ביקורת סרטים: 'מוטלים בספק' • המציאות שדוקרת את הדמיון

ביקורת סרטים: 'מוטלים בספק' • המציאות שדוקרת את הדמיון

ל'מוטלים בספק' יש רגעים שיכלו להפוך אותו לסרט מופת וסוחף, אך משהו ברגעים האלה קטוע ולמרות העוצמה שלהם הם מפוזרים ומקשים על ההזדהות שנחוצה לסרט טוב

'מוטלים בספק' • המציאות שדוקרת את הדמיון
  (צילום: יחצ)

ביקורת סרטים: 'מוטלים בספק'

לקולנוע הישראלי יש מין נטייה לירוק את המציאות הקשה ישר בפנים. בלי סינון. בלי חמלה. בלי טיוח. מעניין לבדוק אם זו נטייה של היוצרים הקולנועיים בשנים האחרונות או משהו שהיה כאן תמיד.

לעיתים זה עובד, במיוחד כי כצופים ישראליים אנחנו מכירים היטב את המציאות הזו ולכן מאמינים לצעקה. וגם כי זה מטלטל ונוגע ולא מוותר. אך לעיתים הצעקה גוברת על היצירה עצמה, על הסיפור, על העלילה, על המבנה ועל הדמויות. כאילו כל מה שנשאר מהסרט זו הבוטות שעומדת לבדה ואכן מטלטלת, אך היא כבר לא סרט. היא סתם בוטות.

מוטלים בספק

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

ל'מוטלים בספק' יש נתוני פתיחה מבטיחים. קודם כל רן דנקר, שממעט להופיע על מסכי הקולנוע בשנים האחרונות אך שכבר משחק יודע לתת את העבודה. שנית, עלילת הסרט. אסי, תסריטאי בודד וכושל שנאלץ לתת שעות שירות לציבור, מגיע אל חבורת צעירים וצעירות בסיכון בעיירת פריפריה כדי להעביר להם חוג קולנוע. המפגש בין העולמות קיצוני, כמו כל שאר הדברים בסרט. אסי מצליח, כנגד כל הסיכויים, להגיע ללבבות של הנוער העברייני הזה ואפילו ליצור איתם יחד קליפ אלים שמתכתב עם החיים שלהם עצמם.



למרות נתוני הפתיחה, משהו בסרט קטוע ולא מתרומם. יש המון רגעים חזקים בסרט. חזקים ברמה של דמעות בעיניים, לא פחות. אך נדמה כי הרגעים אינם מתחברים לסרט בנוי. כל מיני חורים בעלילה ובדמויות וכל מיני סצנות שלא ברור איך מקדמות את הסרט, גורמות לו להיות מפוזר.

כאילו הקיצוניות של הדמויות, הן של אסי והן של הנערים, השתלטה גם על מבנה התסריט ששום דבר בו אינו צפוי ואינו מסתדר לעין. יש לכך דוגמאות רבות, אבחר שתיים.

הראשונה, שאלת הגיבור. מי גיבור הסרט? האם אסי, שעל העבר שלו אנחנו לא יודעים כמעט שום דבר ושהדמות שלו עמומה, קיצונית, לא ברורה ומעט משוגעת או עדן, מנהיג הנערים האלים שדווקא כן עובר תהליך בסרט- לפחות בכל מה שקשור למערכת היחסים עם אסי, אך העבריינות שלו נותרת כפי שהייתה. לא ברור. ובגלל שלא ברור קשה להזדהות. ובגלל שקשה להזדהות, הסרט פחות עובד.

הדוגמא השנייה, זה הרגעים בהם הנערים והנערות מדברים אל המצלמה. במסגרת חוג הקולנוע, אסי נותן להם מצלמות כדי שיספרו סיפורים על עצמם. וככה משובצים בסרט רגעים שבהם פתאום אחד הנערים או הנערות מדבר אל המצלמה ומספר על עצמו סיפור שהוא קצת מצחיק והרבה מזעזע.

בעיקרון, זה גימיק חזק שיכול לרגש ולטלטל. אך הוא תלוש מהעלילה עצמה. הוא מפוזר. הוא לא משרת את הסיפור- בהנחה שהבנו מה הסיפור. רגעי הסיפורים האלה הם כמו הסרט כולו, נוגעים, חשופים, ישירים ודוקרים אך לא מתחברים לעלילה.

לצד כל זה, חשוב לציין שמדובר פה בסרט שמבוסס על אירועים אמתיים בחייו של הבמאי (אלירן אליה בסרט ביכורים) ושזו יצירה שיש בה הרבה מקוריות. שהדמויות בה שבורות וסדוקות מחד אך חזקות ואמיצות מאידך.

החשיפה מקרוב לצעירים בסיכון, למי שמכיר ועוד יותר למי שלא, ממש כמו ב'פיגומים', היא חשובה ונוגעת ומלמדת הרבה.

הערבוב של אסי עם הוואי הנערים עד כדי תהייה שלו ושלהם ושלנו הצופים, איפה עובר הגבול, היא חזקה. וגם המסר שהוא מעביר להם, על כך שהכל מסביב מוטל בספק, שהכל הוא אולי ואולי לא, מצליח לרגש ולמשוך אותנו עד הסיום הקיצוני והקשוח.  סיום שעליו אומרים שהוא אחת מסצנות הסיום הכי חזקות בקולנוע הישראלי בשנים האחרונות. ואני מסכים. אבל כל שאר הסרט, מוטל בספק.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
כתבת וואו
עודד | 15-03-2018 15:08
מעורר מחשבה ועומק
2
כתיבה משובחת
איציק | 15-03-2018 18:41
בחודשים האחרונים אני מאוד נהנה מקריאת הטור.. כתיבה משובחת מנקודת מבט מעניינת עמוקה ומדוייקת.
3
שומר נפשו ירחק גם משעמם וגם פרוץ
א | 17-03-2018 23:35
לדתים זה לאאאאאאאאאא
4
אחד הסרטים המדהימים ביותר שראיתי!
אמונה | 08-02-2021 8:26
כתבת : הקיצוניות של הדמויות, הן של אסי והן של הנערים, השתלטה גם על מבנה התסריט ששום דבר בו אינו צפוי ואינו מסתדר לעין ואני חושבת שזה הרעיון והאומנות שבסרט הזה. זה לא סרט רגיל עם עלילה שכל מה שלא מקדם אותה נחתך. זה סרט שנותן לך בעצמך את ההרגשה התלושה השבורה והעוצמתית שיש לנערים ולנערות הללו. אתה יוצא מהסרט ומרגיש בדיוק כמוהם. מזדהה עם תחושת האבדון בצורה מוחלטת. הרעיון הוא פחות העלילה יותר ההרגשה וזה נעשה בצורה הכי טובה שראיתי אי פעם. ממליצה בחום ובאהב לכל ההורים המורים ועובדי החינוך