מכה לפמיניסטיות: מסמך היוהל"מ בוטל - סרוגים

מכה לפמיניסטיות: מסמך היוהל"מ בוטל

הדרג הבכיר בצה''ל הורה ליועצת הרמטכ''ל לענייני מגדר, תא"ל שרון ניר, להסיר מהאתר הצבאי של היועצת את מסמך התפיסה המגדרית שאושר על ידי הרמטכ''ל איזנקוט ב- 2015 ולמעשה לבטלו

author-image
מכה לפמיניסטיות: מסמך היוהל"מ בוטל
  יועצת הרמטכ''ל לענייני מגדר, תא"ל שרון ניר (צילום: דובר צה"ל)

הדרג הבכיר בצה"ל הורה ליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל שרון ניר, להסיר מהאתר הצבאי של היועצת את מסמך התפיסה המגדרית שאושר על ידי הרמטכ"ל איזנקוט ב- 2015 ולמעשה לבטלו.

כזכור לפני כ- 3 שנים שונה שם היחידה הממונה על טיפול בנשים בצה"ל מיועצת הרמטכ"ל לענייני נשים (יוהל"ן) ליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם).

ההסבר לשינוי מעוגן במסמך מפורט בן 8 עמודים שנכתב על ידי יועצת הרמטכ"ל הקודמת תא"ל רחל טבת-ויזל ונקרא "מנשים למגדר- הבסיס התפיסתי". ההסברים לשינוי המפורטים במסמך הצבאי שנחשף אשתקד בידי ארגון 'תורת לחימה' עוררו סערה רבתי שגרמה להודעת דובר צה"ל (ישראל היום 29.03.18) כי "המסמך המוזכר בכתבה לא נמצא בשימוש בצה"ל".

אך דא עקא, בניגוד לדברי דובר צה"ל גורמים צבאיים בדקו ומצאו כי המסמך מצא עד לפני כחודש מקום של כבוד באתר צה"ל ברשת האינטרנט הצבאית- באתר היוהל"ם ככתבו וכלשונו ללא כל שינוי, זאת על אף הצהרת הרמטכ"ל איזנקוט בישיבת הממשלה כי "איננו פמיניסט".

בעקבות פעילות ארגון 'תורת לחימה' להסברה ציבורית נגד מדיניות היוהל"ם ופגישות עם אישים בכירים- בוטל לאחרונה המסמך השנוי במחלוקת.

במסמך שבוטל נכתב בין היתר: "מוסכמה פילוסופית מגדרית אחת היא 'שההסתכלות על האנושות כמתחלקת לשתי קבוצות (גברים ונשים) אינה מדויקת, מקבעת את בני האדם בתבניות לא מתאימות, ומהווה בסיס לא נכון ולא יעיל לניהול המשאב האנושי ולמיצויו" (עמ' 2). עוד נכתב כי "דפוסי ההתנהגות והחשיבה של גברים ושל נשים אינם נובעים מההבדלים הפיזיולוגיים והביולוגים ביניהם אלא הם תוצר של הייחוסים החברתיים שיש לנו כחברה אודותיהם. אלו (ההבדלים בין נשים וגברים) אינם אלא הבניות חברתיות שניתנות לשינוי דרך פעולות חברתיות" (עמ' 2).

ציטוט נוסף: "המאפיין המרכזי (אולי) של התפיסות המגדריות הסטריאוטיפיות הוא שהן מקבעות יחסים היררכיים בין בני שני המינים כאשר לרוב מקנים עליונות לגברים" (עמ' 2). "מנגנונים ארגוניים (כמו פקודות, הנחיות, תהליכים) ודפוסים תרבותיים שונים יוצרים אי שוויון מגדרי הן בחברה והן בארגונים השונים בתוכה" (עמ' 2) . "תפיסת "כור ההיתוך" נראית כנשחקת ותוקפה הולך ודועך. המציאות של היום מתאפיינת בריבוי זהויות… התפיסה המוצעת כאן מכירה במגוון הזהויות הללו" (עמ' 5).

תוכן המסמך אף הוקרא בכנס 'מעלה' האחרון בנושא 'הציונות הדתית וצה"ל' בגבעת שמואל בנוכחות ראש אגף כח האדם, האלוף מוטי אלמוז, אשר טען בכנס כי צה"ל לומד ועובר תהליכי התייעלות סביב "דברים שלא צריכים להכנס".

כעת נודע לסרוגים כי בעקבות כך המסמך הוסר סופית בהוראה מגבוה בהוראה ישירה ליוהל"ם.

מארגון תורת לחימה למען צה"ל נמסר לסרוגים: "בְּצֶ֥לֶם אֱ-לֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם " (בראשית א). אנו שמחים כי הפיקוד העליון של צה"ל ביטל את המסמך הקיצוני של היוהל"ם אותו חשפנו אשתקד. גברים ונשים בצה"ל אינם 'הבניות' ו'מגדרים' אלא בני אדם שנבראו בצלם אלוקים".

"בעקבות השיח הציבורי שהתעורר והגיע לראשי מערכת הבטחון ושרים בקבינט, נוצרה הבנה בריאה ונכונה בצה"ל כי דעת הציבור בישראל אינה נוחה, בלשון המעטה, מחדירת תפיסות מיעוט שוליות והזויות הפוגעות בביטחון ובמעמדו החשוב מאד של צה"ל כצבא העם".

נעמה זרביב יו"ר ארגון שוברות שוויון מסרה בשיחה לסרוגים: "אנו מברכות על ההחלטה להסיר את מסמך היוהל"מ המביש מהרשת הצה"לית. מסמך היוהל"מ הוא המסמך שקבע כי אין מהות נשית ואין מהות גברית ובשם הטשטוש המגדרי הביא לתוצאות הרות אסון. אנו מקוות כי ביטול המסמך הוא השלב הראשון בתהליך של חזרה להכרה בייחוד שלנו כנשים וברצון לבנות ולפתח תפקידים צבאיים המתאימים לנו כנשים".

"אין ערך בהורדת המסמך בעוד גורמים בצבא ומחוצה לו ימשיכו לפעול להשוואה עיוורת בין גברים לנשים בצה"ל. אנו קוראות לרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, השב את התפקיד המקורי של יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. ראויות הן חיילות צה"ל למענה נשי המתאים להן".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מסר לסרוגים: "צה"ל הוא צבא העם וחשוב לכולנו. אין מקום להחדרת אג'נדות רדיקליות שנמצאות במחלוקת ציבורית עזה דרך המערכת הצבאית. אני שמח שהמפקדים האמונים על כך בצה"ל הבינו את הנזק במסמך היוהל"מ והורידו אותו מהפרק. צבא ההגנה לישראל ימשיך בעזרת השם ביתר שאת בתפקידו החשוב ויספק הגנה וביטחון לאזרחי ישראל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
זהות ברורה!
אחת העם | 13-07-2018 10:55
ברוך שעשני אישה!
2
אוף?עד שהצלחנו לנצח את ה'! רק פמניזם!לא תורה!
פמניסטית דתיה | 13-07-2018 14:15
.
3
נשים לבנייה וסבלות....
דודי | 14-07-2018 12:17
אין הבדל בין נשים לגברים???? בבקשה תלכו לעבוד בשדה כסבליות ולבנית הארץ!!! שאפו לאותן נשים שיעשו זאת.... גם לאלה שכתבו זאת בצהל - לעבודה ולמלאכה.....