איך אומרים 'פשט הפסוק' בצרפתית ובספרדית? - סרוגים

איך אומרים 'פשט הפסוק' בצרפתית ובספרדית?

השנה עמדו ימי העיון בתנ"ך של מכללת הרצוג בסימן תנ"ך מסביב לעולם. במסגרת זו נערכו בימי העיון לא מעט שיעורים באנגלית, צרפתית וספרדית שנועדו לאפשר לקהלים נוספים לחוות וללמוד תנ"ך לעומק

author-image
איך אומרים 'פשט הפסוק' בצרפתית ובספרדית?

איך אומרים "פשט הפסוק" בצרפתית? ובספרדית?

השנה עמדו ימי העיון בתנ"ך של מכללת הרצוג בסימן תנ"ך מסביב לעולם. במסגרת זו נערכו בימי העיון לא מעט שיעורים באנגלית, צרפתית וספרדית שנועדו לאפשר לקהלים נוספים לחוות וללמוד תנ"ך לעומק.

בקבוצת דוברי הספרדית, ניתן היה לפגוש עולים ותיקים תושבי הארץ לצד מספר מורים מאמריקה הלטינית, כמו מנהלת מכללה למורים בארגנטינה שספרה על מאוויה לחבר את המורים והתלמידים לתנ"ך ולארץ התנ"ך.

הגעתה של הקבוצה מהווה המשך ליום עיון בשפה הספרדית שנערך לפני מספר שבועות והציע לימוד משמעותי ומחבר לדוברי השפה. המכללה מתכננת להמשיך ולפתח את הקשר עם אוכלוסיה זו באמצעים שונים דוגמת תרגום לספרדית של פרויקט "היינו כחולמים" לצד חלקים מתוך אתר התנ"ך.

בגזרה הצרפתית, ניתן היה לפגוש מספר מורות ונשים מפריז שהגיעו לארץ בכדי ללמוד במסגרת המדרשה של ג' ברנהיים שהגיעו לארץ לחודש כדי ללמוד ושילבו יום אחד של לימוד תנ"ך בימי העיון בצרפתית. ולצידן ניתן היה לשמוע אנגלית ניו-יורקית שהגיעה מקבוצה של 25 מורים מניו- יורק שמשתתפים בתכנית הכשרה להוראת תנ"ך של המכללה. הקבוצה הגיעה לשבועיים לארץ, כאשר שבוע אחד הם טיילו עם התנ"ך ברחבי הארץ, ובשבוע השני למדו בימי העיון בתנ"ך בעברית ובאנגלית.

הרחבת הקהלים שבאה לידי ביטוי בבחירה להעצים את נושא השפות באה לידי ביטוי מיוחד בדבריו של הנשיא ראובן ריבלין שהשתתף במושב הפתיחה של ימי העיון ובפתיחת המחזור השני של הפרק היומי, שנערכה במסגרתו. הנשיא ציין בדבריו סקר שנערך לאחרונה ובו דווח שמעל ל- 50% מבני הנוער אינם אוהבים תנ"ך והציע לקחת את הקושי כאתגר בעזרת הכוחות של הרצוג ושל הישיבה בהרי גוש עציון.

"אתם במכללת הרצוג ובישיבת הר עציון שהינן הלב הפועם של לימודי התנ"ך בדורנו, ובעיצומם של ימי הלימוד בתנ"ך מודעים, לפער שבין התנ"ך לעם הספר. אבל השאלה היא לא איך ילמדו כאן, בימי העיון המרתקים הללו, תנ"ך. השאלה היא איך נבטיח את המשך קריאתו של התנ"ך כספר המכונן של העם היהודי".

הרב בני לאו, ראש מיזם 929 ציין את המשמעות של למידת פרק חדש מדי יום באופן מסודר. ביסוד כל המסע הזה נמצאת התנועה המבקשת לאפשר לכל אדם לגשת אל ספר הספרים ממקומו ומאמונתו. בני בניהם של אלה שעמדו בתחתית ההר מבקשים לחזור אל ירושת הוריהם, בזכות ולא בחסד. בחופש ולא בכפייה, באהבה ולא באימה".

ואכן במהלך ימי העיון הוצגו מספר מיזמים חדשים שנוצרו השנה במסגרת אתר התנ"ך של המכללה: היינו כחולמים- אפליקציה שהושקה לרגל שנת ה70 למדינה ושבמסגרתה נלמדו פרקי התקומה וחזון הנביאים במאות בתי ספר mooc (לימוד אונליין המאפשר מעורבות פעילה) בנושא פרקי אליהו שפעל השנה כפיילוט במספר בתי ספר בהצלחה רבה. כל אלו מתחברים למיזם אתר התנ"ך של המכללה שבו ניתן לחפש ללמוד תנ"ך במגוון רבדים באופן נוח ונגיש. בין השאר ניתן למצוא באתר הופעות והקשרים של כל מילה תנ"כית, מפות מקראיות וסיורים וירטואליים, פירושים קצרים ומאמרים מעמיקים ממגוון מקורות שמאפשרים לכל מורה ולכל לומד להעמיק את הידע ואת החיבור לתנ"ך.

הרב פרופ' יהודה ברנדס ראש המכללה, הודה לנשיא על הכבוד הגדול שהעניק בנוכחותו בימי העיון ובפתיחת הלימוד של הפרק היומי ואמר כי "העובדה שנשיא המדינה, נמצא כאן, ולומד איתנו יחד, משדרת מסר לכל ילד ולכל מתבגר על חשיבות בתנ"ך.

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון התקשה להסתיר את התרגשותו מול אולמות הלימוד המלאים: "אני זוכר את הימים שהתנ"ך היה מושלך באיזו שהיא קרן זווית. וכשאנחנו זוכים היום לראות איך כל עם ישראל זוכה ללמוד תנ"ך בכל מיני אופנים- והספר הזה חוזר להיות ספר הספרים שכולם בסופו של דבר מחפשים אותו, אין לי אלא להודות לקב"ה שזיכה אותי לראות את זה"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו