למרות ההכחשות: כך נראית התבססות איראן בסוריה - סרוגים

למרות ההכחשות: כך נראית התבססות איראן בסוריה

עיתון ה"ניו יורק טיימס" חשף אמש מפה המציגה את הבסיסים האיראניים בסוריה, הכוללת נוכחות רבה בסמוך לגבול עם ישראל. באיראן ממשיכים להכחיש את הטענות, אך מומחים טוענים: "איראן מנסה לצייר מחדש את מפת האזור"

למרות ההכחשות: כך נראית התבססות איראן בסוריה
  מפת ההתבססות האיראנית בסוריה (צילום: עמוד הטוויטר של הכתב מת'יו לויט)

האיום האיראני נחשף: בחודשים האחרונים ראש הממשלה בנימין נתניהו מזהיר בכל הזדמנות אפשרית מפני התבססות איראן בסוריה, כשלדבריו מדובר בניצול של מלחמת האזרחים כדי להשתלט על המדינה. כעת דבריו זוכים לחיזוק משמעותי: עיתון ה"ניו יורק טיימס" פרסם אמש תחקיר על נוכחות איראן בסוריה, במסגרתו חשף מפה המציגה את היקף ועמוק ההתבססות במדינה בכלל ובגבול עם ישראל בפרט.

העיתון, אשר בדרך כלל מתנגד לדעותיהם של נתניהו והנשיא טראמפ, הדגיש במפה את כל הבסיסים והמוצבים האיראניים בתוך סוריה, הכוללים נוכחות גבוהה של בסיסים בדרום המדינה, בסמוך לגבול הישראלי. כל בסיס הודגש בנקודה אדומה, כשהבסיסים השונים משמשים כבסיסי מנהלה, בסיסים לוגיסטיים, מרכזי שליטה במל"טים, מרכזי אימון ועוד. המפה מציגה רק בסיסים קבועים, כאשר לטענתה יכולים להיות עוד בסיסים זמניים הממוקמים בווי עימות.

מנסה להתבסס בסוריה? מנהיג איראן עלי חמינאי (צילום: עמוד הטוויטר של רשת PressTV)

"הנוכחות בסוריה היא ניסיון של איראן לצייר מחדש את מפת האזור" נכתב בתחקיר. לדבריה, איראן מממנת מיליציות חזקות בסוריה, הכוללות אלפי חיילים ולוחמים. לטענת ה"ניו יורק טיימס", כיום פועלים בסוריה כ-20 אלף לוחמים, מדריכים ו"יועצים-מומחים" איראנים, המצטרפים לאנשי המיליציה מעיראק, לבנון, פקיסטן ואפגניסטן.

עוד נטען כי איראן מציידת את חייליה בטכנולוגיות חדשות- ביניהם גם מל"טים מהסוג שנצפה לאחרונה בשטח ישראל- המשמשים ככלי ריגול על אויבים ויכולים לשמש גם לתקיפות אוויריות, וכן מכינה תשתיות להקמת מחסני נשק תת-קרקעיים.

"אם תהיה מלחמה- היא תהיה אזורית"

בתחקיר נטען כי גורמים ישראלים, לצד גורמים אחרים ברחבי העולם, מאמינים כי עימות בין ישראל לאיראן יכולה לגרור ללחימה את שאר בנות בריתה של איראן באזור, וכן את הרשת המתרחבת של הלוחמים שאיראן הכשירה בסוריה ובמדינות נוספות באזור- המכונה על ידי הממשל האיראני "ציר ההתנגדות". בישראל גם חוששים כי איראן מנסה ליצור מעבר יבשתי מים התיכון לאיראן, העובר דרך עיראק, סוריה ולבנון- במטרה להקל על העברת אמצעי לחימה.

חושש מעימות אזורי. ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום\פלאש 90)

"אם תהיה מלחמה – היא תהיה אזורית", טען כאמל ואזנה, המשמש כמומחה למדיניות איראן וארה"ב במזרח התיכון, בראיון ל"ניו יורק טיימס". "כל עימות יהיה בין ישראל ובנות בריתה לבין כל חזית ההתנגדות הרחבה".

"מה שמדאיג במיוחד זה שהרשת של הלוחמים הזו נהיית יותר ויותר כשירה, בזמן שאיראן זורעת יותר ויותר מהנשקים ההרסניים שלה לרשת" הוסיף היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, גנרל ה.ר. מקמסטר. "לדעתנו, עכשיו זה הזמן לפעול נגד איראן".

באיראן מכחישים: "אין לנו בסיסים צבאיים בסוריה"

באיראן המשיכו להכחיש את הטענות של ישראל וארה"ב, גם לאחר פרסום התחקיר. "אין לנו בסיסים צבאיים על אדמת סוריה" אמר שר החוץ האיראני מוחמד זריף בראיון לרשת NBC. לדבריו, אירן לא שלחה לסוריה כוחות צבאיים קרביים כלל, והסתפקה בשליחת יועצים צבאיים שעבדו בשיתוף פעולה עם צבא אסד.

מכחיש את הטענות. שר החוץ האיראני מוחמד זריף (צילום: עמוד הטוויטר של אתר Jafari)

עוד התייחס להפלת המטוס של חיל האוויר במהלך התקיפה בסוריה בשבוע שעבר. "הפלת המטוס השמידה את המיתוס שנמשך עשורים רבים, לפיו מדינת ישראל והצבא הישראלי הם בלתי מנוצחים" טען. "אחרי 30 שנה הסורים הצליחו להפיל לישראל מטוס, וכך קרס המיתוס. המסר הוא: אל תפרו את המרחב האווירי של סוריה".

שר החוץ האיראני גם המשיך להגיב לנאומו של ראש הממשלה במינכן. על אף העובדה כי אמר בנאומו ביום ראשון כי נאום נתניהו "לא שווה התייחסות רצינות", בראיון הנוכחי זריף התיחס ברצינות לאיום שלו כי יתקוף את איראן במידת הצורך, וטען כי ""אם הם ינסו לממש את האיום שלהם- הם יראו את התגובה שלנו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו