אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

תרגול קרבן פסח? אנחנו לא יותר צדיקים מרבותינו

בשנים האחרונות יש תרגול קרבן פסח, כל פעם במקום אחר בארץ. האם יש בזה ברכה? הרי אנו מתגעגעים לבניין בית המקדש ולהקרבת הקרבנות. הרב שלמה אבינר משיב

תרגול קרבן פסח? אנחנו לא יותר צדיקים מרבותינו
  תרגול קורבן פסח. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בשנים האחרונות יש תרגול קרבן פסח, כל פעם במקום אחר בארץ. האם יש בזה ברכה? הרי אנו מתגעגעים לבניין בית המקדש ולהקרבת הקרבנות, לכן לכאורה עלינו להתכונן.

התשובה פשוטה מאוד, ולכן נראה שהיא נשכחה מרוב פשטותה. כבר כאלפיים שנה אין קרבן פסח, ובכל זאת במשך הדורות גדולי ישראל לא עשו תרגול קרבן פסח. ובוודאי איננו יותר מתגעגעים מהם ויותר צדיקים מהם. צריך קצת שכל וקצת ענווה.

והסיבה לכך פשוטה מאוד. ודאי שיש להתכונן. הרי בית המקדש נחרב ועמו נפסקו הקרבנות. והנה הרמב"ם מביא במורה נבוכים: איזהו חכם, היודע דבר בסיבותיו. כמובן, זה קשור לאיזהו חכם הרואה את הנולד שבפרקי אבות. כי מי שיודע את הסיבה יוכל לצפות את הנולד. כאשר רוצים לרפא מחלה, יש לרפא את הסיבה ולאו דווקא את התוצאה.

בית המקדש נחרב והקרבנות הופסקו, לא בגלל שלא ידענו את ההלכות ואת דרך ההקרבה, אלא בגלל שחטאנו. לכן כדי להתכונן להקרבת קרבן פסח, יש לעשות תשובה. ומי צריך לעשות תשובה? כל כלל ישראל. כי המקדש והקרבנות אינם עניין של בית כנסת פרטי קטן של קבוצת צדיקים, אלא של כלל ישראל. ואם כך, הדרך עוד ארוכה מאוד. עלינו לעשות תשובה על שבת, כשרות, צניעות, חינוך, משפט ועוד הרבה.

לכן, אנו עומדים בענווה ובחרדת קודש, רחוקים מכל דבר שמזכיר קרבן. כידוע נפסק בשולחן ערוך שאדם קונה בשר לחג הפסח, אין לו לומר אני קונה בשר לפסח, אלא ליום טוב, שלא יישמע כאילו הוא מקדיש אותו לקרבן (שו"ע או"ח תסט א). וכן נהגו לא לאכול צלי בליל הסדר, בהיותו מזכיר קרבן פסח (שו"ע או"ח תעו א-ב).

מעשה אחר מלחמת ששת הימים, שהתחדש השיעור של רבנו הרב צבי יהודה שנתן לרבנים מתלמידיו. הוא שאל בענווה: מה נלמד עכשיו? הציע תלמיד אחד: אולי הלכות בית הבחירה? חייך אליו רבנו, הניח ידו על ידו בחיבה ואמר: עוד הרבה יש לנו ללמוד הלכות מלכים ומלחמותיהם.

אכן, זו עבודתנו עתה – לבנות את מדינתנו, גם במובן הכלכלי והבטחוני, וגם במובן הרוחני והמוסרי. וכך נגיע למקדש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
26 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
בן חכם
מגיד | 25-03-2018 10:23
רשע מה ההוא אומר : חוזר על דברי הרב אבינר.
ל"מגיד" בן חכם אמיתי, שואל כדי להגיע לאמת,ובצורה של דרחילו ורחימו, ובודאי שלא מבזה ת"ח ותלמידהם
יוחאי | 25-03-2018 11:26
.
2
ושוב דגובה דמגוגית הבנויה מסברת כרס ובסופה מעשייה מלפני כמה עשרות שנים.
יהודה | 25-03-2018 10:33
תודה רבה. השואל שאל כעניין, והמשיב מראה את זלזולו. האמנם לרבותנו היה את האפשרות לתרגל, האמנם ראו המה בשוב השם ציון כבדורנו. לדאבון ליבנו לא. ואילו דורנו אכן זכה לכך בחסדי השית. היש מאן דהוא שאינו סובר שיש להרבות באהבת חינם בתיקון המידות בכל התחומים כדי לקרב את ביאת ביהמק? באמת המשיב כה תמים או מיתמם? מחילה אך על דמגוגיה המזלזלת בגדולי עולם שסברו שיש להקריב קפ אין להתעלם. וכעת לתגובות ילדותיות של חסידים משועממים המצויים געת בבין הזמנים ונשלחו כחיילים להגן על אדמוריהם מבלי הפעלת השכל הישר. ויקישו בין הדברים שאינן שווים כגון עלייה להר ותרגול הקרבן, זלזול בכל גדולי ישראל מתוך התעלמות בוטה שרוב בהלכה הוא רק בסנהדרין ואילו בזהז הולכים אחר מי שהדעת נוטה לדבריו כדברי הנשר הגדול הרמבם בהקדמה לחבורו, וכן במונ חב פטו ומהרשל בהקדמה לישש והגר'א והחזוא ועוד רבים. השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם, אכיר.
3
לכל בוני המקדש המדומה
יהודי פשוט | 25-03-2018 11:19
דברי הרב אבינר אינם מיועדים אליכם כלל. הם כלל לא נועדו להוכיח למישהו את האמת. אלא, למי שרוצה לשמוע ולהבין, יקרא, יפנים ויזדכך. הם נועדו לרוב הציבור שדעת גדולי הדור כן עומדת אצלו במרכז, ובשיקול של מסורת התורה שבעפ החיה בגדולי דורותינו, מול הרגש, אצלם הראשון מכריע. אלא אתם בשל השוחד המעוור - רגש הקודש של כאילו קירוב בניין המקדש - עיניכם נסתמו מלשמוע דברים ישרים; ואז פיכם נפתח לדבר על צדיקים עתק... ושקליתו למטרפסייכו
צודק לחלוטין. מסכים לכל מילה.
עוד יהודי פשוט | 28-03-2018 12:03
כבר מזמן התייאשנו מלנסות לשכנע את חסידי הרגש באמצעות דבריהם של גדולי הדור. כן, גדולי הדור, לא רמים בישיבות תיכוניות. (מלבד הרב ליאור שליטא ועוד כמה בודדים המתירים, שאר סייעת הרבנים המתירים לא מתקרבים לקרסולי רוב ככל גדולי ישראל האוסרים.) הזוי שכנגד פסק של הרב עובדיה והגרשז זצוקל עומד רמ זוטר מאיזו מכינה ופוצה את פיו.
תגובה ל-3
יהודי | 25-03-2018 14:33
אפשר לשאול מתי גדולי הדור התנגדו לתרגול?! או שהרב אבינר הוא גדול הדור... או גדולי הדור... ובכלל, הטרמינולוגיה של היזדכך כבר לא עובדת עלינו. שימוש במילים גבוהות שנועדו להסתיר את ריקנות התוכן שמאחוריהם לא מועילות. אגב, אני לא עולה להר הבית. תודה ששאלת.
4
יותר חרדי מהרב קנייבסקי
יהודי | 25-03-2018 12:58
אפילו הרב קנייבסקי אמר שיש ברכה גדולה בעשיית מנוי לקרבן פסח
5
תרגול קרבן הפסח יתקיים ביום שני הקרוב
איפכא מסתבא | 25-03-2018 13:01
במרכז דוידסון הצמוד לכותל הדרומי של הר הבית בשעה 17:30 במעמד הרב אריה שטרן שליטא הרב הראשי לירושלים עירהק תובבא הרב דב ליאור שליטא (לשעבר) רב העיר חברון תובבא בין המשתתפים חחולק כזית מבשר הצלי אותו נשים בקערת הסדר, במידה ולא נוכל להקריב את הפסח כהלכתו, במועדו ובמקומו
6
הרב שמואל אליהו אומר הפוך
אחד התלמידים | 25-03-2018 14:03
קרא בקולו להגיע לתרגול השנה ואף נשא דברים בתרגול לפני מספר שנים
7
ללמוד חברותא עם אדם שעולה להר הבית אסור
אלון | 25-03-2018 15:15
רב שעולה להר הבית,בעיני הרב אבינר, הינו חוטא ומשובש. גם תלמיד השומע לרבו שעולה להר הבית חוטא. 600 רבנים לשיטתו חוטאים כי הם תומכים בכך. עכשיו גם קרבן הפסח עדיין לא הזמן. קטנתי מלהבינו.
יצא המרצע מן השק
יצחק ברנד | 25-03-2018 23:44
הוא מגלה שהוא מתנגד לכל ענין של קרבנות , ולכן גם מתנגד לעליה להר הבית , ולא מפני כל מיני חששות אלא התורה חצוי אצלו, מה שראה אצל רבותיו הוא מוכן לקים (חוץ מסירב פקודה שהלך נגד הרב צבי יהודה והרב אברום שפירא) אבל מעבר לכך הוא מתנגד לכל קיום מצווה כולל תכלת שמדבר כל הזמן נגד קיום מצווה זו, אף שבודאי נתגלה התכלת ארגמון קהה קוצים
8
אבותיך היו בצרפת
שמעון | 25-03-2018 22:21
אדון שלמה אבינר (קלוד לנגנואר לשעבר), אבותיך היו בצרפת, וכי אתה יותר צדיק מהם? אז עשה לנו טובה, חזור לשם, תן לנו שקט, וחכה שם בסבלנות שהמשיח יבוא ויקח אותך על חמור לבן לבית המקדש הבנוי מן השמים!
9
די !!!!!!!!!!!!!!
'אחד שוודאי לא יותר צדיק' | 25-03-2018 22:46
בבקשה הרב אבינר די !!!! די לפלג אותנו, די לבזות תח שלא חושבים כמותך וכמו רבך הרב טאו שליטא שאת שניכם אנו מוקירים ומעריכים באמת אך אתם כנראה לא מבינים כמה הרס וחורבן, מחלוקות ומריבות נוצרות בעקבות פסילתכם אחרים, רבנן ותלמידיהון. אתם מרחיקים בין איש לרעהו, בין איש לאשתו ובין ישראל לאביהם שבשמים. מרוב חידוד השפיץ של העיפרון לא נשאר עיפרון... בבקשה ! הדברים נאמרים בכאב ובדמע ובתחינה שתקשיבו להם ולא תבטלו אותם בהינף יד ובמגן משוח שמן - ומתלמידיי יותר מכולם ...הנה צעקת בני ישראל באה אליי... אני יודע שאחטוף כאן תגובות על ביזוי תח וכו'. לא נורא, ה' יראה ללבב שאני כותב את הדברים כי אא כבר לשתוק על חילול שמו ית' . ובמקום שיש חילול ה' אין חולקין כבוד לרב .
10
דברי רב אבינר בגדול
אה | 26-03-2018 14:32
״ולא ראיתי בכתבך הראשון וגם בשני גם בשלישי גם לא שמעתי מפיך סברא שיש בה ממש...״ (תשובות הראש כלל חמישים וחמשה:ט)
11
חחחח
אנחנו לא חכמים יותר מאבתינו | 26-03-2018 15:25
אבותינו לא היו באי וגם לא הגיעו לכותל והרשימה עוד ארוכה אנחנו לא צריכים להמנע מלעשות דברים טובים בגלל שאבותינו לא עשו
12
כבוד הרב, אנא חזור בך מדבריך הקשים. מציני שרבותינו הביעו חרטה על דבורים לא נכונים כלפי בני מחלוקתם
י | 27-03-2018 0:29
כך הרמבן בסוף ימיו התחרט על סגנון דבורו כנגד בעל המאור ועוד רבים וטובים. בית המקדש עומד בפני בנין על ידי רוב העם ורוב אומות העולם. חלילה לנו שמי שימנע את בנייתו יהיו רבני ישראל השמרנים בגלל דקדוקי הלכה או מחשש מה יאמרו הגויים. וכבר ראינו כי אסתר ניצחה את החכמים שסירבו לכותבה לדורות. למרות שרוב החכמים סירבו היא נכתבה לדורות. כל יקרה גם כאן בעזרת ה׳.
13
אתר 'סרוגים' נותן לדעות כאלה הזויות במה
דוד | 27-03-2018 23:21
פעם אחר פעם. מספיק! הרב אבינר נפסל מלהורות הלכה עי גדולי הדור כגון הרב אליהו זצל, הרב שפירא זצל, הרב יעקב יוסף זצל ולהבדיל הרב ליאור שליטא והרב גולדברג (הגרזן) שליטא, אמנם רבים מהם קראו שאסור לו להורות בענייני נידה אך כל בר דעת מבין שאם רב חשוד על כריתות, אין סיבה שלא יהיה חשוד על נבילות, בשר בחלב,שבת וכו'.
14
בדיוק מה שטענו נגד חובבי ציון.
דניאל | 28-03-2018 9:11
קראתי שחתם סופר אמר את זה על חידוש מצוות ארץ ישראל עי הקמת ישובים חקלאיים: רבותינו לעולם לא עסקו בזה, אז אין גם לנו לעסוק בזה וחדש אסור מהתורה. רק שתלמידו המובהק הרב צבי-הירש קלישר צידד בחידוש ישוב הארץ, לאומיות יהודית וגם קרבנות. והרב קוק אמר (בנושא אחר) שמבחינתו למילים חדש אסור מהתורה ישנה רק את המשמעות המקורית: התבואה החדשה אסורה לפני הקרבת העומר בטז בניסן.
15
הסיפור על הרצי"ה קרה לפני חמישים שנה, עד מתי נחכה?
אלי | 28-03-2018 12:05
הרציה לא פסל את דברי אותו תלמיד (חנן פורת זל), אלא אמר שיש להמתין. עברו חמישים שנה, המתנו, ועכשיו ישנם תלמידים של הרציה שאומרים שהמתנו מספיק.
16
גם החרדים עשו תרגול קרבן פסח השנה, בבני ברק ובירושלים
תום ויושר | 28-03-2018 12:13
הארגון החרדי תורת הקרבנות ארגנו שיעורים שבהם נלמדו הלכות הכנת קרבן פסח. אמנם קראו לזה שיעור המחשה ולא תרגול, ואמנם לא לימדו את חלקם של הכהנים אלא רק את חלקם של הישראלים, אבל גם זה לא היה קיים במשך אלפיים שנה. ראש ישיבת מיר, הרב יצחק אזרחי, הגיע לשיעור בירושלים ובירך את המשתתפים. חבל שהרב אבינר אינו מבין את מה שהחרדים מבינים, שהגאולה השלמה מתקרבת, כפי שרואה מי שפותח את עיניו, ולכן אנחנו צריכים להיות מוכנים.
17
גם מרן הרב זצ"ל
גם הרצ"י | 28-03-2018 13:23
גם מרן הרב זצל וגם בנו הרציה זצל לא חולקים על מצוה זו (ועשו לי מקדש) הגוררת אחריה כחצי תורה. אדרבה מרן הרב זצל כתב (בספרו משפט כהן סימן צד), שלא צריך נביא ולא מופתים ואם משמים מגלגלים אפשרות, כי אז יש מצוה וחובה גם לבנות הבית וגם להקריב ואפילו קרבן אחד. דא עקא, שמשמים לא מגלגלים [לא בית מקדש ולא שום מצוה אחרת] כשאין התעוררות מלמטה, והרי אין שום אפשרות ותועלת לשום התעוררות מלמטה, אם חס וחלילה הר הבית יהיה יודנריין [רק כשיהיו יהודים בהר הבית ובהמון, יהיה אפשר להתחיל אט אט ב'עבודת בית המקדש'], ואין זה משנה הסיבה אם מצד הערבים אם מצד הממשלה ואם מצד הצדקנים. כיום הזה גדולי תלמידי מרן וכל שיש לו מח בקדקדו כבר מבין, שכל עוד הוא בעצמו 'אישית' לא יופיע בהר הבית ויסחוב אחריו את משפחתו שכניו ידידיו, אף אחד לא יבנה בשבילו את בית המקדש! ואפילו רשיון לעשירית האיפה סולת למנחה לא יקבל, לא מכורש לא מהאייתולה, לא מארדואן לא מטראמף לא מנתניהו לא מגבוה לצדק לא ממערכת הבטחון התחתון ואפילו לא ממועצות וחכמי התורה שריהם ויועציהם! בדיוק על גאולת תורת המקדש וקדשיו בהר הבית ברגלים וברגליים ובכל יום ובעגלות ילדים, נאמר אם אין אני לי מי לי ?
18
מחאה
זוהר | 29-03-2018 1:08
לא לדבר נגד הרב אבינר שהוא קדוש מאוד כך העיד עליו הרציה. אמר דברים עם טעם ולא חייבים להסכים.
19
רשע מה הוא אומר?
כנגד 4 בנים | 30-03-2018 10:24
מה העבודה הזאת לכם? לכם ולא לו לפי שהוציא עצמו מן הכלל וכפר בעיקר אף אתה הקהה את שיניו ואמור לו, אילו היה שם לא היה נגאל!!! אשרי מי שמאמין בגאולת ישראל ומצפה לה אוי לו למי שמרפה ידי הצדיקים והחכמים
20
הרב צבי אמר שאין יותר קרבנות
יפה יוסף | 08-04-2018 15:10
וברוך השם המדינה קמה בגדול.
21
הגם לחפץ חיים חסרו חלילה שכל וענוה?!
שואל ומשיב | 19-06-2018 8:08
החפץ חיים זירז בעניינים רבים את ההכנה להקרבת קרבנות, היות שחש בפעמי גאולה הקרבים. דור דור ודורשיו, דור דור וחידושיו. הקושיה למה חידוש דור זה לא היה בדור הקודם, מעיקרא ליתא. דבר זה מפורש בגמרא במסכת חולין דף ו עב: התיר רבי את בית שאן כולה על ידו. חברו עליו אחיו ובית אביו, אמרו לו: מקום שאבותיך ואבות אבותיך נהגו בו איסור, אתה תנהוג בו היתר? דרש להן מקרא זה: וכתת נחש הנחשת אשר עשה משה כי עד הימים ההמה היו בני ישראל מקטרים לו ויקרא לו נחושתן, אפשר בא אסא ולא ביערו, בא יהושפט ולא ביערו? והלא כל עבודה זרה שבעולם אסא ויהושפט ביערום! (דף ז עא) אלא מקום הניחו לו אבותיו להתגדר בו, אף אני מקום הניחו לי אבותי להתגדר בו. מכאן, לתלמיד חכם שאמר דבר הלכה, שאין מזיחין אותו, ואמרי לה: אין מזניחין אותו, ואמרי לה: אין מזחיחין אותו. מאן דאמר מזיחין, כדכתיב: ולא יזח החשן; ומאן דאמר אין מזניחין, דכתיב: כי לא יזנח לעולם ה'; ומאן דאמר מזחיחין, דתנן: משרבו זחוחי הלב, רבו מחלוקות בישראל. אין מזחיחין אותו - פירשה הגמרא: לא מאשימים אותו בגאוה!
22
לפי הרב צבי לא יקום בית מקדש שלישי.
יפה יוסף | 27-06-2018 12:09
בבית שני.עלו מבבל ומיד העלו עולות.היום רק טוחנים כי לא יהיה בית מקדש שלשי כי הקבה דואג לנו שלא נגלה יותר מארצנו. תפסת מרובה לא תפסת.