בשעה שברא הקב"ה את עומו – זכר ונקבה בראם, בירך אותם וציווה אותם כאחד:
"וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱ-לֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱ-לֹהִים: פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ, וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ". בכך לימוד בתורתו כי ביסוד הבריאה שווים הם זכר ונקבה, ושניהם בצלם א-לוהים נבראו, ושניהם מופקדים על קיומו של עולם, ומעוטרים בתכונות הנדרשות לכך, ומהווים השלמה האחד לשני בהיותם עשויים האחד עם השני וברואים כאחד. זו הבשורה הראשונה של התורה ביחס לבני אדם, והיא המושכל הבסיסי והיסודי של הכתוב בתורה. כל ניסיון לטעון דבר מה על כשל מהותי באחד מהם מתנפץ אל מול דברים פשוטים ויסודיים של תורה.
דברים אלו למדנו מתורתו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל: "… כך גם סדר הדברים שמבריאת העולם. התורה, בסוף סיפור הבריאה, אומרת: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו, זכר ונקבה בראם". הבריאה היחידה בצלם האלוקי והיא – זכר ונקבה בראם". האדם – חד שהוא שניים, שויון – שלמות מחוברת. מתוך הכללה זו בסיפור בריאת האדם מפרטת התורה להלן כיצד נבראו הזכר והנקבה…הנעשה הפרטי המיוחד בריאת האישה היה מצלע האדם, "ויבן את הצלע", אך ההדגשה הכללית ההתחלתית "זכר ונקבה בראם" – יחד, שויון…".
צפו בדבריו של הרב קלנר שעוררו סערה
לאורך הדורות נכתבו דברים קשים מאוד על נשים. אינני חושב שנכון לבאר אותם בביאור אפולוגטי, ולטעון (לדוגמה) ש"נשים דעתן קלה" הם דברי שבח לנשים, או שאין בהם אמירה ערכית. הדברים הקשים נכתבו גם על רקע מציאות, בה נשים באמת היו משועבדות לצרכי הקיום, ואכן השתרכו הרחק מאחור. עולם בלי חשמל, מים בברזים, טיטולים, מקרר ופריזר ועוד ועוד – הוא עולם בו נשים היוו שפחות לעצם הקיום, ועל כן יצרו את הרקע המתאים לדברים אלה. חלק בלתי נפרד משחרור העולם מכבליו (ויצירת כבלים חדשים…) טמון בשינוי המבורך, המאפשר לשוב לפרק אw של ספר בראשית כמצפן היסודי ביותר שלנו.
עובדה זו אינה שוללת את ההבחנה המגדרית שבין איש ואישה. שכן בפרק ב' של ספר בראשית מבארת התורה את ההסתעפויות: איש ואישה נבראו באופן שונה, ובשל כך יש בהם, ברמה העקרונית, תכונות שונות ועולמות שונים. הקביעה שמדובר בשוני אינה מזכירה דבר על דירוג, על יכולות, או כל עניין אחר המעניק אפשרות לטעון טענות בוז וזלזול, אלא בחיפוש מתמיד אחר היחס שבין שני הפרקים: במה שווים גברים ונשים, ובמה יש להביא לידי ביטוי את ההבחנה המגדרית העמוקה. ההלכה עוסקת בכך כל הזמן, ודנה מה בהלכה מביע את השוויון שבין איש ואישה – "השווה הכתוב אישה לאיש לכל דינים שבתורה", ומה חייב לבטא את ההבחנה ואת ההבדל. לא זו בלבד, אלא שיש גם מרחב גדול של אפשרויות, כגון סוגיות הגמרא על "לעשות נחת רוח לנשים", ההכרעה של רבינו תם שנשים מברכות על מצוות עשה שהזמן גרמן, ועד הכרעה מקצה אל (כמעט) קצה של רבני דורנו שנשים לומדות תורה, בצורה זו או אחרת. בכך ניצבת ההלכה גם נגד מגמות תרבותיות אחרות, החותרות לטשטוש מקסימאלי אפשרי של ההבחנה שבין גברים לנשים.
זכות גדולה היא להיות שייך לתנועה תורנית רחבה בה לא זו בלבד שגם נשים הן חלק בלתי נפרד מתלמוד התורה שבה, אלא שהן גם מביאות קולות אחרים, שמפרים את לימוד התורה בצורה מיוחדת. דווקא אנו, שמאמינים גם בנאמר בפרק ב בתורה, ומכירים גם בהבדלים של נשיות וגבריות (תוך מודעות עמוקה שמדובר בהבחנות רכות ולא כוללניות וקשוחות), צריכים לשמוח על התהליך הזה, להתברך ממנו, ולהיות חלק מהסרת תוצאות הגרוש מגן עדן אל עבר עתיד מבורך יותר.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
2 דיונים
ש
מה עובר עליו?
22:20 27.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ש.
אני באמת כל-כך מעריכה את הרב שרלו ומזדעזעת מהוצאת הדיבה ושנאת החינם שיש בתגובות השונות . אין לכם בושה? זה היהדות בשבילכם? היד שלכם כל כך קלה על המקלדת ,...
אני באמת כל-כך מעריכה את הרב שרלו ומזדעזעת מהוצאת הדיבה ושנאת החינם שיש בתגובות השונות . אין לכם בושה? זה היהדות בשבילכם? היד שלכם כל כך קלה על המקלדת , זה פשוט מראה את חוסר ההתאמה בין המגיבים שבטוחים שהם האור המוסרי בעולם (והם אלו שיקבעו מה זה יהדות) לבין ההתנהגות שלהם בפועל. וההערות השובניסטיות למינהן רק מוכיחות כמה העבודה של הרב שרלו חשובה , כדי שנשים משכילות ונבונות לא יאבדו את האמון שלהם ביהדות .
המשך 16:50 30.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גשדגש
מרגיש קצת כמו חנפנות
14:45 04.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חחחחח
פשוט לא יאומן
09:37 19.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עצוב
תסתכלו למטה מה כתוב *אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור לרבות דיבה ולשון הרע. למה זה טוב כל כך הרבה שנאה.
10:57 09.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לעבוד בבתי אבות ומקומות דומים להם
אולי אולי תיפסק האלימות שם, שרלו הזדעזע מהאלימות בבתי אבות, נו אז הזדעזע, איזה מעשים עשה למנוע זאת, כאישה עם כל הכבוד ללימו האם הלימוד הזה הביא לצמיחת דור יותר...
אולי אולי תיפסק האלימות שם, שרלו הזדעזע מהאלימות בבתי אבות, נו אז הזדעזע, איזה מעשים עשה למנוע זאת, כאישה עם כל הכבוד ללימו האם הלימוד הזה הביא לצמיחת דור יותר טוב, לא ולא, מתי יש להן זמן לחנך את ילדיהם כפי שאם יהודיה אמורה לחנך, מתי יש להן זמן לתת תשומת לב אמתית לילדיהם שרלו שום מחפש פרסמות לעצמו, האם הכל בסדר בסביבה של שרלו??? והאנשים הדומים להם???
המשך 05:58 09.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אינציקלופדיה
אין דוגמא טובה מזו למושג לרקוד על הדם
18:25 08.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מגיב
אשים מגיבים. הרב שרלו הוא רב, ראש ישיבה, ותלמיד חכם. הוו זהירים בגחלתן שלא תיכוו. אם יש לכם השגה עניינית על עצם הדברים שכתב: בבקשה, ובדרך ארץ.
16:20 08.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשר
ומכאן דייק האברבנאל שלאשה אין צלם אולקים, והיא בדרגה שבין אדם לבהמה, אמנם הוא דעה קיצונית ביחס לאשה, אבל לפחות הוא מדייק מהפסוק ולא כמו הרב שרלו שמשבש.
16:04 08.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
סתם שני רבני מחמד. מה להם ולתורה בכלל? שרלו זה הטיפוס שמתיר בנים בנות יחד בבני עקיבא נגד ההלכה. זה שרואה את עצמו רב ויורק על דברי כל הרבנים. איילת...
סתם שני רבני מחמד. מה להם ולתורה בכלל? שרלו זה הטיפוס שמתיר בנים בנות יחד בבני עקיבא נגד ההלכה. זה שרואה את עצמו רב ויורק על דברי כל הרבנים. איילת שקד לפחות לא עושה שקר בנפשה, היא חילונית וזהו. אבל מי שרוצה להציג את עצמו כמו רב, לא יכול לנהוג בשקר הגדול ביותר ולהציג עצמו כרב אורטודוקסי בזמן שהוא משתייך לפלג מאד ברור בהיסטוריית הרפורמה של המאה ה19.
המשך 14:43 08.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר