[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2018/03/הרב-צבי-יהודה.mp4]]]
סרטון חדש שנופק על ידי ארגון 'מורא מקדש' מאגד בתוכו עדויות של תלמידי הרב צבי יהודה אודות התנגדותו הנחרצת לעלות להר הבית.
בסרטון נראה הרב מרדכי גרינברג, ראש ישיבת כרם ביבנה, כשהוא אומר: "אמנם עברו קצת שנים מאז שלמדנו עם הרב צבי יהודה, אבל הדברים שלו עדיין מהדהדים באוזניי – אנחנו ביחס להר הבית – נטורי קרתא".

הרב אברהם אלקנה שפירא זצ"ל נראה בסרטון כשהוא מספר: "הרב צבי יהודה זצ"ל סיפר – שכשהביאו לו ספר שחובר בשעתו על היתר כניסה להר הבית במקומות מסוימים, אמר להם: "נאך אשטיקלע כרת… נאך אשטיקלע כרת…" (עוד חתיכת כרת… עוד חתיכת כרת…) על העניין הזה".

הרב דוד לנדאו ממכון מאיר תיאר את התנגדותו הנחרצת של הרב צבי יהודה: "רבינו הרצי"ה זצ"ל היה החלטי מאוד בעניין של עליה להר הבית, גם כשהערבים השתוללו בהר הבית, ובאו ושאלו אותו, הוא לא הסכים שיעלו להר הבית. והוא חזר ואמר: 'הר הבית בידינו'. כלומר הר הבית בידינו כבר ממלחמת ששת הימים באופן מוחלט, וזה שהערבים משתוללים שם זה לא מוריד מהעובדה הבסיסית הזאת. הוא היה החלטי מאוד, הוא לא הסכים לשנות את דעתו, גם כשבאו כמה פעמים ושאלו אותו, אני זוכר שהדברים האלו חזרו על עצמם. נוסף על כך, הוא היה חוזר בשיעורים על כך שאפילו מדידות בהר הבית, הן חוסר כבוד כלפי הר הבית, ע"פ המשנה (בברכות) ש"רקיקה מקל וחומר" – כלומר חוסר כבוד להר הבית כולל אפילו מדידות שם".

הרב איתן איזמן תיאר מקרה לפיו "באחד השיעורים, כשישבנו אצל מורנו הרב צבי יהודה זצ"ל, הגיע מי שהיה אז יו"ר המועצה הדתית, שמואל וינגרטן, והביא אתו את החוברת, כמדומני שזו החוברת הראשונה שנכתבה על העלייה להר הבית. הניח אותה בקצה, ליד הרצי"ה, והרצי"ה דחה אותה הצידה, שם אותה בצד, לא רצה אפילו להסתכל. בסוף השיעור הוא ניגש יותר, ושאל אותו: נו, מה יהיה? והרצי"ה שאל אותו: "מה אתה רוצה, עוד חתיכת כרת?! עוד חתיכת כרת?! מה אתה רוצה שעם ישראל יעבור עכשיו?!" וההוא מאוד נבהל מהתשובה החריפה של הרצי"ה, והיה ברור חד משמעית שאין שום אפשרות ורצון להתפייס בנושא הזה של העליה להר הבית".
ראש מכון 'פועה', הרב מנחם בורשטיין, סיפר: "אני אוהב להגיד תמיד את הדברים בדרכי נועם, אבל הרב צבי יהודה תמיד ציין שבנושא הר הבית אנחנו נטורי קרתא, וצריך מאוד להיזהר באיסורים".

, ראש ישיבת "שבות ישראל" באפרת: "בסוכות תשכ"ח באתי לבקר את הרב צבי יהודה בסוכה, ואמרתי לו אז, שלדעתי צריך להורות ליהודים לעלות להר הבית – ואם כל ישראל יעלו למעלה – שזו הטענה שטוענים היום – זה יחזק את הזכות שלנו בהר הבית. והוא ממש זרק אותי מהסוכה, הוא כעס עלי מאוד ואמר "מה פתאום?! אנחנו לא עולים – זו הייתה שיטה אצלו – בגלל שהתורה אוסרת עלינו, לא בגלל שאין לנו את הזכות שם, ולכן אנחנו לא עולים, וזהו".

הרב משה בלייכר סיפר: "הייתי בבית של הרב צבי יהודה, והיה שם עוד מישהו, והוא אמר לרב צבי יהודה שצריכים ללכת להר הבית. ואז, באותו רגע, כשהרצי"ה שמע את הדבר הזה, הוא השתולל, ממש, אני לא סתם אומר, הוא השתולל, תפס אותו והעיף אותו החוצה, למה? שהדבר הזה הוא נורא ואיום! כך הרב צבי יהודה אמר".
הרב אביגדר נבנצל: ודאי צריך לשמור על מה שהרבנים גזרו בשעת כיבוש הר הבית בתשכ"ז, כל גדולי הרבנים חתמו שלא להיכנס למקדש, ולא להתקרב חס ושלום להר הבית. עוד לפני כן, הרב קוק בזמנו פרסם את האיסור לא לללכת להר הבית, והוא לא חשוד שחסרה לו אהבת ארץ ישראל… בתשכ"ז דיברתי עם הרב צבי יהודה, וגם הוא לא חשוד שחסרה לו אהבת הקודש, שאולי הגיע הזמן לעורר לבנות את בית המקדש, וגם הוא לא הסכים. הוא אמר שאנחנו עוד לא מוכנים לבניין המקדש".
בנוסף, בסרטון מופיעה גם הקלטה של הרצי"ה בה הוא מספר על עלייתו להר הבית במלחמת ששת הימים: "….. אח"כ הוא אומר לי פתאום: אנחנו בהר הבית. אני נבהלתי. אני רוצה לברוח, תצא, אמרתי. אני לא ידעתי שאנחנו ניכנס להר הבית. אז אני אומר: נצא מכאן, תראה לי איפה לברוח מכאן. נו, זה כבר היה ממול הבניין שלהם (המסגד). המעבר היה דרך שער האריות. מקודם לא היה אפשר בדרך אחרת. אז הוא הכניס אותי דרך זה".
מארגון מורא מקדש נמסר כי "בתקופה האחרונה נשמע קול המערער, כביכול, את הידוע ומפורסם בין תלמידי הרצי"ה ביחס לדעתו הנחרצת נגד עליה להר הבית. לכן ראינו צורך לברר אותה מחדש אצל עשרות רבות מתלמידיו. מהכרוזים שפרסם, מההקלטות שלו ושל תלמידים שפורסמו, ובע"ה יפורסמו בהמשך דברים נוספים, עולה התמונה הברורה: אין לנו שום אפשרות, להיכנס בימינו, לכל שטח הר הבית. הרצי"ה היה מסביר שזה אסור הן מבחינה הלכתית, מחששות כרת חמורים, ומהכשלת אחרים, כפי שציין בכרוז שפרסם בתשכ"ז ובתשל"ז, והן מבחינה רוחנית, שהעם עוד לא מוכן לכך, כל עוד לא חזרה הנבואה (כפי שביאר באריכות במאמרו "מאחר כתלנו").
הרצי"ה היה מבאר, שלא רק כניסה בפועל לחלקים מההר אסורה, אלא אפילו עצם המדידות של גבולות הר הבית, על-מנת להתיר כניסה למקומות מסוימים בו, הן פגיעה ב"מורא-מקדש", והן נכללות בגדר "רקיקה מקל וחומר". על דבר זה היה הרצי"ה חוזר פעמים רבות. כי עצם המחשבה, שהשאלה של "מי יעלה בהר ד' ומי יקום במקום קדשו" היא רק שאלה הלכתית "טכנית" של קוים וסנטימטרים איפה כן ואיפה לא – כאילו כל מה שחסר לנו בשביל לעלות להר הבית, וכ"ש לבנות את בית-המקדש, זה רק כמה מדידות טכניות – יש בה השפלה, ביזיון וחוסר מורא מקדש, השקול לרקיקה, כי היא מתעלמת לחלוטין מקדושתו הנשגבה והנוראה של הר הבית, ומגודל הטהרה והרוממות אשר עלינו להתרומם, להתקדש ולהטהר בשביל להיות ראויים אליה. רואים גם שהרצי"ה סבר שזה שהערבים משתוללים בהר הבית זה לא פוגע בריבונותינו עליו.את דברי הרצי"ה על כך ש"בענין הר הבית אנחנו כמו נטורי קרתא" ניתן לבאר ע"פ דברי הגר"א, שמצד אחד דחף ועודד את תלמידיו לעליה ולבניין הארץ, ומאידך לגבי בית המקדש אמר בענין שלוש השבועות: "שמושבעין שלא יצאו מאליהן לבנות את בית המקדש עד שיבוא" (פירוש על שיה"ש, ועי' ב"קול התור" ו) ".


מה דעתך בנושא?
39 תגובות
9 דיונים
יפה יוסף
הבעיה שקשה מאוד לעלות להר.התור הארוך מוציא את הנשמה.ופיקוח נפש דוחה עליה.נקווה שזה יהעה הרבה יותר קל ולטייל חופשי בלי הגבלה בעזרת הד'.
00:00 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
לשיטתו וכן שיטת ספר המגילת אסתר על הרמבם הרמבם לא מונה את מצוות כיבוש ארץ ישראל בגלל ג שבועות (לכן נחשבת כמצווה שלא נוהגת בכל הדורות וככזו אינה...
לשיטתו וכן שיטת ספר המגילת אסתר על הרמבם הרמבם לא מונה את מצוות כיבוש ארץ ישראל בגלל ג שבועות (לכן נחשבת כמצווה שלא נוהגת בכל הדורות וככזו אינה נמנית בכלל התרי"ג מצוות ) אבל את מצוות בניית המקדש והקרבת הקבנות הרמבם מונה בכלל תרי"ג המצוות כי נוהגת בכל הדורות גם בדורינו שאין עליה את איסור ג השבועות
המשך 23:51 01.04.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
הגאון הרב משה מרדכי שולזינגר מספר שפעם שמע מצבי יהודה שכדרכו נאם על הצינורות הקדושה שהןא מתקן, אס הוא ניגש לבמה ודפק ואמר אם התקלקלו הצינורות צריך להזמין אינסטלטור
23:40 01.04.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
למד במרכז ועבר להיות מתלמידי החזו"א הרב צבי יהודה התרחק ממושגים קבליים, ולא דיבר לא על תיקונים ולא על צינורות. אין צורך לבזות ת"ח כדי לומר את דעתך. אפשר להגיב בכבוד.
09:52 04.04.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמת מארץ תצמח
למה לא משמיעים הכל?
10:36 29.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
הרצי"ה מעולם לא חזר בו, ואדרבה גם הרב גורן לא התיר ככ
09:44 01.04.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיל
ילמדונו רבותינו, את ההבדל.? האם המנהג הוא כ"כ קריטי ולכן ממשיכים להתחתן, אשמח לשמוע על רב שאוסר להתחתן עם בנות יוצאות העדה התימנית, שלא נהגו בבדיקות (ענייני כרת) כבנות אשכנז. אם כבר...
ילמדונו רבותינו, את ההבדל.? האם המנהג הוא כ"כ קריטי ולכן ממשיכים להתחתן, אשמח לשמוע על רב שאוסר להתחתן עם בנות יוצאות העדה התימנית, שלא נהגו בבדיקות (ענייני כרת) כבנות אשכנז. אם כבר התחתנתי עם אחת כזו, האם אני מחוייב להתגרש.?
המשך 09:58 29.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק
הרב צבי יהודה שהגיע בשחרור הר הבית הבין את שהות החילים בהר הבית בשחרורו . על עצמו החמיר כיוון שאינו היה חייל קרבי ולא הספיק להטהר ולכן ביקש לצאת...
הרב צבי יהודה שהגיע בשחרור הר הבית הבין את שהות החילים בהר הבית בשחרורו . על עצמו החמיר כיוון שאינו היה חייל קרבי ולא הספיק להטהר ולכן ביקש לצאת משם וללכת לכותל . הוא לא צעק גיוולד על החילים ששומרים על הבית . למקרה של הרב בלייכר אותו תלמיד סבר לעשות עליה המונית והרצי"ה סבר שללא טבילה וידיעה מוגדרת של מקום המקדש ודאי שאסור לטמא את ההר . אך המודעות בידינו להכנה נאותה תוך ידע היכן בודאות מותר לכל השיטות לשהות בהר הבית (הרצי"ה לא זכה בחייו לראות את ספרו של הרב גורן זצ"ל על הר הבית). אם כן בהכנה נאותה בטהרה לעליה להר הבית יתכן והרצי"ה היה מסכים לכך ,בניגוד לרבני ישיבות הקו שעל דעת עצמם אומרים שעליה להר הבית אסורה לחלוטין.
המשך 08:30 29.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם.
הרב מנחם בורשטיין הוא ר"מ במרכז. הרב מרדכי גרינברג היה ראש ישיבת כרם ביבנה. הרב יהושע בן מאיר גם מלמד במרכז. אבל בשביל להביא עוד חבר'ה לעלות להר עדיף לכתוב שרק הקוניקים אוסרים. מעבר לזה. מדהים כמה חוצפה יש לך לפרש את הרב צבי יהודה כרצונך ולהגיד שכל ה"קו" שזה רבנים ששימשו את הרב צבי יהודה עשרות שנים, מבינים פחות ממך למה הרב צבי יהודה התכוון. לומר שזה חידוש שלהם. לסיום "לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה ת"ח " "לא חרבה ירושלים אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה"
01:15 30.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בחור ישיבה
לא מבין דבר אחד. הרי יש עוד המון רבנים שסוברים אחרת וסברו אחרת. למה דעתו של הרב צבי יהודה זצל מחיייבת את כולם? ברוב הלכות רוב עם ישראל לא יודע...
לא מבין דבר אחד. הרי יש עוד המון רבנים שסוברים אחרת וסברו אחרת. למה דעתו של הרב צבי יהודה זצל מחיייבת את כולם? ברוב הלכות רוב עם ישראל לא יודע מה דעתו ולא עושה על פיו.
המשך 17:48 28.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
כנראה כשיש דעות חשובות אחרות, אומרים הנח להם לישראל.
16:37 28.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
לכן אין לזוז מהפסק הזה שכולו קדש קדשים. אין מקום לשום דעה אחרת. אין לפתוח מעתה שום ספר על מנת לדון בדברים. צדק הרב אבינר שהוציא מחוץ ליהדות את מי...
לכן אין לזוז מהפסק הזה שכולו קדש קדשים. אין מקום לשום דעה אחרת. אין לפתוח מעתה שום ספר על מנת לדון בדברים. צדק הרב אבינר שהוציא מחוץ ליהדות את מי שעולה להר. גם אם זה לא מופיע ב י"ג עיקרים של הרמב"ם, הרי יש לזה מקור קדום באנשי כנסת הגדולה שכידוע קדמו לרמב"ם הרבה דורות.
המשך 16:22 28.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נ.
לפני שאתם כותבים חוצפות כאלו על רב כל כך צדיק שעיצב את המדינה ואהב את העם הזה כל כך, תבררו מי הוא היה, תקראו עליו קצת חומר ולא ישר תכתבו...
לפני שאתם כותבים חוצפות כאלו על רב כל כך צדיק שעיצב את המדינה ואהב את העם הזה כל כך, תבררו מי הוא היה, תקראו עליו קצת חומר ולא ישר תכתבו כאלו דברים נוראיים! אתם פה החמומי מח. שמגיבים בלי לברר דברים. זה כנראה איסור כ"כ חמור שהוא רצה להדגיש זאת
המשך 16:21 28.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר