ארגוני זכויות בעלי החיים נגד מנהג הכפרות

פעילי עמותת "אנונימוס", למען זכויות בעלי החיים מפיצים בבתי כנסת ברחבי הארץ אלפי עלונים וכרזות תחת הכותרות "הצלת נפשות, ולא נפש תחת נפש" ו"היהדות – דת של חמלה ולא של אכזריות".

בעמותה  טוענים כי מנהג הכפרות כיום, "משמעותו גרימת סבל קשה לעשרות אלפי תרנגולים".

בפליירים המופצים מובאים ציטטות של פוסקים מכל הדורות ביניהם ר' יוסף קארו בשו"ע: "מה שנוהגים לעשות כפרות בערב יום כיפורים לשחוט תרנגול על כל בן זכר ולומר עליו פסוקים יש למנוע המנהג" וכן פוסקים אחרונים כמו הרב חיים דוד הלוי, שהאריך בדברים נגד המנהג וכתב: "ולמה צריכים אנו דוקא בערב היום הקדוש, להתאכזר על בעלי-חיים, ללא כל צורך, ולטבוח בהם ללא רחמים, בשעה שאנו עומדים לבקש חיים על עצמנו מאת אלקים חיים".

ד"ר יעל שמש, מרצה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן ופעילה באנונימוס, שערכה את עלוני המידע מסבירה את הקמפיין: "סבל תרנגולי הכפרות ראשיתו בתנאי גידולם, המשכו בהובלתם לשווקים בכלובים קטנים ובהמתנה הממושכת בתנאים אלו, וסופו בהקפות סביב ראשו של מבקש הכפרה ובשחיטה עצמה."

"לעומת שחיטת התרנגולים קיים מנהג של שימוש בכסף ונתינתו כצדקה לעניים, פדיון כפרות. אנו מאמינים, שאת יום הכיפורים, יום שבו אדם עושה חשבון נפש ומבקש להרבות בזכויות, לא ראוי לציין במעשה שיש בו התאכזרות כלפי בעלי-חיים".

גם החרדים נגד הכפרות

פעילי אנונימוס אומרים כי השנה הצטרף ארגון חרדי הנקרא "בחמלה" (ר"ת חרדים מתנדבים למען החיות), שפרסם הסתייגות מהאופן בו מתקיים מנהג הכפרות כיום, בעיקר בשטחים עירוניים.

יהודה שיין יו"ר "בחמלה" כותב: "לא יתכן שיהודים יראי שמים ישתפו פעולה עם כל מיני 'מאעכרים' שמביאים את התרנגולות באופן חסר אחריות תוך הרעבה והתעללות בחיות הנמצאות שעות רבות בצפיפות נוראה, ללא שתייה וללא תנאים מינימליים. התורה אסרה כל סוג של צער בעלי חיים ויש חיוב גמור מן התורה למנוע צער מכל בעל חיים – גם זה שאינו שלך."

לא יתכן ש'בשם מנהג' יבואו ח"ו לאיסור חמור מן התורה ויסייעו בידי עוברי עבירה במסווה של 'מצווה', ובנוסף יש בכך גם עבירת חילול השם שגם יוה"כ אינו מכפר.

למי שבכל זאת רוצה לקיים את המנהג המקורי מציע שיין "מי שרוצה לקיים המנהג, שילך למקום בו התרנגולות חיות, כמו במושבים וכדומה, ובכל אופן שיהיה באופן הכי מועט של גרימת צער לבעלי החיים ח"ו."

"מי שקשה לו הדבר, אין ספק שעדיף אלפי מונים לקיים המנהג בכסף לצדקה ולא לעבור על איסור דאורייתא החמור או לסייע בידי עוברי עבירה. וע"ז נאמר 'ברוך אשר יקים את דברי התורה הזאת'".