נתניהו ב'מרכז הרב': "אני נרגש בכל פעם שאני בא למקום הזה"

נתניהו ב'מרכז הרב': "אני נרגש בכל פעם שאני בא למקום הזה"

ראש הממשלה התקבל אתמול בחמימות בישיבת מרכז הרב והזכיר את היחס בין סבו לרב קוק זצ"ל. בנאומו ציין "חזרנו הביתה, ואנו נחושים לשמור על הבית לנצח נצחים."

author-image
נתניהו ב'מרכז': "נרגש בכל פעם שאני בא למקום הזה"
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף אתמול בעצרת המסורתית של שמחת יום ירושלים בישיבת 'מרכז הרב' בירושלים.

נתניהו הגיע מלווה ברעייתו, והתקבל בשירים מפיו של אברהם פריד שליווה מוזיקלית את האירוע. הגעתו של נתניהו התעכבה עד כמעט לחצות בשל אילוצי לו"ז, וזאת לאור העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, וקבלות הפנים שנערכו במשרד החוץ בעקבותיה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו

"אני מסתכל על הקהל, יש כאן חברים שאנחנו הולכים יחד כל כך הרבה שנים למען ארץ ישראל, למען ירושלים, למען עם ישראל. וזו לא פארסה, זו לא אמירה שאני אומר אותך מן השפה אל החוץ, הרי צעדנו יחד במשעולים, תרתי משמע, במשעולים של ארצנו הקדושה, במשעולים של הניווט המדיני, ואנחנו חוגגים שבעים למדינת ישראל.

צפו בנאום המלא

אני חייב להגיד לכם, אני נרגש כל פעם שאני בא למקום הזה. רעייתי ואני אוהבים אתכם ומעריכים ביותר את תמיכתכם העצומה. יום ירושלים זה תמיד יום עמוס, מתחיל בבוקר בטקסים וממשיך אחר כך, אבל בשבילנו, כמו בכל שנה, זוהי אחת הפסגות של יום ירושלים. אנחנו מודים לכם מקרב לב.

מחשבה אחת מלווה אותי לאורך כל היום המיוחד הזה. אני מאמין שכולנו צריכים להכיר תודה על הזכות שנפלה דווקא בחלקנו, לחיות בירושלים. דורות של יהודים חלמו על ירושלים מרחוק. בשבילם היא הייתה תפילה, היא הייתה געגוע, לפעמים היא הייתה תמונה על הקיר.

כולם בכו למעט רבי עקיבא

חזרנו לירושלים ואנחנו בונים אותה, את כולה. אפילו כשלא נראתה באופק כל התקדמות – דבקנו בחלום, והיום עומדים חיילי צה"ל למרגלות הכותל, ומצהירים אמונים לצבאנו ולמדינתנו. איזה שינוי כביר במצבו של העם היהודי. חזרנו הביתה, ואנו נחושים לשמור על הבית לנצח נצחים.

הנה תעצומות הנפש שנוסכת בנו ירושלים, והן פיעמו ברב קוק, זכר צדיק לברכה, מייסד ישיבת 'מרכז הרב' המפוארת. גדולתו של הרב קוק בתורה מוכרת לכל, וכך גם המבט הבהיר שלו על תהליך התחייה הלאומית. אבל לרב קוק הייתה גם תרומה לחיזוק מעמדנו בין האומות: הוא היה מעורב במהלכים שקשורים במתן 'הצהרת בלפור' לפני 100 שנה. הרב ראה בהצהרה עזרה משמיים למפעל הציוני, ואות שאויבינו לא יוכלו לנו. הוא נפגש עם נשיא ארה"ב, עם קלווין קולידג', זה היה ב-1924, בבית הלבן בוושינגטון. כל בני שיחו, כך גם הנשיא, קיבלו ממנו הסבר יסודי על המשמעות של שיבת עם ישראל לארצו.

הסבא שלי, הרב נתן מיליקובסקי-נתניהו ז"ל, בינו לבין הרב קוק היו יחסי קרבה מאוד חמים, והרב קוק הספיד אותו בהספד נפלא. סבי החזיק בהשקפה דומה על תקומת ציון וירושלים. סבי הכיר כמובן את התיאור בתלמוד על גדולי חכמינו לאחר חורבן הבית. חכמים אלה עלו להר הצופים, והשקיפו ממנו על הר הבית השומם, וכשראו שועל יוצא מן המקום הקדוש – כולם בכו, למעט אחד: רבי עקיבא, הוא היחיד שצחק. ברגע של חושך, רבי עקיבא צפה למרחקים. הוא האמין שכפי שהתגשמו נבואות החורבן – כך תתגשמנה נבואות התקומה והגאולה. והן אכן מתגשמות אחרי אלפיים שנה. הדרך הייתה קשה ומפותלת – אבל לא נכנענו לייאוש, ולא שכחנו את ירושלים. כשסבי תיאר את ארץ-ישראל אחרי מלחמת העולם הראשונה, הוא הזכיר כמה פעמים את השועלים שהילכו בשממה.

יום עלייתו ארצה של הרב קוק – הפך לחג לדורות

כפי שהאמין רבי עקיבא בשעתו, גם סבי האמין בכוח ההתחדשות של עמנו וארצנו, והוא אכן זכה לראות את ירושלים מתחילה להיבנות. ב-1926 תיאר בחדווה את בית וגן, קריית משה, רוממה ורחביה. התקווה ומסירות הנפש שמקורן בירושלים, לא עזבו אותנו עם נפילת הרובע היהודי בתש"ח. זה היה פצע מכאיב במשך 19 שנים.

לפני 70 שנה, מגיני העיר העתיקה נאלצו להיכנע בתום קרבות גבורה עזים. אך כשיצאו לשבי בירדן, הם המשיכו לשיר: "מקדש מלך עיר מלוכה, קומי צאי מתוך ההפכה". ובין השבויים הללו, שנלקחו למחנה השבויים בירדן, היה הרב שאר-ישוב כהן – בנו של הרב 'הנזיר'. כעבור 19 שנים הגיעו הרב 'הנזיר' והרב צבי יהודה קוק לכותל המשוחרר. הם התרפקו בהתרגשות על אבניו, ובעקבותיהם באו אלפים ורבבות. ברב שאר-ישוב ובחבריו פליטי העיר העתיקה בתש"ח גאו השמחה וההודאה. דמעות עמדו בעיניהם כשקראו את הפסוק: "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחלמים". פעם נוספת הוכח שתפילותינו לירושלים מתגשמות. כ"ח באייר, יום שחרור ירושלים, יום עלייתו ארצה של הרב קוק – הפך לחג לדורות.

נוסיף לחזק ולבנות את ירושלים, נשאב ממעיינות הרוח והתורה שבה, ונראה בעזרת השם בבניין ציון השלמה. נשאב כוחות מעירנו ירושלים, ממורשת עמנו, להבטיח את עתידנו. אין כוח שיוכל לנו. אין כוח שיוכל לנו. כי מציון תצא תורה, מציון יוצאת תוכנה, אבל בעיקר מציון יוצאת אמונה – ובכוח האמונה אנחנו כאן.

חג שמח לכם, ידידיי. חג שמח לאוהבי בירתנו בארץ ובעולם. חג שמח ומזל טוב לירושלים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ההצגה השנתית
קושקוש | 14-05-2018 11:46
ואתם הדתיים לאומיים כמובן תקנו את הלוקש ותמשיכו לראות בנתניהו משיח כשהוא עושה מכם צחוק גדול כל הדרך לכסא ראש הממשלה. תמשיכו להיות ילדי הכאפות של המדינה בשביל הליטוף השנתי תמשיכו. גם אריק שרון לדראון עולם נתן מס שפתיים במרכז הרב והאמנתם לו עד שעשה מה שעשה. מומלץ לכם לטובת ארץ ישראל להחליף סוס כבר
למה להכליל
מישהו | 22-05-2018 21:48
הדתיים לאומים
2
יפה. נאום
איילה | 14-05-2018 18:26
מעורר השראה. אחרי הכל ביבי לא סתם ראש ממשלה יש לו זכויות רבות. רק חייב פשוט חייב לעשות הרבה הרבה יותר כי יש הזדמנות לעשות הרבה יותר. הזדמנות לתנופת בניה בירושלים ובכל הארץ. לשים את השיקולים הקטנים בצד ולבנות את ירושלים ואת כל מרחבי ארץ ישראל שהוקפאו במקום להבנות... והגיע הזמן שנפצה בענק על התקופות האלה... כשמקום אחד חסום לבניה מקום אחר בלחץ לא בריא ועליית מחירים...
3
אירוע מרשים מרומם ומחזק
מאור | 14-05-2018 22:54
עלו והצליחו
4
פיו וליבו...
מאן | 15-05-2018 11:51
סחטיין על הרבנים יושבי כותל המזרח