כשהרב גורן דרש מרבין למסור את הגולן לסורים - סרוגים

כשהרב גורן דרש מרבין למסור את הגולן לסורים

על רקע התקיפות בסוריה, מעניין להיזכר בדרישתו של הרב שלמה גורן זצ"ל מראש הממשלה יצחק רבין למסור את רמת הגולן לסורים וזאת כדי למנוע נוכחות איראנית בגבולות הצפון

כשהרב גורן דרש מרבין למסור את הגולן לסורים
  (צילום: סער יעקב, לע"ם)

על רקע המתיחות בין ישראל לסוריה, בעקבות חדירת המל"ט האיראני לשטח ישראל, מעניין להיזכר בדרישתו של הרב גורן מראש הממשלה רבין בנושא רמת הגולן.

ארכיון המדינה ממשיך להעלות בצורה דיגיטלית מסמכים ישנים, ובין השאר משחרר לציבור את ארכיונו הפרטי של הרב הראשי לישראל והרב הצבאי הראשי לצה"ל, הרב שלמה גורן זצ"ל.

לפני שבועיים הבאנו בפרסום ראשון את מכתב הנזיפה של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל ברב גורן על פסק ההלכה שלו המתיר למזור את סיני ואות חליפת המכתבים המעניינת בין ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל והרב גורן על אותה נזיפה של הרצי"ה.

בין אלפי המסמכים נמצא גם דרישתו של הרב גורן מראש הממשלה יצחק רבין להחזיר את רמת הגולן לסורים במסגרת הסכם שלום, כדי להרחיק את איראן מגבולות ישראל. תאריך המכתב הוא 4 בנובמבר 92' הווה אומר שלוש שנים בדיוק לפני הירצחו של רבין בידי מתנקש, הרב גורן, כבר אינו הרב הראשי לאחר שהוחלף בידי הרב אברהם שפירא זצ"ל.

מכתב הרב שלמה גורן לראש הממשלה רבין

ח' במרחשון תשנ"ג, 4 בנו' 92

מכתב לראש הממשלה יצחק רבין

מרגיש אנכי חובה מצפונית לפנות אליך במכתב זה, באשר יש לי הרגשה כי הנך הולך בדרכה של הגב' גולדה מאיר ע"ה, שבגלל עקשנותה והתחשבותה עם דעת הקהל הבלתי אחראי, הזניחה את הסיכוי ההיסטורי הגדול לשלום עם מצרים, שיכלה להשיגו בתקופת כהונתה כראש הממשלה, ומסר את השלום עם מצרים כפרי בשל לידיו של מר מנחם בגין ז"ל.

ולבסוף כל חברי הכנסת של העבודה נגררו בהתלהבות ובעיניים עצומות, אחרי מאמצי השלום של הליכוד ומבחינה היסטורית זכה מר מנחם בגין ז"ל לתאר הגדול של תקופתנו של עושה השלום בהיסטוריה של המזרח התיכון.

אותו התהליך ואותן השגיאות, שעשתה גולדה מאיר ע"ה ביחס לשלום עם מצרים הנך עומד לעשות עם סוריה. אני משוכנע בנושא זה בשני דברים:

א. אם לא יחזירו לסוריה את כל הגולן, ואם לא יקבל בגולן את כל מה שקיבל סאדאת בסיני, לא יהיה לעולם שלום עם סוריה מכיון שהגולן מעולם לא היה כלול, לא כולו ולא חלק ממנו, בגבולות מדינת ישראל ואנו שולטים שם רק בכח הכיבוש שלנו, שבזמנו נכפה עלינו. אבל אסור להתעלם מעובדה היסטורית זו שהגולן הוא שטח כבוש, על אף האינטרס הצר של כמה מקיבוצי האזור ומתיישבי הגולן, ועל אף החלת החוק הישראלי על הגולן בכנסת, הם הפכו בהבל פיהם את הגולן כשטח ישראלי ריבוני, מה שאינו נכון לא מבחינת החוק הבינלאומי ולא מבחינת ההלכה היהודית. כפי שברררתי בכמה מאמרים הלכתיים בנושא זה.

למנוע את כניסתה של איראן לצפון

בהמשך מציין הרב גורן כי הוא אינו מאמין כי יהיה מנהיג סורי שיסכים לכרות ברית שלום עם ישראל מבלי לקבל את כל שטח הגולן. ואת תושבי הצפון המתנגדים לחזרת התותחים הסורים מעל ראשיהם הוא מכנה: "הצעקות של תושבי הגולן נגד הנסיגה שלנו משם, הן טענות שווא ללא בסיס של צדק מוסרי והיסטורי, ומבוססות על אנוכיות ושוביניזם ותו לא. באשר אין מדינה שמחזיקה בידה לעולם שטחים כבושים."

לאחר מכן מנתח הרב גורן את המצב בצפון, ורואה בסוריה כמי שמונעת את כניסתה של איראן למערכה הלבנונית, ומניעת השלום עם הסורים יביא את האיראנים לגבולות הצפוניים – כפי שאכן קרה. האיראנים – השיעים – נכנסו ללבנון דרך שלוחיהם – ארגון החיזבאללה, ובשנים האחרונות נכנסו גם לסוריה בעקבות הסיוע שלהם במיגור מלחמת האזרחים הסורית.

את מכתבו מסיים הרב גורן במילים: "כבוד ראש הממשלה ושר הבטחון! אם אתה תזניח הזדמנות פז זו, ולא יהיה לך האומץ לדבר בגלוי לסורים מחד, ולמתישבי הגולן מאידך, יביא הדבר בכייה לדורות, או שלבסוף יעשו את זה אלה שיבואו אחריך, ותמצא עצמך מפסיד שני עולמות."

ומפציר בו כי עדיף להחזיר את רמת הגולן לסורים מאשר את יהודה ושומרון לפלסטינים: "אנא התקדם בדרך של השלום עם סוריה באומץ, בגבורה, בעוז רוח ובראיית הנולד. כי השלום עם הפלשטינאים בין כך לא יצא מהם דבר. עליהם נאמר בתורה "לא תחנם – לא תתן להם חניה בקרקע", ומן השמים יעכבו בידך מלהסגיר אדמת ארץ ישראל המקודשת לזרים. ועל זה נאמר "יש קונה עולמו בשעה אחת".

הפסק שלא התקבל

פסק ההלכה של הרב גורן לפיו הגולן אינו חלק מארץ ישראל, נדחה על ידי רוב הרבנים – ולכן לדוגמה, מפרישים תרומות ומעשרות ברמת הגולן, ואף חלים בו דיני שמיטה. הרב גורן לא היה בזמן פרסום המכתב רב ראשי לישראל ואולי בגלל זה, דעתו התקבלה פחות גם אצל ראש הממשלה רבין ואחריו אצל אהוד ברק ואולמרט, שניהלו משא ומתן על רמת הגולן.

ברוך ה', דרישתו להחזיר את הגולן לסורים לא התממשה, ועל רקע האירועים האחרונים, מפחיד לחשוב מה היה קורה אילו נוכחות איראנית הייתה נמצאת לא בתדמור – 300 קילומטרים מהגבול, אלא ממש על שפת הכינרת צופה על כל ישובי הגליל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
נורא ואיום
דרומי | 11-02-2018 14:03
אין מילים
2
חבל שהינך מביא חצאי דברים
מגיב | 11-02-2018 15:02
מבירור קצר עם בני משפחתו עולה כי אכן זו היתה עמדתו בתחילת ימי ממשלת רבין במטרה היתה להציל את יהודה ושומרון. מה שהיה נכון בשעתו אך מהר השתנה. עוד בחייו חזר בו מהעמדה להחזיר את הגולן, לאחר שנוכח שאוסלו ממשיך.
תודה לך על ההסבר.
יפה יוסף | 12-02-2018 2:49
3
הרב גורן
מוטי | 11-02-2018 16:47
צדק במאת האחוזים.שלום עם סוריה היה מביא שלום עם חיזבאללה.שלום עם סוריה היה תורם לעזרה כלכלית מארה"ב כפי שקרה עם מצרים,עזרה כלכלית שאולי היתה מונעת את המרד בסוריה,ובודאי התערבות אירנית ורסית בסוריה.במקרה ודאע"ש היה מתמקם בסוריה יכולנו לעזור לאסד כנגד אירגון זה כפי שעוזרים אנחנו כיום לסיסי בסיני.
4
סדר העדיפויות המעוות
Freebirddx | 11-02-2018 19:04
עדיף למסור את כל יו"ש ולא למסור סנטימטר אחד מהגולן הקדוש.
המוסלמים לא מוותרים על הר הבית
יפה יוסף | 24-07-2018 14:37
לכן מסירת הגולן לא היתה פותרת את בעית הפלאסטינים. הסורים ידועים בעינויי השבויים לכן הקבה לא החזיר להם את הגולן שעחה לישראל בהרבה חיילים הרוגים ומעונים.יש אלוהים בשמיים ברוך השם והודו לזכר קודשו . המוסלמים לא מוותרים על הר הבית גם זה מאתו יתברך כי הוא לא מעוניין בקורבנות בלי תשובה אמיתית.
5
צריך להבין
פלוני | 12-02-2018 11:46
צריך להבין שהרב גורן לא היה בעל דעות פוליטיות, אלא הסתכל על הכל בעיניים תורניות-הלכתיות בלבד. ומבחינה *הלכתית*, הגולן לא חלק מארץ ישראל. בניגוד לשומרון למשל. שוב, זה תורני לגמרי. לא פוליטי.
פסק הלכתי , צבאי או פוליטי
אליבןיהודה | 11-06-2018 15:45
תגובות 5-7 צדקו רק בחציין רק התורה מדריכה ומצילה אותנו כי רק התורה אומרת להקשיב למומחים הצבאיים במקרה כזה בלי להכניס שיקולים של מה יביא לי יותר קולות בבחירות. התורה אומרת לרבנים התכבדו ותנו למפקדים להכריע במקרה כזה כמו שרק רופאים מכריעים מתי אסור לצום בכיפור
זה אומר שאסור לערבב הלכה ופוליטיקה
צודק | 13-02-2018 17:47
זאת עימה טובה לרבנים של ימנו
6
הרב גורן חזר בו!!
יהודי | 12-02-2018 19:19
אני שמעתי באוזניי מפי הרב גורן זצ"ל בסוף ימיו שהוא חוזר בו חד משמעית ממכתב זה. כך הוא אמר: "חד משמעית"!!!
אז מה אם חזר?
מאוחר מידי | 13-02-2018 17:44
זה רק מוכיח שאסור להקשיב לרבנים. אם היו עושים כדבריו?
7
זה רק מראה על ההבנה של הרבנים בפוליטיקה
חדווה | 13-02-2018 17:42
ובמדיניות חוץ. שיתעסקו במה שהם מבינים בו. שמייחסים להם חוכמה יתרה בנושאים בהם אין להם מושג זאת התוצאה. מה זה עוזר שאחר כך שינה את דעתו? מה היה קורה אם היו מקבלים אותה בזמן אמת?
8
לא סתם הרבנים החרדים נידו אותו
כמו חדש | 08-05-2018 23:23
אין לו דעת תורה, אם אין תורה אין הבנה
9
זה די מוזר כי חצי שנה אחרי זה אמר הרב ההפך
אריק | 19-06-2018 11:24
מוזר
10
אז אמר , מי הוא בכלל
ישראלי | 03-07-2018 11:07
תמיד סבל מעודף יהירות
11
על זה נאמר אל תשען על בינתך
יפה יוסף | 24-07-2018 14:32
תודה לאל שהקבה שומר על המדינה אעפ.