מחקר חושף: כך משתמשים הרבנים באינטרנט - סרוגים

מחקר חושף: כך משתמשים הרבנים באינטרנט

מחקר חדש באוניברסיטת אריאל בחן את כל קשת הרבנים ובוחן האם הם מוכנים לעידן הדיגיטלי. מהתוצאות עולה כי ישנם הבדלים גדולים בתפיסת הרבנים החרדים לרבני המגזר הדתי בכל הנוגע לשימוש באינטרנט

מחקר חושף: כך משתמשים הרבנים באינטרנט
  כיצד הרבנים הדמשתמשים באינטרנט? אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט\פלאש 90)

רבנות דיגיטלית: מחקר חדש בחן את הרגלי השימוש של רבנים מכל המגזרים במחשבים ובאינטרנט, בנסיון לראות האם הם מוכנים לעידן הדיגיטלי. המחקר, שנערך ע"י פרופ' יואל כהן מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, בוחן את היחס של רבנים אורתודוקסים מהזרם החרדי, חרדי לאומי ודתי לאומי, וכן רבנים קונסרבטיביים ורפורמים, למחשבים, טלפונים סלולריים וגלישה באינטרנט בכלל.

נתוני המחקר מבוססים על 330 שאלונים שמילאו רבנים על שימושיהם במחשב ובנייד, תפיסותיהם לגבי אינטרנט ואופן הגלישה שלהם. מהממצאים עולה כי ישנו הבדל גדול בין הרבנים החרדיים לבין החרדים לאומיים והדתיים לאומיים שהיו קרובים יותר בהשקפותיהם. הממצא הבולט והמפתיע ביותר הוא לגבי אינטרנט מסונן, כשנמצא כי רק כשני שליש מהרבנים החרדים לאומיים והרבנים הדתיים לאומיים גולשים באינטרנט מסונן, זאת לעומת כתשע עשיריות מהרבנים החרדיים שגולשים באינטרנט מסונן.

כל הרבנים הרפורמיים והקונסרבטיביים וכמעט כל הרבנים הדתיים לאומיים והחרדים לאומיים מחזיקים במחשב, לעומת 75 אחוז מהרבנים החרדיים. בנוסף, כל הרבנים הרפורמיים והקונסרבטיביים דיווחו כי הם מחוברים לאינטרנט, זאת לעומת כ- 95 אחוז מהרבנים הדתיים לאומיים, 87 אחוז מהרבנים החרדים לאומיים וכמחצית בלבד מהרבנים החרדים. כל הרבנים החרדים שנמנעים מגישה לאינטרנט דיווחו כי הם עושים זאת מסיבה דתית.

כ-45 אחוזים מהרבנים הדתיים לאומיים והחרדים לאומיים העידו על עצמם כי יש להם מיומנות גבוהה בשימוש בניו מדיה, לעומת 16 אחוז בלבד מהרבנים החרדים. בניגוד אליהם, 55 אחוז מהרבנים הרפורמיים והקונסרבטיביים העידו על מיומנות גבוהה בשימוש בניו מדיה. כמעט כל הרבנים הרפורמיים והקונסרבטיביים ומרבית הרבנים הדתיים לאומיים, החרדים לאומיים והחרדים העידו על עצמם כי הם עושים שימוש נרחב במחשב בחיפוש במקורות תורניים מקוונים לצורך לימוד והכנת שיעורים.

כמו כן נמצא כי בכל הנוגע לגלישה באינטרנט לצורך מידע בסיסי, כגון זמני תפילה וכניסת ויציאת שבת, רבנים מכל הזרמים העידו כי כמעט ולא משתמשים לצורך זה באינטרנט. גם שימוש בבלוגים, שיכולים לשמש ככלי לרבנים לקשר עם קהילותיהם ולשאת דרשות מקוונות, איננו כלי נפוץ בזרמים האורתודוקסים, אך בזרם הרפורמי והקונסרבטיבי כ-80 אחוז מהרבנים העידו כי הם מנהלים בלוג או פרופיל למטרות אלו.

עורך המחקר, פרופ' יואל כהן (צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל)

האם אתרי אינטרנט חילוניים מזיקים לערכי הדת?

רבים מהרבנים שענו על השאלון הסכימו לאמרה כי אתרי אינטרנט חילוניים מזיקים לערכי הדת, אך בעוד ש-87 אחוז מהרבנים החרדים הסכימו ב"מידה רבה" ו"מידה רבה מאוד", רק 30 אחוז מהרבנים הדתיים לאומיים הסכימו ב"מידה רבה מאוד" ו-28 אחוז הסכימו ב"מידה רבה". 15 אחוז מהרבנים הדתיים לאומיים הסכימו ב"מידה מועטה" או כלל לא הסכימו עם הטענה. הרבנים הרפורמיים והקונסרבטיביים הגיבו באופן מפתיע: 7 אחוז מהרבנים הרפורמיים ו-12 אחוז מהרבנים הקונסרבטיביים הסכימו ב"מידה רבה מאוד" עם ההיגד, אך רק 27 אחוז מהרבנים הרפורמים ו-6 אחוז מהרבנים הקונסרבטיביים אמרו שהם בכלל לא מסכימים עם הטענה.

היבט נוסף שנבחן היה הטענה על כך שהאינטרנט פוגע בערך השמירה על צניעות בין המינים. למעלה מ-90 אחוז מהרבנים החרדים והחרדים לאומיים הסכימו עם האמרה, זאת בניגוד לרבנים דתיים לאומיים שגישתם הייתה מסויגת הרבה יותר- כשביניהם 54 אחוז בלבד הסכימו "במידה רבה מאוד" ו-42 אחוז הסכימו "במידה רבה" או "מידה בינונית".

בניגוד לרבנים הדתיים והחרדים, הרבנים הרפורמיים והקונסרבטיביים היו חלוקים בדעותיהם הרבה יותר בנוגע לעניין הפגיעה של האינטרנט בצניעות. 20 אחוז מהרבנים הרפורמיים ו-35 אחוז מהרבנים הקונסרבטיביים הסכימו "במידה רבה מאוד" ו"במידה רבה" עם הטענה, 16 אחוז מהרבנים הרפורמיים ו- 23 אחוז מהרבנים הקונסרבטיביים הסכימו "במידה בינונית", ו-64 אחוז מהרבנים הרפורמיים ו-42 אחוז מהרבנים הקונסרבטיביים סימנו "במידה מועטה" או "בכלל לא".

"הייחודיות והחידוש במחקר זה, היא ההשוואה בין הזרמים השונים ביהדות האורתודוקסית ובחינה של יחס הרבנים השונים לניו מדיה" סיכם פרופ' יואל כהן את מחקרו. "מסקנות המחקר משקפות את האתגר המתמשך הניצב בפני הרבנים להתקדם יחד עם קהילותיהם אל המהפכה הטכנולוגית של המאה ה-21, ובאותו זמן להישאר מחויבים לכך שהערכים והמוסר של היהדות והמחויבות לסטנדרטים חברתיים יהודיים יישארו בתוקפם בימינו- כפי שהיו בעידן שלפני המחשב. אנחנו יכולים לראות כי הרבנים כולם, ובמיוחד הזרם החרדי, לא השכילו לנצל מספיק את האפשרויות הרבות שמאפשרת הניו המדיה מבחינת השגת מידע וחיבור נוסף לקהילותיהם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
יש רבנים שהנשים שלהם גולשות במקומם באינטרנט
שולמית בית אל | 13-06-2018 10:32
וכך הם מקבלים עידכונים שוטפים בלי לגעת באינטרנט
2
כל האינטרנט הוקם עי ידי נוצרים
להתרחק. עבודה זרה! | 14-06-2018 19:18
מתוחזק על ידי נוצרים ואינו כשר כלל. בושה למיגזר
3
אבל יש בעיה
אא | 13-07-2018 12:31
רבנים רפורמים הם אינם רבנים! מי שחושב שמותר לבטל את התורה לפי יך שבא לו לא ראוי להיקרא רב! פשוט בושה! שיהיה ברור הרפורמים לא שומרים כשרות, שבת, או אזשהי מצווה. רק נסיעה בשבת לטמפל שלהם ושירה מעורבת של שירים גרמניים עם נגינת כלי נגינה בשבת!