וַיֹּאמֶר, הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל–לֹא-עֵת, הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה; הַשְׁקוּ הַצֹּאן, וּלְכוּ רְעוּ. וַיֹּאמְרוּ, לֹא נוּכַל, עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל-הָעֲדָרִים, וְגָלְלוּ אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר; וְהִשְׁקִינוּ, הַצֹּאן. עוֹדֶנּוּ, מְדַבֵּר עִמָּם; וְרָחֵל בָּאָה, עִם-הַצֹּאן אֲשֶׁר לְאָבִיהָ–כִּי רֹעָה, הִוא. וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת-רָחֵל, בַּת-לָבָן אֲחִי אִמּוֹ, וְאֶת-צֹאן לָבָן, אֲחִי אִמּוֹ; וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב, וַיָּגֶל אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר. (בראשית כט, ז-י)

בפרשת לך לך ראינו את חשיבות הבאר וכיצד רועי גרר רבו עם רועי אברהם וגם עם רועי יצחק על הבעלות על הבארות.

בפרשתנו, פרשת ויצא אנו רואים שגם בחרן הבאר תופסת מקום חשוב בחיי הקהילה.

הבאר איננה רכוש פרטי אלא רכוש הכלל ולכן השימוש במים יכול להיעשות רק כשכל הרועים נמצאים במקום ומחלקים את המים שווה בשווה בין כולם.

על פי הבאר הניחו אבן כבדה שרק בכוחות משותפים ניתן היה להסיר אותה. אבן זן נקראת גולל כי הזזתה הייתה יכולה להיות רק בגלילה כלומר בגלגול.

"וַיֹּאמְרוּ, לֹא נוּכַל, עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל-הָעֲדָרִים, וְגָלְלוּ אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר; וְהִשְׁקִינוּ, הַצֹּאן".

בסופו של דבר יעקב הזיז את האבן לבדו " וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב, וַיָּגֶל אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר".

מהבאר אל הקבר

במרוצת השנים המושג אבן הגולל קיבל משמעות שונה וזאת מאחר ובמערכות קבורה סגרו את פתח המערה באבן עגולה שגולגלה במסילה כנגד הפתח וכך סגרה את המערה. מכאן בא הביטוי סתם עליו את הגולל כלומר הדבר נקבר סופית כמו שסגירת המערה באבן הגולל מסמנת את סופיות האדם.

בארץ ניתן לראות שרידים של אבני גולל במקומות שונים כגון קברי המלכים בירושלים, בית הכנסת בסוסיא, בחורבת מדרס ועוד.

בדומה לבאר המים גם את בור המים מכסה אבן. אבן זו קיבלה את הכינוי חוליה מאחר וצורתה טבעת כמו חולית השרשרת. בור המים לא מתמלא דרך החור שבטבעת האבן אלא מתמלא מתעלות הזנה שבצידי הבור לכן אומרים "אין הבור מתמלא מחוליתו" כמו שראינו במסכת סנהדרין:

"..כיון שעלה עמוד השחר נכנסו חכמי ישראל אצלו (אצל דוד המלך). אמרו לו: אדונינו המלך, עמך ישראל צריכין לפרנסה! אמר להן: לכו והתפרנסו זה מזה. אמרו לו: אין הקומץ משביע את הארי, ואין הבור מתמלא מחולייתו. אמר להם: לכו פשטו ידיכם בגדוד" (סנהדרין ט"ז.).

חוליית הבור- חורבת ענים (נתן יואלי)

אבן הגולל- בית הכנסת בסוסיא (נתן יואלי)

אבן הגולל- קברי המלכים ירושלים (נתן יואלי)