לבוגרי הישיבה וממשיכי דרכה
הדיון הציבורי ביחס לסוגיית מחיר שחרורו של גלעד שליט עובר ב"ה לדפי ההיסטוריה.
זהו אחד הדיונים בהם נאמרו טיעונים כבדי משקל לכל הכיוונים, והוא אף התקיים ברובו המוחלט בדרכים מתאימות לעוצמת הסוגיה ולקשיים המרובים שהכרעה לכל כיוון נושאת בחובה.
הנטייה הטבעית היא לשוב ולהעלות את הנימוקים לכאן ולכאן ולהמשיך בכך, בשל העובדה שאכן מדובר בשאלה משמעותית הנוגעת בכל התחומים: בהערכה עובדתית, בעמדות מוסריות, ביכולת העמידה, בדרכי התנהלות הדיון, במוסדות ההכרעה ובאנושיות הפשוטה.
אולם אנו חייבים להתבונן עתה כבר אל הימים שאחרי, ושלא כהרגלנו – לקדם את הפני העתיד ולא לדון בו כשהוא ייהפך להווה ובוודאי שלא לעבר.
אלה מקצת המחשבות כלפי העתיד שאני מבקש לשתף אתכם בהן. את המסקנות הביטחוניות אני מניח לאנשי הביטחון, ומצפה מהם לעמוד מאחורי דבריהם. אנחנו צריכים לדון במשמעויות הנוגעות לנו ולהשפעת ההכרעה בעסקה על עולמנו הרוחני:
א. קיומנו במדינת ישראל מחתים אותנו למעשה על כרטיס אד"י לאומי. אנחנו מבינים כי הוא כולל בתוכו גם את הנכונות לתרום את היקר מכל לנו – את עצמנו, בין אם מדובר בחיינו ובין אם מדובר בחרותנו.
מוטל עלינו לעשות ככל שנוכל כדי להתרחק מהמקום בו ייתבע איש מאתנו לעשות זאת, אולם במקביל אנו צריכים לומר זאת בקול רם ובדעה צלולה, מתוך עמדה הלכתית, מוסרית וציונית. עכשיו הזמן להזכיר לנו את היסודות האלה, להטמיע אותם בחיי המבוגרים בעלי יכולת ההכרעה, ובעדינות ובזהירות מכיבוש הנפש בתוך מערכת החינוך והצבא.
ב. מוטל על כל אחד מאתנו לעשות את מה שהוא צריך לעשות כדי שלא נימצא באותה סיטואציה. לחיילים שבינינו ולנקראים למילואים – עשו זאת. הקפידו על הוראות הצבא בדבר איסור הנסיעה בטרמפים; שימרו בעמדות השמירה כמו שצריך, כי לא רק גורלכם החשוב לעצמו נמצא על כף המאזניים; שימרו על ביטחון שדה בפלאפונים הפרטיים ועוד ועוד. זו אחריות המוטלת על כל אחד מאתכם.
ג. טוב שהוקמה ועדת שמגר כדי לעצב קווים עקרוניים מנחים אם חס ושלום ניתקל במציאות דומה של נפילה בשבי ותביעה לשחרור רוצחים. אולם אל נא נבנה על זה – לא הייתה שום סיבה עקרונית שלא לפעול לאור עקרונות ועדה זו גם במקרה של גלעד שליט, ומה שהכריע לא היו הטיעונים הרציונאליים בלבד, אלא הלב והכמיהה לראות אותו בבית.
אנושיות זו אינה פסולה, אך אבוי לנו אם היא תהיה חוט השדרה של המדיניות. אנו צריכים לדון היום בעקרונות ועדת שמגר, ולא בשעה שעומדת שאלה על הפרק. דיון זה חייב להיערך לאור עקרון "מסך הבערות" לאמור, בלי לדעת מי מאתנו יהיה ובאיזה תפקיד אם תהיה פעם הבאה: כחייל חטוף, כהוריו, כראש ממשלה, (רמטכ"ל כנראה לא נהיה), כנפגעי טרור עתידיים ח"ו. ההמתנה לדיון עד שיקרה משהו עושה רע לדיון עצמו.
ד. הערבות ההדדית שהביאה להחלטה לשחרר את גלעד שליט אינה יכולה להישאר במקומה. אם היא תהיה אור בודד באפילה משמע שמדובר בחולשה והתחבאות מאחורי טיעון הצלת נפש בישראל, ולא בעוצמה מתחדשת.
מכאן שמוטל עלינו לפעול לחיזוקה של ערבות זו בהיבטים רחבים בהרבה משחרור חייל חטוף: בתנועת תיקון חברתית הפונה לצועדים בשולי החברה ומאפשרת להם להיכנס פנימה; בתנועת תיקון אמונית הפועלת מתוך סולידריות עם המתרחקים מזהותם היהודית, ופורצת דרכים חדשות להיותם חלק מאתנו, ועוד ועוד.
ה. למדנו את מחירו ואת תרומתו של דיון ציבורי. הדיון הציבורי החליש את יכולת העמידה של מדינת ישראל מול החמאס; הדיון הציבורי הועיל כל כך למדינת ישראל; שני המשפטים האלה נכונים. באותה דרך אנו מכירים את הבעייתיות במחלוקות העמוקות בין רבנים, שבאו לידי ביטוי בגוש קטיף.
הדיון הפומבי והמחלוקת החלישה מאוד את מעמד התורה בציבוריות הישראלית, ובעיקר אצל ילדינו; הדיון הפומבי והמחלוקת הוא נשמתה של תורה, והביא לפריחה עצומה של קווי מחשבה ודרכי ביטוי.
נראה לי כי נכון לשלם את מחיר הדיון הציבורי הפומבי גם להבא, ומתוך נקודת עמדה זו לתור אחר דרכים לצמצם את מחירו: בדרכי ההתבטאות, בהכרה בלגיטימיות של הצד השני, ובענווה המבטאת עמדה כי האמת אינה מתכנסת במקום אחד בלבד. לא פחות מכך – אין לנו דרך אחרת אלא לקבל את ההכרעה שנעשית לאחר הדיון הציבורי, שאם לא כן – איש את רעהו חיים נבלע.
ו. הייתי רוצה לכתוב לכם כי למדנו גם על מגבלות הכוח, ואולי נפתח אופק אחר להתמודדות עם הסובבים אותנו. אולם מה שנחשף בפנינו – אנשים שגיבוריהם הם מרצחי מסעדת סבארו, מלון פארק, מתאבדי קווי אוטובוס, וטובחים לשם ההרג – צריך לנער אותנו משיגיונות משיחי שלום השווא.
כדי שנוכל לדבר בשפת השלום הכל כך מיוחלת צריך לגבות את התביעות היסודיות ביותר, הנוגעות למערכת החינוך ולהסתה שסביבנו. עד אז נאלץ להיות חזקים מאוד, כיוון שגם התומכים בעיסקה מתארים עתיד ביטחוני קשה העומד בפנינו. חוסן זה הוא המשימה העיקרית שלנו בזמן הזה.
כאמור, אלו מקצת המחשבות ערב חג הסוכות, ובוודאי יתעוררו בנו דברים נוספים.
==
הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה. המאמר הופיע באתר הישיבה
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
יאיר קליין
״התקיים ברובו בדרכים מתאימות לעוצמת הסוגיא״??? כבוד הרב, קראת עיתונים בתקופה האחרונה? איזה דרכים מתאימות? האחראית הבלעדית לעיסקה האווילית הזו היא התקשורת שפימפמה לנו במוח חמש שנים בחד צדדיות מדהימה ובהתגייסות...
״התקיים ברובו בדרכים מתאימות לעוצמת הסוגיא״??? כבוד הרב, קראת עיתונים בתקופה האחרונה? איזה דרכים מתאימות? האחראית הבלעדית לעיסקה האווילית הזו היא התקשורת שפימפמה לנו במוח חמש שנים בחד צדדיות מדהימה ובהתגייסות עיוורת לטובת הדמעות של אביבה! הפכנו למדינה של נקבות שמתרגשת מדמעות של אמא!!!! רק עכשיו מתחילים לצוץ המתנגדים (אפילו ציפי לבני נזכרה לפתוח את הפה הבוקר) אגב, תראו איזה עולם בשבת התפרסם במקור ראשון ׳ויכוח׳ בין חמאס לפתח על העיסקה ומבין ריסי הרשעים ימ״ש רואים כמה אנחנו פרייארים כי חמאס הלהוט להראות את ניצחונו בעיני הרחוב הפלשתיני פרס את כל השיקולים שהיו אמורים לגרום לנו להתנגד- העידוד למחבלים, העוצמה של המשוחררים, אובדן כושר ההרתעה, הביטחון הגדול שכולם ישובו לפעילות ועוד ועוד
המשך 14:45 23.10.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קצת ענווה
לא שמעתי על מצווה לצטט פסוקים או נביאים בכל מאמר/כתבה. אם כולנו היינו לומדים מהרב שרלו ולו קצת, הכל היה יותר טוב. בטוחני שתלמידי חכמים גדולים כמוכם יכולים לשבץ את...
לא שמעתי על מצווה לצטט פסוקים או נביאים בכל מאמר/כתבה. אם כולנו היינו לומדים מהרב שרלו ולו קצת, הכל היה יותר טוב. בטוחני שתלמידי חכמים גדולים כמוכם יכולים לשבץ את המקורות בראשכם אם הם כל כך חסרים לכם. חג שמח
המשך 22:51 18.10.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דגן
בלי מקור תלמודי בלי נביאים בלי כלום. מסכים עם המגיב הראשון.
11:27 14.10.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הילה
בתור אחת שתומכת בעסקה לשחרור שליט, אני רוצה להתיחס לכמה נקודות: אם הדיבור על "כרטיס אד"י לאומי" משמעו ציפייה לנכונות של חיילים לוותר על שחרורם לו יפלו בשבי, פן ישוחררו...
בתור אחת שתומכת בעסקה לשחרור שליט, אני רוצה להתיחס לכמה נקודות: אם הדיבור על "כרטיס אד"י לאומי" משמעו ציפייה לנכונות של חיילים לוותר על שחרורם לו יפלו בשבי, פן ישוחררו תמורתם מחבלים- יש כאן בעייתיות. יכול חייל להקריב חייו או חירותו- אך מי שבוי בידי טרוריסטים מן הסתם עובר עינויי גוף ונפש, שכמוהם כגיהנום מתמשך, וחייל שלנו שנתון בידיהם הוא מעיין "שעיר לעזאזל" עליו לסבול זמן ממושך את "רגשותיהם" של המרצחים כלפי עם ישראל. יש חשיבות עצומה לכך שחיילים ידעו כי המדינה תעשה הכל כדי לשחררם- והעניין הזה אמנם אינו כמותי: הוא שייך לתחום ה"מורל הלאומי" אך הוא טיעון רציונלי ולא רגשי או אנושי גרידא. וגם אם חייל כביכול מצהיר על נכונות להשאר בשבי כדי שלא ישחררו מחבלים תחתיו- קשה לדעת אם יחזיק בדעה זו לאחר תקופה במרתפי העינויים של החמאס. ברור כי יש סכנה בשחרור כה רב של מחבלים, וגדלה הסבירות לפיגועים. דורון אביטל, ד"ר ללוגיקה ומפקד לשעבר על סיירת מטכ"ל כתב בעבר מאמר התומך בעסקה להחזרת שליט, והשתמש בדוגמא של שליחת חיילים לחלץ פצוע הנמצא תחת אש: אין שום הגיון סטטיסטי במהלך שכזה, ובכל זאת נעשו פעולות כאלו, ואנו רואים בהן סמל לשאר הרוח של הצבא והמדינה. זה נכון שגדלה הסכנה לפיגועים, אך 1.לא ברור עד כמה כמות הפיגועים היא פונקציה של כמות המחבלים המשוחררים בלבד, ועד כמה משפיעים פרמטרים נוספים על העניין (מצב מדיני, רמת המצוקה אצל הפלשתינאים ועוד), ולמרבה הצער כל יום גדלים טרוריסטים נוספים.. 2.מדובר בחייל שנמצא כרגע במרתפי החמאס, לעומת נפגעים עתידיים, שהם כרגע בגדר האפשרות הסטטיסטית, אך אין עדיין ודאות מוחלטת על כך שיהיו, במיוחד אם אנחנו אנשים מאמינים (מאמינים בהשגחה פרטית, בביאת המשיח ועוד). במאמר הנ"ל של דורון אביטל, הוא ציטט את אמירתו של קאנט "עשה את הדבר הנכון, והשאר את התוצאות לאלקים", וגם אם קאנט לא השתייך לחז"ל, יש לדעתי באמירתו זו עומק רב. לדעתי זה לא מדויק לומר שבהחלטה זו גבר הלב על השיקולים הרציונליים. כשחלק מקרובי נפגעי הטרור אמרו כי הם מוכנים להסכים לשחרר את המחבלים כתמורה לשחרורו של שליט- לדעתי זה הרבה מעבר לרגשנות ואנושיות גרידא- אלא זה ביטוי לאחדות העם, ושאר הרוח, שהם חלק מהחוסן הלאומי, ויתכן שהם חלק מכח ההרתעה של ישראל- זה אותו שאר רוח שלעיתים עזר לנו לנצח נגד כל הסיכויים. מעבר לכך- מאד מסכימה עם סעיף ד באגרת: שאת עניין הערבות ההדדית יש להרחיב. שנה טובה וחג שמח הילה
המשך 02:40 14.10.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבר שכואב
14:56 12.10.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
14:01 12.10.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דודו
מאמר ארוך של ראש ישיבה בלי שום התייחסות הלכתית אמונית או תורנית. הכל מחשבות של "ישראלי" ולא של ראש ישיבה "אמוני - תורני".
11:53 12.10.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר