הרב אבינר מסביר: למה אסור ללמוד חברותא עם מי שעולה להר הבית

הרב אבינר מסביר: למה אסור ללמוד חברותא עם מי שעולה להר הבית

אחרי שתשובת שו"ת סמס שלו עוררה סערה מסביר הרב באריכות מדוע פסק כי אסור ללמוד עם מי שעולה להר הבית: "אדם לא יכול ללמוד תורה עם חברותא שאינו הגון"

author-image
למה אסור ללמוד חברותא עם מי שעולה להר הבית
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ראיון עם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל.

שמעתי שהרב ענה בשו"ת סמס שאסור ללמוד חברותא עם מי שעולה להר הבית. למה?

קודם כל, הוא לא "עולה" להר הבית, אלא הוא חוטא. לגבי עצם הנושא, נראה שיש בו חידוש, אבל באמת אין בו שום חידוש. המחשבה שיש חידוש, טועה בכשל ההרכבה: הוא אינו יודע שאם א' נכון, ב' נכון, אז גם ג' המורכב משניהם הוא נכון. בנדון דידן, שתי ההנחות הן:

א. כניסה להר הבית היא שיבוש וחטא חמור מאוד, ולא איזה קלקול קטן צדדי. ב. אי אפשר ללמוד תורה בחברותא עם אדם שיש בו שיבוש חמור. אם זה אם זה מחלוקת לשם שמים או לא, לא מעלה ולא מוריד, כי גם שיבוש לשם שמים הוא שיבוש. ומה שיש כמה תלמידי חכמים שמתירים, זה לא קשור לנושא, כי גם תלמיד חכם שאומר דבר משובש, זה עדיין דבר משובש.

אדרבה, אצל תלמיד חכם זה חמור יותר בגלל השפעתו. לכן, אנחנו רק מדברים בשתי ההנחות:

ההנחה הראשונה: זה שיבוש חמור מאוד. התרגלנו ולא מזדעזעים. אבל די לנו בשתי שורות של מרן הרב קוק: "פגיעה אחת בקדושת מקום בית חיינו, עולה לנו על כל מיליונים של יישובים מעשיים" (אגרות הראיה ב רפה).

יש מי שטועה מתוך חרדת קודש, רצון להתקרב לד', אבל זה לא מזיק פחות. דוגמה: נדב ואביהו הקריבו אש זרה מתוך צימאון עצום של דביקות ד', הם היו קדושים גדולים, אבל ד' לא ציווה, לכן באה אש מן השמים, שרפה אותם (עיין רש"י ויקרא י ג, שהם היו גדולים יותר ממשה ואהרן). הם טעו לא מתוך שפלות אלא מתוך עילאות, אבל זה לא מזיק פחות. הכוזרי נותן משל לכסיל המחלק תרופות ואנשים מתים מהן. היה לו כוונות טובות, אבל הוא עדיין הרג אנשים.

הג"ר שלמה זלמן אוירבך שאל אדם שהיה מקורב אליו אם הוא נכנס להר הבית, וכשענה שלא, אמר לו שאם היה עולה, לא היה מדבר איתו. ואמר הג"ר צבי טאו: אם חבר כנסת נכנס להר הבית, איני תומך במפלגה.

פגימה קטנה שם בתוך הקודש פנימה היא כמו אלף חטאים במקום אחר, אפילו אם האדם עושה כן מתוך צימאון לדביקות בד'.

אי אפשר ללמוד עם כל אחד

ההנחה השניה: אי אפשר ללמוד עם כל אחד, מכל אחד ולכל אחד. הוא הדין רב שאינו הגון (מועד קטן יז א), או ללמד לתלמיד שאינו הגון. מה שרבי מאיר למד מאלישע בן אבויה היה דבר חריג (חגיגה טו, ב). נכון ש"קבל אמת ממי שאמרה" (הקדמת הרמב"ם לשמונה פרקים), אבל לא נמנה אותו לר"מ בישיבה.

גם "חברותא", זה אותו עקרון. אדם לא יכול ללמוד תורה עם חברותא שאינו הגון. והוא יכול ללכת צבא איתו, לבנות את הארץ, עוד הרבה מצוות, אבל אין ללמוד תורה איתו, כי הדברים הלא הגונים שבו מחלחלים בלימוד, באופן מודע ולא מודע. אם זה מודע, זה קל יותר, כי מתווכחים על זה, אבל אם זה לא מודע, זה יותר בעיה.

כך כותב רבי צדוק הכהן, שבוודאי אפשר להיות חבר של אדם שאינו הגון, וגם לקיים מצוות איתו, אבל אין ללמוד איתו בחברותא, כי לימוד תורה הוא יסוד להשקפה הנכונה, והרי משהו השתבש אצלו (פרי צדיק, סוף ויקרא, סוף מאמר "עמלה של תורה").

מרן הרב קוק מסביר שמי שלא מבין את זה, אינו מבין כח השכל. החושב שיוכל ללמוד דברים לא הגונים ולא יקרה לו כלום, מזלזל בשכל. הוא לא מבין איך השכל חודר בתוך האדם ומהפך את כל אישיותו, גם לטובה גם לרעה (גנזי הראיה – חנוכה).

לכן אדם לא יכול ללמוד עם חברותא עם השקפה משובשת. יש טועה לתתא (למטה) – עבירות, ויש טועה לעילא (למעלה) – הטועה מתוך רצון עליון.

סיכום

א. כניסה להר הבית היא שיבוש וחטא חמור מאוד. ב. אי אפשר ללמוד תורה עם אדם שמשהו השתבש אצלו.

אוהבים כל אחד, לא מסכימים עם כל אחד

אבל כשנשאל הרב האם לבטל שידוך עם אדם שעולה להר הבית, הוא השיב: לא, כי אדם נדון על פי רובו. רמב"ם, הלכות תשובה ג א (פסקי שלמה ח"ו עמ' 183 – מ"צ)?

אדם הוא אנושי, ויש לכל אדם מעלות וחסרונות, ולכן נידון על פי רובו. וכן חברים או אחים לנשק בצבא וכדומה. אבל התורה היא אלוהית, היא חייבת מדוייקת ואין להכניס בה רעיונות מטושטשים ומבולבלים.

אז האם יש לפסול אותם?

חס וחלילה! אין לערבב בין חילוקי דעות ובין חילוקי לבבות. יש לנו אהבת נפש לכל עם ישראל, אבל זה לא אומר שאנו מסיכימים עם כולם. אנחנו אוהבים ומכבדים את כל הרבנים בעם ישראל, אבל זה לא אומר שמסכימים עם כולם (עי' עירובין יד א-ב – מ"צ). אנו הולכים על פי רבותינו.

יש רשימה של ספרים ואנשים שאי אפשר ללמוד מהם?

חס וחלילה! זה מה שיש בוותיקן, Index Librorum Prohibitorum, רשימת הספרים האסורים, ויש גם רשימת אנשים מוחרמים. א. אנחנו לא נכנסים לפרטים אלא מדברים בעקרון. ב. צריך שכל. ג. תלוי מה הפתרון החלופי. אם יש חלופה יותר טוב, אפשר לבחור אחרת, אבל אם אין חלופה, אז בינתיים נסתפק במה שיש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
73 תגובות - 41 דיונים מיין לפי
1
מותר לרב לחזור בו מדבריו. אלה דברים תפלים שאין להם מקום. פשוט שטויות.
י | 14-03-2018 15:25
מותר ללמוד בחברותא עם מי שטועה. מי שעולה להר הבית איננו טועה כי אם מקיים מצוה כדאי לרב אבינר להפסיק לשלוף תשובות חסרות משמעות מהשרוול
הוא מביא סיבו
h | 07-05-2018 21:02
תביא קודם תשובות ומקורות, הרב הביא תשובות בוא נראה אותך פורך אותם.
גם אם דברי תלמיד חכם יכולים להיות דברים תפלים, כמו שאמר הרב אבינר בעצמו:
ישראלי | 29-03-2018 11:01
גם תלמיד חכם שאומר דבר משובש, זה עדיין דבר משובש
ככל שיותר עולים להר הבית כך מקצינים המתנגדים את "פסקי הדין"
מוטי | 19-03-2018 6:28
ואיכשהו, הכל נעשה מתוך אהבת ישראל מעוותת.
אנשי העלייה להר ידועים שהעלייה משום שהיא חטא גדול ושיבוש
טורא | 16-03-2018 12:51
מדרדרים לעבירות נוספות ורבות. כגון: ביזוי תלמידי חכמים ,כל תלמיד חכם שאוסר עלייה הוא כלום.הרב אברהם שפירא הוא כלום.הם מבינים יותר ממנו. גם הרב שלמה זלמן אוירבך.גם הרב אבינר.גם הרב טאו. איזה בחור צעיר סטודנט למען הר הבית או חרטא מהסוג הזה פוסל את גדולי ישראל. 2. זלזול המקומות הקדושים. הם והמוסלמים יחד לעגים לכותל שהוא היה רחל בית שימוש או שוק.. 3. עלייה למקומות שהרב ליאור שליט''א והרב גורן זצ''ל פוסקים שהוא בכרת (כל אחד לפי פסיקתו,והם עולים לכל מקום גם לפי חישובים סותרים שלפי האחד הוא בכרת) הם חושבים שהם יודעים טוב יותר מהי קדושה מהו מקום המקדש איך הוא כיבוש הארץ מה מצווה ומה פגימה יותר מהרב קוק.הרב צבי יהודה. רב אברום.הרב טאו.הרב אבינר.הרבנות הראשית לדורותיה.כל גדולי ישראל מהדור האחרון. דברים שכל אדם פשוט יודע-מי גדול ומי קטן,זה לא כי הם חכמים יותר אלא כי הם טפשים יותר מהממוצע מטומטמים,ונטמטם בם.
איזו מצוה מקימים העליה להר הבית? ביזוי הרה"ר?
צבי יהודה כץ | 16-03-2018 1:05
או ביזוי תח
תתבייש לך! לומר על הרב אבינר דברים תפלים, ביזוי תלמיד חכם!
פ | 15-03-2018 16:48
לת
2
מרן הרב אבינר
אלון | 14-03-2018 15:26
זו תקופה ארוכה שאני מרגיש שהרב אבינר אומר דברים חריפים ולא מתמודד עם שאלות קשות העולות מדבריו (על אף שאני יודע שיש ביכולותיו). גדלתי במוסדות הקו והרב אבינר הוא בערך רב עצום בעיני. ועם זאת, משתמע מדברי הרב, שאני לא יכול ללמוד תורה עם הרב צפניה דרורי, הרב אליקים לבנון, הרב ולדמן ועוד רבים ועצומים. חריף מאד.
כולכם אסופת מטומטמים
המיואש | 26-08-2018 22:39
אבל ממש אתם פשוט השחור משחור של עיקבתא דמשיחא על כולכם ועל רבנים כמו הרב אבינר והרב טאו והרב פיברוך ובני לאו וצוהר נאמר במחשכים הושיבני אי אפשר לעבוד את ה' עם רשעים כמוכם
אז אסור ללמוד את החידושים של החרדים?
רגע | 18-03-2018 16:09
אסור לקבל תורה מהרבנות הראשית שיושבים בה חרדים שמתנגדים לציונות אבל נמצאים שם בגלל החוק? ואסור ללמוד קובץ שיעורים על השס? הרי ר אלחנן ווסרמן התנגד בחריפות לציונות.. וגם חידושי ר שמואל אולי אסור?? אני לא מבין את הסברא בכלל.
הרמבם
לגדעון | 14-03-2018 20:05
הרמבם ככל הנראה לא עלה להר הבית עצמו אלא עד לפתחו. מוזמן לעיין בתחומין ז' במאמרו של הרב שילת על הר הבית.
יש ביכלתו?
משה | 14-03-2018 18:42
מכל ספרי הרב אבינר לא ראיתי שום דבר שמראה שיש בעכלתו לענות על שום דבר מסובך חוץ מאולי להתיר נדות במזיד (כמו שהרבנות הראשית קבעה בועדה מיוחדת)
ולא ללמוד עם..
גדעון | 14-03-2018 17:59
ולא ללמוד חברותא עם הרמבם. אולי גם נשרוף את ספריו. אופס, נזכרתי. כבר עשו את זה פעם....
אז מה חדש לך ?
יוני | 14-03-2018 16:01
אם גדלת במוסדות הקו, כבר ראית איך מחרימים ישיבות, תלמידי חכמים ומורי הלכה. מה יום מיומיים ? שהיום אתה מכיר הרבנים המוחרמים ולכן מזדעזע ?
3
אין מילים
אסף פריד | 14-03-2018 15:31
רציתי לכתוב תגובה ארוכה. אבל באמת שאני לא רואה צורך. מי שינסה להחרים את אלפי העולים להר, רבנן ותלמידיהם. והרי בדיוק על זה מדובר כאן. עלול למצוא את עצמו לבד...
אסף מי הרב שלך?
אריק | 15-03-2018 17:40
שנדע שאתה אורטודוקס? אצל מי למדת?
אסף פריד, תכלס אתה עושה מה שבא לך ואין לך באמת רב שמורה לך את הדרך
לוי | 15-03-2018 2:57
אתם נהנים להשתמש ברב ליאור שליטא, אבל לא ראינו אתכם יושבים לשמוע את כל תורתו, אתם מתנהלים על פי הרגש בלבד ונתלים בכל מה שאפשר להיתלות בו...... ועע יהודה גליק...... אמרת שהרב אבינר לבד..... גם אם כל שבוע תכתוב 30 מאמרים זה לא יהפוך את העולים בהר לרוב. ועוד, כבר אמרו חזלינו איכות עדיפה. רוב רובם של תח הגדולים, אוסרים עלייה להר. את האמת הזו לא תוכל לשנות...... גם אם תמשיכו להשוות קטנים לגדולים.
תגובה
בניה ווינט | 14-03-2018 16:29
הוא כבר מוצא את עצמו לבד. וזה רק הולך וגובר.
4
זכותו וחובתו של רב לומר
חיים גרמן | 14-03-2018 15:54
5
הפיסקה האחרונה היא אפולוגטית מדי, והיא הבעייתית...
י | 14-03-2018 16:28
כך אני מתרגם את דברי הרב אבינר: כלומר לא באמת התכוונתי שלא תלמדו, כי הרי אין אפשרויות אחרות, אין לנו גדולי תורה שתומכים בהשקפתנו, כמו ר 'חיים על הרמבם שהתנגד לציונות או כאדמור מליובאוויטש שהתנגד גם לציונות, או כרב אליעזר מלמד שהוא פוסק עצום אבל תומך בעלייה להר הבית, ובינתיים וכנראה עד ביאת משיח או עד שכל גדולי התורה יהיו מישיבות הקו, מה שיבוא קודם, תמשיך ללמוד ממי שגדול בתורה, בלי רשימות החרמה ובלי לזרוק ספרים מהספריה, אבל זה ענין עקרוני שאמרתי אותו למרות שאינו למעשה, כדי להעלות את חשיבות האיסור בעיני, למרות שזה מקפיץ אנשים אחרים.
6
אז אסור ללמוד מהרב זיני???
מיכאל | 14-03-2018 16:57
אני משוכנע שהרב אבינר לא חושב ככה לכן אני חושב שהאתר לא משקף את דברי הרב אבינר בצורה ברורה או שהרב יחדד את דבריו
7
בית שמאי ובית הלל התחתנו זה בזה אף שחלקו על עניין ממזרות! והבן.
יהודי | 14-03-2018 17:28
בית שמאי ובית הלל התחתנו זה בזה אף שחלקו על עניין ממזרות! והבן.
שיבוש ומחלוקת זה לא אותו דבר
לעצ | 28-05-2018 19:21
כנראה שלא קראת את מה שהרב כתב.
8
משובש
ומשיב | 14-03-2018 17:38
רב שאומר שאסור ללמוד אצל הרב ליאור שהוא מגדולי הדור הוא בעצמו משובש.לחלוק עליו מותר.להגיד שאסור ללמוד אצלו זה שיבוש הגובל בפשיעה.
צודק בהחלט
שלום | 15-03-2018 20:58
עם 'פסק' זה, מר אבינר גילה שאינו מכוון לשם שמים. מי שמכוון לשם שמים מכבד גם את החולקים עליו. כמו מר אבינר היו תלמידי רבי עקיבא, ובגללו אין לנו בית מקדש
קצת ענווה...
יוסי | 14-03-2018 20:07
מרגיז אותך שאדם כמו הרב אבינר אומר דברים כאלה על רבנים גדולים אז אתה בעצמך אומר זאת עליו? מי אתה?? אתה חושב שאתה גדול מהרב אבינר?
9
זה לא היה הברון רוטשילד
רוטשילד | 14-03-2018 17:54
זה היה לפי הסיפור משה מונטיפיורי. ויש אומרים שהוא רק חשב לעשות ככה ולא עשה.
היסטוריה..
יוסי | 14-03-2018 20:09
ביקורו של הברון רוטשילד בהר עורר גם הוא תרעומת גדולה, ובשנת 1914 כתב עליו הרב קוק: שלבי נמחץ מאוד, מפני חלול השם של היותו במקום המקדש, וביותר על מה ששום איש לא העיר אותו שהוא דבר אסור. פגימה אחת בקדושת מקום בית חיינו, עולה לנו על כל מיליונים של יישובים מעשיים. ואף על פי שלא הפסיד בכל זאת את עברו הגדול בתור מייסד היישוב, ובשוגג או בדרך שהכל הוא בשגגה בא מעשה לידו, וד' הטוב יכפר.[55] מתוך ויקיפדיה כניסה להר הבית (הלכה)
10
מזעזע!!!!
דוד | 14-03-2018 18:00
איך עוד לא פורסם מאמר תגובה לדברים המזעזעים המקוממים והמפלגים של הרב אבינר. צריך לבחון היטב לפי דבריו שלו אם יש היתר ללמוד חברותא עמו ועם שכמותו המזלזלים בכבוד תלמידי חכמים אמיתיים באופן כה מחפיר
קצת ענווה
יוסי | 14-03-2018 20:10
מרגיז אותך שהרב אבינר מתבטא כך על רבנים גדולים אז אתה מתבטא כך עליו?? למה מי אתה שבניגוד לעם הארץ כמו הרב אבינר לך יש את הזכות הזו??
11
חשוב להבין את דברי הרב במדויק
חשוב | 14-03-2018 18:25
ציטוט מהכתבה: יש רשימה של ספרים ואנשים שאי אפשר ללמוד מהם? חס וחלילה! זה מה שיש בוותיקן, Index Librorum Prohibitorum, רשימת הספרים האסורים, ויש גם רשימת אנשים מוחרמים. א. אנחנו לא נכנסים לפרטים אלא מדברים בעקרון. ב. צריך שכל. ג. תלוי מה הפתרון החלופי. אם יש חלופה יותר טוב, אפשר לבחור אחרת, אבל אם אין חלופה, אז בינתיים נסתפק במה שיש. כלומר נראה שהרב אבינר לא יורה הלכה למעשה למישהו לבטל חברותא עם אדם שעלה להר הבית ולמד איתו.
האם מותר ללמוד מפיו של הרב אבינר, מכשיל הרבים?
ישראל | 14-03-2018 23:13
בית הדין הרבני הממלכתי אסר עליו להורות בכל ענייני נשים, אך הוא מפר את הוראת הדיינים באופן שיטתי.
12
הרמב"ם עלה להר הבית, האם להחרים אותו?
אני רק שאלה | 14-03-2018 19:55
דברי הרב אבינר מזעזעים, האם הוא מחרים גם את הרבנים החרדים שמתנגדים למדינה? לומר על תלמיד חכם שסובר שמצווה לעלות להר הבית בטהרה שהוא תלמיד שאינו הגון ואסור ללמוד עימו, שהוא כמו אותו תלמיד חכם שהלך עם נשים וכד' זה מזעזע!!!
הרמבם לא עלה להר הבית..
יהודה | 24-03-2018 21:03
.
13
הפוסל במומו פוסל
עד מתי תתנשאו? | 14-03-2018 20:22
מי שמחליט עם מי מותר ללמוד חברותא ועם מי לא לפי נושא השנוי במחלוקת הפוסקים יש לבדוק האם מותר אתו עצמו ללמוד חברותא
14
הרב אבינר + שיבוש
יהודה עציון | 14-03-2018 20:24
תגובתי אינה אלא ציטוט מדברי הרב אבינר: גם תלמיד חכם שאמור דבר משובש - זה עדיין משובש. אמת ויציב ונכון וקיים.
יהודה עציון היקר, אנא תאמר לנו מי הרב שלך....
אריק | 18-03-2018 17:40
ממש חשוב לציבור לדעת מי מורה ההוראה שלך. כידוע לא חרבה ירושלים אלא על שהשוו בה קטן לגדול, תן לשמוע מי עומד מאחוריך ולהכריע.....
15
עם מי מותר ללמוד
קווניק | 14-03-2018 20:39
האם מותר ללמוד עם מי שהשקפתו משובשת ואינו מודה בכך שמדינת ישראל היא יסוד כסא ה' בעולם, אינו אומר הלל ביום העצמאות? האם מותר להזמין אותו לדרוש/ לתת שיעור בישיבת הר המור?
16
חברותא עם חרדי שלא שירת בצבא
מקיש | 14-03-2018 20:41
האם אפשר לאמר שלפי לפי הגיון זה חרדי שלא שירת בצבא עבר על לא תעמוד על דם רעיך ולכן אסור ללמוד איתו חברותא?
17
הרב מסביר מצויין למה לא כדאי ללמוד אתו או ממנו
מיכאל | 14-03-2018 21:05
אבל כיוון שאני לא מסכים עם תוכן דבריו אמשיך מידי פעם להנות מהבדיחות שהוא כותב.
18
הוא כבר אמר בעצמו "חס וחלילה זה מה שיש בוותיקן"
יוסי ארליך | 14-03-2018 21:14
מאמר זה על סתירותיו הפנימיות הוא הדבר שאינו הגון ואין ללמוד ממנו.
19
לימוד חברותא עם הרב אליעזר מלמד
רביד | 14-03-2018 22:48
אם כך, האם אסור ללמוד בחברותא עם הרב אליעזר מלמד שעלה בעצמו להר הבית או עם הרב שמואל אליהו שמעודד יהודים לעלות להר הבית על פי ההלכה או עם הרב דב ליאור?
20
חציית קו אדום
תחושה קשה | 15-03-2018 2:01
אז אסור לי לשמוע שיעורים של הרב ליאור? או הרב צפניה דרורי או הרב וולדמן או הרב רבינוביץ או הרב אליעזר מלמד או הרב זייני? ועוד המוני רבנים שעלו להר הבית???? ומה יהיה בישיבות??? יהיו ישיבות שמי שעולה להר הבית אסור לו להיות בהם?????? אני ממש מקווה שזה רק לשון הרע על הרב אבינר והוא לא באמת אמר את כל זה. הדיוק בדברים כאלו הוא קריטי וכל מילה חשובה יכול להיות שהוא התכוונן למשהוא אחר.
21
להקריב לי במועדו
קרבני לחמי תשמרו | 15-03-2018 9:09
גם מרן הרב זצל וגם בנו הרציה זצל לא חולקים על מצוה זו (ועשו לי מקדש) הגוררת אחריה כחצי תורה. אדרבה מרן הרב זצל כתב (בספרו משפט כהן סימן צד), שלא צריך נביא ולא מופתים ואם משמים מגלגלים אפשרות, כי אז יש מצוה וחובה גם לבנות הבית וגם להקריב ואפילו קרבן אחד. דא עקא, שמשמים לא מגלגלים [לא בית מקדש ולא שום מצוה אחרת] כשאין התעוררות מלמטה, והרי אין שום אפשרות ותועלת לשום התעוררות מלמטה, אם חס וחלילה הר הבית יהיה יודנריין [רק כשיהיו יהודים בהר הבית ובהמון, יהיה אפשר להתחיל אט אט ב'עבודת בית המקדש'], ואין זה משנה הסיבה אם מצד הערבים אם מצד הממשלה ואם מצד הצדקנים. כיום הזה גדולי תלמידי מרן וכל שיש לו מח בקדקדו כבר מבין, שכל עוד הוא בעצמו 'אישית' לא יופיע בהר הבית ויסחוב אחריו את משפחתו שכניו ידידיו, אף אחד לא יבנה בשבילו את בית המקדש! ואפילו רשיון לעשירית האיפה סולת למנחה לא יקבל, לא מכורש לא מהאייתולה, לא מארדואן לא מטראמף לא מנתניהו לא מגבוה לצדק לא ממערכת הבטחון התחתון ואפילו לא ממועצות וחכמי התורה שריהם ויועציהם! בדיוק על גאולת תורת המקדש וקדשיו בהר הבית ברגלים וברגליים ובכל יום ובעגלות ילדים, נאמר אם אין אני לי מי לי ?
22
חשוב! תסתכלו על השיעור של הרב אבינר על זה
סרטון | 15-03-2018 11:35
ביוטיוב תכתבו בחיפוש חברותא עם הנכנס להר הבית (2) - הרב אבינר. שם בסוף השיעור משמע שההוראה לא ללמוד חברותא עם אדם שעלה להר הבית היא לא כל כך הלכה למעשה אלא זה עקרון ומשתנה הלכה למעשה לפי המקרים והמציאות
אין איסור לשון הרע על דבר מפורסם
אולי תלמד קצת חפץ חיים | 02-04-2018 13:50
.
כבוד הרב, אפשר ללמוד תורה עם מישהו שמדבר לשון הרע על הרב דוד דודקביץ' שליט"א?
רק שואל | 16-03-2018 14:30
כבוד הרב, אפשר ללמוד תורה עם מישהו שמדבר לשון הרע על הרב דוד דודקביץ' שליטא?
23
אתם חושבים אחרת מהרב? תממשו את זה בפועל . זמן לעלות להר הבית
העולה בטהרה | 15-03-2018 11:53
ההר מחכה לנו...
24
גם בימי עיון גדולים של מדרשת הרובע וכו.. נמנעים מלהביא לנו לשמע כמה דעות...
שירה | 15-03-2018 11:54
כבר במציאות לא נותנים לנו לשמע תורה שלמה- אלא בחחרים בשבילינו.. וזה כואב...
לא נראה לי שמישהו הכריח אותך ללמוד שם...
מנחם | 18-03-2018 15:30
כ
25
ברצינות
מה שנקרא | 15-03-2018 16:53
אידיוט שימושי
26
אסור ללמוד מהרב אבינר כלל הוא מבזה תלמידי חכמים
אברך | 15-03-2018 21:28
הרב אבינר בעצמו מבזה תלמידי חכמים הגדולים ממנו ולכן פשוט שאסור לשמוע לדבריו ואסור ללמוד ממנו. לרב צבי יהודה היו כמה תלמידים קרובים יותר מהרב אבינר כמו הרהג דב ליאור שבקי בהלכה הרבה יותר ממנו ועולה בעצמו להר. לכן דבריו הם דברי שחץ וגאוה ואסור לשמוע לדבריו בנושא זה ואף בנושאים אחרים.
הרב ליאור לא תלמיד של הרצי"ה.
מנחם | 20-03-2018 15:47
...
27
שיתביישו כל המגיבים התוקפים, שאין להם שום אידאל חוץ מפלורליזם
ישר כח לרב אבינר | 16-03-2018 10:22
וביזוי הבנות הראשית לדורותיה ורוב ככל גדולי ישראל בדורות האחרונים. מותר לרב היות נגד פלורליזם
מחילה, נמנעתי מלהגיב עד כה אולם נמאס
משה | 18-03-2018 14:03
מלשמוע טענה לעוסה שהלעיטוך בבית המדרש שבו אתה למד. על בעזוי הרהר. קצת הפעלת שכל ישר וכבוד לגדולי ישראל מכל החוגים לא תזיק. מי שסובר שהרהר יש לה דין של מרא דאתרא לכל דבר, בבקשה, אך פשוט שזו דעת יחיד או יחידים ולא דעת רוב גדוי שמכירים ומוקירים את. הרהר ופועלה ועדיין מורים הוראות לרבים ומעולם לא ראו בכך רבים בזיון. בוא תכבד את הדיון עם קצת עומק וסברא ומבלי הבלים ששמענו מפי דרשנים ומגידים.
28
כמו שהרבה רבנים התנגדו לעליה לא"י לפני קום המדינה , עכשיו מתנגדים לעליה להר הבית ,סימן שבנין הבית מתקרב מאוד . וצריך לשמוע לאלו שיש בהם אמונה ולא פחד עשיה ולא ישיבה בחיבוק ידיים והמתנה שיפול עלינו משמיים . קדימה להר הבית - ללמוד ולעלות בקדושה .
אור | 17-03-2018 21:59
אור
29
חבל
אוי מה היה לנו | 17-03-2018 22:34
שיבוש חמור?? יש מחלוקת
30
הרב ליאור והרב דוד חי הכהן קדושים וטהורים!
אמת | 18-03-2018 11:56
אשרי ואשרי חלקי שאני זוכה ללמוד מהם
31
מזמן זרקתי הספרים של אבינר לפח אשפה
מנדל | 18-03-2018 14:58
מקום הכי מתאים להם.
תגובה
תגובה | 20-03-2018 15:01
אתה טיפש! חוצפן! זה שלא נוח לך עם דברי הרב אבינר(וגם לי לא נוח) לא מתיר לך לזלזל בספרים שכתב.
32
לא לשכוח מי זה אבינר
שמואל | 18-03-2018 16:56
אדם ששתף פעולה עם המדינה בזמן הגירוש. עשה הכל למנוע התנגדות למדינה. משתחוה לממלכתיות המדינה. נאסר לפסוק הלכות נשים על ידי בית דין של רב מרדכי אליהו ורב אברהם שפירא. נקרא רשע על ידי דיין כהן על שמתיר נדות. אומר שהכותל הוא מקדש שלנו. זה שמתנגד לעליה להר רק אומר לי שהכל טוב ואנחנו בדרך הנכון. אבינר מאד מסוכן לדת יהודית. הוא לא שמש אפילו תלמיד חכם אחד. הוא ממציא שטויות שאין להם בסיס בהלכה בכלל. רוב המראה מקומות שלו אינן נכונות. לצערינו יש יותר מדי אנשים שלא יודעים האמת על אבינר. משום שיש עליה חדה להר הבית הוא והר המור חוששים שלא יוכלו להמשיך לשלוט על הצבור שלהם. עושים הכל כדי לשלוט. בסוף האמת תנצח. משה אמת ותורתו אמת וכתוב בתורה ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. את זה אפילו אבינר לא יכול למנוע.
33
אבינר לא לבלבל במוח
עולה! | 19-03-2018 22:24
...
34
עולים להר הבית
נח כגן | 20-03-2018 11:06
להיפך אסור ללמוד עם מי שלא עולה להר הבית
35
באהבה לכבוד הרב הגאון אוהב ישראל
משה חסדאי | 22-03-2018 9:33
מורי ורבי הגאון אהובנו היקר. קראתי ולמדתי בשמחה את תשובתך במייל. אינני עולה להר. לא אעלה להר. כי אתה הרב שלי וכמו תמיד אני מקבל. נעשה ונשמע. גם אם איני מבין. ובכל זאת, אני הקטן לעניות דעתי, רואה כאן כעס של הרב כמו כעסו של משה רבינו הידוע בביטוי אתם המורים. כעס שמביא לטעות. מכבוד הרב למדתי שאין לנהוג כחכמי בית שני כפי שלימדנו הנציב בהקדמתו לספר בראשית
36
באמת???
עולה להר | 22-03-2018 23:14
מה אסור ללמוד עם הרב גורן , הרב מלמד , הרב ישראל אריאל וכו' הרב אבינר לצערי הרב חצה קו אדום יש להבין שזו מחלוקת לשם שמיים ולהגיד שדעתנו משובשת זה פגיעה בתורה
37
מצווה לעלות להר הבית כל עוד הוא בידינו
יפה יוסף | 25-03-2018 0:07
אל תחמיצו את השעה. נכון .אסור ללמוד עם תלמיד שאינו הגון ואני מקפידה על כך.אי אפשר אחרת.
38
חוצפן! אין מילים לומר בפני גודל העזות פנים שלו!
tkh | 25-03-2018 11:07
א
אתה חצוף ועז פנים אם אתה מ
אתה חצוף!! ועזה פנים | 01-06-2018 15:31
סוגל לדבר כך על תלמיד חכם!! תראו לאיזה שפלות העלייה להר הבית מביאה אתכם.. מי הרבנים שלכם? מאיזה בית מדרש יצאתם??? וה' הטוב יכפר לנו..
39
שנאת חינם!!
ענת | 23-07-2018 2:13
עם כל הכבוד לרב, תחלוק על תלמידי חכמים כאוות נפשך… אתה לא תקבע מי הגון… די לספק סחורה לשבכ!!! נ.ב. רציתי לשאול: מותר ללמוד עם מי שמסייע לשבכ נגד יהודים??
40
כל הקווניקים סתומים
הבריא | 24-08-2018 12:14
והרבנים שלהם ממשיכים להפיץ בהמונים את המחלה
41
חמור מטומטם
. | 26-08-2018 22:29
וגם כל התלמידים שלו