אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב דוד סתיו לסרוגים: "לגיטימי ששבוע אחד לא יכנס חמץ לבתי החולים"

בראיון מקיף לסרוגים מתייחס הרב דוד סתיו לאיסור הכנסת חמץ לבית החולים, לטענות נגד זהות התורם למיזם הכשרות של 'צהר', ובוחר שלא להגיב לדבריו של הרב שפירא, לפחות לא לפני פסח

"הנסיון לבטל את איסור הכנסת החמץ- קנטרני"
  (צילום: יוסי זליגר/ פלאש90)

בשיחה לסרוגים מתייחס יו"ר ארגון רבני צהר ורבה של העיר שהם, הרב דוד סתיו, למספר נושאים שעל סדר היום, החל באיסור הכנסת חמץ לבית החולים, דרך חוק החמץ עצמו וכלה בטענות נגד זהות התורם למיזם הכשרות של 'צהר'.

על דבריו של הרב יהושע שפירא שאמר שאסור להתחתן עם מי שמתגייר דרך בתי דין פרטיים, בהם חבר הרב סתיו, העדיף שלא להתייחס, לפחות לא לפני פסח.

איפה אני מוצא אותך על הציר בדיון על הכנסת חמץ לבית החולים?

"אני חושב שזה לגיטימי מאוד לדרוש ששבוע ימים שכולם נמצאים ביחד בבית חולים לבקש מכולם לא להכניס חמץ. אני לא רוצה שיתחילו לעשות הפרדות של דתיים, חילוניים ומסורתיים. שעובדים כאלה יאכלו במטבח כזה ועובדים כאלה יאכלו במטבח אחר. אני חושב שמדובר בדרישה אנושים, מוסרית ולגיטימית וכל נסיון לנסות לבטל את האיסור הזה הוא קנטרני".

"במקומות עבודה רגילים, אז אני מבין אם כל אחד ירצה להכניס חמץ. אבל בבית חולים שאנשים אין להם ברירה אלא להיות בו, אז מתבקש שהציבור ייענה לבקשה של ציבור גדול כל כך".

אתה בעצם עושה הפרדה בין מקומות ציבוריים לבתי חולים.

"בהחלט, אני לא יכול במקומות ציבוריים "רגילים" לכפות על אנשים לא לאכול חמץ. אני לא יכול לדרוש מבן אדם שעולה לאוטובוס לא להכניס חמץ. אפילו במקום העבודה אני יכול להבין שכל אחד יביא מה שהוא רוצה. אבל בבית חולים שיש שם אנשים חסרי אונים זה לא אנושי. אי אפשר שאנשים חולים יתחילו לחפש צלחות כאלה וכלים אחרים".

השאלה אם זה לא משחק לידיהם של "נבהלי ההדתה". מחזה של חיפוש בתיקים בכניסה לבית החולים זה לא מחזה מרנין.

קודם כל זה נכון. שכל דבר צריך להיעשות בשכל ובצורה הגיונית. אני לא חושב שחיפוש בתיקים הוא דבר מופרך. בייחוד שיש חשש שאנשים יכניסו אוכל חמץ וישתמשו בשבילו בכלים של בית החולים.

בוא נצא רגע מהסיפור של בתי החולים. חוק החמץ הוא חוק טוב? הוא לא סוג של "חוק מרכולים" שגורם יותר נזק מתועלת?

אני תלמיד של הרב צבי יהודה והוא היה נגד כפיה דתית במקומות שבהם לא היה צורך. חוץ מחוק נישואין וגירושלין. אני חושב שחוק החמץ לא משיג לנו שום דבר וגורם לנזקים. אני כעיקרון נגד חקיקה דתית בכל מקום שלא צריך. פשוט בבית החולים זה לא קשור לחקיקה אלא בהסדרי התחשבות אחד בשני. חברה מסודרת חייבת לערוך הסדרים בים החלקים השונים בחברה".

נעבור רגע לנושאים אחרים לגמרי. הרב יהושע שפירא אומר לבנות אולפנא שאסור להתחתן עם מי שהתגייר דרך 'צהר'. בנוסף, ארגון ליב"ה טוען שהמימון של מיזם הכשרות של צהר מגיע ממיליונר אוסטרלי קונסרבטיבי. התייחסותך?

"מר טריגובוף הוא יהודי בעל חסד גדול שמחזיק חלק ניכר מפעילות חב"ד באוסטרליה וסייע למיזם שורשים של 'צהר' שפועל יחד עם בתי הדין הרבניים. הוא אינו מעורב במיזם גיור כהלכה כלל.

לגבי הרב יהושע, לקראת חג הפסח אני מעדיף לעסוק בשמירת הפה ולא בתגובות להשמצות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הגדרתם מחדש את המושג 'ראיון מקיף'. יפה..
יצח | 26-03-2018 21:06
חח
למה אתם לא עושים הגהה?
יניב | 27-03-2018 9:23
כמה שגיאות!
2
הרב צבי יהודה יה בעד "כפייה" בציבוריות(דאגה לפהרסייה יהודית)
דוד | 26-03-2018 23:47
זה לא נכון הרב צבי יהודה אמר שצריכה להיות מדינה יהודית בפרהסייה הציבורית ואמר שאין מקום לכפייה בפרט עיינו בשיחות הרב צבי יהודה אני חושב בכרך עם ישראל בסימופזיון ושיח שהיה בין הרב צבי יהודה לפורפסור בר הלל: אין מקום לכפייה אישית פרטית. יש להשתדל באמצעות חקיקה בכנסת… שחיי האומה בפרהסיה לא יהיו הפקר. כולנו שייכים לכנסת, והחלטותיה מחייבות אתכם ואותנו… מתוך כך השגנו כמה דברים – אתם קוראים לזה כפיה דתית, אבל זו החלטה של הכנסת(הרב צבי יהודה)
3
מרן הרב עובדיה כבר פסק עליו שאינו ראוי להיות רב
דוד | 27-03-2018 2:14
מרן הרב עובדיה כבר חזה את ההמשך שלו ושל צהר ולכן יצא נגדו בחריפות
בשנים האחרונות דברי הרב עובדיה היו נגד נגד קללות נגד איומים נגד נגד גידופים נגד נגד נאצות נגד נגד זלזול באחרים נגד נגד
יש גיל שלא שופטים.... | 27-03-2018 12:33
יש גיל שלא שופטים...
4
נשתדל ונתאמץ, לזכור מהרב עובדיה, את הדברים הטובים, ואת השנים הצעירות יותר, שהוא שלט במצב, ולא שנים ש..........
ברור | 27-03-2018 13:23
ברור. אנחנו מבינים..........