לקראת שבועות פרסמו בתי הדין של 'גיור כהלכה' (שאף אני נמנה על דייניהם) חוברת קצרה עם כמה מאמרים פרי עטם של רבנים מובילים מתוכם, וראשון לראשונים הרי הוא נשיא גיור כהלכה, מורי ורבי הרב נחום אליעזר רבינוביץ', זקן רבני הציונות הדתית כיום ומבכירי ראשי הישיבות. אך יצא החג, והרב הראל דביר פרסם מאמר שבו הוא מלין על כמה נקודות מתוך המאמרים השונים, וברצוני להתייחס באופן ממוקד להערותיו הקצרות אודות תשובתו של הרב רבינוביץ'.
על פי רוב, סבור אני כי משא ומתן של הלכה צריך לשאת אופי שכזה, וכזה בלבד. אין אני סבור כי הסגנון הפולמוסי תורם בהרבה לקידום שיח אודות נושאים שברומו של עולם, ועל כן אני ממעט לכתוב בסגנון זה. אף על פי כן, מתוך קנאות לכבוד מורי ורבי, אחרוג ממנהגי אך הפעם.
אך ראשית, הערה לגבי עצם הנושא. הרב דביר מפנה למאמרו בגיליון המעיין. יש לציין שמאמר זה עוסק בשיטות האחרונים, ולא דן בשיטות הראשונים. אכן, המעיין בשיטות הראשונים יתרשם דווקא להיפך ממה שטוען הרב דביר, שרוב הראשונים סבורים שגיור קטן הינו אכן זכות, אך אין כאן המקום להאריך בכך. הרב דביר יכול לטעון ששיטת ההלכה שנתבררה על ידי האחרונים מבססת כיוון, ולמעשה נדחו דברי הראשונים המתירים.
אך כאן עיקר הנקודה. גם לו ניתן לרב הראל את כל טענתו, ונאמר כי אכן רוב האחרונים אינם סוברים כדעת הרב רבינוביץ' – מדוע הדבר מונע ממנו לומר דברים אחרים? בלשון הגמרא היינו שואלים: "גברא אגברא קא רמית?". מדוע סבור הרב דביר שהרב רבינוביץ' אינו יכול ללמוד את הסוגיה, ולהחליט על כיוון עצמאי, גם אם הוא סוטה מדברי הרוב? היכן וכיצד שמענו שנמנעת מהפוסק האפשרות להכריע על פי מיטב שיקול דעתו והבנתו בסוגיה, ובלבד שיש לדבריו מקור נפתח? ומה עוד שהרב רבינוביץ' סבור שגם אותם אחרונים שאוסרים היו מסכימים לדבריו לא היו חיים בימינו (ולא ראיתי בלשונות שהביא הרב דביר ראיה ניצחת כנגד טענה זו), ומכל מקום לא בזה הדבר תלוי.
האם לא הכריע הגר"א – על בסיס דברי הגאונים – כנגד עמדת רבינו תם והעמדה שהתקבלה להלכה בעניין זמן צאת הכוכבים? האם חשש ה'חכם צבי' לחדש שבני חוץ לארץ ישמרו בארץ ישראל אך ורק יום אחד (ולא שני ימים כפי שהיה מקובל לפניו ואחריו)? והאם לא ראינו שפסק זה מתקבל יותר ויותר בימינו, ומתברר שה'חכם צבי' צריך היה לחכות כמעט ארבע מאות שנה עד שפסקו שאולי נראה "תמוה", או "סוטה ממסורת הפסיקה" הפך להיות מקובל ומתקבל?
האם במקום שהיה בו צורך אמיתי וחיוני – כגון אכילת תבואה – חששו הפוסקים להתמודד בגאון עם המקורות שאסרו אכילת חדש קודם העומר, עד כדי כך שיש מהם שחזרו למצוא מקור למנהגם בדברי התנאים שנדחו מההלכה באופן ברור (!) – מעשה שכמעט ולא ייעשה במסורת פסיקת ההלכה? והאם הרב רבינוביץ' אינו יכול להסתכל בעין פקוחה ומחוכמת על המציאות, ולטעון שהמצב כיום כה בעייתי עד כי יש כאן צורך אמיתי וחיוני להשתמש אף בשיטות שלפי אחרונים אחרים נדחו מההלכה ואין ללכת אחריהם?
אין אני חושד ברב הראל דביר שהוא לא מכיר את המקורות הנ"ל, ואת המקורות הרבים האחרים שהייתי יכול להוסיף. גם לשיטתו – שהרב רבינוביץ' הוא דעת מיעוט, ופוסק הוא כנגד הרבים, על בסיס דעות שנדחו מההלכה – ניתן להרבות בתקדימים של גדולי הדורות שנקטו בדיוק בשיטה זו, כל אחד לפי מקומו ושעתו.
לא נותר לי אלא ללמד זכות שכיוון שהרב דביר לא למד תורה אצל מורי ורבי, הוא לא מכיר ויודע את כוחו. שעות רבות ישבתי מול מורי ורבי. זכיתי לכך ש"הביאני המלך חדריו", ישבתי בביתו רק אני והוא, ושוחחנו בהלכה. שנים על גבי שנים זכיתי לכך, והייתי מרחיב בדברי שבח אם לא שהייתי יודע שמורי ורבי היה מבטל במחי יד את כל הדברים, והיה סולד מהם מרוב ענוותנותו. די לי שאומר שכפשטות הליכותיו של מורי ורבי, כן גדולתו בהלכה, בסברה ובשכל ישר, ואשרינו שזכינו למורה דרך שכזה בימינו.
למאמר המלא של הרב הראל דביר לחץ כאן
=======
הרב יוני רוזנצוויג הוא רב קהילת 'נצח מנשה' בבית שמש ודיין בבתי הדין של 'גיור כהלכה'
מה דעתך בנושא?
32 תגובות
7 דיונים
שמעון
ברור לי כלימוד זכות שהרב רבינוביץ ועוד לא מכירים את המקרים מקרוב ולא מכירים את הצד הפרקטי של העניין
09:02 05.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק
כיצד אדם בקושי עם יורה יורה יכול להיות דיין בבית דין לגיור? צריך לדעת את כוונת המתגייר ועוד ובשביל זה צריך להיות מינימום רב עיר לפי המתכונת החדשה הכוללת סוגיות...
כיצד אדם בקושי עם יורה יורה יכול להיות דיין בבית דין לגיור? צריך לדעת את כוונת המתגייר ועוד ובשביל זה צריך להיות מינימום רב עיר לפי המתכונת החדשה הכוללת סוגיות הונאה בחושן משפט
המשך 07:46 24.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חמי
למה לך להביא עוד אנשים שלא יקיימו תורה ומצוות וכולנו נענש בגללם האם חסר עבריינים בישראל שבאת להוסיף עוד
21:56 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חכם
הגרנ רבינוביץ הסביר לי שהוא מונע מפחד שתתרחש בארץ שואה שקטה כמו בצפון אמריקה
10:58 24.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
אני מבין שכדי למנוע ספק שואה עתידית, בוחר הגר"נ בשואה עכשיווית? מוזר......
15:23 24.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
א. צר לי שאתה תולה באחרים את המום שבך, ברור מי משנינו לוקה בהבנת הנקרא. ב-ג. שוב משהוכרע דיון בראשונים ע"י האחרונים מי שם את הגר"נ לחלוק עליהם, לבטח לא יפתח...
א. צר לי שאתה תולה באחרים את המום שבך, ברור מי משנינו לוקה בהבנת הנקרא. ב-ג. שוב משהוכרע דיון בראשונים ע"י האחרונים מי שם את הגר"נ לחלוק עליהם, לבטח לא יפתח בדורו של שמואל....
המשך 11:48 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
מחכה לתגובתך המחכימה - כן נכון, וחוזר חלילה
12:34 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הראל דביר
(למערכת - מבין שתגובותיי הקודמות ארוכות מדי ולכן לא עלו, אז הנה בתמצית. אשמח אם תוכלו למחוק משפט זה) א. ממאמר זה ("רוב הראשונים סבורים שגיור קטן הינו אכן זכות") נראה...
(למערכת - מבין שתגובותיי הקודמות ארוכות מדי ולכן לא עלו, אז הנה בתמצית. אשמח אם תוכלו למחוק משפט זה) א. ממאמר זה ("רוב הראשונים סבורים שגיור קטן הינו אכן זכות") נראה כאילו טענתי שגיור קטנים באשר הוא, תלוי במחלוקת. לכאורה זה פספוס גמור של הנקודה. ברור שגיור קטנים הוא זכות והוא אפשרי, השאלה היא מה קורה כשחזקה שהקטן לא ישמור מצוות. איפה יש בראשונים תימוכין לכך שגם גיור כזה יועיל - לכתחילה או לפחות בדיעבד? ב. גם הסבת הדיון למידת גדלותו וסמכותו של רב כזה או אחר, מהווה לענ"ד חריגה מעיקר הדיון שבו נטענו טענות ענייניות, והמושג 'רוב האחרונים' רק הצטרף אליהן.
המשך 09:12 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש אמת
אני פונה כאן גם לרב יוני וגם לרב דביר, אדרבה, אם אתם בטוחים בצדקת דרכיכם, בואו תכתבו כאן מאמר מסודר המפרט את הנימוקים ההלכתיים, עם המקורות, ותדונו ותדחו את הראיות הנגדיות....
אני פונה כאן גם לרב יוני וגם לרב דביר, אדרבה, אם אתם בטוחים בצדקת דרכיכם, בואו תכתבו כאן מאמר מסודר המפרט את הנימוקים ההלכתיים, עם המקורות, ותדונו ותדחו את הראיות הנגדיות. אני אישית מתחייב לקרוא ולשמוע את שני הצדדים ולשאול שאלות בהתאם. למה סתם לכתוב משפטים דמגוגיים כמו "גדולי הדור אמרו כך" , "כל הראשונים", "כל האחרונים". בואו תגידו מי ומי ההולכים. ככה גם תחדדו את ההבדלים וגם תגדילו את כבוד התורה. כי כרגע, לצערי הרב, התורה שאתם מציגים נראית כמו אוסף של פשקווילים.
המשך 07:09 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נפתלי
אחרי כל פילפולי ההבל שלכם נשארה השאלה היסודית, מדוע אנו צריכים גרים (אם זה נקרא גרים בכלל) שלא מקיימים מצוות?
06:54 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
גיור הוא עניין כלל ישראלי, והמיעוט לא יכול לכפות את הרוב ולגייר בניגוד לדעתו
23:29 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הראל דביר
לא אלאה את הגולשים בכל תוכן המאמר בהמעין, ורק אוסיף שיש שם עוד טענות ענייניות ספציפיות, משמעותיות לענ"ד, המתייחסות לשיטת הרב רבינוביץ', שלא מצאתי בדברי הרב רוזנצוויג התייחסות אליהן. ואשמח לדון...
לא אלאה את הגולשים בכל תוכן המאמר בהמעין, ורק אוסיף שיש שם עוד טענות ענייניות ספציפיות, משמעותיות לענ"ד, המתייחסות לשיטת הרב רבינוביץ', שלא מצאתי בדברי הרב רוזנצוויג התייחסות אליהן. ואשמח לדון ישירות עם הרב יוני ועם כל אחד אחר, בכתב או בעל פה או בפגישה.
המשך 22:29 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
כתבת מאמרים ענייניים, בבמות מכובדות, ואכן כל עוד שהם לא יגיבו בענייניות - ידך על העליונה!
15:05 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הראל דביר
"גם לו ניתן לרב הראל את כל טענתו, ונאמר כי אכן רוב האחרונים אינם סוברים כדעת הרב רבינוביץ' – מדוע הדבר מונע ממנו לומר דברים אחרים?". אם היה מדובר רק...
"גם לו ניתן לרב הראל את כל טענתו, ונאמר כי אכן רוב האחרונים אינם סוברים כדעת הרב רבינוביץ' – מדוע הדבר מונע ממנו לומר דברים אחרים?". אם היה מדובר רק על זה, הייתי מקבל או לפחות שותק, אך הדברים מצטרפים. "הרב רבינוביץ' סבור שגם אותם אחרונים שאוסרים היו מסכימים לדבריו לא היו חיים בימינו (ולא ראיתי בלשונות שהביא הרב דביר ראיה ניצחת כנגד טענה זו)" - גם במאמר בהמעין וגם מאמר בסרוגים הבאתי לשונות שמראות שהתנגדות הפוסקים לגיור קטנים שחזקה שלא ישמרו מצוות, היא עקרונית ושייך לצד ה"מדעי" של ההלכה, ואין מקום לשייכה לצד ה"השקפתי" וה"חינוכי". אני לא מצליח לראות ראיה ניצחת יותר מזה. הם כותבים, אחד אחרי השני, שכאשר לא יקיים מצוות זו לא זכות והגיור לא חל, אפילו בדיעבד. איך אפשר להכניס בדבריהם שזו המלצה התלויה במציאות החברתית של הדור?
המשך 22:24 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר