'סקאלה': שיר הלל לסולת ולטחינה| ביקורת מסעדות

'סקאלה': שיר הלל לסולת ולטחינה| ביקורת מסעדות

'סקאלה', מסעדת מלון 'מצודת דוד' בירושלים, לוקחת מנות מהמטבח הערבי, ומביאה גרסה טרנדית ועכשווית שלהם, תוך נאמנות למאפייני המקור האותנטיים. אה, והיא גם עושה את אחד הקינוחים הכי טובים שטעמתי בחיי

author-image

כוס המים תישאר תמיד מלאה. וזה לא בגלל השילוב בין קנקן המים המונח לפניכם ופרץ OCD שאתם מתקשים לעצור. כוס המים תישאר מלאה פשוט בגלל שהמלצר/ית ימלאו אותה בכל פעם שהיא תתחיל להתרוקן. בלי שתבקשו.

ברוכים הבאים ל"סקאלה", מסעדת מלון "מצודת דוד" בירושלים. המקום בו הצוות של המלכה אליזבת' השנייה מגיע להשתלמויות בנושאי שירות וגינוני שולחן.

הציפיות, to begin with, היו בהתאם. נחתתי בבית מהעבודה ולאחר מסכת איומים קצרה מצד מיטל החלפתי מחולצת הטי-שרט ל"מכופתרת המסעדות המכובדות", והתחלנו במסע לעבר מצודת דוד. פקקים, פקקים, פקקים, פסטיבל-שקר כלשהו בעיר העתיקה (סליחה, פסטיבל הצלילים), ובסוף חניית המלון, שארוחה במסעדה מזכה בחניה חינם למשך שעתיים בה. כבר מדליק.

כאפייה וחפתים

מסעדת "סקאלה" נפתחה לפני כחודשיים לציבור הרחב. המסעדה, בניצוחו של השף אבי תורג'מן, מבקשת לקחת מנות במטבח הערבי ולהביא אותם לרמת גימור של מסעדת גורמה, תוך שמירה על האלמנטים האותנטיים שמאפיינים את המנה. להלביש אותן בחליפה, מבלי להוריד את הכאפייה.

לובשים חליפה, מבלי להוריד את הכאפייה (צילום: דניאל לילה)

התפריט נאמן לשאיפה זו – מאזטים בגרסה משודרגת ל"פתיחת השולחן", ומנות עיקריות מהמטבח הערבי – מעורב, ממולאים, ומיני שיפודים בתיבולים מזרחיים.

עלינו מהחנייה ללובי. מלון מהודר, אין מה לומר. פקיד קבלה חביב הכווין אותנו לקומה השנייה, שם שוכנת המסעדה. כמה מדרגות, ולפנינו הופיעה דלת הכניסה – צנועה ולא מושכת תשומת לב מיותרת. המסעדה כולה סובבת סביב צבעי השחור-אדום-חום.

שנדלירים בעלי נוכחות תלויים מהתקרה, כורסאות עור רחבות ידיים, ועץ שמוסיף חום למרחב המסעדה. הקהל מסביב תואם אם אופי המלון. שפות האנגלית והצרפתית שולטות במרחב, ואופי המקום מעונב ורציני.

דג דניס (צילום: דניאל לילה)

התפריט, אותו הזכרתי קודם, נעים להתמודדות. כבר דיברנו על "תאוריית הבחירה" בטור של שבוע שעבר, זו שמותירה אותי מתוסכל מתפריטים ארוכים ומפורטים. התפריט של "סקאלה" נכנס כולו בעמוד אחד, ומציג מבחר מדויק של מנות. קטלוג המנות חותך: ישנם שיפודים, דגים וקטגוריית 'ירושלים בצלחת' – מנות ירושלמיות כמו מעורב ירושלמי, ממולאים טבעוניים ושניצלים (המנה היחידה שאינה חלק מהמטבח הערבי).

מאזטים או פתיחת שולחן?

הזמנו מאזטים (48 ש"ח), וכעבור דקות מספר הגיע לשולחן מעין מגש מוגבה, ועליו, בעיגול, כ-8 מאזטים בקעריות, כשבמרכז לחוח קלוי קלות. החומוס היה בסדר, הטחינה הייתה מעולה, סלט התורמוסים היה מוצלח בעיקר בשל העובדה שהעניק טעם פלפלי לקטנייה התפלה.

בגזרת הראויים לציון – רוטב עמבה חריף וחמצמץ, פלאפל ירוק שהגיע חם, קראנצ'י, ודחוס במידה, וסלט טבולה אוורירי, שהוסיף גוון של טריות וחיות לשאר המאזטים. פתיחה מעולה לארוחה.

מאזטים- (צילום: דניאל לילה)

המנות העיקריות מגיעות כולן לצד סלט ירקות ותוספת לבחירה – מג'דרה, אורז או צ'יפס בטטה ותפו"א. מיטל הלכה על דניס שלם (95 ש"ח), ואני נשארתי נאמן לאופיי הקרניבורי, והזמנתי שיפוד אנטריקוט (55 ש"ח) ומעורב ירושלמי (72 ש"ח).

הדניס מגיע שלם, כמובן, בתוך מעין קערה מוגבעת, כמעין גביע רחב שוליים, כשהוא מונח על בלוק מלח ים עליו הוא אפוי. הדניס מגיע מופשט מעורו למחצה, ולצידו עלי תבלין וירקות שנאפו לצידו. הדג הטרי היה עשוי ברמה הגבוהה ביותר – טעמים עדינים של עשבי תיבול ולימון נטרלו טעמי לוואי שמאפיינים דגים, ורמת העשייה הייתה מדויקת – בדיוק בנקודה בה הדג עשוי היטב אך עסיסי ביותר. מנה נהדרת.

המעורב מגיע בקערה, ומכיל מגוון חלקי פנים לצד חתיכות עוף ובקר – פרגיות ובשר אדום עם לבבות, טחול וכבד עוף. חלקי הפנים טופלו כל אחד באופן נכון, והתיבול החריף היה מעולה, אבל משהו באיזון הטעמים לא הסתדר לי, ופחות התחברתי למנה זו.

עוגת סולת

שיפוד האנטריקוט מגיע גם הוא לצד מגוון ירקות צלויים ועלי תיבול טריים. החתיכה המשויישת הגיעה עתירת שומן, כשהיא צרובה היטב מבחוץ, ונותרה עסיסית ואדמומית מבפנים. תיבול של מעט מלח ופלפל בהחלט עשה את העבודה, והטריות והאיכות של הנתח הספיקו כדי ליצור שיפוד שכיף לאכול.

והאמת, שאפילו אם היינו מוותרים על כל המנות שהרכיבו את הארוחה, ומסתפקים רק בקינוח אותו הזמנו בסוף, הביקור ב"סקאלה" היה כדאי. עוגת ספרא, עוגה מסולת וקוקוס (35 ש"ח), הביאה אותי לסף הנאה גבוהה מהמותר ביחס לאוכל.

עוגת הסולת, מוגשת חמה בתוך מחבת מתכת, עם סירופ בעל טעמי שומשום ולימון, כשעליה מונחים סורבה לימון נהדר וחתיכות חלווה וגרידת לימון. הספוגיות הזו בטעמי הטחינה, תפלות הסולת וחמצמצות הסורבה, קרמו את אחד הקינוחים הטובים שאכלתי מעודי.

להערות והמלצות על מסעדות: golan3873@gmail.com

=======================================================
סקאלה, ירושלים
מתאים ל: #אירוע_משפחתי #דייט
מחיר:★ ★ ★ ★ ★
אוכל:✰ ✰ ★ ★ ★
שירות:★★ ★ ★ ★
אווירה:✰ ✰ ★ ★ ★

כשר רבנות ירושלים
02-621-2030

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו