דוח המבקר חושף: הבית היהודי בחובות של 28 מיליון ש"ח - סרוגים

דוח המבקר חושף: הבית היהודי בחובות של 28 מיליון ש"ח

סיעת 'הבית היהודי' נקנסה ב-180 אלף שקלים, לאחר שדו"ח המבקר חשף התנהלות כספית לא תקינה. סך הגירעון של המפלגה, עומד על 28 מיליון ש"ח לאחר שהצליחו לצמצמו מחוב קודם שנצבר בכנסת ה- 19

דוח המבקר חושף: הבית היהודי בחובות של 28 מיליון ש"ח
  (צילום: Miriam Alster/Flash90)

דוח שלילי וקנס ל'בית היהודי': בדו"ח מימון מפלגות של מבקר המדינה יוסף שפירא, שהותר היום (שני) לפרסום, נחשף כי סך הגירעון הנצבר של מפלגת 'הבית היהודי' עומד על כ- 28 מיליון ש"ח. דוח זה משלים לדוח לגבי 12 מסיעות הכנסת שפורסם לציבור בחודש שעבר.

לפי המבקר, סיעת הבית היהודי התנהלה בצורה כספית לא תקינה: הכנסותיה לא עמדו בגבולות הקבועים לחוק- המגדיר מהן הכנסות מותרות, ולכן לא ניתן היה לקבוע את החוקיות של חלק מהכנסות המפלגה.

בנוסף, כותב שפירא, כי הסיעה פעלה באופן לא חוקי, כאשר לא פרעה חובותיה לספקים, בסך של לא פחות מחצי מיליון ש"ח במשך שנים רבות, ועל ידי כך- אילצה את הספקים להפוך את החובות כלפיהם לתרומות, שהן כאמור תרומות אסורות. במקביל, הלוואה שנלקחה שנלקחה מהבנק בסך 3.7 שלא פרעו אותה, והפכו 1.6 מיליון ש"ח מתוכה כביכול כקבלת תרומה. 

קנס של 180 אלף ש"ח בלבד

עוד נכתב, כי הסיעה ניהלה חשבונותיה שלא בהתאם להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה לא שמרה את מלוא האסמכתאות לגבי חלק מהוצאותיה, כללה הוצאות בגין תשלומי מס הכנסה שמקורן במערכות בחירות קודמות ואשר לא נכללו בדוחות הכספיים לגבי מערכות אלה, כך שהדוחות שהגישה הסיעה למבקר המדינה לא היו שלמים. לסיום נאמר, כי הסיעה כללה בחשבונותיה יתרות זכות כוללניות ממערכות בחירות קודמות שלא ניתן היה לזהות הרכבן.

בסוף כל זאת, החליט מבקר המדינה להתחשב במצבה הכספי של הסיעה, וקבע כי סכום המימון שיישלל מהסיעה, יהיה 180,000 ש"ח בלבד.

הבית היהודי פעלה בניגוד לחוק

בדין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של סיעת "הבית היהודי, מתייחס מבקר המדינה בדוח זה לתיקון לחוק מימון מפלגות, מדצמבר 2014. לפיו, נאסר על סיעה לקבל הלוואה מבנק, וזאת על מנת לנתק את התלות של הסיעות בבנקים.

על כן, נקבע בחוק כי כתנאי לקבלת הלוואה מאוצר המדינה, נדרשת סיעה להציג בפני יו"ר הכנסת הסדרי פירעון של חובות ישנים לבנקים. אולם, סיעת הבית היהודי אשר קיבלה הלוואה מאוצר המדינה הציגה תכנית לפירעון חוב ישן לבנק, אך במהלך הביקורת התברר כי הסיעה הפסיקה לשלם לבנק את החזרי החוב, מבלי שהיא מסרה על כך הודעה ליו"ר הכנסת. בכך למעשה פעלה הסיעה בניגוד לכוונת התיקון לחוק.

רק בעקבות הערת עובדי משרד מבקר המדינה, מסרה הסיעה ליו"ר הכנסת באיחור רב הודעה על הקפאת החזרי החוב לבנק.

המבקר שפירא העיר בחריפות בדו"ח, כי "השכל הישר וההגינות מחייבים את הסיעה להודיע ליו"ר הכנסת על כל שינוי בתכנית לפירעון חוב לבנק שהוצגה בפניו כתנאי לקבלת הלוואה מאוצר המדינה". בנוסף, קרא למחוקק להסדיר נושא זה בחוק במפורש.

בבית היהודי מסרו: המפלגה נמצאת בתהליך ייצוב מבחינה כלכלית

בתגובה לפרסום דו"ח מבקר המדינה בעניינה, אמרו בסיעה: "מפלגת הבית היהודי קיבלה את דו"ח המבקר, היא תלמד אותו לעומק ותיישם את הדו"ח. חשוב לציין כי מזה מספר שנים שהמפלגה נמצאת בתהליך ייצוב מבחינה כלכלית, לאור חובות שנוצרו משך שנים רבות לפני 2013. גם במשרד המבקר מבינים שנעשתה כברת דרך ואנחנו ממשיכים לפעול במרץ בנושאים השונים."

בסוף ציין המבקר לחיוב את המפלגות הערביות, כי בשונה מפעמים קודמות, הסיעות רע"מ ותע"ל ניהלו בתקופות השוטפות את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה, הוצאותיהן והכנסותיהן בתקופות אלה היו בגבולות שנקבעו בחוק.  לפיכך, ניתן לכל אחת ציון חיובי לאחר הביקורת בחשבונות המפלגות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו