ארגון רבני צהר החליט על הקמת מערך כשרות ברוח צהר, כדי להרבות במזון כשר לאפשר לבעלי עסקים רבים להצטרף למהפכה ולמכור מזון כשר. הוא הציב לו יעד להגיע ל10% מבעלי עסקים שימכרו מזון בכשרות צהר בתוך שלוש שנים, כאשר לכל הפחות 50% מבעלי העסקים לא החזיקו קודם תעודת כשרות.
עוד מציין הארגון כי בפיקוח המזון הם מקפידים על רמת השגחה גבוהה. צוות המשגיחות והמשגיחים נבחר בקפידה רבה, לאחר שלמדו בהעמקה הן את הצד ההלכתי והן את הצד המעשי. לכל צוות משגיחים יש מפקח משגיחים המכין את רשימת המטלות הספציפיות לבית העסק. מערכת טכנולוגית ייחודית מונחה G.P.S מאפשרת בקרה אחר כל עבודת ההשגחה בפריסה ארצית.
הסגת גבול של הרב המקומי – כמו ניאוף
אולם פגם מהותי ויסודי, שאיננו שייך לטיב ההשגחה אלא לעצם החדירה לתחום סמכותו של הרב המקומי או הרבנות המקומית. חז"ל רואים בפעולה זו שוות ערך לניאוף (לא פחות מזה). כך פוסק התלמוד: "דרש רב אחא ברבי חנינא: מאי דכתיב (יחזקאל י"ח)… 'ואת אשת רעהו לא טמא' – שלא ירד לאומנות חבירו." (תלמוד בבלי סנהדרין פא.).
ו"אומנות" איננה מתיחסת רק לבעלי אומנויות אלא לכל תפקיד צבורי, כולל רב מקומי (מרא דאתרא) כולל המשמשים בקודש משמו, כפי שפסק החת"ם סופר: "בזמן הזה שמקבלים רב ועוקר דירתו ממקומו ובא לכאן וקוצבים לו שכירתו כמו שמשכירים פועל ואליו הוא נושא נפשו ונפשות ביתו ובתוך אותו הקצבה הוא שכרו… א"כ פשוט שהבא בגבולו לא טוב עושה בעמיו וגרע מיורד לאומנות חברו… כבר זכה זה הרב בכל רווחא דעבידי דאתי בגבולו ואסור ממש לשום אדם לפקוח פרנסתו בזה והרי זה כגוזל ממש ודבר זה פשוט מאוד ואין ראוי להאריך (שו"ת חתם סופר חלק ב סימן רל). ולפלא שדבר על כך פשוט לא נהיר לצהר.
מוסיף על כך בעל ערוך השולחן, "וכבר כתבו גדולי עולם שעכשיו המנהג שכל שיש רב בעיר אסור לאחר לבא בעיר ולהתיישב שמה והיא הסגת גבול וגזל גמור. .. שלא ראינו מימינו מנהג זה אלא אנשי העיר בוחרים להם רב פלוני להורות ולדון. .. פשיטא ופשיטא שכל הבא להשיג גבולו הוה גזלן גמור…(ערוך השולחן יו"ד הלכות תלמוד תורה סי' רמה סע' כט).
קרוב לבוא לידי שגיאה
יתר על כן חז"ל מכנים תופעה זו של השגת גבולו של רב המקום כחוצפה, "אמר אביי, האי מילתא דאמור רבנן: אפילו ביעתא בכותחא (שאלה הלכתית הפשוטה ביותר) לא לישרי איניש במקום רביה (אסור לשום אדם להתיר במקום רבו), לא משום דמיחזי כאפקירותא (לא משום שזה נראה כחוצפה), אלא משום דלא מסתייעא מילתא למימרא (משום שאין סיוע מן השמים להורות כהלכה), דהא אנא הוה גמירנא ליה להא דרב ושמואל, אפי' הכי לא מסתייעא לי מילתא למימר. (שהרי אני למדתי את ההלכה שפסקו רב ושמואל, וטעיתי בהלכה ופסקתי בניגוד להם, כי לא הסתייע לי מן השמים). וכל זאת למה? כי פסקתי במקום בו יש "מרא דאתרא" (רב יוסף) ונכנסתי בגבולו. (תלמוד בבלי כתובות ס.-ס:).
מסיק מכך רבינו מנחם המאירי: "לעולם אל יורה אדם במקום רבו אפילו היה הרב מוחל על כבודו והוא שאמרו כאן הא דאמור רבנן אפילו ביעתא בכותחא לא לישרי איניש במקום רביה לאו משום דמיחזי כאפקירותא ופירשו בו עד שאם ימחול הרב על כבודו יהא רשאי בכך אלא משום דלא מיסתייעא מילתא ומעתה אפילו מחל הרב על כבודו או נתן לו רשות דרך כלל להורות שלא בפניו כדרך שנראה שהרשה רב יוסף את אביי בכך שאין כאן עוד אפקירותא אין ראוי לעשות כן שהדבר קרוב לבא לידי שגיאה:" (בית הבחירה למאירי כתובות ס:). ורבינו הרא"ש מוסיף שלא שמא יטעה אלא " דודאי יטעה" (תוספות הרא"ש כתובות ס:) ובוודאי יבוא לידי שגיאה..
חוצפה לא הותרה בציבור
פסיקת הלכה, או השגחה על תהליכי ייצור מזון, או עריכת חופות, איננה פעולה טכנית – זו לא "חוות דעת מומחים", אלא דבר ה'. ("דבר ה' – זו הלכה"). השגת גבולו של מי שממונה על דבר ה', איננה רק חוצפה כלפי ה"מרא דאתרא", אלא גם מרידה בקב"ה – בנותן התורה, שמביאה בוודאות לטעות מובנית בהסקת המסקנות ההלכתיות, והכשלת הרבים, כפי שמעיד אביי. לכן לא ההקפדה על רמת השגחה גבוהה, לא על צוות המשגיחות והמשגיחים מדובר כאן, אלא על חוסר "מורא רב", שנובע מחוסר "מורא שמים" – שבבסיסו עומדת החוצפה של צהר.
וזה שחצופים אחרים עושים "אפקירותא" כלפי רבנים מקומיים ורבנויות מקומיות, איננה מתירה איסור זה, שהרי מעולם לא שמענו ש"חוצפה הותרה בציבור". טוב יעשו בצוהר אם ישלבו ב-GPS שלהם גם את הקב"ה, ויחשבו מסלול מחדש.
==
ניסן יואלי הוא תלמידו של הרב בנימין זאב בנדיקט זצ"ל שהקפיד מאוד על מושג 'מרא דאתרא'. יהיו דברים אלה לעילוי נשמתו.
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
4 דיונים
יחיאל
ברגע שהרבנות עצמה מאפשרת לאחרים אין סיבה שלא תאפשר לכולם. וכתר תורה מונח לכל מי שרוצה שיבוא ויטול והלוואי שיצליחו להכניס עוד חילונים לשמירת כשרות. בבחינת ומי ייתן כל עם...
ברגע שהרבנות עצמה מאפשרת לאחרים אין סיבה שלא תאפשר לכולם. וכתר תורה מונח לכל מי שרוצה שיבוא ויטול והלוואי שיצליחו להכניס עוד חילונים לשמירת כשרות. בבחינת ומי ייתן כל עם ה' שומרי כשרות
המשך 15:21 25.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
משעמם להם בחיים!
21:33 12.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
יתמו חטאים בע''ה
00:44 12.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מה זה?
איזו הגזמה פראית. דרשה תלויה על בלימה.
13:05 11.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ועשית ככל אשר יורוך.
ניתן כמובן להביא דעות לשני הצדדים, אבל מבחינתי הרב מלמד הוא מפוסקי הדור, בבחינת מנהיג אשר יוצא בעקבי הצאן.. אשרינו שזכינו לכך!!!
11:10 11.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמיר
הרב בנדיקט ששימש כמרא דאתרא של קהילת אחוזה מעל 40 שנה היה מקפיד בכל חתונה שערך לברך על יין שרק בהכשר רבנות והיה וקרו מיקרים שהביאו לברכת היין בקבוק שאינו בהכשר...
הרב בנדיקט ששימש כמרא דאתרא של קהילת אחוזה מעל 40 שנה היה מקפיד בכל חתונה שערך לברך על יין שרק בהכשר רבנות והיה וקרו מיקרים שהביאו לברכת היין בקבוק שאינו בהכשר רבנות הרב דרש שיחליפו ליין בהכשר רבנות אחרת הוא לא יכול לברך על היין ויעידו כל החתנים והכלות שהרב חיתן ובני קהילת אחוזה שהשתתפו בחתונות ודרש על כך מדוע יש להקפיד והסביר בהרבה שיעורים וכמובן גם לגבי שימוש בהתר מכירה הרב הקפיד ולימד שיש להשתמש בהתר מכירה כי זאת פסיקת הרבנות
המשך 10:10 11.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
רבותי אני לא מבין מה הבעיה בין כך יש עוד הרבה חברות כשרות פרטיות כגון עדה חרדית בעלז בית יוסף ועוד רבים אז מה הקצף נגד צוהר שהם כאילו הולכים נגד הרבנות...
רבותי אני לא מבין מה הבעיה בין כך יש עוד הרבה חברות כשרות פרטיות כגון עדה חרדית בעלז בית יוסף ועוד רבים אז מה הקצף נגד צוהר שהם כאילו הולכים נגד הרבנות או מרא דארתרא שטויות אני אישית לא מצדד בריבוי חברות השגחה אבל זורם עם המציאות
המשך 01:21 11.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתיה עצבנית
אבל הגלל שרבני הערים בעצמם לא אוכלים מכשרות הרבנות יש כאן צביעות. הם רק באים לוקחים תכסף מחתנים את הילדים שלהם בחברה שלהם בזמן שלא הכפת להם מילדים של אנשים...
אבל הגלל שרבני הערים בעצמם לא אוכלים מכשרות הרבנות יש כאן צביעות. הם רק באים לוקחים תכסף מחתנים את הילדים שלהם בחברה שלהם בזמן שלא הכפת להם מילדים של אנשים אחרים, אוכלים כשרות שלהם בזמן שלא הכפת להם מכשרות של אנשים שלא משלהם, שומרים על השבת אצלם בזמן שלא הכפת להם משבת של אחרים, מוצאים רופאים ובתי חולים שלהם בזמן שאחרים ימותו בתורים. זה לא רבהות זה לא יהדות, זה אגואיזם, זה נצרות, מישהו צריך להגיד את זה, החרדיות ספגה בארופה את הנצרות ואחר כך משכנעת אותנו שאנחנו לא עם ישראל, שלא הכפת להם מעם ישראל, שימותו בצבא ובעבודה העיקר שנמשיך להגן עליהם ולשלם להם על גני עיריה בחינם, כל הכבוד לצוהר כי נימאס מהשטויות, ואתם משט"פים קטנים ומסריחים, לכו קחו את הכסף שהם שופכים עליכם כדי שתלקקו להם את הרגלים ותנו לציבור להחליט אם הוא רוצה את המשגיח כשרות שלו שאוכל מהאוכל, או אחד שמתרשם שבשבילי זה כשר.
המשך 00:47 11.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איסור עבודת אלילים.
מלהתיחס אל רבנים ו/או משגיחי כשרות כאל אלילים...
22:33 10.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נדב
מעניין שכל ציטוטי החכמים הללו לא רלוונטיים לבדצים, אלא רק לכשרות של צהר. יודעים למה? כי בדצ לא מפחיתים מפרנסתם המוגזמת של משגיחי הרבנות הרשלנים, וצהר מתחייבים לסטנדרטים שיחייבו, רחמנא...
מעניין שכל ציטוטי החכמים הללו לא רלוונטיים לבדצים, אלא רק לכשרות של צהר. יודעים למה? כי בדצ לא מפחיתים מפרנסתם המוגזמת של משגיחי הרבנות הרשלנים, וצהר מתחייבים לסטנדרטים שיחייבו, רחמנא ליצלן, את משגיחי הרבנות להשתפר. בניגוד לרבנות הראשית, שעושה ככל שביכולתה להרחיק לבבות ישראל זה מזה, צהר מנסה לקרב.
המשך 22:29 10.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר