אחרי הראיון: הרב אלי סדן בתגובה מוחצת לדנה ויס

ראש המכינה הקדם צבאית 'בני דוד' בעלי, הרב אלי סדן, מפרסם מכתב תגובה לטור שפרסמה דנה וויס לאחר הראיון שערכה עימו: "אם את בטוחה באמת שלך, מה הדאגה?"

אחרי הראיון: הרב אלי סדן בתגובה מוחצת לדנה ויס
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

ראש המכינה הקדם צבאית 'בני דוד' בעלי, הרב אלי סדן, מפרסם מכתב תגובה לראיון שנערך עמו ב'החדשות' עם דנה ויס ולטור שהיא כתבה לאחר הראיון.

דנה,

קראתי את הכתבה שלך לאחר הריאיון, ונדהמתי מהמטענים האדירים של סטיגמות מפחידות שאת נושאת בקרבך מתוך חוסר היכרות עם עולם הרעיונות שלנו. אז ראשית ברצוני להרגיעך – איננו מסתערים, ולא כובשים ולא משתלטים. ההיפך הוא הנכון, מי שכבש את כל עמדות המפתח של השיח הציבורי, בתקשורת, במערכת המשפט בפוליטיקה ובעצם כמעט בכל מקום שבו יש השפעה על התנהלות המדינה זה הציבור החילוני.

אנחנו מחנכים את הדור הצעיר שלנו להיות מסוגל לשים כתף תחת האלונקה שנקראת "מדינת ישראל" מבלי לאבד את זהותה, למרות המציאות המורכבת, של הרוב החילוני בכל עמדות ההשפעה. וכמובן להשפיע על פי כוחו האלקטורלי כנהוג בכל מדינה דמוקרטית.

הבעת את הקושי שלך מהעובדה שאני בטוח באמת שלי, ורק מחכה בסבלנות לרגע שכולם יכירו באמת הזאת. אבל במקום לשאול את עצמך מהו מקור הביטחון באמת, ואיך אני סבור שהיא תיהפך לנחלת הכלל, מיד נתת את הפירוש המאיים שלך: הם מסתערים על הצבא, על עמדות ההשפעה, עד שהם יגיעו לשלטון.

אם היית קוראת את החוברות שפרסמתי, וגם את הספר שכתבתי, היית פוגשת את עיקרון העל של המכינה. זה שאנו קוראים לו "שיטת אלקנה", שתמציתה – כיוון שאנו מאמינים בטוב הגנוז בכל יהודי, אנו מאמינים שזה יצא אל הפועל מעצמו, מה שצריך זה רק להוות דוגמא אישית נכונה, כי מה שמרחיק כיום יהודים יקרים מהתורה אלו סטיגמות שכאילו התורה עומדת בסתירה למודרנה, ללקיחת אחריות ציבורית, כאילו התורה מדירה נשים וכיוצא בזה.

אמרתי אלף פעמים: אני נגד כפיה, ונגד מיסיון, כלומר ניסיונות שכנוע. אני מאמין בכוח האמת של האמת ואני מאמין שבכל יהודי יש נשמה יהודית. ואם הוא יפגוש תורה שלמה אמתית זה יגרום לו לחשוב ולהגיע לבדו, ומעצמו להכרה באמיתות התורה.

כשהזכרתי בריאיון את אביתר בנאי, נתתי בכוונה דוגמא לאדם שסיפר לי (ולכל תלמידיי) שמעולם, אבל מעולם, אף אחד לא ניסה להשפיע עליו. הכול היה רצון פנימי שלו עם עצמו. אדרבא, טענתו כלפינו הייתה איפה הייתם, 15 שנה אני מתייסר ומחפש את האמת של התורה, ואחרי שהגעתי אליה מתברר לי שיש אנשים שמכירים ויודעים אותה, פשוט לא פגשתי אותם לפני כן.

מקשיב לטענות שמנגד

מה שתלמידי עלי עושים בצבא ובמערכות האזרחיות זה לא להשתלט, לא לשכנע, רק להשתדל לחיות חיים אמתיים על פי התורה שלנו, על פי מה שלמדנו מכתבי הרב קוק. יתר על כן, אם היית מקשיבה לשיעורים שלי, היית שומעת שהשיעור הראשון שאני נותן כל שנה לתלמידים הבאים ללמוד בעלי עוסק בפסקה שבה מסביר הרב קוק שהסיבה העיקרית להתפשטות הכפירה בעם ישראל, זה מפני שהרבה דתיים מפרשים את התורה בצורה לא מדויקת ויש להם מושגים משובשים וממילא התנהגות לא נכונה, לא נכונה על פי התורה. וכי המטרה העיקרית של הכפירה זה לגרום לאנשי האמונה לשכלל ולתקן את תפיסתם האמונית.

דנה, את צודקת. יש בינינו הבדל מאד עמוק. את לא מכירה ולא יודעת את השיח האמוני בבית המדרש שלנו, ואני כל הזמן קורא ספרי כפירה, ומקשיב לטענות נגדנו ושואל עצמי מה נכון ומה לא נכון. למשל כשהתחילה תקופת ההשכלה רבנים רבים היו נגד ההשכלה, כי חששו מפניה. כיום רובנו מבינים שאין סתירה בין השכלה ובין תורה, ובתנאי שנדע מה לקבל ומה לשלול במפגש עם ההשכלה הכללית.

דוגמא נוספת: עד היום יש רבנים (בעיקר בעולם החרדי) הסבורים שיהודי יש לו תפקיד אחד בעולם, וזה ללמוד תורה. השאר זה רק הכרח של פרנסה. ולכן רבים חששו מהעליה לארץ ישראל, מהעיסוק בחקלאות, בצבא וכיוצא בזה.

הבנו שזוהי טעות בהבנת התורה, כי התורה שולחת אותנו להיות עם היושב בארצו, ועל כן יהודי צריך להיות מסוגל לעסוק במדע, בצבא ואפילו בפוליטיקה. אנחנו כל הזמן מנסים להפנים את החלקים הטובים שיש בחברה הכללית. האם את נוהגת כך ביחס אלינו? לנסות להכיר את הטוב שבנו?

כשאני אומר שהתורה אמת, כוונתי שברור לי כשמש שיצאנו ממצרים וקיבלנו מבורא עולם תורה בהר סיני, והבורא אינו טועה, ומשה אמת ותורתו אמת. אבל האם אני מבין הכל בצורה נכונה מהי כוונת התורה? זו כמובן שאלה פתוחה ותשובתי היא שאני כל הזמן מנסה ללמוד, להקשיב ולהבין את התורה, את החיים ואת העולם, כי התורה באה לפלס דרך בחיים.

אם את בטוחה באמת שלך, מה הדאגה?

לכן גם איני מפחד מכם. אני מקשיב, ולוקח מה שאני חושב שמתאים לדעת התורה. אך לעולם לא אוותר על האמת של הבורא. וזהו ההבדל והפער בין החכמה שמקורה בבורא עולם ובין חכמת הניסיון האנושי, שיכולה לטעות, כי היא אנושית גם כשיש לה כוונות טובות. והפמיניזם שיצא לדרך עם כוונות טובות, לעניות דעתי איבד את דרכו כשהחל להחריב את חיי המשפחה.

למה מפחידה אותך העובדה שאנחנו בטוחים באמת שלנו? אם את פלורליסטית אמתית, אז תני כבוד גם לאלה הסבורים שהם יודעים את האמת, כל זמן שאינם כופים את דעתם ולא מפריעים לאף אחד אחר. אם גם את בטוחה באמת שלך, אז מה הדאגה? הציבור שלנו אינו יותר מ-10% מהאוכלוסייה במדינה, אני מבין שהציבור החרדי לא מדאיג אותך, כי הוא סגור בתוך עצמו, אם כן מה הבעיה?

את הצעת שניפגש לעימות נוסף מול קהל זה או אחר. אני מציע משהו הרבה יותר מועיל: שניפגש לשוחח, כדי שנכיר טוב יותר האחד את עמדתו של השני, אולי בסוף מפגש כזה נוכל להיפרד עם חיוך ואמון הדדי שאין צורך לפחד אחד מהשני. אשמח אם תפרסמי מכתב זה כתשובה לכתבה שלך, אך מעבר לזה, מכתבי מכוון כדי לומר לך – צריך להכיר יותר טוב אחד את השני, זה יתרום לכל הצדדים.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
41 תגובות - 24 דיונים מיין לפי
1
יישר כוח הרב אלי !!
דביר | 26-03-2018 18:12
2
בשביל מה צריך את זה?
לא לפחד כלל | 26-03-2018 18:16
מי היא בכלל?למה הרב צריך להתבזות ולהתראיין איתה?שיטחית ורדודה.אין לה שום עומק.לא באה ממקום טוב.ראיון מיותר וגם התגובה.
גם אם מדובר באחות טועה.
כדאי להתייחס בכבוד לכולם. | 27-03-2018 7:52
אסור לוותר על אף יהודי. והרב כבודו במקומו מונח. עיין בהפטרה של השבוע הבא בתגובת דוד למיכל
3
רק חבל שבצד שלה אין את הרמה האינטיליקטואלית וחופש הדעה להבין זאת
אור גרמן | 26-03-2018 18:56
לאלי
מתן | 28-03-2018 13:51
תראה שוב פעם את הרעיון ותראה שלא הבנת מילה מימה שהרב אמר. כנראה בגלל דעותיך הקדומות (שלא באשמתך) על דתיים
איזה חופש דעה? להקטין את מקום האישה לבית ולמשפחה נשמע לך כמו איזשהו סוג של חופש?
אלי | 27-03-2018 14:39
תשאל את עצמך למה אתה מסכים עם אדם שמקטין נשים ושמעלים או מנסה להמיר אנשים בגלל מי שהם נמשכים אליו, מה זה משנה אם גבר אוהב גבר או אישה אוהבת אישה? אם אתה לא אוהב את אורח החיים הזה פשוט אל תחייה ככה
4
גדול עליה
bigboy | 26-03-2018 19:30
תגובה של חילוני , אהבתי את דברי הרב !
5
הלך עליה... אם תסכים היא גמורה ערכית. ואם לא תסכים צריך לעשות לה 'לינץ' תקשורתי'.
אבי | 26-03-2018 19:31
פלורליסטית מזויפת. זו המלכודת. ברור שהיא לא תסכים, כי שום לינץ' לא יהיה. וזו החולשה הזמנית של האגף התורני. ערוץ 20 יש לך עבודה...
6
למה הרב היה צריך ללכת להתראיין אצלה בכלל????
אמת | 26-03-2018 21:27
מי היא?
7
אם שיטתכם נכונה אז למה כמעט חצי מהנוער שלכם עוזב את הדת???
לוי י. | 26-03-2018 23:08
ובלי התחמקויות בבקשה
בגלל ההתערבבות בעולם החילוני שמציע פיתויים
רז | 21-09-2018 6:27
בהמיים , שחלשי האופי לא מסוגים לעמוד בהם. אין ספק שזה מאד מפתה במבט ראשון לחיות ללא ערכים.
למה יש בעיות השמנה?
בצלאל | 29-03-2018 9:44
למה אנשים חיים בצורה לא בריאה? למה אנשים מעשנים? למה אנשים נדבקים מstds? העובדות ככ חד ברורות שבאמת לא מובן למה אנשים לא מתנהגים בהתאם
תשובה לשואל
¥99 | 28-03-2018 23:27
כי אם לחיות נכון היה קל העולם היה טוב אחרי יומיים...... גם כשאתה מגיע לשביל האמת צריך להיות מאמץ להמשיך ולסלול אותו, והרבה אנשים נשברים, בין בסלילה ובין בחיפוש אחר השביל.
זה באמת עצוב
מדינת ישראל = מדינת היהודים | 28-03-2018 0:27
אבל כן, יש עוד הרבה דברים שאנחנו צריכים לתקן. וזה לא אומר שזו לא אמת
אתה המתחמק. הסטטיסטיקה שלך שגויה. המספר האמיתי הוא
נחמן | 27-03-2018 10:44
סביב 30% אחוז. אצל החרדים בערך 10% אבל יש מלא אנוסים, נושרים, צבועים ובאופן כללי מדובר בציבור נחשל מכול בחינה חברתית והוא דומה מאד לציבור הערבי בהרבה תחומים.
8
הרב אלי סדן
דקלה | 26-03-2018 23:09
צפיתי בראיון שוב ושוב ושוב ופשוט לא הצלחתי להבין מה באידאולוגיה של הרב מבזה ולא מכבד נשים, לראות את ערך המשפחה כעליון הפך לפשע? מה נסגר? זוהי דעתו וזוהי דעה לגיטימית ביותר, הוא לא בא להטיף, לחנך או לכפות דבר על אף אחד מהציבור החילוני, הוא מחנך במכינה שהנרשמים אליה כנראה מעוניינים לשמוע, ללמוד ולהתחנך על פי דרכו וזה בסדר גמור. לגבי רבנים אחרים במכינה, כגון הרב קלנר, לא מסכימה עם שום דבר שאמר על נשים,נאום הבחורילות ואמירותיו היו בהחלט מבזות, מזלזלות ולא מכבדות, הרב יגאל לווינשטיין שכינה את ההומואים והלסביות כסוטים, לא מילה שהייתי משתמשת בה, בעיניי היא לא מכבדת, בכל זאת מדובר כאן בבני אדם, צריך לזכור, לא חייב להסכים איתם ועם דרך חייהם אך בעיניי כן צריך וחשוב לכבד אותם. בנוסף יצא לי לראות הרבה תגובות של אנשים( ביניהם גם דתיים) לראיון של הרב אלי סדן , אנשים מקללים אותו ומכנים אותו דביל, מטורלל ועוד שלל קללות שלא אכתוב כאן, בסופו של דבר זה רב ורב בין אם מסכימים אתו ובין אם לאו, צריך לכבד, במה כל חטאו? בזה שהוא בסהכ הביע דעה לגיטימית?
9
אני מצטער - אבל מה ששמעתי בראיון
ניסן | 26-03-2018 23:16
הוא סיסמאות ילדותיות של מחנך ותיק הגיע הזמן שתתמודדו עם העובדות 1. הלהטבים - קיימים ולא יעלמו גם אם הרב סדן לא יקרא להם בשמם וברב לוינשטיין יקרא להם סוטים 2. בנות בצבא - גם אם לא נראה לחרדלים ולאנשי עלי נכוחתם של בנות בצבא . הן תהיינה שם ברוב התפקידים - העולם האידילי שרוצים אנשי בני דוד להמציא לא קיים וכנראה לא יתקיים לעולם 3. תפקיד הבנות בחיים - הניסיון להכניס את הבנות לנפטלין ולקבוע כי הן תהיינה עיקר הבית והגברים ייצאו לצוד -עבר מן העולם ולא ישוב ולכן ראוי ורצוי לחנך את תלמידי המכינה לשיוויוניות מכסימלית בתיפקוד בבית הרב סדן אחרי 30 שנה בה הייתם ממלכתיים והבנתם שאתם חלק (אומנם חשוב) אבל רק חלק אצה לכם הדרך ובכך אתם משמידים את כל מה שעשיתם ב-30 השנים הללו ומורידים לטמיון הישגים כבירים . חבל שלא הפנמתם את האימרה של הרב קוק על הצדיקים שאינם קובלים - כך נהגתם עד לפני מספר שנים ואז הפיוז נשרף ואיתו אתם שורפים את הבית כולו
קשקוש שמאלני טיפוסי. בחיים לא נתיישר אתכם.
לא נבהלנו | 21-09-2018 6:20
תחנכו אצליכם איך שבא לכם, האמת היא שאתם נכחדים ומאבדים עצמיכם לדעת, בניגוד למה שאתה אומר. כך שמה שישרוד ויתגבר בסוף הוא לא אתם.
בעניין "היחס לבנות... "
שקד | 27-03-2018 16:51
להבנתי הרב לא הורה לבנות מה לעשות בפועל: תהיו בבית וכדומה. הוא הסביר על הנטיה הנפשית של האישה, שהיא מונעת יותר מהרגש והחוויה, בניגוד לגבר שמונע יותר מהשכל הקר וה- לא מרגיש. אישה יכולה להיות מנכלית מצליחה עם יותר שכל מגבר. אבל עדיין נטייתה הנפשית היא להסתכל על העולם יותר דרך העולם החוויתי-רגשי-חי.
10
מאכזב
יעל | 26-03-2018 23:36
ראיון מאכזב !!! הרב אלי הביע דיעות שאינן הולמות את מציאות חיינו. בתנו הגרושה, בעקבות בגידות בעלה ,עובדת ומפרנסת את ילדיה .מי היה עוזר לה אלמלא רכשה לעצמה מקצוע רציני ??? הרב אלי???? חי בללל לנד.
צריך רק להקשיב
משה | 27-03-2018 10:14
הוא לא אומר לא לרכוש מקצוע.. הוא רק אומר שלא צריך לחנך לרכישת מקצוע כדאי שיהיה אפשר להסתדר לבד. זאת לא המטרה להסתדר לבד. אמורים לחיות ביחד כמשפחה ורק אם יש בעיות צריך לדעת להסתדר..
11
תגובה לרב סדן
אורית אטיאס | 27-03-2018 13:57
כבוד הרב, ראיתי את הראיון עם דנה וייס ואכן התאכזבתי ממנה שלא יכלה להיות מספיק אסרטיבית בטענותיה. אתה אדם חכם מאוד כוונותיך טובות ואין לפקפק בהן . גם החינוך שאתה בוחר לחנך את תלמידיך זכותך היא. אבל לומר שמן התורה הוא שאישה חייבת להינשא וללדת ילדים...את זה לא ראיתי בכתובים. ההיפך בספר בראשית פרק א ״ זכר ונקבה ברא אותם״ מכאן שווים הם. גם בברכה פרו ורבו ( לצורך הישרדות כמובן) לא נאמר הינשאו ולא נאמר שכל אישה חייבת במצווה זו. גם בפסוק ״ לא טוב היות האדם לבדו״ אין משתמע מכך שצריך להינשא וללדת ילדים… ומה לגבי ״ ואהבת לרעך כמוך״ או אנוכי השם אלוקיך… אז קודם כל אנכי ואז כמותי ואחר כך אחליט ( כגבר או אישה) מה תכליתי בחיים…את התכלית והיעוד שלי עלי למצוא בעצמי ולא מצאתי שכתוב שכול התכלית של האישה היא חתונה וילדים … מכאן שהכול פרשנות… הרי בסיפור הבריאה השני שבו יצר אותה ממנו … וקרא שמם אדם …כבר החלה סוג של פטריארכיה …כלומר היה מי שהחליט להוסיף סיפור עם פרשנות אחרת. לכן בסופו של דבר בכול פרשנות אם בפשט עסקינן או בדרש וכו׳ … לפי פרשנותך יעודה הראשוני של אישה הוא חתונה וילדים… לפי פרשנותי על כל אדם זכר או נקבה למצוא את היעוד שלו, בדרך כלל היעוד לטובת הכלל…אבל על כל אדם לגלות ולמצוא את היעוד בעצמו… ואין צורך להחליט בצורה כל כך פסקנית בשבילו בלי אפשרות לבחירה חופשית… והרי יש לנו בחירה חופשית וברגע שאתה פסקת מה היעוד של כל אדם נטלת ממנו את הבחירה.
יש לנו בחירה אם לבחור ביעוד שלנו
סטודנט | 28-03-2018 19:54
הרי לא יעלה על הדעת שאני יגיע למסקנה שהיעוד שלי לחיות בסבל ולייל כחתול, הרי ה' נתן לי שכל ודעת. באותה מידה לא הגיוני שאשה תגיע למסקנה שאין מקום למשפחה בחייה, הרי היא נבראה מבחינה פיזיולוגית מותאמת, ואף מבחינה מנטלית, לפני שהתרבות המערב יצרה התנגשות בינה לערך המשפחה.
חובות האישה
יהודה | 28-03-2018 6:01
את צודקת לחלוטין. מבחינה הלכתית אישה אינה חייבת במצוות פרו ורבו. לעומתה האיש חיב כן במצווה זו.
היעוד בחיים
פלונית | 28-03-2018 2:31
הרב בסהכ אומר דבר מאוד הגיוני, שערך המשפחה הוא ערך עליון. מי לא רוצה לחיות חיי נישואין מאושרים וטובים ולהזדקן יחד? יש יעוד ברור ומשותף לבני הזוג להקים משפחה, לחיות חיי נישואין טובים, להוליד ילדים ולהוביל בית של שלום, אהבה, שמחה, מסירות נפש על העם, הארץ והתורה ועוד המון ערכים חשובים. ויש יעודים אישיים של כל אחד מבני הזוג- יש הבדל בין יעוד לבין מימוש עצמי. אנו לא יודעים בדיוק מהם היעודים האישיים שלנו, אבל תכונות ונטייה למקצוע מסויים יכולים לעזור לנו להגשים את חלקם. למה אני מדברת ברבים? כי יש כמה יעודים. לא הגיוני שיש לנו יעוד אחד בחיים. ועוד יותר לא הגיוני שאם היה אחד כזה, הוא היה המקצוע שלנו. למה? כי אז כל בני האדם היו מתים ברגע שהם יוצאים לפנסיה. בהנחה שהקבה לא משאיר אותנו סתם בעולם.. לכן, כנראה שבכל שלב בחיים, ואפילו לכל רגע ורגע קטן (זה יכול להיות בלעבור בדיוק באותו רחוב ובדיוק באותו רגע שהזקנה הזאת רצתה לעבור את הכביש) יש יעוד משלו. יש תפקיד שנשלח בדיוק אליי ברגע מסוים. זו השגחה פרטית. עכשיו, אם ברור לנו מהו היעוד המשותף עם בן הזוג, וברור לנו שהמקצוע שלנו הוא לא בהכרח היעוד שלנו אלא רק אמצעי להגיע לאחד מהיעודים, אז גם צריך להיות לנו ברור שאת יעוד המשפחה אנחנו מקיימים, לא משנה מה, ומשם ממשיכים למקצוע.. עלינו להיות סמוכים ובטוחים שהקבה מכוון הכל מלמעלה כך שנוכל להגשים את היעוד המשותף (ועוד לא דיברנו עליהם, אבל יש גם את המזגרי והלאומי ואנושי בכלל והכל מסונכרן! מדהים.) ללא כל סתירה ליעודים האישיים שלנו. צריך רק ביטחון.. אין מה לדאוג כשאבא, מלך המלכים, דואג לנו (:
12
הרב נתן הופעה עלובה בראיון המצולם עם דנה וייס, ההתלהמות שלו רק מראה כמה עמוק הפחד שלו
גרשון | 27-03-2018 14:45
הפחד הגדול מכך שהציבור הדתי פוקח את עיניו, הוא מבין שאפשר להשאר דתי ולהשתלב בחברה באופן שיוויוני, שאפשר לכבד נשים ולהטבים. אלו ימים של אור והתפתחות חיובית בדת שלנו, אנחנו מתחזקים.
הוא מכבד נשים יותר ממך.לכבד זה לא להפיץ הומו'
ל | 21-09-2018 6:24
הוא מכבד נשים יותר ממך. ולכבד זה לא להפיץ הומו'. אם היית דתי, היית מבין.
לכל החרדים שמגיבים פה על המזרחי שפשט את הרגל תראו את תגובתו של גרשון הכופר
גרשון אתה בושה ליהדות | 01-04-2018 0:41
לא הבנתי איך אפשר לומר שיש עוד תכלית חוץ מהתורה וזה המדע? הפוליטיקה? לא מובן
13
ממש תשובה מוחצת… תמשיכו להשלות את עצמכם שההזויים שלכם הם סוג של מנהיגים
דינו | 27-03-2018 16:03
העיקר שתרגישו טוב
תסביר
אורי | 27-03-2018 16:42
למה אתה חושב שהיא לא מוחצת?
14
תפסיקו להשלות את עצמכם, אף פעם לא תשכנעו את האנשים האלה.
נתי | 27-03-2018 17:12
הרב אלי מנסה להיות נקי מה' ומישראל, אבל יש אנשים שכל מה שמעניין אותם זה להוציא דבה רעה על יראי ה', ובפרט אם יש להם השפעה על הכלל. בפסח אנו אומרים כנגד ד' בנים, כנגד הרשע צריך להקנות את שיניו, לך ולא לו, ואילו היה שם הוא לא היה. את החרדים זה לא מדגדג, הם היו צוחקים לה בפנים, השקפת עולמם חשוכה לדידה?! שיהיה.. אין להם בעיה עם זה, אבל לעולם אתה תראה אצל הדתיים יהיה כבוד יותר לאשה בין בני זוג, שיח מכבד יותר, הערכה וכו', אהבה עמוקה יותר, ומי שמדמיין אחרת שימשיך לדמיין..
15
וכי אבן יכולה להבין? לשמוע?
א.ח ולא יהושוע | 27-03-2018 17:36
דנה וויס מחפשת כותרות, לא מחפשת הבנה ואין לה היכולת השכלית להבין, ואני כאן כותב כאיש חילוני. הראיון הראה עד כמה יכולת השיח וההבנה שלה מוגבלת
16
חחחח... "מוחצת"
יעל | 27-03-2018 18:26
אולי יותר נכון - מוחמצת. מאכזב.
17
הרב סדן הוא גיבור המתמודד בתוך מציאות של שטיפת מוח נגד התורה
מאיר | 28-03-2018 1:42
חזק ואמץ!
18
מה קרה?
מילי וינשטיין | 28-03-2018 13:51
חכם,גדול בתורה,לא משנה. אדם שאומר בחשיבות,שחייבים לטפטף לילדות בנות4שהדבר הכי חשוב בחייהן,יהיה להתחתן. הינו צר מוחין ביום טוב.מדאיג מאד בשאר הימים. הרצון שלו לחנך,בנות להיות תלויות בבעליהן,מה שימנע גירושין ממש דבילי.אוי לאותו דור שסדן הוא מחנכו.
19
דת ומדינה
אבי | 28-03-2018 16:35
לדת אסור להתערב בענייני המדינה. יש לבצע הפרדה מוחלטת כמו בצרפת. במקרה הטוב להתייחס אל ספר התנך כעל ספר היסטוריה שמצדיק את זכותנו על חלקת אדמה זו. הישות שהדתיים מאמנים בקיומו לא הוכיחה שום דבר לאורך כל ההיסוטריה. לא בפוגרומים לא בעלילות הדם לא בגרושים ממדינה למדינה ולא בשואה. בתורה השם מדבר לגויים לחמור שולח מלאכים אבל היום (למעשה כבר מזמן) לא מופיע לא מדבר לא מלאכים. והמאמינים למסים להחזיר אותנו 3000 שנים אחורנית.
20
אהבת חינם !
שגיא רחמין | 07-04-2018 23:01
חילוקי דעות ! לא חילוקי לבבות !!! יפה מאוד הלואי ויהיה שיח כזה בתגובות... לפחות כהתחלה... כולנו בני עם אחד אנחנו
21
גוי עצום ורב. לאחר מה שאמר על ספרי עמוס עוז:
ערן ארגוב | 13-06-2018 3:18
הוא יכול להוציא ספר: סיפור על שנאה וחושך. על שכמותו נאמר: מרשעים יצא רשע.
22
נהדר!
טל | 31-07-2018 23:35
תגובה מעמיקה, בהירה וחדה. נהנתי!
23
ישר כח לרב ולמכינה שלא מתפשרים או מתיישרים
עם הלהטב פמיניסטים | 21-09-2018 6:17
עם מטורפי השמאל הלהטב פמיניסטי.
24
שמעתי אותו אתמול בגב האומה, עילג, בור והזוי
איזה בור מחריד | 11-11-2018 9:03
לא הצלחתי להחליט מה מחריד יותר: העברית העילגת שלו, הבורות והטעויות שנחשפו או אנחנו שמנחים לו לעסוק בחינוך.