אזעקה רודפת אזעקה: סיכום היום עם ההסלמה בדרום - סרוגים

אזעקה רודפת אזעקה: סיכום היום עם ההסלמה בדרום

מתקפת הפצמ"רים מרצועת עזה ותגובת צה"ל הובילו להסלמה בדרום- שאפיינה את יום הלחימה הנרחב ביותר בדרום מאז סיום מבצע צוק איתן. סיכום יום הלחימה

author-image
אזעקה רודפת אזעקה: סיכום היום עם ההסלמה בדרום
  תקיפת צה"ל ברצועת עזה, היום (צילום: עבד רהים חאטיב\פלאש 90)

מאז סיום מבצע צוק איתן בשנת 2014 לא נראה יום לחימה נרחב כמו שנראה היום  (רביעי) ברצועת עזה ויישובי הדרום.

התקיפה מרצועת עזה החלה הבוקר בסביבות השעה 7, כאשר כ-25 פצצות מרגמה נורו מהרצועה לשטח ישראל. מרבית הפצצות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, אך זוהו מספר נפילות בשני יישובים במועצה האזורית אשכול ובשטחים פתוחים סביב יישובי עוטף עזה. אחד מהנפילות היה בגן ילדים ממוגן, שהיה ריק מאדם.

כשעה וחצי לאחר סבב הירי הראשון נשמעה אזעקה נוספת עם שיגורן של עוד 2 רקטות. שעה לאחריה, בסביבות השעה 9:30, הופעלה עוד אזעקה וזוהה שיגור של פצצת מרגמה אחת. בסבבים אלו זוהו מספר נפילות בשטחים פתוחים באשכול, אך תושב אחד מיישובי המועצה נפצע קל ופונה לבית החולים סורוקה.

אזעקת צבע אדום מעל אשקלון (צילום: דרום אדום)

בעקבות הירי הנרחב, שר הביטחון אביגדור ליברמן כינס דיון הערכת מצב מיוחד עם הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון בקריה בתל-אביב. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "ישראל רואה בחומרה את ההתקפות עליה ועל יישוביה על ידי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מרצועת עזה. צה"ל יגיב בעוצמה רבה לירי, וישראל תגבה מחיר כבד". בישראל מעריכים כי הג'יהאד האיסלאמי הוא הארגון האחראי לירי, במקביל ראש הממשלה טען כי ישראל רואה בחמאס כנושאת באחריות

הסבב השני: צה"ל תקף 35 יעדי טרור בעזה

בצה"ל החליטו להגיב לירי, וסמוך לשעה 13:00 החלו בתקיפות נרחבות ברצועת עזה. חיל האוויר תקף למעלה מ- 35 יעדי טרור בשבעה מתחמי טרור: אתרי אחסון אמצעי לחימה, מטרות ימיות ומפקדות טרור השייכים לארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני בשטח רצועת עזה.

ביניהם מנהרת טרור באורך 2 קילומטר שחדרה לשטח ישראל באזור כרם שלום. "תקפנו תשתיות טרור, כולל מנהרה נוספת, ברחבי עזה בצורה מסיבית ועוצמתית" אמר ליברמן בעקבות התקיפה. "חמאס והג'יהאד האיסלאמי כבר משלמים מחיר כבד והחשבון רק הוגש להם. אין לנו שום כוונה לעבור לסדר היום או להכיל את האירוע".

פנים המנהרה (דובר צה"ל)

סמוך לשעה 14:30 הגיע התגובה הפלסטינית: במשך יותר משעתיים נשמע רצף של אזעקות ברחבי יישובי עוטף עזה והדרום, ויותר מ-25 פצצות מרגמה שוגרו משטח הרצועה במהלך שעות הצהריים, כשהירי האחרון בוצע מעט אחרי השעה 18:00.

שלושה חיילי צה"ל נפצעו משיגורי הרקטות, אחד מהם באורח בינוני ושניים באורח קל. כמו כן, ארבעה מתושבי העיר שדרות נפצעו והגיעו למיון בבית החולים ברזילי באשקלון. אחד הפצועים שבר את קרסולו בזמן שרץ לממ"ד, והשאר היו נפגעי חרדה.

האזעקות פתחו את המהדורות

10 דקות בטרם פתיחת מהדורת החדשות של 20:00 ועד חצי שעה לאחר מכן, נשמעו ארבע אזעקות צבע אדום לסירוגין, בעקבותן היו נפילות בשטחים פתוחים אך לא בתוך יישובים. כך גם לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

במשטרת ישראל המשיכו בהיערכות לאור המצב הביטחוני בדרום, כאשר כוחות רבים נפרסו ברחבי הערים, דרוכים לכל תרחיש ובמטרה להגביר את תחושת ביטחון הציבור. בערב מפקד המחוז הדרומי ניצב מוטי כהן הערכת מצב בה עמד מקרוב על ההיערכות המבצעית.

במשטרה הדגישו לציבור "להימנע מסיכון עצמי מיותר ולא להתקרב לזירות ושרידי נפילות עוד בטרם נבדקו על ידי הגורמים המקצועיים במשטרת ישראל״.

 

טיפול של חבלן היום בזירה (צילום: דוברות משטרת ישראל)

התגובות לאירוע: בחמאס בירכו, בעולם תקפו

כצפוי, בחמאס בירכו על המתקפה נגד ישראל- אך במקביל הבהירו שהם לא מעוניינים בהסלמה. "איננו רוצים מלחמה, אך לא נאפשר לישראל לשנות את המשוואה" טענו בארגון הטרור. הג'יהאד האיסלאמי סירב לקחת אחריות למתקפה באופן רשמי, אך שיבחו את "המתקפה וההתנגדות לישראל". הארגון טען כי "ישראל מפרה את הבנות הפסקת האש של סיום מבצע צוק איתן. צריכה להיות תגובה פלסטינית אל מול ההסלמה הישראלית, אשר תבסס את עוצמת ההתנגדות".

מנגד, בעולם הביעו תמיכה בישראל, גינו את הירי והאשימו את חמאס כאחראים לאירוע. "פצצות המרגמה שנורו מרצועת עזה לעבר גן ילדים וקהילה בישראל ראויים לגינוי נרחב" כתב בטוויטר שליח נשיא ארה:ב במזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלאט. "חמאס נכשל, הוא יכול להציע רק טרור. הפלסטינים בעזה זקוקים למנהיגים אמיתיים, שיכולים לפתור את הבעיות האמיתיות באזור- משבר המים, הכלכלה, ועוד".

במשרד החוץ הצרפתי הוציאו גם כן הודעת תמיכה בישראל. "צרפת מגנה מכל וכל את הירי על אוכלוסייה אזרחית, שבמזל גדול לא תבע קרבנות" אמר שר החוץ הצרפתי ז'אן-ייב לדריאן. "צרפת מחוייבת ללא תנאי לביטחונה של ישראל". המשרד הצרפתי הוסיף כי הוא "מגנה את חידוש האלימות, שאינו עולה בקנה אחד עם פתרון שוחר שלום לסכסוך הישראלי-פלסטיני. חידוש תהליך מדיני מהימן מצריך מכל הצדדים לוותר על השימוש באלימות".

שר החוץ של אירלנד סימון קוני התייחס גם כן לאירוע בטוויטר. "אני מגנה בחריפות את ירי הרקטות היום מעזה לישראל" כתב. "אמשיך לעמוד לצד תושבי עזה, שחיים בתנאים בלתי אפשריים, אבל האלימות שמובילה חמאס מערערת את המטרה הפלסטינית ופוגעת בהם מבחינה פוליטית".

באו"ם, אשר גינתה את ישראל בעימותים האחרונים ברצועת עזה, בחרו הפעם לגנות את הצד הפלסטיני. "בזמן שילדים התכוננו הבוקר לבית הספר מטח רקטות מעזה נחת בדרום ישראל. אחת מהן נחתה מחוץ לגן ילדים" תיאר שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה, את המתקפה. "אני מכיר את כושר ההתאוששות של הקהילות בדרום ישראל, אך ההתקפות חסרות ההבחנה הללו לא מקובלות כלל, ודורשות גינוי ללא סייג". שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקלואי מלדנוב, חיזק את דבריו של ז'ופרה ואמר כי "תקיפות כאלה אינן מקובלות, ומערערות את המאמצים של הקהילה הבינלאומית לשפר את המצב בעזה. על כל הצדדים להפגין איפוק ולהימנע מהסלמה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו