסק רפורמי. פוליטיקאי שלטובתו הצבעתי התברר כחסר מעש, אלוף בצה"ל שאותו הערכתי, טעה ועשה פשעים נגד ההתיישבות ועכשיו התברר לי שאפילו הרב הצבאי הראשי אותו הערצתי, הוא חסר עמוד שדרה.
מה קורה? למה רק אני נשארתי נורמאלי וצודק? מדוע כל מי שמגיע לעמדת השפעה, טועה טעיות חמורות?
תשובה:
ציוני דתי יקר. אני מאוד מבין לליבך. יש כמוך עשרות ואולי מאות אלפים וכולם חושבים לבד שמנהיגיהם טועים. אלא שלתחושתך יש סיבה שאינה קשורה במנהיגים אותם הכרת אלא בשחקן בריון שנמצא בתוכנו ושמו "הטרור האולטרא חרד"לי".
אנחנו חיים בעידן בו הדרך ליצור אמירה מותנה במידת תוקפנותה. למען האג'נדה מותר ליצור שיח מכליל, כוחני וחד צדדי. הכוונה לא רק לעיתונאים מ"הארץ" שאוהבים לתקוף רבנים צבאיים, אלא גם לעיתונאים ופעילים ממקומות אחרים כמו "בשבע".
התשקורת יכולה לבא גם מהצד שמתיימר להיות הכי "אמוני". יחבקו את הקיצוני שמספק משפט מתלהם ואילו מי שבבעלותו יותר ממשפט אחד המביע מורכבות- ידחק לפינה.
בהתאם לכך, כל מנהיג אמיתי הנמצא בעולם העשייה ומבין שהעולם מעט יותר מורכב מסדר בוקר, לא יצליח לצאת נקי מאותה חבורת הפרד ומשול. בשם התורה הם ירדו לחייו של המנהיג החורג מהקו הנכון, יציגו אותו כטועה סדרתי עד אשר יושחרו פניו.
אותם תוקפים לא יכנסו לעומק הסוגיה או ידברו בשפה הלכתית ומחשבתית. הם יטילו רפש, ישחירו וידברו כמו אחרון הגנגסטרים- אבל בשפה של כאילו "קדושה" ושמירת המחנה. לא יהיה דיון על סעיפים בשו"ע וגם לא על המציאות. השיח ייסוב על הרב שחשב כך משום "שהוא חצה את הגבול", "התעוור" ואולי בגלל ש"מישהו מממן אותו". אין דיון ואין שיח. יש אלימות.
לאותו מנהיג תישארנה כמה ברירות: האחת, להתעלם מתוך ידיעה שאט אט הוא יוצא מן הגדר ויישאר לא רלוונטי. שנייה: לדאוג שמול כל קולא שיפסוק, תהיה בידו השנייה "חומרא" שמטרתה להוכיח: "אני לא רפורמי/שמאלני/פשרן". השלישית: להימנע מלהנהיג ולחזור לישיבה או לעסקים. שם אפשר להישאר בגבולות השיח ההלכתי היבש מבלי שמישהו יתקיל אותך בסמטה חשוכה. שם אפשר לכתוב מאמר ארוך, שמרוב פילפול, לא תובן מה עמדתך.
לצערנו, מרבית המנהיגים יבחרו בדרך האחרונה. יחזרו לעולם התיאוריה וישאירו את הנהגת העולם לאלו שיודעים לצובעו בשחור או לבן.
זה זמן רב שהרב הצבאי הראשי נמצא תחת מתקפת קרטל של דתיים עצבנים. "הוא לא סמכות", "חסר עמוד שדרה" וכהנה וכהנה. אינני מבית מדרשו של הרב פרץ. במונחי הביצה הציונית דתית, אני אפילו רחוק. אך אינני מפקפק לרגע אחד ביכולותיו, ביושרו ובאישיותו אשר מכבדים את משרתו החשובה, גם אם דעותיו יכולות להיות שונות משלי.
היכולת של אנשים חובשי כיפה סרוגה, להכפיש כל כך בקלות רבנים ואנשי מעשה אחרים היא מזעזעת. אלא שטענתי אינה כלפי הבריונים, אלא בראש ובראשונה כלפי הציבור שעומד מנגד ואינו מוחה מספיק. בהלכות שמירת הלשון, החובה חלה לא על המוציא שם רע אלא גם על המקבל.
זה האחרון, צריך להימנע מלשמוע ואף שלא להאמין. מכיוון שברור שיש כאן לשון הרע במקרה הטוב והוצאת שם רע במקרה הרע, גם אני, מבקש שלא להאמין. גם אתה, אל תאמין לשיח הטרור וההפחדה האולטרא חרד"לי שפוקד אותנו. כך לא תחשוב שכולם טועים.
==
שמואל שטח הוא מנכ"ל נאמני תורה ועבודה
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
0 דיונים
אתה בן אדם שמגדיר את עצמו כשומר מצוות, ואעפ"י כן תוקף את ההדוקים בשמירת המצוות, ומגן על הפורשים משמירת המצוות (הרפורמים, כפי שפירסמת את מאמרך באתר "כיפה", ששם כתבת שהרפורמים...
אתה בן אדם שמגדיר את עצמו כשומר מצוות, ואעפ"י כן תוקף את ההדוקים בשמירת המצוות, ומגן על הפורשים משמירת המצוות (הרפורמים, כפי שפירסמת את מאמרך באתר "כיפה", ששם כתבת שהרפורמים לא מהווים סכנה ליהדות). תתבייש לך.
המשך 23:35 03.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר קליין
את החלק הראשון של דברייך לא הבנתי בכלל. וכי צריך להיות שופט בשביל לראות את החפיפניקיות הפושה כנגע צרעת? וכי חידשתי משהו שאני עובר על לשון הרע? וכי דיברתי בשם...
את החלק הראשון של דברייך לא הבנתי בכלל. וכי צריך להיות שופט בשביל לראות את החפיפניקיות הפושה כנגע צרעת? וכי חידשתי משהו שאני עובר על לשון הרע? וכי דיברתי בשם עצמי שאת טוענת לגאווה? אבל מה זה משנה. הרי באופן קבוע כשטוענים כלפיכם לחוסר הקפדה בדקדוקי מצוות אתם לא עונים לגופו של עניין רק מקוננים על חוסר הדרך ארץ וההסתכלות בפגמיו של האחר. אין לכם מה לענות לגופו של עניין כי אתם יודעים שדרככם מוטעית לחלוטין רק קשה להלחם בתאוות. זה סבבה וכולם נופלים אבל הבעיה שלכם שאתם עושים מזה אידיאולוגיה. וכאן אני מגיע לחלק השני של דברייך. בשביל לדרג שני מנהלי מחלקות צריך להבין ברפואה אבל בשביל לקבוע שמנתח בכיר וותיק מבין טוב יותר מסטודנט שנה שנייה אין צורך להבין כלל ברפואה. בשביל לדרג בין הרב עובדיה לרב אלישיב צריך להבין בתורה אבל בשביל לדרג בין ׳הרב׳ שרלו לרב שפירא לא צריך לפתוח גמרא, כך שאני כלל לא מדבר בשם עצמי והגיע הזמן שתתחילו פעם אחת לענות לגופם של דברים ולא לגופם של אנשים (כמו שכתבתי לפני כן אין לכם טענות אז אתם בוכים על חוסר הדרך ארץ של הדוסים) אבל הנ״ל הוא הרבה יותר גרוע. הוא חוטא ומחטיא את הרבים בכך שהוא פוסק שחברה מעורבת זה לכתחילה נגד כווווול הרבנים והוא מודה בזה לחלוק ככה על הרבנים בנושא כה אקוטי זו חוצפה ממדרגה ראשונה שבראשונות שלא נדבר על כך שהפסק עצמו הזוי לחלוטין וכל הסדרניק יכול להפריך אותו
המשך 09:43 19.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
יאיר הנכבד, כמה עצוב לי לשמוע שאתה לומד בישיבת הסדר. ממה שאני מבינה לא הפנמת כלל את החינוך ואתה פשוט כשל חינוכי של ישיבתך, או שמא רחמנא ליצלן, חינוכה של ישיבתך...
יאיר הנכבד, כמה עצוב לי לשמוע שאתה לומד בישיבת הסדר. ממה שאני מבינה לא הפנמת כלל את החינוך ואתה פשוט כשל חינוכי של ישיבתך, או שמא רחמנא ליצלן, חינוכה של ישיבתך כולו כושל ואתה דווקא פרט שמעיד על הכלל. אתה קובע ש"הושרשנו בחפיפניקיות" ושחלק גדול הם "פשרנים מבחינה דתית". נדלג על השאלה האם למדת משפטים (מתכנן להיות שופט? כדאי לך, זה תפור עליך..), כי הרי אתה תלמיד הסדר, כך שבעצם עוד לא למדת כלום. אתה מבין, יקירי, שתפסת עמדה לא לך וכי כדאי לך לרדת מהעץ. שנית, מעולם לא שמעתי שיש מצווה 614 והיא להתעסק בקיום המצוות של אחרים. ובוודאי למדת בישיבתך ש"כל הפוסל במומו פוסל". לא קשה לי לנחש שגם אתה אינך תלית שכולה תכלת, ושאתה פשוט מחפף במצוות אחרות (לדוגמה לשון הרע, גאווה) מאשר המצוות שהחפיפניקים מחפפים בהן (כיסוי ראש, תפילה במניין)...בסך הכול - אין בינך לבינינו שום דבר מלבד הרושם והצלצולים שאתה משמיע לחינם. דבר אחד כאב לי במיוחד בתגובתך - הדרך שבה הצגת את הרב המכובד. אני מצטערת ועליי לומר זאת באופן שאינו משתמע לשתי פנים - כך לא מדבר תלמיד ישיבה! ממתי תלמיד ישיבת הסדר שעוד לא יצא מהביצה יקום ברב מכובד וגדול בישראל??? זה ממש התיאור של ימות המשיח "בת קמה באימה, וכלה בחמותה". זו בושה וחרפה של ממש. אתה מציג את עצמך כאחד שאינו מחפף ומקפיד על מצוותיו ועל לימודו - היכן דרך הארץ שלך? היכן ההקפדה על לשון הרע (ואם לא כלפי ציבור שלם אז לפחות כלפי רב גדול בישראל)??? בקיצור, ידידי. אתה אולי "דוס", אבל ממש לא צדיק. תסתכל פנימה ותגלה כמה עוד יש לך לתקן. מקווה שביום מן הימים תוכל להגיע למידותיהם ואורחותיהם של כמה מהחפיפניקים שיכולים לעשות לך לא רק בית ספר, אלא גם ישיבת הסדר וגבוהה ואפילו אוניברסיטה על מהי דרך ארץ, מהו כבוד, מהי הישמרות מלשון הרע שהורס חיים של אנשים.
המשך 02:20 19.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל ביגל
התנועה שאתה עומד בראשה נקראת נאמני תורה ועובדה. כלומר, אתה וחבריך מצהירים על נאמנותכם לתורה (אולי אפילו לפני העבודה..) הרי סוף כל ססוף אנחנו הציונות הדתית. במה זה בא לידי...
התנועה שאתה עומד בראשה נקראת נאמני תורה ועובדה. כלומר, אתה וחבריך מצהירים על נאמנותכם לתורה (אולי אפילו לפני העבודה..) הרי סוף כל ססוף אנחנו הציונות הדתית. במה זה בא לידי ביטוי זכך שאנו מגשימים את עקורנותיה של היהדות? את ערכי המוסר וכד'? אם כך, אז מה בינינו לבין הרפורמים? ברור ומובן שנאמנות לתורה פירושה נאמנות להלכה שמסרו לנו חכמינו מבור לדור, עד לימינו אנו. ולכן, אם תנועה שמצהירה על נאמנותה לתורה מתרגזת על חזרה להקפדה על ההלכה (למשל: ריקודים נפרדים בבנ"ע, שירת נשים וכד'), זו לא תהיה הכפשה לומר שזו צביעות. אז גם אם "דרכה של הציונות הדתית" לא היתה כך (עיוות היסטורי. הצה"ד התחילה מרבנים גדולים בליטא ופולין), הרי חשבתי שאתם פתוחים לשינויים ולהתחדשות, אבל כנראה שטעיתי, אתם פתוחים לשינויים רק בכיוון אחד. וחבל. אני מאד מזדהה עם מה שכתב יאיר קליין בתגובה 19, אך לא עם מסקנתו. אכן, נכשלתם. רציתם לגדל דור של ציונים דתיים אמיתיים, כמו שהכרתם (וידועים דבריו של ד"ר יוסף בורג המנוח על המקף המחבר בין דתי ללאומי...), המחונכים על ערכי תורה ועבודה אמיתיים ועמוקים, ובמקום זאת גדלתם דור של חילונים שומרי מצוות, שבמקרים רבים הקשר שלהם לתורה מסתכם בכיפה, שבת וכשרות ותו לא (ולפעמים גם זה לא). אכן, כשלון צורב. אך לעומת זאת, לדעתי לא צריך להסתגר ולהפוך להיות חרדים במובן הרע של המילה (במטותא מאחי החרדים), צריך להעמיק את החיבור לתורה. אכן. מצב שבו ישיבות תיכוניות שמות בראש מעייניהן את תעודת הבגרות ולימודי החול זהו מצב של נאמני עבודה, אך בשום אופן אל של נאמני תורה, ולא שחלילה אני מזלזל בחשיבות ידיעת החכמות החיצוניות, אלא שיש לנו עוד חכמה עתיקה שנקראת תורה, ובדרך כלל היא נזננחת לאחות לטובת החול. ישנו ספר שכתב יהודי שגדל במחנה הדתי לאומי וכיום מגדל את ילדיו במחנה החרדי, שבו הוא מספר על המהפך שעשה בחייו. הוא מתאר כי בימי הישיבה התיכונית, הדבר שהעסיק אאת הנוער הכי הרבה לא היה התורה (וגם לא העבודה...). הוא אמר, שככל שהיית יותר דתי, היית פחות נחשב בחברה. אז נכון, אני לא חושב שהפתרון שהוא מצא הוא הפתרון הנכון. אבל בכל זאת, האין זו סתירה פנימית? כשאדם מברך כל בוקר (אם הוא מברך) "נתת לנו תורת חיים" ומיד לאחר מכן הוא 'מחפף' באותה תורת חיים, האין הוא סותר את דבריו מיניה וביה? וכך, מבלי משים, הדור הצעיר חומק מבין אצבעותיכם ונאלץ לבחור בין שתי דרכים: להיות חפיפניק ולחיות בסתירה פנימית, או להיות 'דוס חרד"לניק קיצוני טרוריסט' ועוד שלל מילים דומות ולהרגיש שבאמת הוא מגשים את החזון (והוא גם יכול לבחור בדרכים יותר קיצוניות- להוריד את הכיפה או להשחיר אותה. על זה חשבתם?). אם אנחנו רוצים לבחור חיים של ממוצעות- בבקשה- הרשות בידינו, אולם קשה לי להאמין שציבור שהקים בעשר אצבעותיו את כל עולם ההתיישבות (משני עברי הקו הירוק), ישיבות ההסדר, החינוך הדתי וכד', הציבור שדגל,דוגל וידגול במצוינות בתחום הלאומי, יחליט להיות פשרן ולהסתפק בלהיות ממוצע. חומר למחשבה.
המשך 14:39 19.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבר נאמני
במקום לטעון כלפיו בצורה עניינית אתה טוען שהוא אומר זאת כי שילמו לו. הוכחת את חוסר היכולת שלך לדבר לגופם של דברים.
08:52 19.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מושיקו
תראו מה שצי'יק מנעמי חזן והקרן המרושעת שלה יכול לחולל, הקץ לצביעות
01:32 19.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי
ומדברים שלא לגופו של עניין. לא יתכן שידברו כך על אנשים חשובים בציונות הדתית.
10:39 18.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
תראו מי שמדבר, אתה שותף לניסיון של הקרן האיומה לישראל להשתלט על הציונות הדתית.. תגיד במה אתה מאמין ואל תשים דופי באחרים!
23:26 17.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שרונה
המייצג רק את עצמו (בהשראת הקרן להשמדת ישראל).
22:35 17.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר קליין
אתה צודק. החרדלניקים סטו מהדרך הקלאסית של הציונות הדתית. אבל יש לכך סיבה טובה. נכשלנו. פשוט נכשלנו. ריבוי הדגלים שהניפה הציונות הדתית הוכח ככישלון מוחץ. מאד קשה לגדל תלמידי חכמים כשעד גיל...
אתה צודק. החרדלניקים סטו מהדרך הקלאסית של הציונות הדתית. אבל יש לכך סיבה טובה. נכשלנו. פשוט נכשלנו. ריבוי הדגלים שהניפה הציונות הדתית הוכח ככישלון מוחץ. מאד קשה לגדל תלמידי חכמים כשעד גיל 18 בקושי לומדים גמרא ומאז נמצאים בצבא שנה וחצי ועוד ועוד משימות. קשה מאד לגדל אנשים יראי שמים בחברה פתוחה לכל הזוועות שבחברה החילונית לרבות השטן הגדול האינטרנט. לכן, סוברים החרדלניקים, אין ברירה אלא לסגת אחורה. להקים ישיבות קטנות. לחזק את הישיבות הגבוהות. לנקוט ביחס תקיף יותר כלפי החילוניים והמדינה. אין ברירה. עכשיו תבוא ותאמר הנה אנחנו ההוכחה שהדרך עדיין רלוונטית. לא כדאי לך לטעון זאת. אנחנו חיים בתוך עמנו. אנחנו רואים כמה הושרשתם בחפיפניקיות. כמה חלקים גדולים מנאמני ודומיהם פשרנים מבחינה דתית. כמה אין לכם אפילו תלמיד חכם אמיתי אחד ויחיד (על ׳הרב׳ שרלו אני לא רוצה לדבר כי יצנזרו אותי) סורי. זו המציאות. אני, לדוגמה, למדתי בישיבה תוכנית רגילה, ראיתי יותר סרטים מאשר הרב אלישיב למד דפי גמרא (לא באמת). אבל ב״ה הגעתי לישיבת הסדר וכאן הבנתי שעד עכשיו בזבזתי את זמני לשווא. ואני הולך לתקן את זה. אם זה יהיה תלוי בי הבן שלי לא ידע מי זה פיתגורס
המשך 20:23 17.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר