הלכות חג הפסח שחל בשבת לפי מנהגי כל העדות

ניקיון הבית לפסח והכשרת הכלים בדיקת חמץ וביעורו, ליל הסדר והמצוות המיוחדות שלו שחל השנה בשבת הרב ברוך אפרתי בקובץ הלכות לכבוד חג הפסח תשע"ח

הלכות חג הפסח שחל בשבת לפי מנהגי כל העדות
  (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

ניקיון הבית מחמץ

ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים.

לחצ למכירת חמץ דרך אתר סרוגים

אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.

בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. ומידת חסידות לחפש גם אחר פירורים פחות מגודל כזית.

יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.

אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה

בממוצע, שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש

גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים.

חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים.

אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה וחיובית, של אהבת השם ואהבת התורה

בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. ניתן למכור חמץ דרך אתר סרוגים

הכשרת כלים

זה הכלל- כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם מעט פעמים השתמשו בכלי באש, ללבנו

יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להגעלה

במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר'.

כלי זכוכית- ממתינים יממה ומגעילים ג' פעמים (או משרים במים ג ימים ומחליפים), אך עדיף  להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון.

שיש- לכסותו בנייר כסף עב, במקום בו נניח את הסירים בפסח. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות, אך יש לנקות במים וסבון.

כיור חרס- לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח. כיור מתכת- הגעלה בעירוי.

תנור- לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות. יש שנהגו להמנע לגמרי משימוש בפסח בתנורים שלנו, אך מעיקר הדין מותר לאחר הכשרה זו.

מדיח כלים- לנקות היטב, כולל מסננת. להמתין יממה. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. ראוי להגעיל את המגשים והמסננת, אך אין חובה.

כלי פלסטיק- להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.

בקבוק לתינוק- להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.

גביע של קידוש- להגעיל או להחליף. ולספרדים מספיקה שטיפתו.

מחבת-ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, אין להשתמש בה בפסח.

שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה.

מיקרוגל-עדיף להמנע משימוש. בשעת הצורך לנקות היטב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, אשכנזים- להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום. ולספרדים די בכך ששוטפים את צלחת הזכוכית. וראוי לחמם בו בתוך כלי סגור.

פלטה-ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף עב.

קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.

ארון-לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.

מקרר-לנקות באופן כללי עם מים וסבון, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.

מקלדת ועכבר מחשב- רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.

פלאפון- יש להעביר מטלית לחה על הפיה.

הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך יש לשאול בכל ספק.

מאכלים כשרים

ביצים- מותרות, על אף החותמות.

תרופה לבליעה- אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף אם הכשר לפסח

סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור- מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)

משחת שיניים- צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר

אוכל לתינוקות- צריך הכשר לפסח

אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור,דג וכדומה) – צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ

מצה עשירה – לאשכנזים אין לאכול (לחולה או ילד קטן מותר). לספרדים מותר, ויש שהחמירו גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות.

חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין

קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות מסודרת ולא הכשרים שאינם מוכרים

קטניות

"איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה. וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן)

על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח

רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות, ויש שנהגו להחמיר גם בכלים בלועים בקטניות.

ספרדיה הנשואה לאשכנזי- מותר לה לאכול קטניות בבית הוריה, אך לא בביתה. אשכנזיה הנשואה לספרדי- מותר לה לאכול קטניות, וראוי שתעשה על כך התרת נדרים.

הקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר מעיקר הדין לאוכלם בפסח

לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה אינם כלולים באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה

שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל בתהליך ייצורו. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח

מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר) שיוצרו לפני פסח, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה, ואפשר להקל בזה בשעת הצורך

מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות

ערב פסח, יום ו, יד' ניסן

לאחר תפילת מעריב של יום חמישי בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. חצי שעה לפני הלילה אין להתחיל בכל מלאכה או בסעודת פת

ראוי ליטול ידיו לפני הבדיקה. בודקים עם נר את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אין לדבר באמצע בדיקת חמץ. ניתן לבדוק בברכה אחת כמה בתים. נהגו להניח י' חתיכות חמץ ולמצוא אותם בבדיקה.

לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה

למחרת בבוקר (-יום שישי) תתקיים בבתי הכנסיות סעודת סיום מסכת עבור הבכורות המתענים, והמשתתפים בה פטורים מן התענית, בתנאי שהיו בזמן הסיום עצמו.

שורפים חמץ. לא לשכוח לרוקן את שואב האבק שמלא פרורים מהימים האחרונים.

לאחר השריפה אומרים שוב ביטול חמץ, בנוסח שבסידורים, בהבנה ברורה של העניין.

במשך היום אסור לאכול מצות (מצה עשירה מותרת). ויש שנהגו להמנע גם מאכילת מרור.

אכילת חמץ עד שעה 10:09. שריפת חמץ עד שעה 11:26. ויש המחמירים בזמנים מוקדמים יותר כפי המפורט בלוחות.

לאחר חצות היום (12:43) אין לעשות מלאכה גמורה כגון כיבוס, משום שאנו עסוקים בקרבן הפסח (כשבית המקדש בנוי). אך מלאכה לצורך פסח מותרת, וכן מלאכה שמונעת הפסד כספי רב מותרת. וכן מותר לגהץ.

ראוי להתפלל מנחה מוקדמת, ולאחריה אומרים סדר קרבן פסח. מכינים את שולחן הסדר ואת הקערה כמנהג העדה. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר, ולישון כדי שיהיה כח לליל הסדר.

ראוי להמנע מלהיכנס למקום שמכר או השכיר לנכרי, ובשעת צורך גדול מותר.

יו"ט פסח – יום שבת, טו' ניסן

הדלקת נרות לפני כניסת שבת והחג, מברכים 'להדליק נר של שבת ויום טוב', ו'שהחיינו'. ראוי להדר ולהניח נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.

תפילת שבת ויו"ט. אומרים ויכולו אך לא ברכה מעין שבע והלל עם ברכה.

בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת המידע והחוויה של השעבוד והגאולה האלוקית, הלאה לדור הבא.

קידוש של שבת ויום טוב. מנהגי ליל הסדר רבים ומגוונים, ויש לעשות את הכתוב בהגדות כמנהג העדה. יש לקרוא את כל ההגדה בפינו, באופן שהדברים יהיו מובנים למשתתפים.

יש להדר אחר מצה שמורה לליל הפסח. מרן הרב קוק זצ"ל ובנו, העדיפו מצות מכונה. ישנם פוסקים המעדיפים מצות יד.

כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני כזית באפיקומן). ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.

גודל כזית לכתחילה: כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה.

יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא מעיקר הדין.

יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. אין להיסב בשעת הברכה אלא באכילה ובשתיה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות. אך חייבות שלא לעמוד.

שותים ארבע כוסות יין (מי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים). בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- 86 סמ"ק, כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות.

נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם.

לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש להשתדל לאכול את האפיקומן לפני חצות- 00:43, אך היו גדולים שלא הקפידו כשיטה זו. ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.

שחרית של שבת ויו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.

מותר לאכול ביו"ט ביום בשר צלי.

חול המועד

סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה

במוצאי שבת מתחיל יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן

המנהג הנפוץ הוא שאין מניחים תפילין בחול המועד בא"י

אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר

מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור חמץ.

אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד

אין לכבס בחוה"מ, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות

שביעי של פסח, יום ו, כא' ניסן

ביום חמישי לפני כניסת החג, עושים 'עירוב תבשילין' עם מצה וביצה (או תבשיל אחר), על מנת שנוכל להכין מיו"ט לשבת. נוסח ברכת העירוב מצוי בסידורים. מי ששכח, יכול בדיעבד לסמוך על העירוב שעשה רב המקום בביתו

הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב'

יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים

שבת פרשת 'אחרי מות', כב' ניסן

הדלקת נרות שבת ע"י העברת אש מאש קיימת.

חמץ גמור שנמכר לגוי בערב פסח דרך הרבנות הראשית לישראל, מעיקר הדין מותר לאוכלו בשבת זו, לאחר שעת צאת החג ועשיית קידוש (חזון עובדיה). ויש שנהגו להחמיר משום חשש מוקצה, ומשום שיכולים לצאת מכך כמה תקלות עם תערובת החמץ וכלי הפסח, ומשום שהחמץ עדיין של הגוי (הליכות שלמה). אך מעיקר הדין ניתן להקל אף בחמץ גמור. ובחמץ מדרבנן או קטניות לאשכנזים, רוב הפוסקים הקלו.

לאחר קריאת התורה, האשכנזים אומרים 'אב הרחמים'

בני חו"ל שומרים יו"ט שני של גלויות, ותפילתם שונה, כמבואר בסידורים

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הערה
מיכאל | 26-03-2018 13:38
פרשת השבוע הצמודה לשביעי של פסח היא שמיני ולא אחרי מות
2
לדעת הרב מרדכי אליהו אומרים ברכת מעין שבע בליל פסח
דוד | 26-03-2018 13:43
זה ממש לא לפי כל הדעות והעדות.
3
יש כאן החמרות לפי אשנכז
מי | 26-03-2018 15:32
תם
4
הטעיית הציבור
לוי | 30-03-2018 9:47
אחר בקשת המחילה, שוב פעם כותבים מנהגי כל(!!!)העדות והדבר לא נכון בעליל. התימנים, לא נוהגים כמו הספרדים. ויש גם דעות שונות בקרב הספרדים. זה בסדר לא להביא את כל הדעות(לצערי, התרגלנו שהתורה כנראה לא ניתנה לכולם באופן שווה), אך למה להטעות?