זמני הצום: תענית אסתר תשע"ח וההלכות

צום תענית אסתר מכין אותנו לפורים. מתי מתחיל הצום? מתי סיום הצום? הרב חננאל זייני מסכם את הלכות התענית, מי חייב לצום ומה מוסיפים בתפילה

זמני הצום: תענית אסתר תשע"ח וההלכות
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הלכות תענית אסתר

הצום מתחיל מעמוד השחר, ומסתיים בצאת הכוכבים.

תחילת הצום תענית אסתר תשע"ח: 05:01

סיום הצום: 17:54

נשים בהריון או מניקות (שנתיים מהלידה), אינן חייבות לצום אם הדבר קשה להן. ומכל מקום, לא תאכלנה מעדנים, אלא מה שהן צריכות.

אדם שרוצה לאכול או לשתות לפני תחילת הצום (לפני עמוד השחר), צריך לומר בפיו שהוא מתכוון לקום בלילה כדי לאכול. ומי ששכח להתנות, אינו יכול לאכול או לשתות.

אין לצחצח שיניים או לרחוץ את הפה בצום, וכן אין ללעוס מסטיק.

אין איסור אלא באכילה ושתייה, אבל רחיצה, סיכה נעילת הסנדל ותשמיש המטה אינם אסורים בתענית (חוץ מתשעה באב וביוה"כ). אך בכל זאת אדם המתענה לא ינהג עידונים בעצמו (רמב"ם).

תפילת התענית

יש לומר "עננו" בתפילה כבר בערבית, אע"פ שלא התחיל הצום. ונהגו האשכנזים לא לומר עננו בערבית, ובשחרית נהגו שחזן אומר רק בחזרת הש"ץ.

אדם ששכח לומר "עננו", וסיים את ברכת "שומע תפילה", אינו חוזר אפילו אם לא התחיל בברכה שלאחריה. אלא יאמר לאחר "יהיו לרצון" הראשון.

שליח ציבור שדלג את ברכת עננו בטעות וכבר אמר בברכת רפאנו "ברוך אתה ה'", יאמר "עננו" כיחיד בשומע תפילה.

יחיד אינו יכול לומר שלש עשרה מידות, מפני שדבר שבקדושה הן. ולכן, יש אומרים שיאמר אותם דרך שבח לקב"ה, ולא דרך תחנונים (ואז מותר לאומרם ביחיד), וע"פ האר"י יש לאומרן בא"ת ב"ש ("מְצֹפָץ מְצֹפָץ תֵך וכו').

במנחה, השלישי הוא מפטיר (ואינו אומר לאחר ההפטרה את ברכת "מקדש השבת").

מנחה של תענית

נהגו הספרדים ע"פ הבית יוסף, להשלים מאה ברכות בתענית ע"י הנחת טלית ותפילין במנחה.

האשכנזים מפטירים בהפטרת "דרשו ה' בהמצאו", והספרדים מפטירים "שובה ישראל", חוץ מבצום גדליה שמפטירים "דרשו ה' בהמצאו".

מי שאינו מתענה, לא יהיה שליח ציבור ולא יעלה לתורה.

כיון שאין חשש של שכרות בתענית, הכהנים מברכים ברכת כהנים גם במנחה. ונהגו האשכנזים בחו"ל שלא לברך ברכת כהנים אלא במוסף של יו"ט, אבל בא"י צריך לברך גם בשחרית של כל יום וגם במנחה של תענית (חוץ מיוה"כ).

נוהגים לתת "זכר למחצית השקל" – השנה 20 שקלים (ומעלה) למטרות צדקה, ישיבות וכו'. ואין לומר שהכסף הוא "מחצית השקל", אלא "זכר".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
בבקשה להפסיק לצום ולהתחיל לתקן
יפה יוסף | 27-02-2018 18:27
את המידות והמעשים.תפסיקו לעשות רושם.על הקבה אי אפשר לעבוד.היום החרדים לחוקק את חטא אי הגיוס לצבא .נראהנמה יהיה סופם של החרדים.
לא הבנתי
מאיפה באת את | 28-02-2018 18:03
ברור שצריך לתקן מידות אבל מה זה שייך לעבודת השם????
איך באתר דתי מרשים תגובה שאומרת לעקור הלכה
דוד | 28-02-2018 6:59
גג
רגע רגע
גיל | 28-02-2018 2:11
כל הפוסל במומו פוסל
תקנת חכמים
יהודי אמיתי | 28-02-2018 0:29
אחי אהובי אין שום היגיון בידברך, צריך לתקן מידות וצריך לצום וגם צריך לשמור שבת.
2
חומרות מוגזמות מאוד. רוב הפוסקים למשל מתירים לצחצח שיניים.
אוהד | 27-02-2018 23:46
חבל שלא נותנים לרב קצת יותר רציני לכתוב. כוח דהיתרא עדיף.
זה בסדר
אתה יכול לא להסכים | 28-02-2018 18:02
אבל תכבד את הרב שכותב אתה לא מכיר אותו בכלל. מאיפה העזות של אנשים לבוא ולזלזל ככה בכבוד האדם מבלי למצמץ בכלל? ואולי טעה ואולי לא טעה ויש לו את המקורות לדעתו. פה נעוצה הבעיה זו הצרה של הדור שלנו שהיד קלה על המקלדת!
3
צחצוח שיניים??
מוטי | 28-02-2018 7:08
לי ידוע שכל עוד לא בולעים מים, אין מניעה לצחצח שיניים בצומות, מלבד תשעה באב וכיפור. האם אני צודק?
4
שטיפת ידיים ופנים
עידן | 28-02-2018 8:33
מותר בצום לשטוף ידיים ופנים ? מניחים תפילין בשחרית או במנחה מה יותר עדיף?
5
יש רבנים המתירים לצחצח שיניים בצומות אלו
עמיחי | 28-02-2018 8:36
ניתן להקל