בלי שירי אהבה: ישי ריבו בראיון חגיגי לט"ו באב

בלי שירי אהבה: ישי ריבו בראיון חגיגי לט"ו באב

ישי ריבו לא מוכן לכתוב שירי אהבה; לכבוד ט"ו באב הוא מסביר בראיון לסרוגים את האמונה שיש ברומנטיקה אחרת, ולמה הוא מעדיף להופיע מול 10,000 איש מאשר חופה מול 200 איש?

author-image
"רומנטיקה לא נמצאת רק באהבה לאישה"

מאז תחילת דרכו במוזיקה מימי 'תוכו רצוף אהבה'- הצהיר כי הוא לא יכתוב או יבצע שירי אהבה לאישה. גם עכשיו כשהקהל שלו כבר ממש לא מורכב רק מחובשי כיפות, ישי ריבו עומד בהבטחה ומגלה שהוא ממש לא מתכוון לזוז ממנה- אפילו לא בט"ו באב.

"זה התחיל ממקום מאוד תמים", מספר ריבו לסרוגים על הווטו שהטיל על שירי אהבה. "בתור ילד דתי שכותב שירים, זו היתה האופציה היחידה בעיניי- לא ראיתי את עצמי כותב על דברים אחרים. בהמשך הרגשתי שזה נכון לי וקבלתי על עצמי את זה".

(צילום: שלומי פינטו

על אף שכמעט נאלץ לוותר על השתתפותו בפרויקט של עידן רייכל, עקב הקבלה לא לכתוב או לבצע שירי אהבה. ריבו עמד על שלו אבל ביצע לבסוף את "אור כזה" שחתם את האלבום "רבע לשש" של הפרויקט. "זה היה תהליך חשוב בקריירה" מספר ריבו.

אתה מרגיש שההחלטה 'בלי שירי אהבה' היא האתגר שלך כאמן? 

"אני לא מרגיש שזה ניסיון, אלא פשוט קו שאני הולך איתו ולשמחתי גם הקהל זורם. שירי אהבה זו לא אפילו דרישה מהקהל או רצון כזה שיש בי ואני מדחיק.

מרגיש שהקו שמוביל אותי הוא לנצל את היתרון שב"חיסרון". חיסרון כביכול בגלל שאני אמן דתי שלא יכול לשיר מה שבא לי ולהופיע בכל מקום. אבל מצד שני יש פה יתרון גדול-כי אני יכול לשיר על דברים שאחרים לא כתבו עליהם".

עם שלמה ארצי. "לא האמנתי שחילונים יתחברו" (צילום: ליאור כתר)

"פחות ביני לבינה, יותר בינינו לבינו"

על אף שהוא עצמו לא שר או כותב שירי אהבה, בפלייליסט של ריבו דווקא כן תוכלו למצוא שירי אהבה שהוא מאוד אוהב. "אין לי שום דבר נגד שירי אהבה" מדגיש ריבו  "יש שירי אהבה מדהימים שאני מאוד אוהב, אני פשוט חושב שהשליחות שלי קצת אחרת- יותר להביא מוזיקה מהמקום הרוחני ולדבר פחות ביני לבינה, יותר בנינו לבינו.

להבנתו, יש מספיק זמרים נפלאים שעושים את זה. ולכן, "אני לא חושב שיש לי גם מה לחדש שם. אני מצאתי את הנישה שלי, וטוב לי בה".

אתה חושב שיש סיכוי שהנישה הזו תשתנה אצלך? 

"כל המובן הזה של שירי אהבה בעיניי, מצריך לחיות באופן מסוים, כדי לקבל את היכולת לכתוב ולשיר את אותם שירים. למשל הרבה כותבים על אכזבות, אהבות ושברון לב וזה פחות החיים שלי.

כדי ליצור תוכן מעניין, יוצר צריך להעביר את מה שהוא מרגיש. לי יש התמודדויות אחרות ודאי שיש אהבה, אבל צריך למצוא את השפה להעביר את זה".

איזה אמן בעינייך יודע להעביר שירי אהבה בשפה מעניינת?

"אביתר בנאי יודע להעביר את זה בדרך מיוחדת משלו ואני חושב שזה מדהים. כל אחד יש לו את המשבצת שלו ואני עדין חושב במובן מסוים שהשירים האלו הם לא פחות טובים משירים רוחניים".

ט"ו באב יום מרגש גל בלי מפגני רומנטיקה (צילום: ליאור כתר)

"יש רומנטיקה גם ביהדות"

רק לאחרונה כבש ריבו את קיסריה ואפילו אירח את שלמה ארצי כדי לסמן רישמית וי ענק על היעד. חילונים משננים את השירים הכי רוחניים שלו וממלאים את ההופעות אפילו אם הם בהפרדה מלאה.

גם הכרטיסים לשתי ההופעות לט"ו באב שמתקיימות היום ומחר בצהרים- אזלו כבר."זה יום מרגש, אני שמח שאני מביא את המקום שלי ליום הזה. על אף שאני לא יוצא באיזה מפגן של רומנטיקה ושירי אהבה אני עדין מרגיש שליום הזה יש ערך מיוחד.

יש רומנטיקה גם ביהדות עצמה, והקהל החילוני שכביכול 'לא מוגבל' אמנותית ויכול לשמוע הכול, בוחר להצביע ברגלים ומגיע להופעות רק מחזק את זה".

"גם כשאני מגיע להופיע בט"ו באב, אני חושב שרומנטיקה לא נמצאת רק באהבה דווקא לאישה, אפשר למצוא את החיבור ואהבה גם לדברים אחרים. למשל "אור החיים" זה שיר שהוא מדבר על אהבה לתורה וללומדיה. גם במובן הרוחני יש אהבה. אני התחלתי לכתוב את הדברים האלה, כי הרגשתי שפחות נגעו בהם".

"המילה אהבה, היא מילה כל כך רחבה שיש בה כל כך הרבה רבדים ואני חושב שזוגות שמגיעים להופעות שלי בט"ו באב מתרגשים ומתחברים גם כשהשירים הם לא בינו לבינה".

"לאחרונה עשיתי הופעה בבארבי לקהל של 90% חילונים צעירים, ריגש אותי שהם שרו מילה במילה אפילו שירים כמו "הבוקר יעלה", "אדון עולם" שהם פחות מוכרים" מספר ריבו בהתרגשות בשלב מסוים בהופעה אמרתי להם שאני מרגיש בהופעה של נאצ'י נצ' שאנשים עומדים ושרים הכול בלי הפסקה".

מרגיש בנוח מול 10,000 איש מאשר חופה מול 200 איש

באופן מפתיע על אף שמזמינים את ריבו, הוא כמעט ולא שר בחופות. כשהוא מסביר: "ברמת ההפקה המקצועית אנחנו מעדיפים להימנע מזה ולתת העדפה להופעות גדולות עם ההרכב שלי".

ריבו מוסיף, כי "יש משהו שמלחיץ אותי בחופה, אני עושה את זה ומאוד מתרגש מזה- אבל אני מרגיש הרבה יותר נוח על הבמה מול 10,000 איש מאשר חופה מול 200 איש כי זה ערב מאוד גדול ובדר"כ זה לתת ביצוע אחד או שניים ואתה רוצה שיהיה להם את הביצוע הכי מושלם ובהופעות גם אם מתחילים לא טוב יש מופע שלם לתקן את זה.

על פחד במה מול ריבו אין על מה לדבר. ועל זה הוא אומר "ברוך השם". אבל לפני חופות הוא הרבה יותר דרוך. "מבחינתי יש זוג שמתחתן וזה היום המושלם שלו ואני חייב להיות 100% וזה מלחיץ אפילו שבסוף הכול יוצא מעולה".

"אפשר לעשות שמח" (צילום: יחצ)

"הקהל הדתי הוא ערך עליון מבחינתי"

מול הקהל הדתי יש לריבו יחס מפרגן והדדי. "הוא חשוב לי מאוד, הוא אפילו ערך עליון כי הקהל החילוני זה כן משהו שמאוד משמח ומפתיע, אבל אני לא בניתי על זה ככה. לא חלמתי שחילונים גמורים ישירו "אפילו שעשינו משהו רע הוא מוחל וסולח" או שהשיר "אחת ולתמיד" בו אני שר "רוצה לעשות רצונך כרצונך" יככב במקום כל כך גבוה במצעדים של גלגלצ".

עם כמה שזה מרגש, ריבו מבין שהוא צריך "לקחת את זה כבונוס" כלשונו. "כאשר בקהל הדתי מתרחשת מהפכה תרבותית אמיתית שהיא כבר לא שקטה- אם זה מצד אמנים כמו חנן בן ארי, יונתן רזאל, שולי רנד ועוד חלק שוותיקים ממני ובית ספר למוזיקה 'מזמור' שמעניק קונטרה לבית ספר רימון, אני לא אתפלא אם יצאו משם אמנים שכולם ישמעו עליהם. אני חושב שהתרבות היהודית עוברת תהליך מאוד בריא שמדגיש שיש לה על מה לשיר ויש קהל עצום שזקוק לזה".

דתיים הם לא סוג ב'

"זה שאנחנו דתיים לא הופך אותנו לסוג ב', יש הרבה דברים שלמדתי בתחום ההפקה מהעולם החילוני. אני חושב שהשילוב הזה גורם לי להוציא מופע  ולקחתי משם הכול בצורה הכי מקצועית, אך זה עדיין זה לא יגרום לי לכתוב בסגנון אחר, ובאמת השילוב הזה שלעבוד עם אנשים שחושבים אחרת ממך "מרגש אותי".

מה מסמל עבורך ט"ו באב?

"ט"ו באב הוא יום מאוד משמח ומנחם, אחרי ימי בין המצרים שהם ימים קשים ועצובים. לכן גם חשוב לי מאוד להופיע בו, הוא נותן לי מעיין אישור רשמי שמעכשיו אפשר לעשות שמח"

=====================

תאריכים קרובים להופעות:
10.8 שישי צהריים
היכל התרבות פתח תקווה
17.8 שישי צהריים
גבעת ברנר
20.8 שני
מתחם הסלינה-אילת

30.8 חמישי
אמפי שוני-בנימינה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ישי ריבו
יונה | 27-07-2018 2:21
תמשיך ללכת בקו שלך בדרך התורה...ואל תסור ממנה יאמין או שמאל אתה נהדר ואתה כבר מצליח בגדול...ועושה נפשות לעם ישראל. כי המילים חודרות לנשמה.
2
פשוט אומןןןןןןןן מתנה מהקב"ה
א,ש | 27-07-2018 3:38
זה מוכיח שמי שמאמין לא מפחד ועל שגם אלו שממש לא שמחים בדרך שלו ואפילו כועסים עדיין הם יודעים ומכירים את רוב השירים שלוו