הסיכון אצל מוהלים-רופאים גבוה פי 4 מאשר מוהלים - סרוגים

הסיכון אצל מוהלים-רופאים גבוה פי 4 מאשר מוהלים

ועדת הפנים של הכנסת דנה הבוקר בנושאי תלונות על מוהלים. שיעור התלונות על מוהלים בכלל עמד על 0.057% מהבריתות. יחסית למספרם יש יותר תלונות על מוהלים-רופאים מאשר על מוהלים רגילים

הסיכון אצל מוהלים-רופאים גבוה פי 4 מאשר מוהלים
  (צילום: מנדי הכטמן/פלאש90)

"ב-2017 היו 43 תלונות על מוהלים שאינם רופאים ו-12 תלונות על מוהלים רופאים. באותה שנה היו בישראל 75,000 בריתות" כך דיווח הבוקר פרופ' אברהם שטיינברג, יו"ר הוועדה לפיקוח על מוהלים ברבנות הראשית, לוועדת הפנים, שדנה לבקשת הח"כים עמר בר לב ומיכל רוזין במוהלים שמתרשלים ומסכנים חיי תינוקות וממשיכים בתפקידם.

עוד מסר פרופ' שטיינברג: "מספר הרופאים המוהלים זעיר – כ-22 מוהלים רופאים. 350 מוהלים שאינם רופאים מוסמכים ומפוקחים. כך שיחסית יש יותר תקלות בקרב המוהלים הרופאים. מספר המוהלים שנמצאה אצלם תקלה והופעלה כנגדם סנקציה של השעיה – כ-3-4 בשנה".

במספרים, מתוך 75,000 בריתות, הגיעו תלונות על 0.057% מהמקרים, שיעור התלונות על מוהלים נמוך פי ארבעה משיעור התלונות אצל רופאים-מוהלים.

לא תמיד דימום זו פאשלה של מוהל

הוועדה הבינמשרדית לפיקוח על מוהלים מונה 10 חברים: 3 רופאים, 3 רבנים, 3 מוהלים פרופ' שטיינברג עומד בראשה. לדבריו "הוועדה בודקת כל מקרה תקלה, הן בעקבות תלונות הורים או אנשים שנכחו בברית, ובין אם המקרה הגיע לבית חולים. אם המוהל רופא, התלונה מגיע למשרד הבריאות. רוב התלונות הן על דימום קל, שגרם לפחד מצד ההורים, ולאחר חבישה העניין הסתדר ללא תקלה. יש מספר מקרים חמורים יותר בשנה".

דוד צדוק, יו"ר מכון למילה: "לא תמיד דימום זו פשלה של מוהל. לפעמים יש בעיות קרישה. אם מוהל מזהה שהדם דליל הוא מפנה את ההורים לרופא לבדוק אם יש בעיה. ישבתי בקורס טר"ם והצלה למצבי חירום עם אחים ואחיות ורופאי חדר מיון והם אמרו לי שבבריות הם לא מבינים שום דבר. יש מה ללמוד וכדאי להניף את הידע של המכונים. שהרבנות תסמיך רק מי שלומד במכון. לומדים אצלנו על המבנה האנטומי, מושגים בחבישה ומבחנים פנימיים".

למה לא לחייב מוהל בביטוח מקצועי?

אורחת בדיון העידה: "לפני שנה וחצי ילדתי בן. בדקתי שהמוהל ברשימת המוסמכים. 3 ימים לאחר הברית הופיעו פצעים. חשבנו שזו תפרחת חיתולים. אני אמורה לא לסמוך על מוהל שמופיע ברשימה? בבדיקת דם ודיקור מותני לתינוק התברר שהתינוק נדבק מהרפס מהמוהל שעשה מציצה בלי חציצה. הילד היה יכול למות. התלונה שכבה ולא נעשה כלום. לאחר 3 חודשים עוד לא דיברו עם המוהל והוא המשיך למול".

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "לתת לאנשי המקצוע ברבנות הראשית להמשיך לנהל. גם הם מבינים שנשמה של ילד זה לא משחק".

עו"ד אלה סקעת, מכון עתים: "למה לא לחייב את המוהלים בביטוח מקצועי?"

פרופ' שטיינברג: "זה לא חלק מהדרישות שלנו, אבל אנחנו מאד ממליצים. אין לנו יכולת לחייב. גם רופא יכול לעבוד ללא ביטוח. אין מקצוע חופשי שיש בו חובת ביטוח. אם הכנסת מחוקקת חוק שמחייב מוהל להיות מבוטח, שום חברת ביטוח לא תבטח מוהלים בחו"ל וזה יהיה תירוץ מצוין להפסיק בריתות בחו"ל".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ יואב בן צור סיכם: "אולי צריך לבדוק איך לתת יותר שיניים לוועדה לפיקוח על המוהלים. לעקוב שאם מוהל הושעה, שאכן הוא לא ממשיך לעשות בריתות, וגם לפרסם באתר שמות של מוהלים שהושעו, גם אם הם לא מוסמכים. יכול להיות שאפשר בתקנות לשפר את המצב. נבוא בדברים עם השר לשירותי דת".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
למה בכלל לקחת את הסיכון הזה, רצוי להמנע !
צ'רלס דרוין | 01-07-2018 16:08
ק