"בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ הַמֶּלֶךְ … הָיָה דְבַר-ה' בְּיַד-חַגַּי הַנָּבִיא … הָעָם הַזֶּה אָמְרוּ לֹא עֶת-בֹּא עֶת-בֵּית ה' לְהִבָּנוֹת." (חגי א')

בשנים האחרונות הפעילות סביב הר הבית והמקדש עולה מדרגה, העליות בטהרה להר הבית הולכות וגדלות, יותר ויותר יהודים מחוגים שונים הולכים ומצטרפים אל מעגלי העולים בטהרה, גם מקומם של הרבנים לא נפקד ורבנים חשובים עולים להר הבית  בראשות העולים, רבני ערים, דיינים וראשי ישיבות. גם ההכנות המעשיות מתקדמות היטב בהכנת תוכניות אדריכליות, בניית כלי המקדש ובגדי כהונה ובקיום תרגולים ציבוריים ומעשיים לצורך חידוש עבודת המקדש הלכה למעשה.

הפעילות הזאת גם גוררת התנגדות, שאותה ניתן לראות בחודשים האחרונים. התנגדות זאת פועלת בשני מישורים מקבילים שאינם יכולים להפגש.

התנגדות הלכתית והתנגדות השקפתית

ההתנגדות ההלכתית, עוסקת במקום המקדש, או  בטענות על שכחה וספקנות במקום המקדש, בשטח הר הבית, בשטח ההיכל והעזרות ומקומו של החיל וכו'.

כן עוסקת גישה זו בדיני הכניסה להר הבית ובדיני טומאה וטהרה בימינו. אין ספק נושא זה מורכב וקשה בפני כל פוסק, הרי בניגוד להלכות שבת או טהרת המשפחה בהם עסקנו ברצף 2,000 שנה ויש עליהם ברורים הלכתיים מקיפים, נושא הקודש והמקדש נזנח בקרן זווית כל ימי הגלות.

במישור המקביל נמצאת ההתנגדות ההשקפתית-מיסטית, האוחזים בגישה זו מחזיקים בטענות הבאות (כולן או חלקן)

בית מקדש ירד בנוי ומשכולל משמיים ולכן אין שום טעם לעסוק בבניתו.

רק המשיח יבנה את המקדש ולכן אין עניין להתכונן לבנייתו

איננו ברמה מספיק גבוהה בשביל בית מקדש.

סבא שלי לא עלה להר הבית אבא שלי לא עלה, לכן גם אני לא אעלה להר.

הקרבנות עברו מן העולם ולכן אין יותר צורך בבית מקדש

מצב הדת היום טוב משהיה אי פעם, אין לנו שום צורך בבית מקדש

בית המקדש גרם רק  נזק לעם ישראל, טוב שהוא נחרב

הערגה והציפיה לבניין בית המקדש חשובות הרבה יותר מהבניין עצמו

אל לנו להתגרות באומות ובטח לא בערבים האוחזים בהר הבית

טענות אלו גם אם אינן נאמרות במפורש הם לב ליבה של ההתנגדות ההשקפתית.

שני אתגרים למאותגרי המקדש

מאחר ובניין בית המקדש הוא נושא מרכזי ביותר בעם ישראל, בתפילה, בצומות החורבן ובנביאי הנחמה והגאולה. מעדיפים אנשי "ההשקפה" לתלות את התנגדותם למקדש בטעמים הלכתיים ולא השקפתיים. חגי הנביא אמר זאת כבר לפני 2500 " הָעָם הַזֶּה אָמְרוּ לֹא עֶת-בֹּא עֶת-בֵּית ה' לְהִבָּנוֹת."

ומסביר הרד"ק שעקב הקשיים שהיו בפני שבי ציון, החליט העם שאין ה' רוצה בבית המקדש. זאת הסיבה לשליחות הנביא חגי במטרה לעורר את העם ולהתחיל את הבניין. משה דיין  אמר זאת בלשנו הבוטה,  בהתנכרותו לשחרור הר הבית  בששת הימים, "לשם מה דרוש לנו כל הוותיקן הזה?" ומיהר עם שחרורו למסור את הר הבית לידיי הוואקף.

אני מציב שני אתגרים בפני "מאותגרי המקדש" מטרת אתגרים אלו היא לברר האם התנגדותם לתנועות המקדש היא יהודית-הלכתית או השקפתית-מיסטית?

האתגר הראשון, עליה למקום מותר לכולי עלמא

מוסכם על הכל שבהר הבית יש רמות קדושה שונות: הר הבית, חיל, עזרת נשים, עזרת ישראל, עזרת כהנים, בין האולם למזבח, היכל, קודש הקודשים. (רמב"ם הלכות בית הבחירה ז' י"ג)

מוסכם על הכל שלטמא מת מותר להכנס להר הבית. לטמא מאסורה הכניסה מדאוריתא לעזרת ישראל ופנימה ומדרבנן לחיל ופנימה. (שם ט"ז, וכן שם הלכות ביאת מקדש ג' ד')

מוסכם על הכל שמטומאת קרי, זב, זבה, נידה ויולדת, האסורים בכניסה להר הבית, ניתן להיטהר גם כיום. באמצעות טבילה במקווה או במעיין.

מוסכם על הרוב המכריע של עם ישראל שחומת הר הבית כיום (הכתלים המערבי, דרומי ומזרחי של הר הבית) הם הכתלים התוחמים את הר הבית. אם כתלים אלו הוזזו הרי שהוזזו כלפי חוץ (תוספת הורדוס) אין אף אחד היום שסובר שהכותל המערבי הוא חומת העזרה ודורש טבילה מההולכים לרחבת הכותל

מוסכם על כולם שהעולים להר הבית, בזמן שבית המקדש היה קיים, הקיפו את המקדש מחוץ לסורג (החיצוני אף לחיל) והשתחוו 13 או 14 פעמים. השתחויה בפישוט ידים ורגלים מצריכה ארבע אמות, לכן אין ספק שד' האמות הצמודות לחומת הר הבית הינה בדין של "הר הבית" ואין בה כל ספק של כניסה לעזרה או לחייל. (משנה מידות ב')

האתגר: תטבלו לפי כל ההחמרות, תספרו שבעה נקיים כדין זב תטבלו במעיין ותחכו ל"הערב שמש" תלכו לאחד משערי הר הבית, תכנסו מטר אחד, תאמרו "אבותינו שהיו במקום הזה אחוריהם אל היכל ה' ופניהם קדמה, והמה משתחווים קדמה לשמש, ואנו ליה עינינו" (סוכה ה' ד') תשתחוו ותצאו.

את הכניסה הוודאית הזו, לפי כל כללי ההלכה ולפי כל השיטות ניתן לבצע זאת בכל אחד משערי הר הבית או בבית הכנסת של הרב גורן ("המחכמה") הנמצא מזרחית לכותל המערבי.

האתגר השני: תרגולי מקדש

בשנים האחרונות, כחלק מההכנות המעשיות לבניין בית המקדש עורכים שוחרי המקדש תרגולים שונים. תרגול קרבן פסח, תרגול קציר העומר, תרגול שתי הלחם, תרגול ניסוך המים, הכנת שמן כתית למאור בטהרה, אפיית לחם הפנים ועוד. תרגולים אלו שנעשים בעקבותיו של החפץ חיים שהתאמן בעצמו ועורר רבות על הכנה מעשית של הכהנים לעבודת המקדש ועל ההיערכות לבניין המקדש לאחר הצהרות האומות המאוחדות. התירגולים אינם כוללים כניסה להר הבית ואין בהם חשש של שום איסור או בדל איסור.

האתגר: תרגלו בצורה מעשית את עבודת המקדש. הצטרפו לתרגולים הנערכים לעיתים או ארגנו תרגולי מקדש בעצמכם.

עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים? אם אינכם חפצים במקדש אימרו זאת, אל תאסרו את המותר בק"נ טעמים.