להיות כמו כולן: כך בנות בעלות צרכים מיוחדים משתלבות במכללה - סרוגים

להיות כמו כולן: כך בנות בעלות צרכים מיוחדים משתלבות במכללה

פרויקט "ללמוד וללמד" מאפשר לבוגרות "הסדנא" בגבעות, בעלות צרכים מיוחדים, להשתלב בלימודים במכללת הרצוג. מדי שבוע הבוגרות מגיעות ללימודים, משתלבות בהווי הקמפוס ולומדות עם סטודנטיות מהחוג לחינוך מיוחד

בשיתוף מכללת הרצוג
כמו כולן: בנות בעלות צרכים מיוחדים משתלבות במכללה
  המשתתפות בפרויקט "ללמוד וללמד" (צילום: דוברות מכללת הרצוג)

כשתחיה, נגה ובת אל מגיעות לקמפוס "מגדל עוז" של המכללה האקדמית הרצוג, הן מרגישות לכמה שעות סטודנטיות מן המניין, שוות לבנות גילן שלומדות במכללה.

תחיה, נגה, בת אל וחברותיהן הן בוגרות ה"סדנא" בגבעות, בעלות צרכים מיוחדים, המתגוררות בדירת בוגרות ומשתתפות בפרויקט חדש שנחנך השנה ביוזמת החוג לחינוך מיוחד- "ללמוד וללמד". במסגרת הפרוייקט הבוגרות מגיעות בכל שבוע ללימודים למספר שעות, משתלבות בהווי הקמפוס ולומדות בקבוצה משותפת עם סטודנטיות מצטיינות מהחוג לחינוך מיוחד. הלימוד המשותף מעשיר הן את הבוגרות שנהנות ללמוד במוסד אקדמי ולהרגיש חלק, והן את הסטודנטיות שמקבלות מפגש בלתי אמצעי עם נושא החינוך המיוחד, נפתחות ולומדות הרבה מהבנות עצמן.

שרית נחשון, רכזת ההכשרה המעשית ומרצה במסלול החינוך המיוחד במכללת הרצוג, הסבירה את המניע מאחורי פתיחת הפרויקט. "סביב גיל 18 מתנתקים הבוגרים עם הצרכים המיוחדים מסביבת הבוגרים 'הרגילים' בני גילם. בעוד בני גילם פונים לשירות, לטיול בעולם וללימודים אקדמאים, הבוגרים עם הצרכים המיוחדים ממשיכים בחוק הלימוד עד גיל 21, ומשם מועברים למרכזי תעסוקה שונים כמו הסדנא בגבעות" אמרה. "מצאנו לנכון לנסות ליצור שילוב שיחזיר וישלב את הבוגרים עם בני גילם, בתוך עשייה דומה למקובל אצל בני הגיל הרלוונטי. לא מתוך חסד, אלא מתוך הדדיות ושיתוף".

הקבוצה הראשונה של הפרויקט נפתחה לפני חודשים אחדים. שבע בוגרות, המתגוררות בדירת הסדנא במגדל עוז ונמצאות בתעסוקה בשעות הבוקר בסדנא בגבעות, מגיעות אחת לשבוע לשעתיים וחצי של שילוב במכללה.

בנוסף לצוות הדירה, הבוגרות מלוות גם על ידי מספר סטודנטיות משנה ג' במסלול החינוך מיוחד. כולן נפגשות יחד בשעות הצהרים ופונות בצוותא לחדר האוכל, שם הן אוכלות יחד עם סטודנטיות אחרות מהמכללה ויוצרות קשר גם עם עובדי חדר האוכל. בסיום הארוחה, עם תחילתו של השיעור במכללה, מתקיים לימוד קבוצתי ופרטני במשך שעה ועשרים דקות העוסק בנושא '70 למדינת ישראל'- נושא אותו בחרו הסטודנטיות והבוגרות יחד- ולאחר מכן מתפנות הלומדות לצמדי לימוד פרטניים.

בזמן הפרטני, לכל שתי בוגרות ישנה חברותא מלווה מתוך הסטודנטיות, והן לומדות בנושא על פי בחירתן. עם סיומו של השיעור יוצאות הסטודנטיות והבוגרות ללובי המכללה ומתערות בקהל הסטודנטיות. החלק הזה של היום מתגלה לעתים כמשמעותי ביותר, כאשר מן הצד האחד סטודנטיות מכל החוגים נפתחות לשיח ולמפגש מעט שונה, והבוגרות עצמן מרגישות כשוות בין שווים, פוגשות חברות איתן גדלו מישובי הסביבה וזוכות לחיבוק חם (גם פיזי) של הקמפוס כולו.

שירה רוזנברג, ראש החוג לחינוך מיוחד, מסכמת את השנה הראשונה בהתרגשות ובציפייה להרחבת הפרויקט בשנים הבאות. "צורת הלמידה הזו נותנת ידע וכלים שאי אפשר לקבל בשום כיתה: פתיחות, אכפתיות, תקשורת ומפגש" אמרה. "אנחנו מאמינים שהפרויקט רק יוסיף ויגדל בע"ה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו