ראיון עם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל.
שמעתי שהרב ענה בשו"ת סמס שאסור ללמוד חברותא עם מי שעולה להר הבית. למה?
קודם כל, הוא לא "עולה" להר הבית, אלא הוא חוטא. לגבי עצם הנושא, נראה שיש בו חידוש, אבל באמת אין בו שום חידוש. המחשבה שיש חידוש, טועה בכשל ההרכבה: הוא אינו יודע שאם א' נכון, ב' נכון, אז גם ג' המורכב משניהם הוא נכון. בנדון דידן, שתי ההנחות הן:
א. כניסה להר הבית היא שיבוש וחטא חמור מאוד, ולא איזה קלקול קטן צדדי. ב. אי אפשר ללמוד תורה בחברותא עם אדם שיש בו שיבוש חמור. אם זה אם זה מחלוקת לשם שמים או לא, לא מעלה ולא מוריד, כי גם שיבוש לשם שמים הוא שיבוש. ומה שיש כמה תלמידי חכמים שמתירים, זה לא קשור לנושא, כי גם תלמיד חכם שאומר דבר משובש, זה עדיין דבר משובש.
אדרבה, אצל תלמיד חכם זה חמור יותר בגלל השפעתו. לכן, אנחנו רק מדברים בשתי ההנחות:
ההנחה הראשונה: זה שיבוש חמור מאוד. התרגלנו ולא מזדעזעים. אבל די לנו בשתי שורות של מרן הרב קוק: "פגיעה אחת בקדושת מקום בית חיינו, עולה לנו על כל מיליונים של יישובים מעשיים" (אגרות הראיה ב רפה).
יש מי שטועה מתוך חרדת קודש, רצון להתקרב לד', אבל זה לא מזיק פחות. דוגמה: נדב ואביהו הקריבו אש זרה מתוך צימאון עצום של דביקות ד', הם היו קדושים גדולים, אבל ד' לא ציווה, לכן באה אש מן השמים, שרפה אותם (עיין רש"י ויקרא י ג, שהם היו גדולים יותר ממשה ואהרן). הם טעו לא מתוך שפלות אלא מתוך עילאות, אבל זה לא מזיק פחות. הכוזרי נותן משל לכסיל המחלק תרופות ואנשים מתים מהן. היה לו כוונות טובות, אבל הוא עדיין הרג אנשים.
הג"ר שלמה זלמן אוירבך שאל אדם שהיה מקורב אליו אם הוא נכנס להר הבית, וכשענה שלא, אמר לו שאם היה עולה, לא היה מדבר איתו. ואמר הג"ר צבי טאו: אם חבר כנסת נכנס להר הבית, איני תומך במפלגה.
פגימה קטנה שם בתוך הקודש פנימה היא כמו אלף חטאים במקום אחר, אפילו אם האדם עושה כן מתוך צימאון לדביקות בד'.
אי אפשר ללמוד עם כל אחד
ההנחה השניה: אי אפשר ללמוד עם כל אחד, מכל אחד ולכל אחד. הוא הדין רב שאינו הגון (מועד קטן יז א), או ללמד לתלמיד שאינו הגון. מה שרבי מאיר למד מאלישע בן אבויה היה דבר חריג (חגיגה טו, ב). נכון ש"קבל אמת ממי שאמרה" (הקדמת הרמב"ם לשמונה פרקים), אבל לא נמנה אותו לר"מ בישיבה.
גם "חברותא", זה אותו עקרון. אדם לא יכול ללמוד תורה עם חברותא שאינו הגון. והוא יכול ללכת צבא איתו, לבנות את הארץ, עוד הרבה מצוות, אבל אין ללמוד תורה איתו, כי הדברים הלא הגונים שבו מחלחלים בלימוד, באופן מודע ולא מודע. אם זה מודע, זה קל יותר, כי מתווכחים על זה, אבל אם זה לא מודע, זה יותר בעיה.
כך כותב רבי צדוק הכהן, שבוודאי אפשר להיות חבר של אדם שאינו הגון, וגם לקיים מצוות איתו, אבל אין ללמוד איתו בחברותא, כי לימוד תורה הוא יסוד להשקפה הנכונה, והרי משהו השתבש אצלו (פרי צדיק, סוף ויקרא, סוף מאמר "עמלה של תורה").
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=cRiEuWgpn7o
מרן הרב קוק מסביר שמי שלא מבין את זה, אינו מבין כח השכל. החושב שיוכל ללמוד דברים לא הגונים ולא יקרה לו כלום, מזלזל בשכל. הוא לא מבין איך השכל חודר בתוך האדם ומהפך את כל אישיותו, גם לטובה גם לרעה (גנזי הראיה – חנוכה).
לכן אדם לא יכול ללמוד עם חברותא עם השקפה משובשת. יש טועה לתתא (למטה) – עבירות, ויש טועה לעילא (למעלה) – הטועה מתוך רצון עליון.
סיכום
א. כניסה להר הבית היא שיבוש וחטא חמור מאוד. ב. אי אפשר ללמוד תורה עם אדם שמשהו השתבש אצלו.
אוהבים כל אחד, לא מסכימים עם כל אחד
אבל כשנשאל הרב האם לבטל שידוך עם אדם שעולה להר הבית, הוא השיב: לא, כי אדם נדון על פי רובו. רמב"ם, הלכות תשובה ג א (פסקי שלמה ח"ו עמ' 183 – מ"צ)?
אדם הוא אנושי, ויש לכל אדם מעלות וחסרונות, ולכן נידון על פי רובו. וכן חברים או אחים לנשק בצבא וכדומה. אבל התורה היא אלוהית, היא חייבת מדוייקת ואין להכניס בה רעיונות מטושטשים ומבולבלים.
אז האם יש לפסול אותם?
חס וחלילה! אין לערבב בין חילוקי דעות ובין חילוקי לבבות. יש לנו אהבת נפש לכל עם ישראל, אבל זה לא אומר שאנו מסיכימים עם כולם. אנחנו אוהבים ומכבדים את כל הרבנים בעם ישראל, אבל זה לא אומר שמסכימים עם כולם (עי' עירובין יד א-ב – מ"צ). אנו הולכים על פי רבותינו.
יש רשימה של ספרים ואנשים שאי אפשר ללמוד מהם?
חס וחלילה! זה מה שיש בוותיקן, Index Librorum Prohibitorum, רשימת הספרים האסורים, ויש גם רשימת אנשים מוחרמים. א. אנחנו לא נכנסים לפרטים אלא מדברים בעקרון. ב. צריך שכל. ג. תלוי מה הפתרון החלופי. אם יש חלופה יותר טוב, אפשר לבחור אחרת, אבל אם אין חלופה, אז בינתיים נסתפק במה שיש.
מה דעתך בנושא?
73 תגובות
16 דיונים
.
וגם כל התלמידים שלו
22:29 26.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הבריא
והרבנים שלהם ממשיכים להפיץ בהמונים את המחלה
12:14 24.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
עם כל הכבוד לרב, תחלוק על תלמידי חכמים כאוות נפשך… אתה לא תקבע מי הגון… די לספק סחורה לשב"כ!!! נ.ב. רציתי לשאול: מותר ללמוד עם מי שמסייע לשב"כ נגד יהודים??
02:13 23.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
tkh
א
11:07 25.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אתה חצוף!! ועזה פנים
סוגל לדבר כך על תלמיד חכם!! תראו לאיזה שפלות העלייה להר הבית מביאה אתכם.. מי הרבנים שלכם? מאיזה בית מדרש יצאתם??? וה' הטוב יכפר לנו..
15:31 01.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
אל תחמיצו את השעה. נכון .אסור ללמוד עם תלמיד שאינו הגון ואני מקפידה על כך.אי אפשר אחרת.
00:07 25.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עולה להר
מה אסור ללמוד עם הרב גורן , הרב מלמד , הרב ישראל אריאל וכו' הרב אבינר לצערי הרב חצה קו אדום יש להבין שזו מחלוקת לשם שמיים ולהגיד שדעתנו משובשת זה...
מה אסור ללמוד עם הרב גורן , הרב מלמד , הרב ישראל אריאל וכו' הרב אבינר לצערי הרב חצה קו אדום יש להבין שזו מחלוקת לשם שמיים ולהגיד שדעתנו משובשת זה פגיעה בתורה
המשך 23:14 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה חסדאי
מורי ורבי הגאון אהובנו היקר. קראתי ולמדתי בשמחה את תשובתך במייל. אינני עולה להר. לא אעלה להר. כי אתה הרב שלי וכמו תמיד אני מקבל. נעשה ונשמע. גם אם איני...
מורי ורבי הגאון אהובנו היקר. קראתי ולמדתי בשמחה את תשובתך במייל. אינני עולה להר. לא אעלה להר. כי אתה הרב שלי וכמו תמיד אני מקבל. נעשה ונשמע. גם אם איני מבין. ובכל זאת, אני הקטן לעניות דעתי, רואה כאן כעס של הרב כמו כעסו של משה רבינו הידוע בביטוי אתם המורים. כעס שמביא לטעות. מכבוד הרב למדתי שאין לנהוג כחכמי בית שני כפי שלימדנו הנציב בהקדמתו לספר בראשית
המשך 09:33 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נח כגן
להיפך אסור ללמוד עם מי שלא עולה להר הבית
11:06 20.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עולה!
...
22:24 19.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
אדם ששתף פעולה עם המדינה בזמן הגירוש. עשה הכל למנוע התנגדות למדינה. משתחוה לממלכתיות המדינה. נאסר לפסוק הלכות נשים על ידי בית דין של רב מרדכי אליהו ורב אברהם שפירא....
אדם ששתף פעולה עם המדינה בזמן הגירוש. עשה הכל למנוע התנגדות למדינה. משתחוה לממלכתיות המדינה. נאסר לפסוק הלכות נשים על ידי בית דין של רב מרדכי אליהו ורב אברהם שפירא. נקרא רשע על ידי דיין כהן על שמתיר נדות. אומר שהכותל הוא מקדש שלנו. זה שמתנגד לעליה להר רק אומר לי שהכל טוב ואנחנו בדרך הנכון. אבינר מאד מסוכן לדת יהודית. הוא לא שמש אפילו תלמיד חכם אחד. הוא ממציא שטויות שאין להם בסיס בהלכה בכלל. רוב המראה מקומות שלו אינן נכונות. לצערינו יש יותר מדי אנשים שלא יודעים האמת על אבינר. משום שיש עליה חדה להר הבית הוא והר המור חוששים שלא יוכלו להמשיך לשלוט על הצבור שלהם. עושים הכל כדי לשלוט. בסוף האמת תנצח. משה אמת ותורתו אמת וכתוב בתורה ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. את זה אפילו אבינר לא יכול למנוע.
המשך 16:56 18.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר