מה הרב קוק היה אומר על הסרטון של ארגון 'חותם'? - סרוגים

מה הרב קוק היה אומר על הסרטון של ארגון 'חותם'?

איני מאמין שחברינו מארגון 'חותם' יתרגשו יותר מדי מדעתי האישית על אופן ההתנהלות שלהם, ולכן חשבתי לשתף אותם בעצותיו של הראי"ה קוק בשאלה כיצד לנהל מחלוקות עם אויבים

author-image

צער רב אפף רבים מאיתנו בעת שחברינו מ'חותם' תקפו בצורה אישית, פוגענית ולא הגונה את חברינו מתנועת 'נאמני תורה ועבודה'. לצערי הרב אנשי 'חותם' רואים ב'נאמני תורה ועבודה' אויבים ולכן הם מרשים לעצמם לטנף את עצמם ואת השיח הציבורי בדיבור בריוני ואישי. 

איני מאמין שחברינו מארגון 'חותם' יתרגשו יותר מדי מדעתי האישית על אופן ההתנהלות שלהם, ולכן חשבתי לשתף אותם בעצותיו של הראי"ה קוק בשאלה כיצד לנהל מחלוקות עם אויבים. (אזכיר ואדגיש שאני כאמור לא רואה בהם חלילה אויבים, אלא אנשים יקרים וטובים מאוד שיש לי איתם מחלוקות נוקבות).

אביא את דברי הראי"ה ללא כל שינוי או פרשנות. 'יתבררו הדברים ותרבה הדעת':

"הנצחון על המתנגדים, בייחוד בעניינים הרוחניים, מצטייר בשני פנים: הא' להראות את הצד הרע שיש באותו הענין שהוא רואה לנגד לו, ובהראות צד הרע ישמע העם ויטו אחרי המדריך הטוב. 

אמנם, לכל דבר רע יש איזה עניין טוב שמצדו הוא מושך את הלבבות אליו, על כן, אף על פי שיש צדק גדול בהוראת הצד הרע, מכל מקום כל זמן שרק התכונות הרעות ישמיע יפעל רק שהשומעים הישרים ירשיעו את המתקוממים, אבל המתקוממים עצמם הם מכירים את הצד הטוב, הקטן, שיש בעניינם, ובשביל שהם רוצים באותו החלק הטוב הם מנאצים ומרשיעים, על כן לא יהיה הנצחון על הרשעה נצחון שלם, כיון שהאויב עצמו מחזיק בדעתו ומוצא את צדקו בגרעין הטוב שלו, וזה נובע מפני שלא גלה המעמיד על האמת את המסכת בשלמותה.

אבל באופן ב' מי שמגלה את כל ההשקפות הכלליות, ומגלה גם את הגרעין הטוב שיש בהרע המרובה, ומברר את סיבת החיבה שיש להמחזיקים בדברים שהרע מרובה בהם, שהוא מפני איזו קורטוב של טוב הנגבל בו, ועל כן הוא מראה לכל שצריך להציל את הגרעין הטוב בעצם טובו, ולהשמר מכל הדברים הרעים והגורמים לו, אז גם האויבים עצמם נמלאים כל טוב,' (פנקסי הראי"ה א:קיד) 

בתקווה שנזכה להרבות אהבה ורעות בתוך עמנו ובתוך מחננו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
חזק וברוך!
אריאל | 26-08-2018 10:50
בחותם שכחו שהבית חרב עלל שנאת חינם ?????????
אני שאלה. | 26-08-2018 14:03
למי הנציב מתכוון על צדיקים שהקבה [והבריות] לא סובל אותם ?
ארגון חותם קדוש וטהור. המגיבים נגד הם מהשמאל
עמוס | 26-08-2018 12:04
אם יקומו עוד 10 ארגוני ימין כמו 'חותם'. אזי נוכל לשבת שלווים ורעננים
גם הראי"ה ידע לכבד ת"ח, הגם שסבר אחרת מהם. ור
אין רוח המקום | 26-08-2018 11:09
וראוי שאנשי חותם א. ידעו לכבד גם רבנים לא מהקבוצה שלהם. ב. גם כשמנהלים וויכוח יש דרך איך. ולעיתים הדרך מלמדת גם על היעד.
2
סילוף
דוד | 26-08-2018 11:17
הרב קוק נלחם בחורמה. באיתמר בן אבי ובעוד. למקס נורדאו ולבן יהודה ברב לא כתב שלום. ( אין שלום אמר השם לרשעים). וכו וכו וכו. אפשר לעיין בספר להכות שורש שם מוסבר קצת.באגרת תקנה( בחלקים שלה שנוהגים להשמיט)ועוד רבות. די לעוות את דבריו
הנציב -על שלא נהגו כבוד זה לזה
לא רב | 26-08-2018 13:49
שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לר' עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולם מתו בפרק אחד, מפני שלא נהגו כבוד זה לזה. שמעתי פירוש נפלא ,אם אינני טועה בשם הנציב מוולוז'ין,: שלא כבדו דעתו של האחר , שאמרו תורתי היא התורה ולא תורתו של האחר. אי אפשר ללמוד את ציוויי התורה ולהתנהג בחיי המעשה כאילו איני מכיר אותם.
3
הצדק שבדבריך הרב עמיחי
עופר | 26-08-2018 12:17
הרב עמיחי שלום וברכה, כתלמיד תלמידיו של הרב קוק זצל אני הקטן בהחלט מזדהה עם תוכן דבריך שהינם ממש דברי הרב. אכן, מוטב להעמיד אדם על הטוב והצדק שבדבריו מאשר להתנגח ברע שבו אולם גם הרב עצמו מציין בכמה מקומות שתכונה זו אינה נחלת הציבור כולו (גם לא הרבנים) אלא עבודה מיוחדת-חסידית של אנשי חכמת האמת, המיוחדים באופיים לתיקון הכלל. ההנהגה הרווחת הנה משנאיך ה' אשנא ובהחלט יש מקום לשתי ההנהגות גם יחד. החיבור בין השתיים יוצר נקודת איזון שדרכה מתבררת האמת הנחוצה להמשך קיום העם ודבר ה' דרכו. בהקשר הזה, צפייה טבעית בסרטון של חותם מראה דווקא על נקודת האמת שבדבריהם. מתוך שאתם מבקשים לדחות את הביקורת של הצד השני אתם מתעלמים הלכה למעשה מהעובדה הפשוטה והיא: שהקרן לישראל חדשה משמשת כארגון דו-שימושי. מחד היא מממנת פעילות פוסט-ציונית (שלא לאמר אנטי-ציונית) ומאידך מממנת שלל ארגוני דתיות-ליברלית. עם כל הכבוד, במקום חילול ה' אין חולקין כבוד לרב. אנחנו בשלהי ה'תשעח בדור שכולו מלאה הארץ דעה כמים לים מכסים. כמה נאיבי צריך להיות כדי להאמין שהקרן לישראל חדשה (בכלל, מצאתי שכדי להבין טוב יותר מה מטרות הקרן וכיצד היא פועלת כדאי להאזין ולקרוא את דבריה בשפה האנגלית) סתם כך החליטה לתמוך בפעילות של דתיים-ליברליים ללא כל קשר לשאיפה המוצהרת והגלויה שלה: הפרדת דת-מדינה תוך חתירה להפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה. אכן, גם ברשעותה של הקרן ישנה נקודת אמת טובה: המטרה האוניברסאלית של היהדות שגם אותה בירר והדגיש הרב קוק בתורתו. עם זאת, הדרך להתעלות העם למטרת האוניברסאליות הקדושה (תוך נטישת הדת במובן הצר של המילה), לעניות דעתי, אינה יכולה לעבור במשעול הצר של הקרן. משעול זה צועד באדיקות להרס כל יסודות המחשבה הציונית ובמיוחד המחשבה מבית מדרשו של הרב קוק. למדנו מפיו שבמקום הפרדת דת ומדינה אדרבה, נחבר דת ומדינה באופן שבו לא ניתן יהיה לראות בשני הערכים הללו סתירה ו/או פירוד אלא מערכת חיים אחת בריאה. ייתכן שבאופן סמוי, הקבה משתמש בקרן ובאנשיה כדי לקדם את סדר היום שלו עבורנו. באמת ייתכן, אך אל לנו לעשות חשבונות שמיים אלא חשבונות ארץ. ובארץ, קרן זו פועלת למיטוט שלטון באמצעים שאינם דמוקרטיים (תוך הצגת מצג שווא סופר דמוקרטי), להחלשת רוח ישראל סבא, רוח צהל ועוד רבות ורעות. ייתכן מאוד גם שהדרך להתמודדות עם הקרן אינה התנגחות והטחת האשמות אלא שיח ידידותי בין אחים, שיח שיעמיד אותם על נקודת האמת שבדבריהם ומתוך כך יחלץ אותם מתסבוכת הבעיות. ייתכן. ההיסתוריה (כפי שנהוג לכתוב בחוגי הראיה) תשפוט. ואף גם זאת, הסרטון המדובר של ארגון חותם מדויק להפליא (וגם משעשע במידת מה) באופן שבו הוא מציג את מוטת הכנפיים של הקרן כשתחתיה חוסים נאמני תורה ועבודה מחד ושוברים שתיקה מאידך. צר לי הרב עמיחי, אבל אין בסרטון מתקפה אישית, פוגענית ולא הגונה כי אם העמדת הדברים על מכונם. באם הדברים נגעו בך הרב ובחבריך, שמא יש איזה גרעין טוב ואמת בסרטון?!
יישר כוח.
קג | 29-08-2018 21:02
דבריך דברי אמת!!
4
איך מתעלמים מלשון הרע, מהלבנת פנים וכו'
ירא שמיים | 26-08-2018 12:59
אני רואה הסרטונים ואיני מאמין למראה עיני - דווקא בחודש הסליחות מתעלמים מההלכה , מהלבנת פנים , מלשון הרע ,ומציוויים נוספים הנוגעים למצוות שבין אדם לחברו. הרי יום הכיפורים אינו מכפר על בין אדם לחברו אלא אם כן סלח החבר. איני מבין כיצד דתיים משתמשים בקמפיין שלילי נגד יהודי אחר ללא רחמים בחודש הרחמים. שלא לדבר על מקומה של האמת .האמת שהיא חותמו של הקבה שבירורה צריך דרישה ושאילה וחקירה שהנה אמת נכון הדבר ,שלא לדבר על השימוש בססמאות ובמניפולציות השאולות מהעולם החילוני ( דרך קביעת הכותרות למשל). כב' הרב אריאל שליטא , שלפי אתר חותם הנך נשיא העמותה , אנא בדוק את העניין והיכנס לעובי הקורה. כולי תפילה שהקבה יסלח לנו.
5
מי מממן את חותם? - את זה הציבור אינו יודע
יודע לשאול | 26-08-2018 14:10
הציבור יודע שהקרן תורמת חלק קטן מאד מהתרומות לנאמני תורה ועבודה ושהקרן אינה מתערבת ומעורבת כלל בתכנים ובפעילות. את זה אנחנו יודעים מנאמני תורה ועבודה שנוהגת בשקיפות מלאה בבחינת והייתם נקיים מהשם ומישראל. אבל איננו יודעים דבר על מי שמממן את חותם. הם אינם מפרסמים דבר בעניין. ועוד נקודה חשובה - אם אכן הקרן אינה מעורבת ומתערבת בתכנים - הרי שהדבר שומט את הקרקע מעל כל הטיעונים כנגד התנועה הזו. ונמצא שהדברים נגדה הן בגדר השמצות רחמנא ליצלן.
6
יישר כח
יוסי | 26-08-2018 14:45
ישר כח לרב גורדין
7
אם תורת הרב קוק מעניינת אותך אנא העמק בה
יוסי | 26-08-2018 14:54
כבוד הרב גורדין היקר. תורת הרב קוק הינה מעט יותר עמוקה ורחבה מכפי שאתה מציג אותה. אם יהיה צורך לברר את דעתו של הגריד סולובייצ'יק או הרב ליכטנשטיין זצל, יתכן שאתה תהיה הכתובת. אך כשמנסים לעסוק בדעתו של הרב קוק זצל, יש להעדיף תח ששקועים ראשם ורובם בלימוד עיוני של כתביו והליכותיו, ולא משתמשים בהם כסיסמאות לעת מצוא כשמחפשים לחזק את דעתם האישית. אם אתה רוצה להבין כיצד הרב קוק היה מתנהל, אל תתמקד במשפטים ערטילאיים שאפשר להבין אותם במשמעויות ובהקשרים שונים, אלא פנה לך לספרי האגרות של הרב (ספרים פחות אהודים בבית המדרש של הגוש משום מה), ושם תראה שהדמות הדמיונית של הרב המצטיירת בראשך ושל חבריך, שונה בהרבה מה שוהא היה במציאות. כמו שאמרת, את דעתך זה לא ישנה, אבל לפחות אל תיתלה ברב קוק את החולשות הרוחניות שבשמן אתה מתבטא.
8
מאמר הדור
שלמה | 26-08-2018 15:08
הרב קוק זצ"ל הוא הרב שמורה לציבור הדתי לאומי על כל גווניו את הדרך והוא בדיוק הדוגמה שהיו לו מתנגדים רבים תמיד הוא כיבד את הצד השני אפילו שלא הסכים וגם יצא בחרמה כאשר היה חילול ה' צריך לבדוק אם אירגון חותם לא גרמו כאן חילול ה'.
9
אז כב' הרב מה טוב בחותם?
עוזי | 26-08-2018 15:30
איך אתה מיישם את הציטוט בבואך לחלוק על חותם?
10
מה הרב קוק היה אומר על הקרן החדשה
תשאל את השאלה הנכונה | 26-08-2018 15:39
ועל משפתי הפעולה איתה? ולי, כצעיר, יש איזה מאה פסקאות לצטט לך מה הוא היה אומר...
11
ומי אמר שהרב קוק צדק?
אליהו | 26-08-2018 17:20
?
12
ומה הקשר לכבוד כאן?
דוד | 26-08-2018 21:34
סהכ קריאה לשקיפות והדגשת המפורסם והידוע לכל שהגופים שמוזכרים בסרטון נתמכים עי הקרן לישראל חדשה שמטרותיה גם הן ידועות. מה לא מכבד כאן? האמת?
13
גורדין -בלום פיך
אוהב אמת | 27-08-2018 7:17
גורדין נכשל כאיש חינוך בדמגוגיה בגרוש, מה היה אומר אדם שמת לפני מאה....מתהפך בקברו וכו'. אך הרב קוק אולי היה אומר על הפולטיקאי פירון את מה שהגיב לבנו של אליעזר בן יהודה. פעם הראו לראיה קוק מאמר של איש הציבור איתמר בן אבי, הזדעזע הרב ושלח מיד שלוחים להדביק בחוצות ירושלים מודעות ענק שעליהן נכתב בזו הלשון: איתמר בן אבי – בלום פיך!
14
הרב קוק נודע בנאיביות שלו
שי | 27-08-2018 17:18
בין היתר, טען כי האוניברסיטה העברית תהפוך למקום של תורה. אז לא, לא ממש מעניין אותי מה היה חושב על הסרטון.
רשע
ק | 29-08-2018 21:05
השם ימחל לך. ותלך לבקש סליחה על קיברו של ענק התקופה על כל דורתיה.
שי. תקרא שוב את נאום האוניברסיטה. ותראה שאתה
מייער | 27-08-2018 22:06
שאתה טועה בהבנ כל הנאום.