"יש דלף בציונות הדתית; מערכת החינוך לא מצליחה" - סרוגים

"יש דלף בציונות הדתית; מערכת החינוך לא מצליחה"

השר אלקין הביע דאגה הבוקר בנאום שנשא מול מנהלים דתיים, מכך, "שחצי מהאנשים שנמנו על הציונות הדתית בילדותם- לא רואים עצמם היום חלק מציבור זה", לדבריו, הבעיה תיפטר באמצעות כלים חינוכיים

"יש דלף בציונות הדתית; מערכת החינוך לא מצליחה"
  (קרדיט: אליאור בן חיים)

"מערכת החינוך לא מצליחה", כך טען השר לענייני ירושלים זאב אלקין, בנאום שנשא הבוקר (חמישי) מול עשרות מנהלים של הציונות הדתית, שהגיעו לכנס של משרד הפרסום אשחר & more. הסיבה? "חצי מהאנשים שנמנו על הציונות הדתית בילדותם- לא רואים עצמם היום כחלק מהציבור הזה", טען השר בהסברו.

אלקין בחר לדבר בנאומו על אתגרי החינוך הציוני דתי. "ההתבוננות מלמעלה על נתוני מערכת החינוך הדתי- מדאיגה מאוד" טען בפתח דבריו. "חינוך נמדד בסופו של דבר בפרמטרים איכותיים וכמותיים כאחד. הסטטיסטיקות על נתוני הבוגרים בחינוך הדתי הן חד משמעיות, ומעידות שהוא מהווה רק 18-20% ממערכת החינוך הכללית בארץ. מאז שנות התשעים המצב סטטי ביותר. המספרים לא יורדים- אבל גם לא צומחים".

מדובר בנתון מפתיע, שכן הריבוי הטבעי של הציונות הדתית הוא גבוה בהרבה מהממוצע הכללי באוכלוסיה. "בציבור החרדי רואים גידול של פי שלושה במערכת החינוך. למעשה, מערכת החינוך החרדי שילשה את עצמה בתוך עשרים שנים" טען השר. היא מהווה היום 29% מכלל החינוך היהודי והיא עוברת במשקלה את הציונות הדתית מטעם הריבוי הטבעי".

"אולם איך ייתכן שמערכת החינוך החרדי, שהתחילה בנתון של 3% בשנות התשעים, גדלה הרבה יותר מהציונות הדתית?" הוסיף ושאל את המנהלים. "יש רק סיבה אחת שיכולה לתת הסבר לעניין- שיש דלף בחברה הדתית".

השר אלקין הזכיר סקר שנערך לפני 5 שנים בלמ"ס, במסגרתו לקחו אנשים שהגדירו עצמם כדתיים בגיל 15 ושאלו אותם מה ההגדרה שלהם כיום. לדבריו, רק 46% מהנשאלים אמרו שהם דתיים היום. 5% אמרו שהתחרדו- וכל שאר הנשאלים הגדירו את עצמם בתווך ההגדרות שבין מסורתי לחילוני.

"המשמעות היא שבערך חצי מהאנשים שנמנו על הציונות הדתית בילדותם- לא רואים עצמם היום כחלק מהציבור הזה" טען אלקין. "בהשוואה למגזרים אחרים, המערכת החרדית משחררת החוצה מספר אנשים, מכניסה פנימה עוד כמה אחוזים והיא נמצאת תמיד במגמת עליה- ולעומת זאת הציונות הדתית נשארת סטטית".

לדבריו של אלקין, אחד ההיבטים של האתגר הוא ההיבט הכלכלי והשפעותיו. "בכל שנה הליכוד השקיע 200 מליון שקלים בחינוך הדתי. אנחנו השקענו בחינוך הדתי, ובגלל שהבית היהודי השיג רק שמונה מנדטים, דאגתי לכך שהכסף יצא מאיתנו כליכוד" הזכיר. "אין מנוס מלהסדיר את רובה המוחלט של המערכת הזאת כמו כל מערכת החינוך הישראלית- כדי שהיא לא תהיה תלויה בקונסטלציה כללית, כדי שלא יקרה מצב בו הליכוד לא בשלטון והמערכת קורסת". עוד התייחס אלקין לתשלומי ההורים ואמר כי "זו תהיה החמצה גדולה אם הליכוד יסיים את הקדנציה הזאת בלי לטפל בנושא תשלומי ההורים".

"עצם ההגדרה של העולם הציוני דתי- שהוא גם וגם- נתון לסכנת ההשפעות מבחוץ, אבל אובדן של 50% מהציבור ברגע שהוא הופך לבוגר, היא לא גזירה משמיים- ועלינו לבחון זאת בכלים חינוכיים" סיכם השר את נאומו, ומיד פנה למנהלים שבקהל: "התשובות לשאלות האלו הן בידיים שלכם- אנשי החינוך. ההנהגה הרוחנית של הציבור צריכה להמציא תשובות ופתרונות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
להחזיר את החרד”ל לבקבוק!!
יהונדב | 08-02-2018 14:01
סך הכל נאמנים להלכה
מיכאל | 08-02-2018 17:07
מה הבעיה שלך? רוצה להיות חפיפניק שיהיה לך לבריאות אבל עד אנשים שלוקחים את השו ע ברצינות
הפוך: להחזיר את הגם וגם לבקבוק
נחום | 08-02-2018 15:11
כשיראת שמים לא תופסת את עולמו הרוחני של האדם קשה להחזיק שיש פיתויים חזקים
2
טעות: הופכים לחרדים ולא לחילונים!
הפוך | 08-02-2018 15:55
לא דלף אלא התחזקות!!@@!
להפוך לחרדים זו היחלשות, לא התחזקות.
גדיי | 08-02-2018 22:24
חרדי זו התחזקות???? עצוב מאוד שאת חושב כך,
3
לא דלף אלא
שלום | 09-02-2018 7:19
בריחה מהרעיון שכל מי שתומך בתקוה לשלום לא יכול ללמוד בחינוך החד ממידי של הציונות הדתית