קריאות בבולגריה: "החרם את המצעד הניאו-נאצי" - סרוגים

קריאות בבולגריה: "החרם את המצעד הניאו-נאצי"

ב-13 בפברואר ייערך בבולגריה מצעד ניאו נאצי שנתי, החוגג את חייב של מנהיג בולגרי שגירש יהודים למחנות ההשמדה בזמן השואה. בקהילה היהודית בבולגריה זועמים מהתכנון, ופנו לראש הממשלה בדרישה לבטל את המצעד האנטישמי

author-image
קריאות בבולגריה: "החרם את המצעד הניאו-נאצי"
  מנכ"ל וסגן נשיא הקונגרס היהודי העולמי מגיש את העצומה לראש ממשלת בולגריה (צילום: דוברות הקונגרס היהודי העולמי)

הקהילה היהודית בבולגריה זועמת: ב-13 בפברואר יערך בעיר הבירה סופיה "מצעד לוקוב" השנתי, המאורגן על ידי קבוצות ניאו-נאציות ברחבי המדינה. במסגרת המצעד משתתפים אלפי ניאו-נאצים, החוגגים את חייו ופועלו של חריסטו לוקוב, מנהיג 'הלגיונות הלאומיים הבולגרים' אשר תמך בחקיקת חוקים אנטישמיים במדינה ובגירושם של 11,343 יהודים למחנה ההשמדה טרבלינקה בזמן מלחמת העולם השנייה.

המצעד מתקיים מדי שנה מאז שנת 2003, ובכל שנה חוזרים ונשנים מאמצים לבטל אותו ולאסור את קיומו. כחלק מהמאמצים, הקונגרס היהודי העולמי הגיש לראש ממשלת בולגריה בוקיו בוריסוב עצומה, שעליה חתומים 175,000 איש מרחבי העולם ו-2200 יהודי בולגריה, הקוראת לו להחרים את המצעד ולבטל אותו באופן מיידי.

 

בעצומה נטען כי קיום המצעד יגביר את תופעת האנטישמיות, ההופכת לנפוצה יותר באירופה. "כיום חוסר הסובלנות והאנטישמיות נמצאים שוב במגמת עלייה באירופה" נכתב בעצומה. "היבשת, מדינותיה ובירותיה, אינן יכולות להרשות לעצמן את קיומם של מיצגים שכאלו, המהדהדים את אותם זמנים הרסניים".

 העצומה קוראת לממשלה הבולגרית גם לכפות את ביטולו המוחלט של המצעד, המתקיים מדי שנה למרות המאמצים החוזרים להביא לאיסורו. "על הפעולה הממשלתית כנגד 'מצעד לוקוב' להיות חריפה יותר מהצהרה פשוטה על ביטול האישור לקיום המצעד, אשר בפועל לא ימנעו ממנו מלהתקיים" טענו בעצומנ. "אסור שברחובות בירה אירופאית יהיה מקום למצעד המהלל אדם ותקופה אשר מייצגים את החלק האפל ביותר בהיסטוריה שלנו. קיומו של המצעד יהיה לא פחות מתועבה בהקשר של ההיסטוריה הבולגרית והאירופאית".

העצומה הוגשה לראש הממשלה הבולגרי על ידי מנכ"ל וסגן נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר, במהלך פגישה שנערכה ביניהם בסוף השבוע האחרון. בסיום הפגישה זינגר טען כי הוא "העביר לראש הממשלה את דעתנו כי 'מצעד לוקוב' אינו מכוון רק נגד היהודים, אלא מעל הכול מכוון נגד העם הבולגרי והדמוקרטיה אותה הרוויח ביושר".

נציגי הקונגרס היהודי העולמי בפגישה עם ראש ממשלת בולגריה (צילום: דוברות הקונגרס היהודי העולמי

במהלך הפגישה, בוריסוב טען כי "מצעד לוקוב הוא מעשה ידה של קבוצה שולית לגמרי בחברה, שלא ישפיע על היחסים בין העמים, אשר נבנו במשך מאות שנים". בתגובה לדברים אמר זינגר כי "ראש הממשלה בוריסוב הוא ידיד אמת, ואנו מלאי הערכה לתמיכתו החמה בישראל ובעם היהודי".

במהלך ביקורו בסופיה זינגר נפגש גם עם מנהיגי הקהילה היהודית בבולגריה ונציגי ארגון יהודי בולגריה. בהמשך ערך שיחות עם בכירים בממשל הבולגרי, ביניהם שרת החוץ וסגנית ראש הממשלה, אקטרינה זהרייבה, יושב ראש הקואליציה וסגן יו"ר המפלגה השלטת במדינה, צבטן צבטנוב, יו"ר המשלחת הבולגרית לברית הבינ"ל לזיכרון השואה, השגריר פלאמן בונצ'ב וסגן ראש העיר של סופיה, טודור צ'ובנוב.

נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר, פנה אף הוא בנושא המצעד לראש הממשלה הבולגרי. פנייתו נעשתה באמצעות מכתב בו שיבח את ראש הממשלה על "הצעדים הגדולים" בהם נקט במאבק נגד ההפגנות האנטישמיות והוסיף כי בעקבות בחירת המדינה כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי "יהיו העיניים נשואות להנהגתה של בולגריה ולאכיפתה את ערכיו של האיחוד האירופי, ביניהם ערכי הסובלנות ודחיית הקיצוניות והאנטישמיות. ברוח זו אנו קוראים לממשלתך לפעול בנחישות ולמנוע כל האדרה של אידאולוגיה נאצית, המייצגת את התקופה החשוכה ביותר במאה ה-20."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו