שלמה ואבריימי; השם שנתנו להם ההורים והקב"ה - סרוגים

שלמה ואבריימי; השם שנתנו להם ההורים והקב"ה

ואכן, בנפילתם של שלמה ואבריימי חסר כביכול לגיונו של מלך שני מפקדים גדולים. לא סתם חיילים פשוטים אלא מצביאים גדולים. אך לא רק לגיונו של מלך חסר, אלא גם אנחנו כאן בארץ חסרים שני אנשים אלו

שלמה ואבריימי; השם שנתנו להם ההורים והקב"ה

לכל איש יש שם  שנתן לו אלוהים ונתנו לו אביו ואימו.

בשירה המפורסם "לכל איש יש שם", שרק הבית הראשון ממנו צוטט, מצליחה המשוררת זלדה לתאר בגאונות איך אדם בעצם נתפס ובולט בתכונות שונות בתקופות שונות בחייו בקשריו עם אנשים ומקומות שונים.

שניים מחבריי הטובים, שלמה אומן הי"ד ואברהם (אבריימי) מוצן הי"ד, נהרגו במלחמת שלום הגליל לפני 35 שנה.

לגביהם, השם שניתן ע"י ההורים הוא השם שאלוקים נתן להם, הוא השם שחבריהם נתנו להם, הוא השם שהשכונה, הישיבה, בית הספר וכל מכריהם נתנו להם. שם שביטא במדויק את אישיותם בכל מקום ומול כל האנשים השונים.

שני פסוקים, " וה' נתן חכמה לשלמה". ו"תתן חסד לאברהם" מבטאים בדיוק את כל חייהם.

שלמה = חכמה, אבריימי = חסד.

במשך 35 שנה ביט' בסיוון עולים ידידים ובני משפחה לקברם ומדברים שוב ושוב על החכמה של שלמה שהתבטאה באין ספור סיפורים קטנים וגדולים ובחסד של אבריימי בגופו ובממונו.

לימד אותנו הרב סולובייצ'יק, לא להתמקד בשאלה הזועקת: "למה" אלא לשם מה, מה אנחנו צריכים לקחת וללמוד מהם.

הסופר ש"י עגנון כתב קטע מרגש על הקדיש הנאמר על הנפטרים ובמיוחד על חללי צה"ל. בקטע קצר ממנו כותב עגנון כך: "…מתוך אהבתו שאוהב אותנו ואנו מעטים כל אחד ואחד מעמנו חשוב לפניו כליגיון שלם. לפי שאין לו הרבה להעמיד במקומנו. נפקד חס ושלום אחד מישראל באה פחת בלגיונותיו של המלך ובאה תשות כוח כביכול במלכותו יתברך, שהרי מלכותו חסרה לגיון אחד מלגיונותיו ונתמעטה חס ושלום גדולתו יתברך".

ואכן, בנפילתם של שלמה ואבריימי חסר כביכול לגיונו של מלך שני מפקדים גדולים. לא סתם חיילים פשוטים אלא מצביאים גדולים. אך לא רק לגיונו של מלך חסר, אלא גם אנחנו כאן בארץ חסרים שני אנשים אלו.

שנות דור עברו מאז שנהרגו שני קדושים אלו אולם עדיין חסרונם מורגש. שלמה יכול היה להיות מנהיג הדור. לא רק את הציבור הדתי אלא מנהיג הדור כולו.

דווקא היום כאשר אנחנו רואים מי המנהיגים ומה התנהגותם בעולם האישי הפרטי, יכולים אנו להרגיש שבעתיים בחסרונם.

שלמה מעולם לא התנצל, אלא תמיד הנהיג, שלמה אחרי שנות לימוד מעמיק בישיבת שעלבים, לפני לכתו לאוניברסיטה, הלך לישיבת "מיר" כדי להעמיק עוד בתורה כדי שתהיה בסיס איתן לכל הליכותיו בחיים אחר כך. כמה חסר לנו מנהיג דתי היכול לשלב מנהיגות של אמת מתוך תורה שלמה.

אבריימי, איש שכולו חסד, צדק, יושר צניעות וענווה. מעולם לא החזיק טובה לעצמו מעולם לא הרגיש שעושה משהו מיוחד. כמה חסר לנו איש ציבור כזה ללא אינטרסים ללא חשבונות ללא רדיפה אחרי כבוד ותענוגות.

כמה חסרים אנחנו אנשים כאלה. כמה לצערי לא הצלחנו למלא את החוסר בלגיונותיו של הקב"ה.

שרביט המנהיגות שהיה בידם של אלו, עדיין מונח על הרצפה, עדיין לא הגיע האדם הנכון להרימו ולהמשיך בדרכם.

בשנים האחרונות, בישיבת שעלבים, מדבר ראש הישבה הרבה על מנהיגות מתוך תורה. בשיחותיי איתו מדברים אנחנו הרבה על זה. הלוואי שיצליח שתצמח מנהיגות של תורה, חכמה צדק ויושר מתוך הישיבה.

מבחינתו זה מובן מאליו שזה מה שצריך לקרות מבחינתי  זה קיום צוואה שהשאירו חברי הי"ד.

חבל על דאבדין ולא משתכחין.

=======

יהודה פרוידיגר הוא סמנכ"ל קרית חינוך 'שעלבים'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו