בשבת האחרונה הופצה בבתי הכנסת חוברת מטעם ארגון הקורא לעצמו 'גיור כהלכה'. ארגון זה הקים בתי דין עצמאים לגיור, שלא במסגרת הרבנות הראשית, והקריטריונים שעל פיהם הוא מגייר אינם מקובלים על רובם המוחלט של רבני ישראל. חוברת זו באה להסביר את עמדתם, לנמק את את שיטתם, ולהביא מקורות תורניים לדרכם.
במהלך השבוע נכתבו באתר סרוגים שני מאמרי דעה בנושא. את המאמר הראשון כתב הרב הראל דביר, ובו הסביר מדוע לדעתו החוברת הנ"ל שגוייה מבחינה הלכתית, והביא מקורות רבים לכך שרובם המוחלט של גדולי האחרונים סברו אחרת.
את המאמר השני כתב הרב יוני רוזנצוויג, חבר בתי הדין הנ"ל לגיור. במאמרו הוא טוען, שגם אם רוב תלמידי החכמים בדורות האחרונים סברו אחרת, עדיין זכותם של דייני בית הדין להיות בעלי דעה עצמאית, ולפסוק כפי דעתם. במאמרו הוא אף הביא מספר דוגמאות הלכתיות, שבשעת הדחק, ובמיוחד בשעה של מצוקה ציבורית קשה, מסתמכים על דעות חריגות, ומתחשבים אף בדעות שנדחו מן ההלכה.
במאמרי זה לא אכנס כלל לדיון ההלכתי שבעניין, אלא רק לנקודה העקרונית אותה העלה הרב יוני רוזנצוויג. אכן, מסכים אני עם הרב יוני, שזכותו של כל תלמיד חכם ללמוד את הסוגיה מחדש ולהביע דעתו גם אם היא שונה מדעתם של רוב רבני ישראל. חשוב גם שישלח את מסקנתו המנומקת לתלמידי החכמים שבדור, כדי שיעיינו בה, אולי הכל יכירו בצדקת דרכו. אך כל עוד רוב חכמי ישראל סוברים אחרת מדעתו, הוא בהחלט יכול להשאר בדעתו, אך להורות לציבור הלכה למעשה, זה לא פשוט.
וכאן לנקודה המרכזית: אילו היה מדובר בנושאים השייכים לאדם הפרטי (כמו כשרות, שבת, תפילין וכו'), הרי שגם אם רב מסויים יפסוק עבור בני קהילתו אחרת מהמקובל, השלכות הפסיקה תישארנה בין בני קהילתו, ומי שיסבור אחרת לא ינזק (רק מדין ערבות). יתרה מזאת, בנושאים מסוג זה, לאחר שהדבר נעשה, ההשלכה העתידית של הדבר הינה רק בשמים. כאן בארץ האירוע הסתיים. אך בנושא כמו הגיור, שהוא נושא הנוגע לכלל ישראל, העוסק בשאלה הקריטית ביותר של האומה הישראלית 'מי נקרא יהודי' זה לא אירוע מקומי, ולא אירוע זמני. אם בנושא זה ינהגו שלושה דיינים בצורה שאינה מקובלת על כלל דייני ישראל, משמעותה כפיה על כלל ישראל, שמעתה ואילך פלוני יהיה חלק מן האומה.
מי התיר להם לכפות את דעתם על כל עם ישראל? כפיית דעתם זו, אינה רק לדור שלנו, אלא יש לה משמעות לדורות. הרי גויה שהתגיירה, משמעותו שהיא ובנותיה ונכדותיה וצאצאיהן עד סוף כל הדורות הם יהודים. מי התיר להם לכפות את דעתם על כלל ישראל ולקבוע עובדות בשטח, בנושא כל כך רגיש שיש לו השלכות עד סוף כל הדורות? ומאידך גיסא, מה יכולים לעשות אלו הסוברים שהגרות הזו אינה כדין? כיצד הם יכולים להציל את עצמם ואת אלו הרוצים לשמוע בקולם מכפיה זו?
נכון להיום נמצאה דרך אחת, עליה הכריז לאחרונה הרב יהושע שפירא, ובכך הצטרף לרבים אחרים שעשו זאת לפניו: להכריז שאסור להתחתן עם אלו שהתגיירו בגיור הנ"ל. כואב. דרך אגב, גם זה יעזור רק לדור אחד או שניים. כלומר, מלבד היות הדבר כפיית דעת בודדים על הציבור כולו, וקביעת עובדות בשטח מבלי שיש אפשרות להתגונן מפניהן, בתי הדין המגיירים על דעת עצמם מובילים מהלך שעלול לקרוע את עם ישראל לשני עמים, כאשר אלו אינם מתחתנים עם אלו. אם הם יצליחו במעשיהם, עלול להיות מצב עתידי, שכל מי שירצה להתחתן עם רוב שלומי אמוני ישראל, בעוד כמה דורות יצטרך להוכיח שאבות אבותיו לא היו גרים באותם בתי דינים. אם זה לא אסון לאומי, אינני יודע אסון לאומי מה הוא.
הרב אמסלם טען בחוברת הנ"ל, שהגיור כיוון שנעשה, גם אם הוא נעשה ע"י בית דין של הדיוטות, לפחות בדיעבד הוא חל. ומאז שהוא חל, אי אפשר לבטל גיור למפרע. החולקים עליו טוענים שהגיור מעולם לא חל, ואף הביאו דוגמאות רבות לביטול גיור למפרע כאשר התברר שמעולם לא היה בדעת ה"גר" לשמור מצוות. המפורסם שבכולם הוא המעשה של הרב גורן.
כאמור, לא נכנס כאן לדיון הלכתי, אך ננסה להבין מה המשמעות הציבורית של הדברים: אם הגיור הנ"ל לא חל, הרי שהם מחדירים גויים לכלל ישראל במסווה של יהודים. כאמור, גויים שהציבור הרחב עלול לטעות ולחשוב שהם יהודים כשרים כי הם עברו "גיור כהלכה". בכך הם יוצרים, מעודדים ונותנים גושפנקא הלכתית לנישואי תערובת, הן שלהם והן של צאצאיהם. ואם כדבריהם שהגיור כן חל לפחות בדיעבד, אזי הם מחדירים לעם ישראל גרים שאינם גרי הצדק. גרי הצדק, גרים שבחרו להסתופף תחת כנפי השכינה, הרי הם אחים אהובים הראויים להערצה על שדבקו בה' יתברך. גרים אלו, לעומתם, שמעולם לא חפצו להסתופף תחת כנפי השכינה, ולא התגיירו כדי להתקרב אל ה' ולשמור את מצוותיו, אלא השיקול היה התערות בחברה הישראלית, קבלת אזרחות או הטבה כלכלית, הרי הם מוגדרים כ"גרים גרורים", "ספחת" ו"ערב רב". הכנסת גרים אלו לעם ישראל, גרים שאינם באים מתוך קדושה, הם הכנסת נטע זר לאומה. פגיעה חמורה בקדושת ישראל, פגיעה עתידית נוראה בהשראת השכינה בישראל, שאחריתה מי ישורנה.
אני פונה בקריאה נרגשת לדייני "גיור כהלכה": אנא, הרפו. מה שאתם עושים אינו הסתמכות על שיטות מקלות בשעת הדחק. מה שאתם עושים זה הבאת אסון לדורות על עם ישראל. חבל שנבכה בעוד דור או שניים כשנראה את ההשלכות. אז כבר יהיה בלתי אפשרי לתקן.
=======
הרב מאיר גולדמינץ הוא ראש ישיבת חוות גלעד, חבר בארגון 'רבני דרך אמונה' ומחבר הספר 'מכתבים למתגיירת'.
מה דעתך בנושא?
48 תגובות
13 דיונים
משה
הרב הנכבד כנראה שכח שיש שו'ע שאינו מושפע מארועי הזמן--הוא שכח שהרבנות הראשית היא גוף מנהלי שאינו לא סנהדרין ולא עורים ותומים--ובקושי יש לו בסיס הלכתי. ולכן כל דבריו אינם...
הרב הנכבד כנראה שכח שיש שו'ע שאינו מושפע מארועי הזמן--הוא שכח שהרבנות הראשית היא גוף מנהלי שאינו לא סנהדרין ולא עורים ותומים--ובקושי יש לו בסיס הלכתי. ולכן כל דבריו אינם לענין, לא שמענו שהוא נזעק נגד בתי הדין בבני ברק ואחרים שאינם מכירים ברבנות הראשית--דעתו נובעת יותר מ"השקופע" בשפת החרדים ולא מהלכה. גילוי נאות--אינני מכיר את המקרה הספציפי המדובר ואין לי שום עמדה לגביו--אבל יש לי עמדה נחרצת נגד כל גיבובי דברים שאין להם בסיס הלכתי.
המשך 12:37 04.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מי שמך???
ונזכיר להדיוטות שזו סבתא רבא של דוד המלך...
19:31 26.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוריס
רות הייתה גרת צדק - "אלוקייך אלוקי". היא קיבלה על עצמה תורה ומצוות. גיור (שלא) כהלכה מוכנים לתת תעודה (השווה לקליפת השום) גם למי ש"לא עובר" את מבחן קבלת תורה ומצוות.
11:38 27.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
גם הסכימה לקבל על עצמה מצוות ועול מלכות שמים "אלוקייך אלוקיי" וגם התעקשה ולא ויתרה כי באמת זה מה שחיפשה "ותרא כי מתאמצת". כל הניסיונות העלובים האלה להשתמש ברות כאילו היא התגיירה אללה-בבאלה זה סתם דמגוגיה זולה
22:04 28.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עיברי אתאיסט
שואל הרב: "מי התיר לרבני 'גיור כהלכה' לכפות עלינו את דעתם?" שאלה לרב: "מי התיר לרבנות הראשית לכפות עלינו את דעתם?" ומהי הרבנות הראשית אם לא קומץ בעלי תפקידים שהגיעו לכך בכח...
שואל הרב: "מי התיר לרבני 'גיור כהלכה' לכפות עלינו את דעתם?" שאלה לרב: "מי התיר לרבנות הראשית לכפות עלינו את דעתם?" ומהי הרבנות הראשית אם לא קומץ בעלי תפקידים שהגיעו לכך בכח פוליטי? זו פשוט כוחנות פוליטית ומאבק לשימור מונופול.
המשך 19:24 26.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
היא המרא דאתרא של מדינת ישראל אם תרצה או לא תרצה. וכן היא מי שנקבע לכך עפ"י החוק שזה גם מייצג של דעת רוב עם ישראל. לעומת זאת חבורת הרבנים הזאת שמנסה להפוך את כל עולי בריה"מ שהעלו לפה בגלל שיש להם איזה סבא יהודי ומנסים לגייר אותם בלי שום דרישות זה כבר חוצפה וכפיה.
22:01 28.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בושה
הכפיה היא מהצד השני שמחזיק את הרבנות הראשית כנכס פרטי ומונע כל כניסה של רבנים האוחזים בדעותיהם של רבני "גיור כהלכה" וממילא אי אפשר להלין על מי שפועל מבחוץ.
18:02 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
?
17:54 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר גולדמינץ
דברי נכתבו ביחס לכל בית דין שמגייר ללא קבלת מצוות אמיתית, בלי קשר לאיזה אירגון הוא קשור. על פי כל הפוסקים, ראשונים ואחרונים, קבלת מצוות היא תנאי בסיסי בגרות, ואף מעבר...
דברי נכתבו ביחס לכל בית דין שמגייר ללא קבלת מצוות אמיתית, בלי קשר לאיזה אירגון הוא קשור. על פי כל הפוסקים, ראשונים ואחרונים, קבלת מצוות היא תנאי בסיסי בגרות, ואף מעבר לכך: היא מהות הגרות. לקבל מצוות ולהסתופף תחת כנפי השכינה. אשרי הגרים שזכו לכך, עם ישראל שמח בהם וגאה בהם, ואוי לנו מפני אלו המגיירים בלי שהגר באמת מעוניין בקדושת ישראל.
המשך 14:00 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
צמצמצ
12:26 27.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתן
וההלכה היא שכל בית דין כשר יכול לגייר, ואף בית דין אחר לא מוסמך אחכ לבטל. בהיעדר סנהדרין אתה לא מוסמך לחשוב אפילו מי רב יותר "גדול" או קובע לענייני...
וההלכה היא שכל בית דין כשר יכול לגייר, ואף בית דין אחר לא מוסמך אחכ לבטל. בהיעדר סנהדרין אתה לא מוסמך לחשוב אפילו מי רב יותר "גדול" או קובע לענייני גיור.
המשך 13:33 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
בימינו אין סנהדרין וגם בבית שני לרוב לא הכריעו בספק שקול אך בנושא כמו גיור וברוב מוחץ של גדולי הרבנים ודאי שיש דין סנהדרין
14:07 27.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחנן
שדיבר בהקדמתו לספר בראשית על צדיקים שאינם ישרים, אלו הרב מאיר גולדמוניץ וחבריו. והלוואי שלא יביאו עלינו שוב חורבן
09:16 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
אתה חושב שאתה מתעסק בפוליטיקה שכל מקשקש ככל העולה על רוחו. זה יסוד עם ישראל טבסה מתכסקים רק גדולי ישראל שייראתם קודמת לחכמתם
16:38 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחנן
שעסוקים בלהחריב ולהשמיץ כל מי שלא חושב כמוהם.
21:24 26.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמיחי
עזוב את חוות גלעד.
08:53 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי מאשקלון
הרב מאיר, במחילה מכבוד תורתו, אבל למה אתה לא תוקף מאותם טענות את בתי הדין הפרטיים לגיור של החרדים. הם יוצרים את אותו נזק
08:45 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לאלי
ולכן אין בהם קריאת תיגר עליה.
10:33 25.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר