סרוגים עוקב: הטוויטר של הפוליטיקאים/ כתבה ראשונה בסדרה

סרוגים עוקב: הטוויטר של הפוליטיקאים/ כתבה ראשונה בסדרה

פרוייקט סרוגים: עקבנו לאחרונה אחרי הרגלי המעקב בטוויטר של הפוליטיקאים: מי מהח"כים בליכוד זכו להיכנס לרשימת העוקבים של נתניהו ומי נשארו בחוץ? הח"כ שעוקב רק אחרי כלי תקשורת, ולמה אורן חזן עוקב אחרי אדם בלבד?

author-image
סרוגים עוקב: הטוויטר של הפוליטיקאים
  צילום: Hadas Parush/Flash90, Miriam Alster

2018- זירת הטוויטר הפכה להיות הכלי המרכזי של חברי הכנסת והשרים לקשר עיתונאים. החל מהתנגחויות, עקיצות וברכות הדדיות והכל עד 280 תווים של מסרים. כל פוליטיקאי שמכבד את עצמו מחזיק היום בחשבון טוויטר, שפועל על ידי הדובר, הסטודנט או על ידי הוא עצמו.

הטוויטר כבר מזמן הפך להיות הבמה המרכזית לברנז'ה הפוליטית והתקשורתית בעולם, מספיק לראות את הטוויטר של הנשיא טראמפ כדי להבין עד כמה לציוצים יש השלכות מרכזיות בעולם הפוליטי. אבל בישראל, הציבור עדיין נאמן לפייסבוק, ורוב המשתמשים בטוויטר הם פולטיקאים, אנשי תקשורת, עיתונאים, אנשי יחסי ציבור ושיווק.

אחוז השימוש בטוויטר בישראל נמוך משמעותית יחסית לפייסבוק, כאשר ב-2015 היחס עמד על 5% לעומת 91%.

בסרוגים עקבנו לאחרונה אחרי הרגלי המעקב של מספר חברי כנסת ושרים דרכם אפשר לגלות ולהעיד על הכוונות של חבר הכנסת, חבריו ומכריו ודרך מי הוא צורך את החדשות. אז נכון, רשימת העוקבים לא תמיד בהכרח מעידה על מי שהפולטיקאי חפץ ביקרו, אבל גם אם הדובר של הפולטיקאי הוא זה שבחר לעקוב אחרי מי מהרשימה – זה כבר יכול להיות אומר דורשני.

הטוויטר של הפוליטיקאים

נתחיל אצל כוכב הרשתות החברתיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו שגם מחזיק בחשבון הפרטי שלו בשיא העוקבים בישראל שעומד על קרוב ל-1.5 מיליון עוקבים. מאידך, נתניהו, עוקב אחרי 33 אנשים בלבד, אבל לא כל חברי הליכוד נמצאים ברשימה היוקרתית: מי כן? שני חברי הכנסת הליברלים של הליכוד: אמיר אוחנה ושרן השכל. מהעולם עוקב נתניהו אחר חברו ראש ממשלת הודו מודי וקנצלר אוסטרליה אבל בלי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובלי שגרירית האו"ם נייקי היילי. האם זה אומר משהו?

חברו למפלגה, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, עוקב אחרי 12 איש, מרביתם עיתונאים כמו יונית לוי ועמית סגל, ויחד עם ראש הממשלה הוא עוקב אחרי המתחרה הישיר והמועמד המחליף גדעון סער, והנשיא רובי ריבלין.

הנקמה של מירי רגב

ועכשיו ההפתעה: שרת התרבות והספורט עוקבת אחרי 16 בלבד. כמובן שראש הממשלה נתניהו נמצא ברשימה, ולא רק הוא אלא גם יועצי הדיגיטל שלו: יונתן אוריך וטופז לוק. בנוסף, נציין את הח"כ היחידי מהליכוד אחריו עוקבת רגב שהוא – יהודה גליק.

אבל רגע, מבין כל הספורטאים והאמנים בישראל ששרת התרבות והספורט הייתה יכולתה לעקוב אחריהם – מי היחידי ברשימה? למרבה ההפתעה, דווקא קפטן קבוצת הכדורגל ריאל מדריד סרחיו ראמוס. האם זוהי הנקמה של רגב בביטול המשחק של נבחרת ארגנטינה וכוכבה ליונל מסי שמשחק בקבוצה היריבה – ברצלונה?

חשבון הטוויטר של שרת התרבות והספורט מירי רגב. דווקא ראמוס? צילום מסך טוויטר

לח"כ אלעזר שטרן יש חיבה כנראה לאמצעי התקשורת ולעוד עיתונאי אחד בלבד, בין ששת עוקביו: 'הארץ', ערוץ עשר, ג'רוסלם פוסט', משתמש בשם חדשות ישראל וחברת 'החדשות', ולמרבה ההפתעה נמצא שם גם הכתב הצבאי של ערוץ עשר אלון בן דוד – היחידי מהעיתונאים.

הטויטר של ח"כ אלעזר שטרן. רק ערוצי תקשורת. צילום מסך טוויטר

שר המדע והחלל ח"כ אופיר אקוניס התייאש כנראה מהטוויטר: ציוץ אחרון מיוני 2017, הווא עוקב רק אחרי שניים: החשבון הפרטי של נתניהו, וחשבון פיקטיבי של הליכוד. גם חברו למפלגה בני בגין בלי חשבון טוויטר בכלל (כמו אגב רוב החכי"ם החרדים).

ואי אפשר  בלי להזכיר את ח"כ אורן חזן עם חשובן טוויטר פעיל, עוקב אחרי אדם אחד בלבד: האם זה נתניהו? למרבה ההפתעה, חזן עוקב רק אחרי הדמות הבכירה שהסכימה להצטלם איתו סלפי: נשיא ארה"ב בכבודו ובעצמו דונלד טראמפ.

חשבון הטוויטר של ח"כ אורן חזן. צילום מסך טוויטר

לשרת המשפטים איילת שקד, 363 עוקבים: חכי"ם, עיתונאים, פוליטיקאים לשעבר ובהווה – אבל מתוכם עשרות פיקטיביים: כתבי ערוץ 2 לא בחשבון הרשמי שלהם אלא באלו שפתחה עבורם חברת החדשות ביוני 2009. אבל יש להחמיא לשרה שקד שמציגה רשימה מגוונת של שמאל וימין, נשים וגברים, ועם חשבון טוויטר פעיל ואקטואלי.

חשבון הטוויטר של שרת המשפטים. צילום מסך טוויטר

בהכנת הכתבה השתתף יהודה לוינגר

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
שטרן ממוקם בשמאל
חיים | 02-10-2018 19:51
שיש עתיד ינסו למכור על הכיפות הסרוגות שלהם, דחליל דתי שממוקם בשמאל. ותודה לסרוגים.